Sain työkkäristä 15 yhteystietoa, kukaan ei halua töihin???
Laitoin työvoimatoimistoon ilmoituksen vapaasta työpaikasta. Kun tein soittokierroksen noille 15 ihmiselle sopiakseni tapaamisajan, kukaan ei halunnut tulla vaan sanoivat puhelimessa, että parempi varmaan olisi, jos et kutsuisi ja toivoivat, etten ilmoittaisi työkkäriin. Mikä ihme tätä yhteiskuntaa vaivaa. Työpaikka olisi ollut iltapäiväohjaajan työtä 25 h viikko ja palkaa ja työkokemusta saisi ihan kohtuullisesti.
Taidan käräyttää kaikki työkkäriin...............
Kommentit (67)
ei silti en olisi ottanut kokopäivätyötäkään!
Sillä olen päättänyt olla taas välillä kotiäitinä rankan työrupeaman jälkeen ja lapseni on jo yli 3vuotiaita...
eli jos haluan pysyä kotiäitinä olisi pakko kieltäytyä töistä!!!
toista se on meidän joiden mies tekee työtä kitupalkalla.
Laskeskelin vähän tuloja ja menoja, jos ottaisin sinun työsi vastaan. Hyvällä tuurilla tulot ja menot saattaisivat olla samat kuin nyt, kun olen työtön ja työvoimapoliittisessa koulutuksessa.
Ongelmana on se, että kelan laskuri laskee asumistuen väärin. Arvioin sen ylimalkaisesti, joten en ole varma, laskinko oikein.
Toinen ongelma oli lasten päivähoitomaksut, jonka senkin tein arviomenetelmällä. Olen saattanut arvioida senkin maksun väärin.
Mutta niillä arvioilla, mitä tein, saattaisi olla, että perheenä tulomme olisivat sinun työlläsi suurin piirtein samat kuin tällä hetkellä.
Se mikä hirvittää ajatella, että ottaisin työsi vastaan on, olenko arvioinut maksut täysin väärin? Jos olenkin laskenut pieleen ja perheen yhteenlasketut tulot laskevatkin huomattavasti. Toinen on se, että entäs jos työsuhde päättyykin pian. Päästäkseni taas tukien piiriin, meidän olisi taas oltava muutama kuukausi nälkälakossa. Sellainen ei kiinnosta.
Näiden laskelmien perusteella olisin kuitenkin tullut työhaastatteluun. En tarjoaisi itseäni oma-aloitteisesti vastaavaan työhön, mutta kutsusta olisin tullut haastatteluun ja ottanut työn vastaan, mikäli olisit minut hyväksynyt.
Otin työpaikan vastaan, palkkaa 0 euroa, sain työmarkkinatukea ja siihen sit kulukorvauksen ja matkakorvausta.......Eli tein töitä pelkästä tekemisen ilosta, ei kovin kannustavaa, kun tietää, että toiset vetivät täyttä palkaa....Sen takia en yhtään ihemttele ettei osa-aikatyö houkuta, siitä saa niin vähän......Nyt olen ollut samassa paikassa kolme kuukautta palkalla, joka on huima entisiin tuloihini nähden.....Juuri tarjottiin kolmea kuukautta lisää...Joskus kannattaa ottaa huonopalkkainenkin työ!!
Tuskin olisitte minimipalkkaa kummempaa maksaneet. No saitpa sukulaiselle töitä.
Aivan kummallisia kommentteja täällä.
Palkkahan on ihan kohtuullinen ohjaajan työstä. Useinhan tämmöinen on kolmannen sektorin holmmia MLL, urheiluseurat jne. joilla ei varmastikaan ole vara maksaa maltaita.
Soviteltu päiväraha on se taikasana. Jos ottaa 25h/vko työn vastaan voi saada soviteltua päivärahaa siitä puuttuvasta osasta. Niin, ja eikö tämä toisessa päässä lykkää niitä ansiosidonnaisia päiviä eteenpäin. Kyllä asian pitäisi olla niin, että työ pitäisi aina ottaa vastaan, ei se ihme, että yhteiskunta on kuralla. Hoitovapaalla olevat ovat asia erikseen. Heillähän on työ, eli lasten ja kodin hoito.
miten ihmeessä ihmiset ylipäänsä ajattelevat, että palkan pitää olla huomattavasti suurempi, että kannattaa mennä töihin?????
