Vilan myyjän, onko ihan oikeasti pakko tuputtaa
Kiertelin kauppoja tänään ja pitkästä aikaa viitsin poiketa Vilaan. Olin toiveikas, että siitä tuputusmyynnistä olisi jo luovuttu, mutta mitä vielä, meno oli entistä pahempi. Otin läheltä ulko-ovea paidan, jota halusin sovittaa ja silmäilin löytyisikö muuta sovitettavaa. Tässä vaiheessa myyjä hyökkää päälle ja kyselee, huomasinko sen mekon, joka oli kädessä pitämänä paidan edessä. Kerron, että en. Myyjä hehkuttaa, että se on tuo raidallinen. Kerron, että en pidä raidoista. Myyjä kysyy, että kiinnostaisiko joku muu väri. Vastaan, että ei ja voisin katsella ihan rauhassa mitä täältä vielä löytyy.
Vajaa minuutti myöhemmin myyjä juoksee perään ja esittelee jotain takkia, koska se nyt vaan on tosi kiva ja tykätty. Kerron, että ei se ei nyt oikein ole mieluinen ja tähän myyjä tuhahtelee, että eikö, se kun on todella suosittu malli. Mulle riitti tässä vaiheessa. Tyrkkäsin paidan, jota halusin sovittaa, myyjälle ja totesin, että kerran tää on niin vaikeeta niin olkoon.
Kumpa Vilan johtoporras ymmrärtäisi, että asiakkaat haluavat ostosrauhaa, eivät väkisin tupustusta
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä harmi, mä kanssa yksi niistä, joka ei halua enää Vilaan mennä. Kummasti liikkeet pysyvät paikallaan, joten kaipa tuolla tavalla tulosta tehdään
https://www.finder.fi/Tukkuliikkeitä/Bestseller+Wholesale+Finland+Oy/Es…
Ei ne näköjään mitään tulosta tee.
Tappio melkeen 300k 2016, sitä edeltävät pari vuotta oli melkeen miltsin tappiot.
pistäkää napit korville, niin eivät häiriköi. :D
Käyttäjä2492 kirjoitti:
Voi kyllä häiriköivät.
pulutossu kirjoitti:
Käyttäjä2492 kirjoitti:
Voi kyllä häiriköivät.
jaa, tulee repiin kuulokkeet sun korvilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on vila?
Halpisvaatemerkki. Niillä on omia myymälöitä.
Viisitoista alapeukkua, miksi? Halpisvaatteitahan ne on, ja ketjulla on omia myymälöitä. Mitä tässä ne alapeukut vastustaa?
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa sitten Vilassa myyjä tervehti ja kysyi "Miten on päivä mennyt?" öö...? ei ihan istu suomalaiseen palvelukulttuuriin
Mielestäni tämä vielä olisi ihan kiva tapa tervehtiä, jos sen jälkeen saisi rauhassa katsella vaatteita.
Ot, mutta itse käyn usein työni puolesta Ruotsissa (Storstockholms län -arealla) ja siellä toi vaatekaupoissa tuputtaminen on ihan kamalaa, jotain henkkamaukkaa lukuunottamatta. Tätä suomalaista alkaa ahdistamaan. Yhtä Vila-myyjää kaikki kaupat täynnä.
Joo, itse lopetin Vilalla asioinnin kun myyjä meinasi melkein tunkea perässä sovituskoppiin. Huuteli ja koputteli oveen että miltäs näyttää, tarttetko jotain muuta. Ja kassalla vielä lätkäsi ostosten päälle lisää tavaraa viereisestä standista että laitettasko viel tällaset, mä just viime viikol ostin samanlaiset ni nää on kyllä tosi kivat. Ihan kamalaa, sääliksi käy niitä myyjiä kun tietää etteivät omasta tahdostaan tuota hulluutta pyöritä. Ja tietty laskeva myynti laitetaan myyjien piikkiin kun eivät ole "tarpeeksi aggressiivisia" vaikka todellisuudessa Suomessa varmin tapa menettää asiakkaita on käydä päälle heti näiden astuessa sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vilan myyjät saa tulospalkkiota että siinä mielessä ymmärrän sen tuputuksen, mutta tosiaan johtoportaan kannattaisi ehkä harkita muunlaista palkkausmallia. Ahdistavaa kun ei saa rauhassa katsella.
