Sain työkkäristä 15 yhteystietoa, kukaan ei halua töihin???
Laitoin työvoimatoimistoon ilmoituksen vapaasta työpaikasta. Kun tein soittokierroksen noille 15 ihmiselle sopiakseni tapaamisajan, kukaan ei halunnut tulla vaan sanoivat puhelimessa, että parempi varmaan olisi, jos et kutsuisi ja toivoivat, etten ilmoittaisi työkkäriin. Mikä ihme tätä yhteiskuntaa vaivaa. Työpaikka olisi ollut iltapäiväohjaajan työtä 25 h viikko ja palkaa ja työkokemusta saisi ihan kohtuullisesti.
Taidan käräyttää kaikki työkkäriin...............
Kommentit (67)
Vierailija:
Itse arvostan sitä, että tekee työtä vaikka sitten niitä " hanttihommia" muuta odotellessa. Monella hakijalla on ollut CV muutoin hyvä, mutta viikkojen ja kuukausien välejä CV:ssä ja se kertoo passiivisuudesta.Äitiys- ja vanhempainlomathan näkyvät siellä muutoin.
Noin itsekin yleensä toimin. Nyt nostin tuon tapauksen esimerkiksi siitä, että asiat eivät ole mustavalkoisia ja lyhyet työttömyysjaksot eivät aina ole pelkästään pahasta eivätkä todellakaan johda aina passiiviseen pitkäaikaistyöttömyyteen.
Tämä minunkin tapaukseni hanttihommia tehnyt oli selkeesti kakkosena ennen niitä työkkärin tyhjien cv:den miehiä, mutta se oman alan työkokemus puuttui täysin. Tämä nuori yrittäjä taas oli tehnyt firmansa nimissä pientä keikkaa koko ajan, vaikka väliin jäi pitkiäkin aikoja ilman toimeksiantoja. Ja tosiaan työttömyysjakso ennen oman yrityksen perustamista.
Vierailija:
Minun ei kannata lähteä töihin ennen kuin saan bruttona noin 3.000 euroa kuukaudessa.
Sitten ylenin laitoshuoltajaksi. Kävin lyhyehkön koulutuksen ja teen nyt epäpätevän lastenhoitajan hommia. Palkka n. kymppi per tunti. Koko ajan yritän korkeampaan koulutukseen saada otetta. Lasten päiväkoti on 10km päässä, työpaikka saattaa olla 25km päässä tarhalta. Silti mieluummin töissä kuin pummina.
Tiedän, että on juuri sinunlaisia työhönottajia ja ymmärrän todella teidän perustelut. Oikeastaan haluaisin itse toimia juuri tämän kaavan mukaan. Sitten on niitä jotka arvostavat yrittämistä, työelämäorientaatiota, paikallisia suhteita (siis että on ollut paikkakunnalla töissä edes jossain) ja suosituksia jne.
Olen paskahommia tekevä maisteri, joka meni niihin töihin kun työttömyys alkoi painaa liikaa päälle. Koska sain joka assarin paikassa kuulla olevani ylikoulutettu, ei opiskelujen jatkaminen tullut oikein mieleenikään. Kaikissa naisvaltaisissa paikoissa nälvitään kun " olen päässyt oikein heille töihin vaikka olisi ihan koulusta valmistuneita" . No mulla ei ole yhden alan ammattipätevyyttä, kun mulla on maisterin paperit yliopistosta. Se on tosi noloa.
Olen nyt hermolomalla ja miettimässä elämäni suuntaan raksalla, ammattipätevyyden hankkineiden miesten kanssa. Hyvin pärjään, sekä työtehtävissä että porukassa. Tämä joukko on nostanut mut jaloilleen kaiken kurjan kohtelun seasta jota töitä hakiessani sain osakseni ja he jaksavat aina uskoa, että vielä mäkin saan sen " paremman työpaikan" .
Vuosi sitten jäädessäni äityslomalle työstäni, sai työnhakija karenssin jos kieltäytyi osa-aikatyöstäkin. Edellytyksenä oli, että työtä piti olla väh. 4h/pvä. Itsekin olen aikanani saanut karenssin kun irtisanoin itseni osa-aikatyöstä, tosin se ei hetkauttanut, kun olin töissä koko karenssin ajan.
Lopettavat nimittäin sovitellun päivärahan maksamisen. Teen osa-aikatyötä eikä palkallani (n. 200e/kk) tule toimeen. Saadakseni työttömyyskorvausta minun on lopetettava työnteko. Kivaa.
Pienet palkat ja osa-aikatyöt tekevät heti sen, että nettotulot laskevat.