Mielummin makoilevat kotona yhteiskunnan elätettävänä.
Tuet minimiin niin johan nämä laiskurit ja lusmuilijat saadaan töihin. Ajatellaan vain, että " kaikki minulle tässä ja nyt" sen sijaan, että voisi ajatella asioita pitemmälle: teen hetken tätä työtä ja sen avulla voin työllistyä parempaan paikkaan. Fakta kun kuitenkin on se, että ihmisellä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet työllistyä jos on jo valmiiksi työmarkkinoilla kuin että cv:ssä lukee " 3 vuotta työttömänä" .
Ja tottakai ilmoitat heidät työkkäriin, ei ihmisiä pidä palkita siitä, etteivät halua tehdä töitä.
Pari vuotta sitten hain työntekijää ja sainkin työkkäristä yhteystietoja. Soitin heitä sitten läpi ja yksi nainen alkoi heti puhelimessa miettiä, että voi voi, minun pitäisi vaihtaa linja-autoa jotta pääsen sinne ja mitenkäs tämä nyt näin. Kyseli sitten minulta aikatauluja :) Eli minun työnantajana olisi pitänyt selvittää työhaastatteluun tulevalle aikataulut valmiiksi (kaupungin sisäisestä liikenteestä kyse).
Työkkäristä asiaa kysyttiin ja kerroin rehellisesti mistä kiikasti ettei nainen tullut haastatteluun. Viikkoa myöhemmin tämä nainen soitti minulle ja sanoi, että hän tulisi mielellään haastatteluun. Sanoin, että haastattelut on jo tehty ja valinnassa ollaan siirrytty seuraavaan vaiheeseen. Nainen aloitti valituksen " voi voi nyt saan karenssia, voi voi" . Jos ihminen on niin laiska, ettei voi tulla edes haastatteluun koska pitää vaihtaa linja-autoa niin voi voi.
Olin lisäksi varannut toisen puoli päivää haastatteluihin, mitä ei nyt sitten tarvittu. Tunsin itseni todella typeräksi kuunnellessani erilaisia selityksiä puhelimen toisessa päässä, miksi ei nyt voinutkaan tulla töihin, vaikka oli työnhakijaksi ilmottautunut. Lapsella ei ollut hoitopaikkaa (kunnan järjestettävä), sairas äiti (mitenkäs muun työn sitten voisi ottaa vastaan), oli juuri kuullut toisesta työpaikasta (???) tai että ansiosidonnaista oli vielä jäljellä (...).
Työnantajana en ensi kerralla ota yhteyttä työkkäriin, vaan hankin muuta kautta tarvitsemani ihmiset.
Niin, ja nämä " työnhakijat" ilmoitan työvoimaneuvojalle, että eivät halunneet tulla töihin. Harmittaa kaikkien puolesta.
Teen työtä, jossa pyritään työllistämään työttömiä työnhakijoita ja voin rehellisesti sanoa, että siinä meinaa työn tekemisen ilo mennä itseltäkin aika pian. Jos saan 30 ihmisen yhteystiedot työkkäristä jotakin työpaikkaa varten, seuraus on, että heistä 1) 90% ei vastaa koskaan puhelimeen eli heitä ei tavoita millään konstilla 2) lopuista puolella puhelimeen vastaa äiti tai vaimo (mieshenkilöiden yhteydessä) ja mies huutelee ohjeita taustalta 3) jokunen on juovuksissa 4) loput kysyvät ensimmäisen joutuvatko karenssiin, jos kieltäytyvät.
Se on aivan uskomatonta! Kun tyyppi tuumaa toisessa päässä, että mitä mä meneteän jos kieltäydyn, ei auttanut edes heitto, että ainakin vaikutisen, hyvän työpaikan! Nykyään olen jo niin rutinoitunut, että osaan plokata kaikki sellaiset hakijat pois tarkemmasta seulasta, jos näen kovin rikkonaisen cv:n. Kertoo yksinkertaisesti liikaa ihmisestä, jos on useita lyhyitä työsuhteita ja sitten pitkiä aikoja kotona.
