Onko oikein että 14vee pesee omat pyykkinsä?
Mitä mieltä olette? Onko oikein että 14vee tyttö joutuu pesemään omat pyykkinsä?
Kommentit (87)
Tuo on asia, mitä en ikinä ole ymmärtänyt, miksi kukaan pesisi vain omat pyykkinsä? 14-vuotias voi pestä pyykkiä siinä missä osallistuu muihinkin kotitöihin, mutta kyllä ne pyykit on järkevä lajitella ja pestä täysinä koneellisina tietynlaiset kerrallaan.
Minusta ihan fiksua. Olen suunnitellut omien lasteni pesevän teinivuosina omat vaatteensa. Itseä hävettää, kun tuli teininä kiukuteltua äidille, jos lempi farkuja ei oltu pesty tai bile toppi ei kestänytkään kuivuria. Ihan fiksua opetella oman elämänhallintaa turvallisesti kotioloissa.
Äiti ei ole kodinhoitaja.
Tunnen perheen, jossa omien pyykkien pesuvastuu on jo 7 vuotiaalla. Äiti sossu.
En ymmärrä sitä että 14 vuotiaan pitäisi itse pestä pyykinsä erikseen muista perheen pyykeistä, mutta kyllä 14 vuotiaan pitää jo osata pestä pyykkiä ja samalla kun pesee omiaan, pesee myös muun perheen pyykkejä.
On oikein, että 14-vuotias pesee pyykkiä eli osaa käyttää pesukonetta. Sitä en ymmärrä, ertä miksi hän laittaisi koneeseen vaan omia vaatteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan fiksua. Olen suunnitellut omien lasteni pesevän teinivuosina omat vaatteensa. Itseä hävettää, kun tuli teininä kiukuteltua äidille, jos lempi farkuja ei oltu pesty tai bile toppi ei kestänytkään kuivuria. Ihan fiksua opetella oman elämänhallintaa turvallisesti kotioloissa.
Elämänhallintaa on myös muiden ihmisten sekä taloudellisten ja ekologisten seikkojen huomioiminen.
Mä en käsitä enää näitä aivottomia "onko oikein"-aloituksia. Onko ihmisillä todella arkijärki noin pahasti kadoksissa?
On ihan jees että teini opettelee vaatehuoltoa sukupuoleen katsomatta. Jos se kuitenkin tehdään simputuksen nimissä, se ei ole mukavaa eikä reilua. Jos teinin vaatteet eivät ole pyynnöistä huolimatta pyykkikorissa pyykkipäivänä, niin on ihan oikein ja kohtuullista että teinix itse puhtaaksitarvitsemansa vaatteet koska ei tuonut niitä ajoissa pyykkiin. Ei lapsuudenkoti ole mikään täysihoitola vaan paikka jossa opetellaan taidot joilla pärjää sitten itsenäisesti siellä ekassa omassa kodissa.
Mun äiti ei pessyt mun pyykkejä ja itse pesin käsin omat pyykkini. Koskaan minulle ei ole selvinnyt, miksi äitini toimi näin, jätti vain mun pyykit pyykkikoriin. Tämä käsinpesu alkoi 12–13 vuotiaana.
Peesailen muita, kannatan pyykin lajittelua sen vaatteen ominaisuuksien eikä omistajuuden mukaan. Mutta kyllä on oikein että 14v osallistuu pyykkihuoltoon. Ja jos ei nuori esim. toimita vaatteita pyykkikoriin vaan odottaa että ne kävelee sinne itsekseen huoneen lattialta niin tuo vastuunjako kuulostaa ihan fiksulta.
Mä en henk.koht halua että mun pyykkeihin kosketaan. Haluan pestä ne itse. Vaihtoehdoiksi jää, että mä pesen samalla 14veen pyykkei myös. Pyykkiä tulee teinillä sen verran paljon, että saa kyllä täyden koneellisen helposti omistakin pyykeistä.
Jos ja kun olen tota tapaa käyttänyt, että pesen teininkin pyykit, saan olla pesemäs kokoajan pyykkejä, eikä teini tule ymmärtämään sitä, että on syytä vähän ennakoida jos haluaa esim jonkun vaatteen just joskus päällensä. Pelkästään pesukoneen käyttö tuntui olevan vähän hakusessa ja edellee missä asteessa mikäkin jne ei ole kyllä tiedossa. Eli on syytä alkaa opettelemaan näitäkin asioita.. Teini siis muuttanut meille äidiltänsä. -Ap-
Vierailija kirjoitti:
Teini siis muuttanut meille äidiltänsä. -Ap-
Okei, oikea syy tulikin tässä.
Mitä väärää siinä on?
