Entä jos työkkäri pakottaa työttömän ilmaistöihin?
Sitten kun työtön menee ilmaistöihin ja hän laiskottelee, tekee puoliteholla töitä, on puolet viikosta saikulla, saako hän siitäkin karenssia? Sehän on aika hyvä motiivi laiskotella työstä josta ei makseta palkkaa.
Kommentit (52)
Mä oon ollu nyt kohta puoli vuotta kaupassa ilman palkkaa.
Mulla teetetään hommat mitä muut ei halua tehdä ja sitten kun tästä sanoo tulee huudot. Olen parhaani tehnyt ja sitä ei arvosteta ollenkaan vaan lytätään. Aina pitäisi olla nopeampi ja parempi. Tauot lasketaan kellon kanssa. En halua mennä enää.
Työkkäri muuten pakottaa. Kokemusta on. Jos on sairaana, niin vähennetään rahasta. Lopputulos voi olla yllättäen 200e kuukaudelta "palkkaa". Mulkut työantajat ilmoittavat poissaolot kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri muuten pakottaa. Kokemusta on. Jos on sairaana, niin vähennetään rahasta. Lopputulos voi olla yllättäen 200e kuukaudelta "palkkaa". Mulkut työantajat ilmoittavat poissaolot kelaan.
Kai tiesit, että Kela maksaa sinulle sairauspäiviltä, jos tajuat sieltä ko.päiviltä rahaa hakea. Toiseksi työnantaja ilmoittaa poissaolopäivät te-toimistolle, ei Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos et toimita saikkulappua, niin ottavat kyllä. Pääsääntöisesti joka työpaikkaan pitää olla poissaolosta ainakin sh:n todistus. Aika paljon saat olla poissa, jos saat vaan pari satasta käteen😐
Onneksi olen jo yli 50. Tässä iässä on kaikenmaailman kremppaa, niin helposti iskee sairaus jos ilmaistöihin tämänikäisenä joutuisi.
Ihmettelen miksi kukaan työnanantaja haluaisi "palkata" ilmaistyöntekijän? Motivaatio nolla ja työnjälki sen mukaista.
Kyllä se on pikku pakko ettei tule karenssia. Itse olen kuntouttavalla. Kohta loppuu puolen vuoden pätkä, ei yhtään poissaoloa. Paljon porukat kyllä saikuttaa. Muutaman luulin lopettaneen kun niitä ei näkynyt pariin viikkoon. On oikeakin vittumainen flunssa liikkeellä. Se kaataa viikoksi, ei ihme kyllä ole tarttunut.
Osa työpaja hommista on sellaista mihin en pystyisi. Niin yksitoikkoista samaa päivästä toiseen että pää räjähtäisi. Lisäksi se näyttää täysin turhalta touhulta. Aivan sama ei ole mun ongelmani.
Kyllä ne ilmoitetaan myös kelaan. Mutta sitten se työnteko. Viksu hakee sairauslomaa. Viettää aikaa vessassa. Tekee työn väärin ja huolimattomasti. Vaeltelee työpaikassa ns tutustumassa paikkoihin. Ei ymmärrä työpaikan sääntöjä esim puhelimen käyttö. Ja tietenkin mikäli joku alkaa asioista niin syytät vainosta ja työpaikkakiusaamisesta ja hae taas saikkua masennukseen. Ole epävarma tekemisissä yms...
Sana kiertää eikä ainakaa ilmasia töitä tarvi tehdä.
Älkää koskaan tehkö työkokeiluun puolen vuoden sopimusta! Kyllä kahdessa kuukaudessa jo saa kuvan millaista työ on, sopiiko se itselle tai palauttaa mieleensä entistä tieto-taitoa. Kukaan ei pakota teitä tekemään 1-2kk pitempää sopimusta, joten älkää tehkö.
Työttömän lapsilla voi myös usein olla korvatulehduskierre, vesirokkoa, norovirus, yms. Tällöin työtön on luonnollisesti sairaan lapsen kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mulla teetetään hommat mitä muut ei halua tehdä ja sitten kun tästä sanoo tulee huudot. Olen parhaani tehnyt ja sitä ei arvosteta ollenkaan vaan lytätään. Aina pitäisi olla nopeampi ja parempi. Tauot lasketaan kellon kanssa. En halua mennä enää.
Jos huutavat, mikä estää, ettet huuda takaisin, kun eivät maksa palkkaa? Sano suoraan, että raha kelpaa, paskalla ei pitkälle pötki ja haistata. Käytöksestä voivat valittaa, mutta niin sinäkin. Jokaisesta huudosta kirjallinen ilmoitus työnantajalle epäasiallisesta puhuttelusta ja aina eteenpäin työsuojeluun. Ja kellotuksesta aina saman tien tieto työsuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Tuhoat "vahingossa" paljon kaikenlaista, jota ei voida sanoa tahalliseksi. Kyllä se siitä.
