Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein että 14vee pesee omat pyykkinsä?

Vierailija
14.01.2017 |

Mitä mieltä olette? Onko oikein että 14vee tyttö joutuu pesemään omat pyykkinsä?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on asia, mitä en ikinä ole ymmärtänyt, miksi kukaan pesisi vain omat pyykkinsä? 14-vuotias voi pestä pyykkiä siinä missä osallistuu muihinkin kotitöihin, mutta kyllä ne pyykit on järkevä lajitella ja pestä täysinä koneellisina tietynlaiset kerrallaan.

No, jos sitä pyykinpesua vasta harjoitellaan, niin ehkä se on parempi tehdä pelkästään omilla vaatteilla. Kyllä ne koneet meillä ainakin täyteen tulee, siitä ei ole kyse.

Meillä pistin teinit huolehtimaan omasta pyykkihuollostaan sen jälkeen, kun valmiiksi pestyt ja viikatut vaatteet eivät päätyneet kaappiin ja pyykkikoriin päätyi pitämättömiä vaatteita ja niin edelleen. Tätä siis useamman huomauttamisen jälkeen. No, nyt on anoppi käymässä ja pesee lastenlastensa vaatteet... ;-)

Vierailija
22/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesin jo paljon nuorempana. Tosin en vain omiani. Mikään pakko ei ollut, mutta tein silti niin. Joskus myöhemmin jouduin psykiatriseen sairaalaan tutkimusjaksolle ja siellä jokainen pesi omat pyykkinsä. 

Exmieheni joka lähestyy jo 40 ikävuotta, ei ole koskaan pessyt pyykkiä.Minun mielestäni aika käsittämätöntä että se on joko naisystävän hommia, tai jos sellaista ei ole niin oman äidin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä  en käsitä enää näitä aivottomia "onko oikein"-aloituksia. Onko ihmisillä todella arkijärki noin pahasti  kadoksissa?

On ihan jees että teini opettelee vaatehuoltoa sukupuoleen katsomatta. Jos se kuitenkin tehdään simputuksen nimissä, se ei ole mukavaa eikä  reilua. Jos teinin vaatteet eivät ole  pyynnöistä huolimatta pyykkikorissa pyykkipäivänä, niin on ihan oikein ja kohtuullista että teinix itse  puhtaaksitarvitsemansa vaatteet koska ei tuonut niitä ajoissa pyykkiin. Ei lapsuudenkoti ole mikään täysihoitola vaan paikka jossa opetellaan taidot joilla pärjää sitten itsenäisesti siellä ekassa omassa kodissa.

Ketjun aloittaja on joku 14 vuotias pissis, jonka äiti on kyllästynyt siihen että pyykkikori täyttyy kerran päällä käytetyistä vaatteista, joita penikka ei viitsi laittaa kaappiin, vaan kantaa pykkikoriin ja olettaa että äiti pesee ne ja tuo viikattuna takaisin kaappiin.

Todellakin yläkouluikäisen tulee osallistua oman kotinsa töihin, kuten pyykkäykseen ja myös siivoukseen ja ruuan valmistukseen jne.

Vierailija
24/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en henk.koht halua että mun pyykkeihin kosketaan. Haluan pestä ne itse.

Miksi? Kannattaisiko tuosta pinttyneestä tavasta opetella pois, niin ei jäisi lapsilla asti sitten elämään?

Vierailija
25/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen perheen, jossa omien pyykkien pesuvastuu on jo 7 vuotiaalla. Äiti sossu.

Tunnen myös perheen, jossa pyykkien pesuvastuu ei ole 16-, 18- ja 19-vuotiaiden vastuulla. Äiti kokkari.

Vierailija
26/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle En minäkään antaisi kenenkään harjoitella koko perheen pyykeillä.

No ei sentään omin päin aluksi. Lapset mukaan pyykkihommiin avuksi jo aikaisemmin kuin teini-iässä, jotta heille voi opettaa pyykin pesua ilman että heidän tarvii oppia kaikkea omien virheiden kautta.

Vierailija
27/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun on pesukoneet ja osalla kuivuri niin pyykkäys on kyllä aika kevyt kotityö. Tottakai lasta täytyy opastaa, mutta ei se pyykkäys ole mitään rakettitiedettä. Kyllä yläkoululaiset sen jo oppii. Ja jos itsellä on paljon erikoisvaatteita. Niin voi opastaa että esim omat ja kaikki muut saa samalla pestä mutta ei äidin.

Vierailija
28/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan kannattaa opettaa nuoret jo hyvissä ajoin huoltamaan omat vaatteensa. Minulla kotona äitinsä pilalle hemmottelema 50 v. mies, joka ei edes halua opetella käyttämään pyykinpesukonetta! Hänen mielestään pyykinpesu kun ei muutenkaan ole mikään kotityö, sillä konehan sen työn tekee. Välillä ei tiedä itkisikö vai nauraisiko.