Jokin aika sitten tapasin erään todella itseään täynnä olevan hakijan, joka oli tehnyt cv:nsä sen mukaan, että hän oli ollut työssä myös koko kahden lapsen äitiysloman ja hoitovapaan. tosiasiassa henkilö ei ollut ollut työssä viiteen vuoteen.
Alle 10 euron tuntipalkka on ihan ok jopa teollisuustyössä, joten se siitä! Aiemmin asuin Saksassa ja siellä mm. ravintola-alalla ja palvelualalla alkupalkka tapaa olla noin 4 ¿.
Erittäin hyvä, että ilmoitat! Niin olen itsekin vastaavissa tilanteissa tehnyt.
Ja todellakin yhdestä työpaikasta yleensä seuraa toinen ja toinen. Eli aina kannattaa ottaa huonompikin työpaikka vastaan, näin on itselleni ja monelle ystävälleni käynyt.
Ja jos ei halua töihin, niin ei kannata sinne kortistoon ilmoittautua. Kotona voi olla muutenkin.
Juuri tämän takia kotiäitejä halveksitaan. Kotiäiti on kotiäiti vasta sitten, kun on kotona ilman niitä yhteiskunnan tukia. Kun lapset on yli 3v. Sitä ennen ollaan äitiyslomalaisia tai hoitovapaalaisia. Ja työtön on kyllä sitten työtön. Ei voi olla samaan aikaan työnhakijana työkkärissä tuilla ja väittää silmät kirkkaina olevansa kotiäiti.
T. Oikea kotiäiti, ei lusmu
ainakin täällä Tampereella. Eipä paljon kiinnosta minnekään puolipäivätyöhön pienellä palkalla kulkea ainakaan kahdella bussilla.
Töitä ei tarvitse tehdä, kun ei KIINNOSTA. Huokaus.
Yhden kerran olen kieltäytynyt tarjotusta työstä ja tilanne oli tällainen: asuimme ulkomailla maassa, jossa ei ole julkista päivähoitoa. Lapsemme olivat 1,5 ja 2,5v ja mieheni teki kahta työtä. Työpaikka olisi ollut 20 km:n matkan päässä ja työ vuorotyötä call centerissä. Palkkaa kuukudessa max. 700 euroa/brutto. Silloin laskin, että ko. maan verotuskäytännön takia ja todella kalliiden lastenhoitokuluen takia on parempi hoitaa itse lapset täysipäiväisesti ja antaa miehen tienata.
Mielestäni siinä oli riittävästi hyviä syitä silloin kieltäytyä tarjotusta työstä, mutta Suomessa ko. tilannetta tuskin on kenelläkään!
Kiinnostaisi tietää teidän tulot ja menot.
Ihan hyvällä omallatunnollako makaat kotona ja elät veronmaksajien rahoilla?
Vitun pummit!
Vierailija:
Minun ei kannata lähteä töihin ennen kuin saan bruttona noin 3.000 euroa kuukaudessa.Pienet palkat ja osa-aikatyöt tekevät heti sen, että nettotulot laskevat.
Jos soittamasi ihmiset ovat perheellisiä, voi olla, että heillä on sama tilanne kuin minulla.
Toinen ryhmä ovat ansiosidonnaisella olevat. Heidän ei kannata mennä pienipalkkaiseen työhön.
ainakin tuossa omassa tapauksessani (mistä kerroin aiemmin tässä ketjussa työnantajan näkökulmasta) työmatka olisi ollut kahdella bussilla n. 15-20min _yhteensä_ ja kyseessä olisi ollut kokopäivätyö ja vieläpä ihan ok palkalla (kyseisen alan keskituntipalkka, ei edes minimi). Mutta mahdolliselle työntekijälle oli tuo matka jo haastatteluun liian vaivalloinen.