Suomessa on kyllä ihan yksilönvapaus, jokainen voi jäädä kotiin ja olla tekemättä töitä. Työkkäriin ei ole edes pakko kertoa että on työtön, ei se ole mikään instanssi johon jokaisen työttömän on pakko kuulua. Vain jos haluat ilmaista rahaa itsellesi, joudut sopeutumaan sääntöihin ja joskus jopa tekemään sen eteen jotain.
En ole ikinä ymmärtänyt niitä jotka vinkuvat että eivät saa yhtään mitään ja joutuvat silti tekemään; senkun lopettavat sitten tekemisen. Ei siinä mitään menetä jos ei siitä kerta mitään saakaan.
Pomon huonon käytöksen voi kieltää. Kirjoittaa sen ylös tai laittaa kotoa sähköpostitse. Aina, kun erikseen kirjallisesti on ilmoitettu jotain käytökseen liittyen, eikä sitä noudata, se on työsuojelukysymys. Kiusaaminen ei ole sallittu pienen tai isommankaan pomon taholta ja työnantaja joutuu selvittämään sen työsuojelulle, koska heidän on selvitettävä jokainen ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä ihan yksilönvapaus, jokainen voi jäädä kotiin ja olla tekemättä töitä. Työkkäriin ei ole edes pakko kertoa että on työtön, ei se ole mikään instanssi johon jokaisen työttömän on pakko kuulua. Vain jos haluat ilmaista rahaa itsellesi, joudut sopeutumaan sääntöihin ja joskus jopa tekemään sen eteen jotain.
En ole ikinä ymmärtänyt niitä jotka vinkuvat että eivät saa yhtään mitään ja joutuvat silti tekemään; senkun lopettavat sitten tekemisen. Ei siinä mitään menetä jos ei siitä kerta mitään saakaan.
Minä en ymmärrä yrityksissä olevan sellaisia töitä, joista yritys ei hyödy sen vertaa, että siitä maksettaisiin. Jos töistä ei hyödy, ei yrityksen kannata sellaisia teettää. Jos töitä on, silloin niistä saa rahallista hyötyäkin ja yritys maksaa tekijälle korvauksen.
Kaikki temppu ja tukityöllistämiset on synnyttäneet kummallisen kierteen kunnalliselle ja julkiselle puolelle, mutta myös joihinkin yrityksiin. Otetaan ilmaista työvoimaa, mutta ei yritetäkään palkita työstä.
T. Yrittäjä ja työnantaja
ei se mitään ilmaista työtä ole, jos tuolta ajalta saat kelalta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä yrityksissä olevan sellaisia töitä, joista yritys ei hyödy sen vertaa, että siitä maksettaisiin. Jos töistä ei hyödy, ei yrityksen kannata sellaisia teettää. Jos töitä on, silloin niistä saa rahallista hyötyäkin ja yritys maksaa tekijälle korvauksen.
Kaikki temppu ja tukityöllistämiset on synnyttäneet kummallisen kierteen kunnalliselle ja julkiselle puolelle, mutta myös joihinkin yrityksiin. Otetaan ilmaista työvoimaa, mutta ei yritetäkään palkita työstä.
T. Yrittäjä ja työnantaja
Tyhmähän sellainen työnantaja on, joka ei ota valtiolta ilmaista rahaa vastaan. Monet firmat palkkaavat puoleksi vuodeksi työttömän ja potkii pois, ottaa seuraavan jne. Tällä tavoin he voivat myydä palveluitaan halvemmalla kuin rehdit firmat, tosin, laatukin on sitten täyttä paskaa, niin kuin se alkaa olla joka paikassa.
Nykyään on kaikki hilavitkuttimet ja tallentimet. Äkkiäkös sitä kusettavan työnantajan toilailut saa talteen ja juutuubiin kaikkien katseltavaksi. Minusta asiallisen huomauttamisen jälkeen mulkun työnantajan tempaukset mielestäni saa laittaa kaikkien ihmeteltäväksi, jos ilmapiiri ja kohtelu ei muutu asianmukaiseksi. Se on kaikkien etu ettei työnantajilta siedetä kaikkee paskaa.
Ei työnantajat ota ketään motivoitumatonta! Ainoastaan niihin kunnan kuntouttavan työtoiminnan pajoihin voi joutua, vaikka ei halua. Työkkäri ei muuten pakota ketään mihinkään, on täysin vapaaehtoista olla sellainen työtön, joka haluaa työttömyysetuuden. Mutta jos sen rahan haluaa, on pakko noudattaa sopimusta.