Vilan myyjän, onko ihan oikeasti pakko tuputtaa
Kiertelin kauppoja tänään ja pitkästä aikaa viitsin poiketa Vilaan. Olin toiveikas, että siitä tuputusmyynnistä olisi jo luovuttu, mutta mitä vielä, meno oli entistä pahempi. Otin läheltä ulko-ovea paidan, jota halusin sovittaa ja silmäilin löytyisikö muuta sovitettavaa. Tässä vaiheessa myyjä hyökkää päälle ja kyselee, huomasinko sen mekon, joka oli kädessä pitämänä paidan edessä. Kerron, että en. Myyjä hehkuttaa, että se on tuo raidallinen. Kerron, että en pidä raidoista. Myyjä kysyy, että kiinnostaisiko joku muu väri. Vastaan, että ei ja voisin katsella ihan rauhassa mitä täältä vielä löytyy.
Vajaa minuutti myöhemmin myyjä juoksee perään ja esittelee jotain takkia, koska se nyt vaan on tosi kiva ja tykätty. Kerron, että ei se ei nyt oikein ole mieluinen ja tähän myyjä tuhahtelee, että eikö, se kun on todella suosittu malli. Mulle riitti tässä vaiheessa. Tyrkkäsin paidan, jota halusin sovittaa, myyjälle ja totesin, että kerran tää on niin vaikeeta niin olkoon.
Kumpa Vilan johtoporras ymmrärtäisi, että asiakkaat haluavat ostosrauhaa, eivät väkisin tupustusta
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee mysteerishoppaaja, eikä tuputa tälle sekä tämän tarkkaillessa muillekin asiakkaille, niin työpaikka on vaarassa. Lisämyyntitavoitteet ovat muutenkin tosi tiukat. Ns. omaa järkeä tai pelisilmää ei saa käyttää muuten kuin päällekäyvään suuntaan.
En osta mitään (tuoltakaan, saati mistään tuputusmestasta) tästä syystä eli täysin päinvastainen vaikute mitä himmeät johtotähdet ahneuksissaan toivovat.
Mun mielestä parasta on kun hypistelet jotain vaatetta ja myyjä ryntää selittämään, kuinka just se tuote on niin paras ja todella suosittu, ja kuinka hän on myynyt niitä todella paljon! itselleni tulee ainakin sellanen "halusinkin paidan jollainen löytyy jokaiselta vastaantulijalta"-fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta rautakaupan pakenevista myyjistä tuli mieleen, että ois vaihteeks hauskaa jos Vilan ja jonkun Starkin myyjät vaihdettais päittäin. Sais naiset ostaa rättinsä rauhassa ja miehet tulis kotiin auton takaluukku täynnä naulapyssyjä, sementtisäkkejä, kuusiokoloavaimia ja kaiken maailman heloja kun olis vähän esitelty tuotteita 😁
😂😂 ei vitsi, tässä olis hyvä idea tositv-
ohjelmaksi
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston apteekissa täytyy kuulema kohta (en tiedä onko voimassa jo) farmaseutin esitellä itsensä nimeltä. Aikas vaivaannuttavaa, näin suomalaisittain.
Ei hyvää päivää, kätteleekö ne oikein ja sanoo nimensä?! Mä en ainakaan kerro omaani.
Porin Vilassa kerran kattelin, sanoin myyjällekin että "mä vaan katselen kiitos". Aina kun koskin johonkin niin myyjä huusi tyyliin "toi on niin ihana" tai "huomasitko sen mustana" ym..Alkoi ärsyttämään se kyyläys ja jokaisen vaatteen ihanuus ja lähdin pois. :D
Vierailija kirjoitti:
"mä katselen vaan"-tyypit on kaupassa punainen vaate. Osa myös varkaita. Vanha näpistäjien kikka on puhua kännykkään koko kaupassa oloajan ja samalla penkoa rekkejä. Sillon kyllä saa valvovan silmän huomion.
Näinä aikoina millään kaupalla ei ole varaa pitää asiakasta "punaisena vaatteena", vaikka asiakas haluaisi vain katsella. Se katseleva asiakas saattaa nähdä jotain kivaa ja palata myöhemmin ostamaan sen. Tai bongata jotain, mikä sopisi hänen siskolleen, äidilleen jne. Myöskään se, ettei osta tai puhuu puhelimeen ei tarkoita, että ihminen olisi varas. Ei ihme, että meininki on Vilassa mikä on, jos asenne on tuollainen. Jos kauppaan ei saa tulla katselemaan, niin ehkä siihen ovelle voisi laittaa ison kyltin "KATSELU KIELLETTY". Sitäpaitsi Vilan johto on todella epäpätevää, jos useista asiakaspalautteista ja nettikeskusteluista huolimatta, toimintapa ei muutu.
