Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kuukautiset yleensä loppuvat? Kokemuksia niin itseltänne/tietoa äideistänne/muista...

Vierailija
11.01.2017 |

Olen 53-vuotias ja marraskuussa olivat kuukautiset viimeksi.

Täysin säännölliset ja "normaalikokoiset" ovat olleet tähän asti. Joulukuu jäi täysin välistä ja vielä ei ainakaan tässäkään kuussa ole ilmaantuneet.

Loppuvatko ne useinkin kuin seinään tällä tavoin? Olin kuvitellut, että jotain kierron muutoksia, vuodon määrän vaihteluita ym. tulisi vähän varoituksena?

Johan tässä on aikakin, ei siinä mitään. Jonkin verran on ollut yöhikoiluakin parin vuoden ajan. Mutta ihan tuosta vain loppuvat? Onko tavallistakin?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulla ja ystävilläni viidenkympin molemmin puolin kierto heittelehti jopa kaksi vuotta ennen varsinaista loppumista. 

Myös oli ylirunsaita vuotoja kaikilla, jopa kahden viikon mittaisia kuin hanasta vääntäisi tyyppisiä vaiheita. 

Et raskaana voi olla?

Vierailija
2/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vuoto muuttui 48 vuotiaana ensin aivan yliampuvan runsaaksi  ja sitten tiputteluksi joka ei ollut loppuakseen. Tähän hain lääkettä. Lääkäri suositteli hormoonikierukkaa joka minulla olikin pari vuotta. Sitten testautin hormoonini ja sain kuulla että vaihdevuodet olivat kohdallani jo ohi. Kierukka poistettiin ja siitä lähtien olen ollut ilman kuukautisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin vuotoa, joka vain ei loppunut millään. Siihen sain lääkitystä ja n. puolen vuoden kuluttua loppuivat. 

Noin äkkijyrkästä loppumisesta en ole kuullut. Odottele nyt rauhassa vain, mutta olisihan tuo aivan ihanne, että noin loppuvat. Kaikenlaista monet joutuvat kärvistelemään. 

Vierailija
4/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppuivat heti täytettyäni 45.

Siihen asti olivat olleet säännölliset, mutta kyllä aiempaa kevyempää vuotoa oli ollut jo yli vuoden eikä ollut enää kramppeja/kipuja.

(Olen todella iloinen, että niistä päästiin!)

Vierailija
5/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaksi vähän normaalia pitemää kiertoa ja sitten loppuivat 59 vuotiaana.

Vierailija
6/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minua kiinnostaa tämä asia, siis henkilökohtaiset kokemukset. Terveyskirjastosta yms. palstoilta saa vain kaikenkattavia listoja siitä, mitä saattaa tapahtua tai sitten ei.

7/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli hänen mukaansa loppuvaiheessa todella runsaat vuodot ja sitten loppui kuin seinään. Itseltäni on kohtu poistettu, joten ei luonnollisesti tule kuukautisiakaan. Vaihdevuodet kaiketi kuitenkin alkamassa tai alkaneet, kun tulee lievähköjä hikoilupuuskia ja unenlaadun kanssa on vähän niin ja näin. Tarttis kyllä käydä gynellä tutkituttamassa tilanne.

Vierailija
8/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei (kai) oke vielä loppuneet. Tosin viimeisimmät oli marraskuun alussa. Sitä ennen säännölliset.

Semmoinen tapahtui alkukesästä, että kahdelta kuulta jäi tulematta ja sitten tuli todella runsaasti. Jouduin meneen gynelle ja matkalla sinne oli jo läpäissyt yösiteen ja neljät alushousut. (Yösiteen tietty niin, että oli tullut täyteen ja sitten meni ohi)

Gyne sanoi, että vaihdevuosien läheisyyteen liittyvä hormonihäiriö. Limakalvo ei ollut kypsynyt kunnolla. Sain siihen lääkkeen ja vuoto loppui pian.

Vierailija
9/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla epäsäännöllisiä vuotoja jo muutaman vuoden ja hyvin runsasta vuotoa jo ihan perussairaudenkin vuoksi. Yöhikoilu ja kuumat aallot menivät niin pahaksi, että käytän hormonilaastareita, pari viikkoa niiden aloittamisen jälkeen loppuivat hikoilupuuskat ja yölliset hikoilut valvomisineen. Nyt ollut muutamat niukahkot kuukautiset, mutta alkaa jo olla ihan ihmismäinen olo.

Ikää 52v.

Vierailija
10/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään käynyt niin, että säännölliset ja kivuttomat kuukautiset olisivat muuttuneet säännölliseksi, kivuliaaksi tulvaksi? Mitähän muutaman tällaisen kierron jälkeen on odotettavissa, kun mitään muita vaihdevuosioireita ei ole?

t. 52 v.

