Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia ovat tuntemanne yli varojensa elävät ihmiset?

Karua mutta totta
11.01.2017 |

Vastavetona supersaidat-ketjulle. Säästeliäisyyttä on helppo pilkata, usein kuitenkin säästeliäät tulevat omillaan toimeen mikä on todella ihailtavaa tässä pikavippien luvatussa maassa. Nyt en tarkoita pihejä jotka elävät muiden kustannuksella vaan niitä jotka kärsivät säästeliäisyydestään vain itse, jos kärsivät.

Harvemmin puhutaan niistä jotka heittäytyvät muiden varaan, joko yksityisten ihmisten tai yhteiskunnan. Niistä joiden selitys holtittomalle rahankäytölle ja vastuuttomuudelle on "en vaan osaa käyttää rahaa" ilman että on edes halua opetella.

Minäpä aloitan: perhe jossa kolme lasta, isä duunari, äiti sairaseläkkeellä. Ennen sairastumista perheen menot mitoitettu yläkanttiin: omakotitalo, kesämökki, runsasta matkustelua. Nyt perheen äiti vuosia pois työelämästä mutta elintasosta ei haluta luopua.
Ostetaan velaksi, huijataan yhteiskunnalta ja hyvätekeväisyystahoilta tukia. Edelleen matkustetaan ja ostellaan, vedotaan sääliin ja ihmisten hyväntahtoisuuteen että saadaan ilmaiseksi asioita.

Kommentit (312)

Vierailija
21/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset perheet ohjelmasta tuttu uskova perhe. Isä masennuksen takia sairaslomalla (opinnot kesken), äiti terve mutta kotona koska pitää lapsille kotikoulua. Miksi äiti ei mene töihin tai opiskelemaan ja lapset kouluun? Miksi häneltä ei vaadita sitä?

Kotikoulu kuulemma paras vaihtoehto lapsille. Kyllä joo jos toisella vanhemmista on varaa jäädä kotiin, tässä tapauksessa ei ole. Yhteiskunta kustantaa tämänkin idealismin.

Vierailija
22/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajaäiti ja 2 lasta, kaikki rahat mitä tulee, myös menee samana päivänä ja yleensä ala-aste ikäisen pojan pilalle lellimiseen (joka ei osaa elettä arvostaa vitun vertaa) eikä edes ajatella että rahat olisi hyvä käyttää esim. vuokraan eikä sitten loppukuusta valittaa kun taas on laskut rästissä.

Poika esim. sai kesällä 80€ potkulaudan (vaikka kyseessä perheen tuloista iso osa) ja vinkui seuraavana päivänä äidiltään viittäkymppiä farkkuihin vaikka oli edellisellä viikolla saanut myös kalliin longboardin (jota käytti tasan kaksi kertaa). Vähänkin halvemmat kamat on paskoja ja äiti on paska kun osti tällaisen halvan paskan ja silti tuo "paska äiti" ostaa pojalleen helkkarin kallista roinaa sen kummempia miettimättä että tuleeko käyttöä tai saisiko jostain halvemmalla. Itse en oikein uskalla hänelle opiskelijana lahjoja ostaa, kun ei tiedä millaisen vastaanoton saa - viimevuonna halvin toive olisi maksanut 40€ joten jouduin tuottamaan pettymyksen. Poika (11v) ei osaa edes tiskata kun ei ole koskaan tarvinnut tehdä minkään eteen mitään ja taapero näyttää pikkuhiljaa jo samaa mallia - lahjotaan karkilla nukkumaan (kukutaan ensin yömyöhään ja koko perheen rauhoittuminen tapahtuu n. klo 22-23 jälkeen) yms.

Kerran lainasin 50€ ruokarahaa, tiesin että oman käytöksen takia olivat perseaukisia jälleen mutten viitsinyt 10- ja 3-vuotiaita jättää nälkää kärsimään kun kerta varaa oli lainata. Oli lähetetty 10-vuotias kauppaan ja takaisin tuli viidenkymmenen euron edestä limukkaa, pullaa, karkkia, sipsejä yms. ja seuraavalta ihmiseltä lainaa pyytämään kun 'tuo poika nyt teki tuollaisen jekun'. Minulle kiellettiin kertomasta, enkä ole vielä tänäkään päivänä saanut rahoja takaisin kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.Kallis maku ja vaatteet tärkeitä.En silti mitään LV ostele.Luottokortti ihan tavallisten Stockmannin reissujen takia ihan tapissa pysyvästi.Palkka 3250.Omistusasunto.En juo.En polta.