Ei saa mitään provikkaa, oon ollut siellä töissä. Hlökohtaisia myyntejä seurataan tarkkaan, mikä tietenkin lisää paineita. Joo, ei ollut meikäläisrn paikka..kivoja vaatteita mutta siihen se jäikin.
Käyttäjä3893 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä harmi, mä kanssa yksi niistä, joka ei halua enää Vilaan mennä. Kummasti liikkeet pysyvät paikallaan, joten kaipa tuolla tavalla tulosta tehdään
https://www.finder.fi/Tukkuliikkeitä/Bestseller+Wholesale+Finland+Oy/Es…
Ei ne näköjään mitään tulosta tee.
Tappio melkeen 300k 2016, sitä edeltävät pari vuotta oli melkeen miltsin tappiot.
Mielenkiintoista.. Lisämyynnin merkityksen kyllä ymmärrän, mutta selkeästi sitä toteutetaan ihan väärällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilan myyjät saa tulospalkkiota että siinä mielessä ymmärrän sen tuputuksen, mutta tosiaan johtoportaan kannattaisi ehkä harkita muunlaista palkkausmallia. Ahdistavaa kun ei saa rauhassa katsella.
Ei saa mitään provikkaa, oon ollut siellä töissä. Hlökohtaisia myyntejä seurataan tarkkaan, mikä tietenkin lisää paineita. Joo, ei ollut meikäläisrn paikka..kivoja vaatteita mutta siihen se jäikin.
Ahdistava liike siis sekä asiakkaille että myyjille. Johtoportaassa sitten silmä pyöreänä ihmetellään että miksi tulee takkiin.
Itsekin välttelen nykyään ko. putiikkiin menoa, koska myyjien tyrkyttäminen ja verhon takana huhuili ahdistavat. Tahdon asioida vaateliikkeissä rauhassa ilman painostuksen makua. En sinänsä ärsyynny myyjiin itseensä, vaan johtoportaaseen, joka vaatii työntekijöitään käyttäytymään tuolla tavoin. Siksi boikotoin nykyään itse kaikkia liikkeitä, joissa tällainen agressiivinen myyntipolitiikka on. En siis osta niiden liikkeiden nettikaupoistakaan yhtään mitään.
Myyjiä kohtaan tunnen lähinnä myötätuntoa, koska olen itse työskennellyt puoli vuotta telemarkkinoinnissa ja totesin sen olevan niin kuvottavaa ihmisten (itseni mukaan luettuna) kiusaamista, että sanoin sen työnantajallekin useasti ennen kuin lopetin. Olen sitä mieltä, että paras keino vaikuttaa kaikenlaisen tyrkytysmyynnin kuolemiseen on se, että sillä sabluunalla myyviltä puljuilta ei vaan osta mitään.
Käyttäjä2492 kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Käyttäjä2492 kirjoitti:
Voi kyllä häiriköivät.
jaa, tulee repiin kuulokkeet sun korvilta?
Eivät tietenkään, vaan sama ilmiö toistuu, oli sitten kuulokkeet korvilla tai ei. Tulevat kälättämään ja vilkuttelemaan siihen naaman eteen.
Olin itse Vilassa töissä, mutta ahdistava paine myymisestä sai minut irtisanoutumaan muutama kk sitten.
Myymisestä ei saa provikkaa, vaan myyminen on periaatteella "myy tarpeeksi, saat pitää työppaikasi".
Ei kukaan myyjä omasta halusta tuputa kellekään vaatteita, vaan tuputtavat sen takia, että myyntiluvut kasvaisivat ja ei tarvitse pelätä, että tulee huonoa (ja todella suoraa) palautetta.
Paikoitellen Vilassa oli tosi kiva olla töissä, mutta koko ajan paine siitä että pitää myydä vaan enemmän oli likaa. Oli toki asiakkaita, jotka tykkäsivät avusta ja tarvitsivat sitä (ostivat paljon) mutta jokaisen yksittäisen topin myyminen sai aikaan ahdistuksen, että nyt myyntiluvut laskee.
Kun katsoo muita hallitsevia vaateketjuja, Vilaan tulee paljon myöhässä muodissa olevat vaatteet. Oisiko tässä yksi syy miksi vaatteet eivät myy ja myyjät pakotetaan tuputtamaan.