Tuolla asiakaspalvelulla (jos sitä palveluksi voi enää kutsua, on todella epämiellyttää) ihmiset ajetaan nettikauppojen asiakkaiksi.
vila kirjoitti:
Olin itse Vilassa töissä, mutta ahdistava paine myymisestä sai minut irtisanoutumaan muutama kk sitten.
Myymisestä ei saa provikkaa, vaan myyminen on periaatteella "myy tarpeeksi, saat pitää työppaikasi".
Ei kukaan myyjä omasta halusta tuputa kellekään vaatteita, vaan tuputtavat sen takia, että myyntiluvut kasvaisivat ja ei tarvitse pelätä, että tulee huonoa (ja todella suoraa) palautetta.Paikoitellen Vilassa oli tosi kiva olla töissä, mutta koko ajan paine siitä että pitää myydä vaan enemmän oli likaa. Oli toki asiakkaita, jotka tykkäsivät avusta ja tarvitsivat sitä (ostivat paljon) mutta jokaisen yksittäisen topin myyminen sai aikaan ahdistuksen, että nyt myyntiluvut laskee.
Kun katsoo muita hallitsevia vaateketjuja, Vilaan tulee paljon myöhässä muodissa olevat vaatteet. Oisiko tässä yksi syy miksi vaatteet eivät myy ja myyjät pakotetaan tuputtamaan.
Eli ensi kerran kun asiasta tekee mieli avautua, muista edes hetken verran, ettei kukaan siellä tuputa omasta tahdostaan.
Kaikki myyjät ovat siellä töissä omasta tahdostaan, joten en voi silloin ajatella niin, että heidät on pakotettu toimimaan noin. En ajattele puhelinmyyjistäkään niin, että voi ei, kun pakon edessä nyt tyrkyttävät.
Mua ärsyttää, että asiakasta ei yhtään kuunnella. Tää tapahtui juurikin Vilassa. Olin sovituskopissa sovittamassa mekkoa ja myyjä tulee kyselemään miten menee. Kerroin, että hyvin eli mekko on sopiva ja otan sen. Myyjä alkaa tässä vaiheessa kyselemään, että haluaisinko siihen asusteeksi vyön (tähän saakka palvelu on mielestäni ok). Vastaan että en halua, kun en tykkää vyöstä mekon päällä. Nyt myyjä kurkkaa sovituskoppiin ja sovittelemaan mekon eteen käsissään pitämiään vöitä. Sanon ei kiitos leveälle mustalle, kapealle mustalle, hopeiselle, mekon väriselle jne. Palvelun huonoksi ja tuputtamiseksi tekee se, että myyjä esittelee tuotteita, joista nimenomaan kerron, ettei kiinnosta. Kun lopulta pääsin kassalle asti, myyjä tuputti sukkahousuja, bling bling- korviksia (ovat tosi ihanat ja kaikki ostaa nyt näitä) ja puuhelmiä (juuri samanväriset kuin mekko)
Tyhjätaskut maleksii kaupoissa "vähän katselemassa" päivät pitkät ei aikomustakaan ostaa. Vaaleat vaatteet muuttuu henkareissa harmahtaviksi kun kymmenet hipelöi samoja tuotteita. Useasti sovitettu vaate deodoranttitahroineen ei ole enää ostavalle asiakkaalle uusi. Tämän vuoksi nettikaupat on kauppiaankin unelma. Ei tarvitse sitä päätöntä lorvailua katsella. Turha pitää näille museokävelijöille fyysisiä kauppoja, kaikki nettiin ja rahat pois.
Onhan ne Vilan myyjät usein tosi ärsyttäviä. Ihan sama mitä ostat, niin kehuja satelee. Toisaalta täytyy myös hattua nostaa sille, miten hyviä ne on puhumaan :D Viimeksi kun menin palauttamaan yhtä toppia, puhui myyjä kassalla mut ympäri ja palasin kotiin sen saman topin kanssa. Kertaakaan en ole käyttänyt, mutta kun se "niin viedään käsistä, on niin ihana, myyty loppuun, hyvä et saadaan nyt yks myyntiin", niin olihan mun se pakko pitää, vaikkei mulla sille käyttöä ole.
Siinä on ollut ovela myyjä! Miten taivuit noin?