Vierailija
24/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja useamman tonnin auto haettiin monensadan kilometrin päästä, maksettiin pikavipillä (sekä auto että sen hakemisen kulut) sen enempää miettimättä tai kyselemättä - nyt edessä yli tonnin remontti kun ei ennen noutoa kyselty minkäänlaisia tietoja. Ja pojalle (11-vuotiaalle) kuulemma (kalliin) mopon hankinta suunnitteilla - kun eihän sitä kortilla ajeta.

t. 22

Vierailija
25/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe jossa äiti nostaa yksinhuoltajatuet vaikka isä todellisuudessa asuu perheen kanssa. Äiti työtön, isä töissä. Paperilla ovat eronneet ja isällä osoite toisaalla.

Äidin mielestä tämä on oikeutettua koska häntä ovat maailma ja yhteiskunta potkineet lapsesta asti päähän. Mitään vastuutahan ei voi itse ottaa ja esim. opiskella ammattia itselleen. Eipä tietenkään.

Vierailija
26/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheenäiti joka ei viitsi kierrellä kirppareita kun "ei vaan jaksa". Ostaa lapsille ja itselleen kalliita vaatteita ja kenkiä, matkustelee, asuntolainat tapissa. Välillä vingutetaan visaa, välillä anotaan lyhennysvapaata.

Sitten itketään kun ei rahat osa-aikaisen ja duunarin perheessä riitä. "En osaa käyttää rahaa" äidillä selityksenä, mutta ei halua opetellakaan koska siinähän joutuisi aikuistumaan.

Vierailija
27/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkumies, joka ostaa lähes joka palkastaan jotain kivaa itselleen, uusia kameroita ja läppäreitä ja sen sellaista, vaikka ennestäänkin niitä on hirmuinen määrä. Sitten on laskut maksamatta, kun palkka menikin johonkin mukavampaan.

Vierailija
28/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleensä ihmetyttää semmoinen, kun omassa taloudessa elävä henkilö ei suunnittele.

Ruokaostokset maksoivat n 12 euroa, tein 6 kaalilaatikkoa, 2 makaronilaatikkoa, huomenna vielä kaalipataa ainakin 6 annosta. 

Joka kerran on nälkää nähnyt ei pidä juhlia ennen kuin olennainen on hankittu.

Velan ottamista melko vaikea välttää.

Vierailija
29/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Joka kuukausi tili 300 € miinuksella. Laskut hoidan, mutta shoppaan liikaa nettikaupoissa "alennuksella", kaapit pursuaa kenkiä ja vaatteita. Syön hyvin, teen ruokaa hyvistä raaka-aineista, ja käyn usein lounaalla ulkona syömässä. Kalliit harrastukset.

Vierailija
30/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii millainen luonne näillä vastuuttomilla on niin usein kyky rationaalisen ajatteluun puuttuu ja syy-seuraussuhteita ei ymmärretä. Mielihyvän saamisen siirtäminen on vaikeaa, kaikki pitää saada heti.

Ei olla itse vastuussa elämästään, syy on muiden tai sitten "mä nyt vaan oon tälläinen enkä voi muuttaa itseäni". Monilla taustalla lapsuus jossa vanhemmilla samankaltaista problematiikkaa ja kyvyttömyyttä kasvattaa lapsiaan.

Vierailija
31/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse. Käytän rahaa ripsiin, kampaajan, lastenvaatteisiin, matkoihin, järjestän juhlia ja vien aina isot tuliaiset.

Laskut maksan aina myöhässä ja välillä ne ehtii mennä perintään. Joka kk tulee ainakin yksi lindorfin kirje. Katkaisuvaroitus on tullut useamman kerran. Viime tipassa aina maksan tai pelastan luottotiedot. Ne meni joskus muutamaksi vuodeksi jostain ihan pikkulaskusta.

Meillä on ihan kiva talo ja auto ja muut härpäkkeet. En varmaan ikinä pääse tästä. Säästötilillä on alle 1000e. Nyt saan 3000e bonuksen ja olen jo keksinyt sillekin käytön. Käytännössä raha palaa samana päivänä kuin tulee 😁

N28

Vierailija
32/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös miehellä oli luottotiedot menneet kolmisen vuotta, kun parkkisakko jäi maksamatta 😄 Aina on silti lainaa saatu, ja ne ollaan maksettu ajallaan. Ei näitä meistä uskoisi. Aina löytyy rahaa jos joku pyytää syömään/ juomaan tai juhlimaan. Sitten siirretään jotain laskua, tai annetaan mennä perintään, tulee max 10e korko.

N28

Vierailija
33/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miettii millainen luonne näillä vastuuttomilla on niin usein kyky rationaalisen ajatteluun puuttuu ja syy-seuraussuhteita ei ymmärretä. Mielihyvän saamisen siirtäminen on vaikeaa, kaikki pitää saada heti.

Ei olla itse vastuussa elämästään, syy on muiden tai sitten "mä nyt vaan oon tälläinen enkä voi muuttaa itseäni". Monilla taustalla lapsuus jossa vanhemmilla samankaltaista problematiikkaa ja kyvyttömyyttä kasvattaa lapsiaan.

Moraaliton yhdessä asiassa voi olla moraaliton muissakin asioissa.

Raha-asioita laiminlyövät saattavat muutenkin olla itsekeskeisiä, empatiakyvyttömiä ihmisiä. Heille on tärkeää vaan kaikki tässä nyt ja heti. Karmeinta kun lapsetkin kasvatetaan suoraan pahuuteen.

Vierailija
34/312 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rahapulassa koko ajan, mutta en ole tuhlaaja. Perheenjäsenellä sairauksia joten yllätys lääkärimenoja voi tulla kesken kuukauden. Itselleni en saa mitään ostettua kun aina tulee joku vaiva mihin tarvitaan hoitoa. Toista työtäkin joudun tehdä. Testattu on että viikon voi elää 20eurollakin jos kaapissa on jauhoja, kaurahiutaleita, munia, riisiä ja perunaa. En kyllä sano olevani tuhlaaja vaikka rahapulassa koko ajan

Vierailija
35/312 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen rahapulassa koko ajan, mutta en ole tuhlaaja. Perheenjäsenellä sairauksia joten yllätys lääkärimenoja voi tulla kesken kuukauden. Itselleni en saa mitään ostettua kun aina tulee joku vaiva mihin tarvitaan hoitoa. Toista työtäkin joudun tehdä. Testattu on että viikon voi elää 20eurollakin jos kaapissa on jauhoja, kaurahiutaleita, munia, riisiä ja perunaa. En kyllä sano olevani tuhlaaja vaikka rahapulassa koko ajan

Ei tuo minusta ole yli varojen elämistä.

Vierailija
36/312 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe jossa kaikki voisivat saada ADHD-diagnoosin. Vanhemmilla minimikoulutukset ja kehno elämänhallinta. Vaimo tykkää parantaa oloaan shoppailulla, mies pelaamalla uhkapelejä. Jo aikuisille lapsille periytynyt samanlainen holtiton rahankäyttö. Kaikilla taitaa nykyään olla luottokelpoisuus mennyt.

Vierailija
37/312 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/312 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaa hedelmäpelejä ja velkaa on kymmeniä tyhansia, jopa pikavipit otettu.

Vierailija
39/312 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni. Kaikki raha menee kaljaan, baareiluun ym. Jatkuvalla syötöllä valittaa kuinka on vuokra maksamatta ym.. silti on varaa joka viikonloppu vetää pää täyteen.

Kummasti oli viime kuussa kun varaa lähteä baariin, vaikka juuri samana päivänä käydessään lapsien luona sanoi että ei pysty elareita maksamaan kuin tammikuun puolella..

Velkaa tammikuun elatusmaksun +130e minulle. Taivas yksin tietää paljonko on auki kavereilleen. Luotot meni 20e pikavipistä.

Kyllä, olen hyvin tyytyväinen että on ex.

Vierailija
40/312 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisii työttömänä kotona ja kuluttaa kaikki työttömyyskorvauksensa uhkapeleihin. Sai puolessa vuodessa 20 000 euron säästöt palamaan epäonnisiin veikkauksiin. Eikä edes harkitse töihin menemistä.