Mielelläänhän sellaisen työn ottaisi. Asia on nyt vain niin, että ammatillisen koulutuksen saaneella henkilöllä ei ole lainmukaan mitään velvoitetta ottaa vastaan osa-aikatyötä ainoastaan kokoaikatyötä.
todella, että jokainen joka tässäkin keskustelussa nyt valittaa näist' " lusmuista" joutuu itse sellaiseen tilanteeseen, että ymmärtää joskus elämän tilanteen olevan sellainen, ettei työtä KANNATA ottaa vastaan...
Jos esim. on lapsia, niin he eivät välttämättä pääse lähimpään päiväkotiin, varsinkin jos työt alkaisivat " yllättäen" . Jos ei ole autoa, ja joutuu raahaamaan esim. 3 ja 5 vuotiata lapsia joka aamu ja iltapäivä bussilla/kävelle puolituntia, ja sen jälkeen jatkaa bussilla matkaa töihin, johon vaihdon kanssa menee helposti tunti yhteen suuntaan, tarkoittaa tämä sitä, että " työmatkoihin" menee päivässä 3 tuntia, mikä on minusta kohtuutonta... Se siitä " lyhyemmästä työajasta" ja pidemmästä vapaa ajasta osa-aikatöissä...
Samoin kulut kasvavat, juuri vaate-meikki ymv JOS asiakaspalvelu alasta kyse. 1000e/kk -verot, ei ole paljon rahaa... Moni haluaa töitä, minäkin. Mutta totuus on se, ettei kaikkia töitä kannata vastaan ottaa!!!
Itse olen nyt kotini lähellä työharjoittelussa työkkärin kautta. Minulla ei mene matkakuluja, lapset saan helposti vietyä hoitoon, koska aloitin harjoittelun niin, että lasten hoitopaikka järjestyi läheltä. Vaate ja meikkikulukaan eivät ole pätä huimaavat, koska ei varsinaisesti tarvitse olla " edustava" . Saan käteen 560e+lapsikorotukset, sekä asumistuen ymv. Käytännössä olisin tehnyt taloudellista tappiota, jos olisin vastaanottanut ap. tarjoaman työn, puhumattakaan stressin ymv, kasvusta kun aamuisin kiskoo lapsia tarhaan pakksessa ja matkustaa läpi kaupungin linja-autolla...
Minusta työkkärin tehtävä on välittää töitä sillä periaatteella, että ihminen ITSE katsoo ilmoituksia, ja hakee työpaikkaa, joka on työajaltaan, palkkaukseltaan ja sijainniltaan ok. Jollekkin tuo 25h/vko on hyvä määrä, mutta monille se 40h/vko olisi parempi, koska silloin jäisi käteenkin jotakin... Työkokemuksen lisäksi, joka toki on tärkeää, mutta totuus on se, että ennemmin esim. itse menin alaani vastaavaan työharjoitteluun, kun johonkin " hanttihommaan" töihin, sillä TULEVAISUUDESSA kun haen alani töitä, tästä työharjoittelupätkästä on minulle paljon enemmän hyötyä, kun jostakin palkkatyöstä, joka ei ole lähelläkään alaani...
Joten ymmärtämystä ihmiset!!! Turha keimata kaikkia luusereiksi, jos teidän tarjoammanne työ ei kelpaa... Joillakin on oikeasti siihen pätevät syynsä...!!!
" Sillon kun mies tienaa yli tulorajan eu kuulukkaan saada mitään tukia
toista se on meidän joiden mies tekee työtä kitupalkalla."
Käy ihan huviksesi Kelan laskurilla laskemassa että paljonko saa mies tienata ettei puoliso menetä korvauksia!!! Voit kuule yllättyä. Ei minun mieheni mitään mielettömiä tienaa vaikka raskasta vuorotyötä tekeekin. Ja mies elättää kuule ihan koko perheen niillä tuloillaan....
No, turha tässä on jupista ja niin on muuten sinunkin!!! Jos miehesi tienaa aivan liian vähän niin se ei ole ainakaan minun vikani, vai onko?
edellisessä viestissä vain viimeinen kappale oli vastaustani. Tämä laiska lorvija (hoitaa kahta lasta kotona) kaipaisi varmaan myöskin sitä lisäkoulutusta, ainakin tietokoneen käytössä:)