Vierailija
29/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo 12v on pessyt omia pyykkejään. Nyt lapset 14v ja 16v. Olen iltatöissä ja jos seuraavaksi aamuksi haluaa tietyn vaatteen puhtaana ja kuivana, on se itse pyykättävä. Samalla tietysti laittaa koneeseen muutakin saman väristä ja samaa materiaalia olevaa pyykkiä. Jos vaikka koulumatkalla joku auto roiskuttaa kurat päälle, kuten on joitain kertoja käynyt, on lapsen pyykättävä itse jos haluaa takkinsa olevan aamulla käyttökunnossa. Mutta en kyllä koko pyykkihuoltoa lapsen niskoille kippaisi. Hyvä kuitenkin oppia itse tekemään kotitöitä.

Vierailija
30/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini (15v. poika) on pessyt omat pyykkinsä jo 4 vuotta. Hänellä on sänkynsä alla laatikot, mihin lajittelee pestävät vaatteet. Ei ole ollut ongelmia. Myös me vanhemmat pesemme pääsääntöisesti omat vaatteemme, mutta ihan vain mukavuuden vuoksi. Toki toisten pyykkejä saa pestä jos oma kone jää vajaaksi tms.

Pyyhkeet, lakanat ym. pesee itse kukin kun huomaa että tarvetta on. Systeemi toimii meillä hyvin.

Vierailija
31/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on poikakin pessyt omat pyykkinsä (sisältäen liinavaatteet) 14-vuotiaasta lähtien. Tietysti, jos on niin suuri pesukone, että on energiankulutuksen kannalta älytöntä pestä vajaita koneellisia, niin sitten voi pestä koko perheen pyykit samassa koneellisessa. Meillä kuitenkin aika pieni pesukone ja hyvin on täyttynyt kone, vaikka jokainen on hoitanut omat pyykkinsä itse. Aikoinaan sanoin lapsille, että jos pyykinpesukone on liian vaikeakäyttöinen, niin silloin ei varmaan osaa käyttää tietokonettakaan. 

Vierailija
32/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, sillä se on vanhempien tehtävä ja tuon ikäisen tärkein tehtävä ja "työ" on koulu ja vapaa-ajalla läksyt ja harrastukset.

Nuoren kehityksen huomioiden, hän tarvitsee riittävästi lepoa ja unta, jotta kehitys ei häiriintyisi. Yleensä 14v..tekee pitkän päivän jo koulussa.

Ennen kuin kukaan vouhottaa uusavuttomuudesta, niin se ei ainakaan ole minua jalostanut tai lisännyt kotitöiden osaamista, päinvastoin, se tappoi vuosikymmeniksi kiinnostuksen ja osaamisen kotitöihin, kun vanhempani teetättivät meillä lapsilla kotityöt, vedoten työssäkäyntiinsä, vaikka meillä oli yhtä pitkät päivät koulussa ja päälle oli vielä läksyt.

Omilta lapsilta en ole vaatinut pyykinpesua tai muitakaan kotitöitä, vaan oman huoneen pitämistä kunnossa, ja sekin vaihtelevasta ja nyt aikuisena suhtautuvat myönteisesti kotitöihin.

Vierailija
33/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, sillä se on vanhempien tehtävä ja tuon ikäisen tärkein tehtävä ja "työ" on koulu ja vapaa-ajalla läksyt ja harrastukset.

Nuoren kehityksen huomioiden, hän tarvitsee riittävästi lepoa ja unta, jotta kehitys ei häiriintyisi. Yleensä 14v..tekee pitkän päivän jo koulussa.

Ennen kuin kukaan vouhottaa uusavuttomuudesta, niin se ei ainakaan ole minua jalostanut tai lisännyt kotitöiden osaamista, päinvastoin, se tappoi vuosikymmeniksi kiinnostuksen ja osaamisen kotitöihin, kun vanhempani teetättivät meillä lapsilla kotityöt, vedoten työssäkäyntiinsä, vaikka meillä oli yhtä pitkät päivät koulussa ja päälle oli vielä läksyt.

Omilta lapsilta en ole vaatinut pyykinpesua tai muitakaan kotitöitä, vaan oman huoneen pitämistä kunnossa, ja sekin vaihtelevasta ja nyt aikuisena suhtautuvat myönteisesti kotitöihin.

Meillä ihan samoin. Joskus pyydän tekemään jotain ja aina teinit tekee. Pääosin vastuulla vain oma huone ja pyykkien laittaminen koriin sekä viikkauksen jälkeen kaappiin. Omat lakanat vaihtaa. Minä pesen.