Eli ensi kerran kun asiasta tekee mieli avautua, muista edes hetken verran, ettei kukaan siellä tuputa omasta tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vero Modassa on kyllä vähän samaa, mutta ei ehkä ihan niin paha meininki kuin Vilassa. Ainakin isoissa Vero Modan liikkeissä saa asioida suht rauhassa. Kerran kyllä hämmennyin pahasti kun Vero Modan myyjä kyseli olenko vapaapäivää viettämässä kun kävin keskellä päivää siellä. Tuli outo olo, entä jos olisin vaikka työtön ja myyjä utelee tollasia? Muutenkaan en tykkää tosta jenkkien small talk -kulttuurin rantautumisesta Suomen kauppoihin. Ei kiinnosta keskustella myyjän kanssa miten päivä on mennyt eikä mun asiat kuulu hänelle.
Multa kysyttiin myös kerran Vilassa, että ootko vapaapäivää viettämässä. Tuli vähän mitä vittua fiilis, eikä tuntunut kivalta, kun oli pidemmällä saikulla silloin. No, sen jälkeen en ole jalallanikaan astunut Vilaan. Tyrkyttäminenkin kun oli vielä aiemmasta pahentunut potenssiin 100. VeroModassa joskus vielä olen uskaltanut käydä, jos siellä on muita asiakkaita. VM ei muutenkaan ole koskaan ollut yhtä paha kuin Vila.
Itse myyjinä lähinnä nauran ujoille asiakkaille jotka "eivät huomaa" kun sanon moi, yrittävät ignorata ja parhaillaan vielä selvästi etsivät jotain! Usein kuulen kun puhuvat keskenään että tässä se tuote oli viimeks ja kun kysyn mitä etsivät niin vastaus on "öööö ei mitään" :DD se palvelukin maksaa ja on jo hinnoissa niin kannattaa opetella ottamaan siitä kaikki irti.
Hmm. Juuri olin ajatellut poikkeavani Vilan omassa myymälässä katsomassa tuotteita, joita olen miettinyt tilata. En ole ennen Vilalta tilannut tai ostanut aikaan ja haluan nähdä kokoluokitusten paikkansapitävyyden ym.
Vihaan tuputtamista! En tiedä viitsinkö sitten mennä tai ehkä menen, mutta sanon kyllä jos tuputetaan, että en pidä siitä ja poistun jos en saa rauhassa asioida.
Tai auttaisko jos puhun samalla kännyyn kun valitsen sovitettavaa? Mikäli sellaista löytyy.
Toinen missä hyökätään ihan heti kimppuun on Cubus. Tyttöni tykkää niiden alusvaatteista ja trikoovaatteista (topit, yöasut, collegepuvut) ja sen takia siellä tulee toisinaan käytyä, mutta etukäteen jo ahdistaa se "moikkamoi! =D, etsitkö jotain tai mitä etsit?" Ja sitten alkaa hössötys ja käydään varastossa hakemassa uusia kokoja tai samantapainen tuote kun mitä katselen ja kuinka sekin olisi ihan kiva ja on niiiin suosittu.
Ensinnäkin, en halua itselleni ostaa sellaista mikä on jokatoisen päällä. Toisekseen kysyn kyllä apua jos sitä tarvitsen.
Eri asia olisi moikata asiakasta ja toivottaa tervetulleeksi. Ilmoittaa, että katsele vaan rauhassa, mutta jos tulee kysyttävää tai tarvitset apua niin tule ihmeessä heti sanomaan, olemme täällä sitä varten, että voimme olla avuksi tmv.
Vierailija kirjoitti:
Itse myyjinä lähinnä nauran ujoille asiakkaille jotka "eivät huomaa" kun sanon moi, yrittävät ignorata ja parhaillaan vielä selvästi etsivät jotain! Usein kuulen kun puhuvat keskenään että tässä se tuote oli viimeks ja kun kysyn mitä etsivät niin vastaus on "öööö ei mitään" :DD se palvelukin maksaa ja on jo hinnoissa niin kannattaa opetella ottamaan siitä kaikki irti.
No siinähän naurat, luuletko että jotakuta jaksaa kiinnostaa sinun naureskelusi.
Miksette vain sano noille myyjille että "kiitos mutta saanko katsoa rauhassa? Pyydän sitten apua jos haluan." ???
Kyllä ne myyjät sut johonkin sukkamekkoon, boleroon ja pöksyihin sullois :)