Vierailija
11/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppuivat kuin seinään melko tarkalleen vuosi sitten, olin silloin 40v. eli nyt 41-vuotiaana vaikuttaa siltä, että lisääntymisajat takana. Menkat alkoivatkin melko myöhään; olin jo lukiossa ja joskus parikymppisenä oli vuoden tauko, kunnes alkoivat jälleen. Ei kaiketi ihan tavanomaista mutta toisaalta oon ollut aina perusterve, enkä koskaan käyttänyt mitään lääkkeitä, päihteitä, tupakkaa tms.

12/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverilla meni vika vuosi ihan mahdottomaksi. Kahden viikon välein todella runsasta vuotoa. Hän oli koko ajan väsynyt ja ravas lääkärissä. Kohdunpoistoa ehdottelivat. Ja sitten 52 vuotiaana ne loppu kokonaan, eikä ole takasin tullut. Hän on nyt 60 v.

Äidillä hänelle tavalliset (säännöllinen kierto ja ns. tavallinen vuoto) menkat 48 vuotiaaksi. Hän siis toukokuussa täytti 48 v ja kesäkuussa ei enää vuotoa tullut.

Hänellä oli rankkana hikoilua, kiukuttelua yms taudinkuvaan liittyvää kaikki muut oireet pysyivät lähes pari vuotta. Ei päästy helpolla kukaan sen puolesta.

Vierailija
13/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 45-v lähtien kierto alkoi heitellä. Kerran oli menkat puoli vuottakin poissa. Lopullisesti loppuivat 51-v.

Vierailija
14/50 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli säännölliset kuukautiset 55-vuotiaaksi. Viimeisinä vuosina kierto vähän lyhentynyt ja yöhikoilua. Kuukautiset loppuivat kuin seinään ilman mitään tiputteluja tai ylirunsaita vuotoja.

Vierailija
15/50 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpa vähän, jos vaikka lisää kokemuksia löytyisi.

Vierailija
16/50 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli se runsaiden vuotojen vaihe vähän alle nelikymppisenä. Kuukautiset saattoivat kestää useita viikkoja ja olivat yhtä tulvaa, mikään side ei pidätellyt. Vasta kaavinta rauhoitti tilanteen.

Vähän ennen viittäkymppiä kierto alkoi pidentyä ja vuodot niukentua. Ensin oli kuukautisilla väliä kaksi kuukautta, sitten kolme, sitten neljä, sitten viisi kuukautta, ja vuoto lopulta hyvin niukkaa. Yhden kerran jälkeen (52-vuotiaana) ei sitten enää uusia kuukautisia tullutkaan.

(Eikä muuten mitään vaihdevuosioireitakaan, pelkästään pari pientä lämmintä hulahdusta, joiden tajusin olevan niitä kuumia aaltoja. Siinä olivat mun vaihdevuoteni.)

Vierailija
17/50 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 55v. Noin 52-vuotiaasta alkaen ehkä kaksi vuotta olivat todella epäsäännölliset, se vasta olikin ärsyttävää kun ei yhtään tiennyt koska ne tulee vai tuleeko enää ollenkaan. Lopullisesti loppuivat kuitenkin rintasyövän sytostaattihoitoihin vuosi sitten.

Siskollani oli samalla tavalla, pari vuotta tulivat miten sattui ja välillä pari kuukautta taukoakin.

Vierailija
18/50 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ollut tällaista ja onkohan tämä vaihdevuosioireilua? Viimeiset 3 kuukautiset ovat olleet tällaiset: ensin viikko tiputtelua ja sitten päivä-pari väliä, eli ei mitään ja sitten voimalla runsasta vuotoa 3 päivää, joka loppui yhtäkkiä. Normaalisti mulla on ollut runsaahkot, viikon kestävät menkat, ei tiputtelua koskaan. Muuten olen terve ja hyvinvoiva. En tiedä oliko sattumaa (varmaan), mutta ekojen tällaisten menkkojen aikana olin kovassa flunssassa ja siitä lähtien siis ovat olleet tällaiset. Olen 47-v.

Vierailija
19/50 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täytän 49 elokuussa ja kuukautiseni ovat muuttuneet jos mahdollista vieläkin runsaammiksi mutta lyhentyneet vain 3 päivään. Säännöllisenä tulevat vielä.  Kipuja ei juuri ole. Nukun todella huonosti, joskus saatan valvoa koko yönkin. Mitään epänormaaleja hikoilemisia tai mielialan vaihteluita en ole huomannut.

Vierailija
20/50 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 eivätkä kuukautiseni ole vielä loppuneet, mutta pari vuotta oli sellaista että kierto lyheni ja lyheni, pahimmillaan oli 18 vuorokautta. Ajattelin että tämä varmaan enteilee vaihdevuosia, mutta ei, kesällä kierto palautui suunnilleen entiselleen (28-30 vrk), enkä nyt osaa edes arvailla mitä seuraavaksi on tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi