Miten kuukautiset yleensä loppuvat? Kokemuksia niin itseltänne/tietoa äideistänne/muista...
Olen 53-vuotias ja marraskuussa olivat kuukautiset viimeksi.
Täysin säännölliset ja "normaalikokoiset" ovat olleet tähän asti. Joulukuu jäi täysin välistä ja vielä ei ainakaan tässäkään kuussa ole ilmaantuneet.
Loppuvatko ne useinkin kuin seinään tällä tavoin? Olin kuvitellut, että jotain kierron muutoksia, vuodon määrän vaihteluita ym. tulisi vähän varoituksena?
Johan tässä on aikakin, ei siinä mitään. Jonkin verran on ollut yöhikoiluakin parin vuoden ajan. Mutta ihan tuosta vain loppuvat? Onko tavallistakin?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Olen 53-vuotias ja marraskuussa olivat kuukautiset viimeksi.
Täysin säännölliset ja "normaalikokoiset" ovat olleet tähän asti. Joulukuu jäi täysin välistä ja vielä ei ainakaan tässäkään kuussa ole ilmaantuneet.
Loppuvatko ne useinkin kuin seinään tällä tavoin? Olin kuvitellut, että jotain kierron muutoksia, vuodon määrän vaihteluita ym. tulisi vähän varoituksena?
Johan tässä on aikakin, ei siinä mitään. Jonkin verran on ollut yöhikoiluakin parin vuoden ajan. Mutta ihan tuosta vain loppuvat? Onko tavallistakin?
Mulla ihan sama juttu! Olen 50 vuotias, ei ole ollut mitään "kuumia aaltoja" ja viime marraskuuhun asti menkat olivat säntilliset. Olipas helpot vaihdevuodet jos ne oli tässä :D
Ei tainneet olla...;) Gynekologi sanoi, että hormonitoiminta vielä sinnittelee sen verran, ettei tule hikoilupuuskia, vaikka ei tule säännöllisiä kuukautisiakaan. Sitten taas tulevat kerran ja sen jälkeen alkavat vaihdevuosioireet taas hikoilupuuskineen. Tätä saattaa kestää muutamia vuosiakin.
On käynyt näin. Olin noin 47-vuotias, ja aiemmin säännölliset ja helpot kuukautiset muuttuivat kivuliaiksi. Kierto lyheni aika paljon, ja sitten kuukautiset loppuivat kokonaan. Tuli myös massiivisia kuumia aaltoja, hikoilua ja yöllisiä heräämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään käynyt niin, että säännölliset ja kivuttomat kuukautiset olisivat muuttuneet säännölliseksi, kivuliaaksi tulvaksi? Mitähän muutaman tällaisen kierron jälkeen on odotettavissa, kun mitään muita vaihdevuosioireita ei ole?
t. 52 v.
Onko kenelläkään vuodot vaan vähentyneet ja vähentyneet, ja samalla välit pidentyneet, niin että lopulta kuukautiset on olleet vaan ihan hädin tuskin olemattomat, pieni punainen söherö vain, ja sitten loppuneet kokonaan?
Nimimerkillä Miettii josko se viimein loppuis tähän vai vieläkö jatkuu
Mielenkiintoinen ketju. Saas nähdä kuinka itsellä tulee menemään. Kaikenlaista me naiset saadaankin kokea.
Ensin kierto lyheni, sitten piteni niin kuin kai kuuluukin. Käytän kuukautiskuppia, niin sillä pystyy vähän seuraamaan vuodon määrää. Nyt on selkeästi niukentunut vuoto. Ehkäpä kuukautisten loppuminen häämöttää jo. Olen tällä hetkellä 48-vuotias.
Kuukautiseni ovat aina olleet säännölliset ja kivuttomat. Pari vuotta sitten ne muuttuivat hyvin niukoiksi, mutta tulivat silti säännöllisesti. Nyt ne ovat pysyneet poissa maaliskuun lopusta lähtien. Uskaltaisinkohan jo toivoa, että pääsin näin vähällä - ilman ensimmäistäkään raivaria tai kuumaa aaltoa.
57 v.
Itsellä ei vielä vaihtareita ole, mutta kierto on viimeisen reilun vuoden ajan ollut muutaman päivän normaalia lyhyempi ja muuttunut samalla todella runsaaksi ja eka päivä on myös kivulias. Lisäksi kierron keskivaiheilla on muutama päivä jolloin olen todella väsynyt, pahoinvoiva sekä ärtynyt. Ennen ei siis kierto heitellyt mielialaa mihinkään suuntaan.
Lisäksi olen alkanut saada hikoilupuuskia, mutta en tiedä onko nämä kuumia aaltoja koska varsinaisesti ei ole kuuma vaan ainoastaan hikoilen.
N45
Pitääkö paikkansa se uskomus, että jos kuukautiset alkoi teininä myöhään niin ne loppuu aikaisin ja jos alkoi nuorena, loppuu myöhään?
Vaihdevuosien keski-ikä on 51 v suomessa.
Te joilla kuukautiset on jo loppuneet, millaiset ihan viimeiset vuotonne olivat - normaalit, runsaat vai niukat?
Odotan kyllä päivää innolla kun kuukautiset loppuu.
T. N29
Minulla oli vaihdevuodet 52 v. Sitä ennen, ja vieläkin on, minulla oli mirena liki 20 vuotta, joten hyvin niukka vuoto oli aina. Loppua kohden ne muuttuivat epäsäännöllisemmäksi. Siis parin kuukauden välein tuli vähän vuotoa joskus 45 v jälkeen.
Minulla ei myöskään oikein ollut mitään oireira, olen miettinyt, että oliko syynä se, että estrogeeni väheni pitkän ajan kuluessa niin vähän kerrallaan, että muutokseen ehti keho tottua.
Vastaavasti, jos menkat aina säännölliset ja ne loppuu kuin seinään - onko silloin voimakkaat oireet..?
Minulla loppuivat kuin seinään n. 3 viikkoa hormonikierukan asennuksen jälkeen 31-vuotiaana. Nyt olen 61-v. En edes huomannut mitään vaihdevuosioireita, viimeinen kierukka poistettiin kolmisen vuotta sitten.
Mulla oli normaali (runsas) säännöllinen vuoto 48-vuotiaaksi asti. Sitten tuli puolen vuoden tauko, jonka jälkeen 2 viikon "häränkurkku" -vuoto. Sen jälkeen ei mitään.
Jos vuotoa tulee kuin hanasta vääntäisi, miten sitä voi töihinkään mennä?
Äääk, kauhulla odotan. Miksi vaihdevuodetkin on tuollaista kärsimystä? 😬
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö paikkansa se uskomus, että jos kuukautiset alkoi teininä myöhään niin ne loppuu aikaisin ja jos alkoi nuorena, loppuu myöhään?
Alkaessa olin 13, nyt olen 57. En ole ihan varma siitä, ovatko kuitenkaan loppuneet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi 12-v ja loppui kokonaan 47-v.
Jo 12-vuotiaana kierto oli 28 vrk mutta joskus alle nelikymppisenä alkoi tulla kahden viikon välein, vasta juuri ennen loppumista kierto piteni. Loppuminen tapahtui kun valvoin ja laihduin silloisen elämäntilanteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi 13 ja loppui 52.
Minulla (52 v.) on ollut puolisen vuotta juuri tuollainen tilanne: ensin tulee parin millilitran varoitus (kuukupilla on hyvä mitata sekä pisaraa että niagaraa), sitten pari päivää tyhjää ja sitten kahden päivän suurtulva. Suuri ero entiseen säännöllisyyteen. Mitään muita oireita ei ole.
Näitä "tavallisia" tapauksia on kiva lukea, kun kavereita ei ole enkä minä tuttujen kanssa näistä asioista puhuisi kuitenkaan. Netistä löytää vain ongelmamenkkoja.