Osaavat kyllä tehdä kotitöitä.

Itse en tehnyt kotona mitään. Mutta osasin kyllä kotityöt

Vierailija
34/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaan myös opettaa 14-vuotiaat pojat pesemään pyykkiä. Tunnen liian monta keski-ikäistä miestä jotka eivät ole koskaa pesseet pyykkiä mutta varmasti he tulisivat tähänkin keskusteluun sanomaan että kyllä 14-vuotiaan tytön kuuluu pyykkiä pestä.

Vierailija
35/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä tosi paljon vaatteita vai tosi pieni pyykkikone? Meillä on 8 kilon kone ja se pyörii kerran viikossa pesten meidän kolmen ihmisen viikon pyykit. Toisen kerran se pyörii, jos pestään lakanoita tai pyyhkeitä. Jos pitäisi odottaa täyttä koneellista vain yhden ihmisen vaatteita, loppuisi kyllä vaatteet hyllystä ennen.

Sinänsä kyllä olen samaa mieltä muiden kanssa siinä, että teinin on hyvä oppia pyykkikoneen käyttö ja vaatteiden kuivaus (sekä rummussa että narulla).

Vierailija
36/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v teinin on siis oikein laittamaan pesemään pyykkinsä. On se hyväksyttävää. Mutta onko oikein, että 14v teini ollaan opetettu ja pakotettu pesemään koko perheen kaikki pyykit (4 henkinen perhe)? Kukaan muu ei pyykkikoneeseen juuri koskekaan, teinin vastuulle kuuluu kaikkien pyykit, sänkyjen petaus, lakanoiden vaihtaminen ym mitä liittyy vaatteisiin. Onko oikein?

Vierailija
37/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää tuhlausta pestä kaikkien pyykit erikseen (ja vaatteiden pilaamista, jos pesee kaiken sekaisin samassa lämpötilassa).

Muuten tuossa ei ole mitään huomautettavaa, 15-vuotiaat lähtevät opiskelemaan ja silloin on oletettava, että pyykinpesu, siivous ja ruoanlaitto sujuu, ei äiti muuta nuoren mukana opiskelija-asuntoon kodinhoitajaksi. Harjoittelu pitää aloittaa ajoissa, päivä ennen muuttoa on jo myöhäistä.

Vierailija
38/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14v teinin on siis oikein laittamaan pesemään pyykkinsä. On se hyväksyttävää. Mutta onko oikein, että 14v teini ollaan opetettu ja pakotettu pesemään koko perheen kaikki pyykit (4 henkinen perhe)? Kukaan muu ei pyykkikoneeseen juuri koskekaan, teinin vastuulle kuuluu kaikkien pyykit, sänkyjen petaus, lakanoiden vaihtaminen ym mitä liittyy vaatteisiin. Onko oikein?

Onko kaikki kotityöt siis jaettu ja teini sai vaatehuollon vastuulleen? Toisissa perheissä työt jaetaan ja kun se on perheen tapa, ulkopuolisen on turha kritisoida silloin, kun tavat eivät aiheuta mitään vahinkoa kenellekään. Minä siivosin oman huoneeni, vaihdoin lakanat jne. yläkouluikäisenä, se ei tuntunut hirveältä vääryydeltä.

Vierailija
39/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini pesee omat pyykkinsä ja liinavaatteensa, imuroi oman huoneensa ja huolehtii itse myös omat hygieniatuotteet (vaihtoehtoisesti toinen aikuinen ostaa tytön puolesta, mutta tyttö mielummin ostaa itse) Näihin saa rahaa erikseen viikkorahan lisäksi.

Tyttö asuu lastenkodissa, muutti sinne 14 v:nä.

Vierailija
40/87 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä tosi paljon vaatteita vai tosi pieni pyykkikone? Meillä on 8 kilon kone ja se pyörii kerran viikossa pesten meidän kolmen ihmisen viikon pyykit. Toisen kerran se pyörii, jos pestään lakanoita tai pyyhkeitä. Jos pitäisi odottaa täyttä koneellista vain yhden ihmisen vaatteita, loppuisi kyllä vaatteet hyllystä ennen.

Sinänsä kyllä olen samaa mieltä muiden kanssa siinä, että teinin on hyvä oppia pyykkikoneen käyttö ja vaatteiden kuivaus (sekä rummussa että narulla).

Sekä että. 5 kilon kone. Teinipojan vaatteet ovat jo aikuisen kokoa. Pari hupparia, yhdet farkut tai vastaavat housut, 2-3 päivän alusvaatteet ja  t-paidat sekä kylpypyyhe täyttää pesukoneen.