Ollaan naapurikauppiaiden kanssa naureskeltu usein, että pitäis nykyään jo veloittaa 5 euroa asiakkaita siitä turhasta pyörimisestä ja katselemisesta, joka ei tuota mitään. Se on ajan hukkaa kaikille. Kännykkään puhujilta ja lastenrattaiden kanssa puskijoilta vielä 5 euroa lisää :-D
Tämä on oikeasti hämmentävää. Vilan myyjät piinaa asiakkaita tuolla väkisin tyrkyttämisellä ja saa asiakkaat pakenemaan ja jättämään ostamatta. Kivijalkamyymälät on jo kriisissä, koska verkkokauppa on tullut. Esim. Seppälä on pahoissa talousvaikeuksissa, samaten Stockmann. Verkkokaupat vaan vie yhä isomman osan myynnistä. Kivijalkamyymälöiden pitäisi pitää kynsin ja hampain kiinni asiakkaista eikä piinata niitä pakenemaan! Hullusti käy Vilalle tuossa.
Meidän myymälässä on selvä ohjeistus, että vain katselemaan tulleelle asiakkaalle, joka ei todennäköisesti tuo rahaa kassaan, pidetään aina kunnon esittely- ja mainospuhe. Jokainen minuutti käytetään tehokkaaseen ilmaiseen mainontaan, mitään turhia kierroksia ei sallita kaupassa. Kaikki otetaan irti sisällä olevasta asiakkaasta.
Kamalinta on, että tyrkytyskulttuuri on tänä päivänä rantautumassa ihan joka alalle, ei pelkästään vaatekauppoihin. Minulle on vaateliikkeiden lisäksi tuputettu esimerkiksi apteekeissa ja postissa, joka on mielestäni ihan käsittämätöntä. Menen apteekkiin hakeakseni lääkkeitä, en saadakseni luennon ja tuputusta jostain luontaistuotteista tai mitäliemömmöistä ja postiin viedäkseni lähetyksen, en ostaakseni puuhelmiä, suklaata, selviettejä tms. krääsää.
Kuinka voi enää kohta missään luottaa, että saat sinulle parhaimman ratkaisun/avun asiantuntijalta, kun tarkoituksena vaikuttaa olevan vain mahdollisimman suuren summan nylkeminen ihmiseltä ja voiton tavoittelu?
Tästä päästäänkin siihen asiaan, että oksettava tyrkytyspakkosyöttö näkyy myös työntekijöitä etsivissä ilmoituksissa. Enää ei riitä, että olet pätevä, työsi tunnollisesti hoitava, asiallinen asiakaspalvelija, vaan sinun on oltava ihme pelle, jota kuvaillaan sanoilla "nälkäinen", "tuloksentekijä", "positiivisen hengen luoja" ja "yrittäjähenkinen".
Aa joo....muistan myös kun olin vilassa ostamassa takkia, niin myyjä alkoi tuputtaa kaulaliinan.. no entä sit uskaltanut kieltäytyä kun tälläinen nyhverö oon. No ostin sit sen myös vaikka en olis sitä halunnut. Se oli sellanen jätti huivi jota en ole kertaakaan käyttänyt ulkona. Mutta sisällä olen sitä pitänyt kun on ollut kylmä joten en sitä ihan turhaan kuitenkaan ostanut..:-)
Vierailija kirjoitti:
Siinä on ollut ovela myyjä! Miten taivuit noin?
Topin kiinnostavuus kasvoi huomattavasti kun kuulin, että kaikki muutkin haluavat sen. Vaikka myyjä varmaan vähän liioittelikin niin oli se kyllä loppu joka Vilan myymälästä :D
Menee vähän ohi aiheen, mutta erikoisista asiakaspalvelutilanteista tuli mieleen ennen joulua tapahtunut asiointini Hemtexissä. Olin etsimässä uutta tyynyä sekä päiväpeittoa itselleni. Olin opiskelijabudjetilla liikenteessä, mutta koin valinneeni ihan kelpo, perus untuvatyynyn. Kassalla myyjä kysyi: tuleeko tämä tyyny omaan käyttöön vai vierastyynyksi? Totesin että itselleni, kuinka niin. "Huomasithan, että tämä ei ole sitten mikään ihan paras tyyny?" Tuli vähän hölmö olo siinä kassalla, kun myyjä tavallaan haukkui tuotteen paskaksi. Tottakai minä tiesin, ettei se ole mikään 150 euron tempur -laatutyyny mutta jonkinlaisen tyynyn kuitenkin tarvitsin ostaa vanhan tilalle. Tuli vähän sellainen fiilis että no anteeksi, kun asioin tässä liikkeessä :D