Meillä teinit yksi kerrallaan ovat nimenomaan halunneet pestä itse omat pyykkinsä. Olen pyytänyt huolehtimaan, että pesevät vain täysiä koneita. Paljon ei kyllä muun perheen vaatteita ei ole mukaan mahtunut.
Kiitos muistutuksesta! Pitääkin opettaa tuo kuopus (poika) samaan hommaan.
Itsekin olen pessyt omat vaatteeni alakoululaisesta asti ja homma sujuu multa kuin itsestään (toisin kuin esim ruuanlaitto, jota kotona ei saanut tehdä).
Minustakin on tärkeämpää oppia lajittelemaan pyykit, käyttämään sopivia pesuaineita ja lämpötiloja, sen sijaan että koneessa olisi vain pyykkääjän omia pyykkejä. Sanomattakin lienee selvää, että lasta opetetaan tässä(kin) asiassa, eikä jätetä vain oman onnensa nojaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en henk.koht halua että mun pyykkeihin kosketaan. Haluan pestä ne itse. Vaihtoehdoiksi jää, että mä pesen samalla 14veen pyykkei myös. Pyykkiä tulee teinillä sen verran paljon, että saa kyllä täyden koneellisen helposti omistakin pyykeistä.
Jos ja kun olen tota tapaa käyttänyt, että pesen teininkin pyykit, saan olla pesemäs kokoajan pyykkejä, eikä teini tule ymmärtämään sitä, että on syytä vähän ennakoida jos haluaa esim jonkun vaatteen just joskus päällensä. Pelkästään pesukoneen käyttö tuntui olevan vähän hakusessa ja edellee missä asteessa mikäkin jne ei ole kyllä tiedossa. Eli on syytä alkaa opettelemaan näitäkin asioita.. Teini siis muuttanut meille äidiltänsä. -Ap-
Joku ongelmaisen äidin hoteissa varttunut ongelmanuori siis. En päästäisi omaan koneeseeni kyllä tuollaista käsiksi, rikkoo sen vaan. Miehen menneisyyden hankinta tai sijoitettu lapsi sama se, jos kaikki ei ole päänupissa normaalilla mallilla, valitettavasti pitää passata eri tavalla kuin normaalin perheen normaalia lasta.
Minä otin suunnilleen 13-14-vuotiaana perheen pyykkihuollon kokonaan omalle vastuulleni. Kyllästyin siihen, että valkoiset vaatteeni olivat äidin jäljiltä vaaleanpunaisia, "kun eihän se sata kertaa pesty punainen paita enää VOI värjätä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaa on myös muiden ihmisten sekä taloudellisten ja ekologisten seikkojen huomioiminen.
No minä olen ainakin varsin tarkka pyykinpesustani. Lajittelen tarkkaan, mutta lajittelukin riippuu siitä mitä pyykkejä korissa on. Pesulämpötilakin hieman vaihtelee. Lisäksi osa menee kuivuriin ja osa ripustetaan. Itse en anna teinin pilata minun ja sisaruksiensa vaatteita. Toki voin kysyä teiniltä onko hänellä esimerkiksi 60 asteen valkoisia koneeseen. Lapset saavat toistaiseksi pestä itse lakanat, 10-v esikoinen laittaa koneen päälle ja jokainen poistaa lakanansa ja vie ne koneeseen, pieniä autetaan puhtaiden lakanoiden takaisin laittamisessa.
Ap:lle En minäkään antaisi kenenkään harjoitella koko perheen pyykeillä.
Meillä minä hoidin kaikien pyykit, kun lapset asuivat kotona. Lapset lähtivät opiskelemaan, mutta ovat joskus olleet täällä koko kesän kesätöiden vuoksi ja sitten lomilla pari, kolme viikkoa.
Nykyisin lapset haluavat pestä itse pyykkinsä ja se näkyy omassa pyykkäystahdissa. Kun minä pesin nelihenkisen perheen pyykit, tuntui, että konetta sai pyörittää joka päivä ja viikata narulta puhtaita kaappeihin. Ero on niin iso, että sen huomaa. Minäkin luulin, että siinähän ne toistenkin vaatteet menee muiden mukana, mutta lisätyötä siitä oli.
Ei kai kukaan pese vain omia pyykkejään? Sen sijaan kaikilta perheenjäseniltä ikään katsomatta voi odottaa pyykkihuoltoon osallistumista siten, että jokainen huolehtii omat vaatteensa pyykkikoriin ja lisäksi esimerkiksi avustavia tehtäviä pyyykin kuivaamiseen tarvittavissa askareissa ja kaappiin saattamisessa.
En ylipäätänsä ymmärrä miksi samassa taloudessa asuvat pesevät pyykkinsä erikseen.