Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi? Kuinka paljon vaativampaa?

Vierailija
10.01.2017 |

Valmistuin juuri lähihoitajaksi ja nyt kiinostaisi opiskella sairaanhoitajaksi.
Lähihoitajan koulutus oli todella helppo ja välillä jopa naurettavan helppoja tehtäviä ja tenttejä. Sain kaikista kursseista helposti kiitettävät arvosanat.
Kuinka suuri tasoero näillä koulutuksilla on?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä lähäreiden aliarvioimista, olisitte onnellisia että jotkut viitsivät sitäkin työtä tehdä! Lähihoitajia tarvitaan!

Sitten Ap:n kysymykseen

Olen itse sairaanhoitajaopiskelija, lähärin opinnoista ei kokemusta sillä lukiopohjalla olen. Koulutus on mielestäni erittäin mielenkiintoinen mutta haastava, tykkään todella opiskelusta ja motivaatiota tähän tarvitaan! En tosiaan osaa verrata lähärin tutkintoon, mutta ainakin te lähärit saatte joitain hyväksilukuja mm. Ensimmäisen harjoittelun sai lähärit ainakin meidän koulussa hyväksiluettua, samoin jotain muitakin juttuja. Ehdottomasti suosittelen koulutusta mikäli ala yleisesti tuntuu omalta ja lisäopiskelu kiinnostaa!

Vierailija
22/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja hommia siel tk:ssa tehdään lähihoitajien kanssa ja palkka muutaman satkun parempi.

Sh saa päivätyössä ilman mitään lisiä 2400-2500e/kk. Vuorotyössä 3000-3400e/kk, lisäksi työmahdollisuuksia on erittäin paljon eikä todellakaan kaikkialla ole perinteistä hoivatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja nykyään opiskelen sairaanhoitajaksi, suosittelen ehdottomasti. Mielestäni koulutus eroaa aika paljon lähärin koulutuksesta ja projekteja yms koulutyötä sekä vastuuta ehdottomasti enemmän. Kouluun on paljon hakijoita ja itse pääsin 3. Kerralla juuri ja juuri sisään, vaikka pääsykokeissa koin pärjääväni ihan hyvin joka kerralla. Opiskelu on antoisaa ja mielenkiintoista, meidän ryhmässä on todella hyvä ja motivoiva ilmapiiri, lisäksi opettajat ovat todella mukavia ja ammattitaitoisia. Olen pitänyt opiskelusta! Perioperatiivinen puoli kiinnostaa, lisäksi esim. Vastaanoton pitäminen tk:ssa.

Niin ja sairaanhoitaja voi opiskella jossain 1-1,5 vuodessa kätilöksi, ensihoitajaksi tai terveydenhoitajaksi koska kaikki nuo tutkinnot pitää sisällään sairaanhoitajan opinnot. Eli sellainenkin plussa vielä! :)

Vierailija
24/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja hommia siel tk:ssa tehdään lähihoitajien kanssa ja palkka muutaman satkun parempi.

Sh saa päivätyössä ilman mitään lisiä 2400-2500e/kk. Vuorotyössä 3000-3400e/kk, lisäksi työmahdollisuuksia on erittäin paljon eikä todellakaan kaikkialla ole perinteistä hoivatyötä.

Mun peruspalkka lh:na on 2130 e/kk. eli "pahimmillaan" vain noin 270 egua heikompi kuin sairaanhoitajan. Tsiisus...

Vierailija
25/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun peruspalkka lh:na on 2130 e/kk. eli "pahimmillaan" vain noin 270 egua heikompi kuin sairaanhoitajan. Tsiisus...

Kylläpä lähihoitajille maksetaan paljon! Luulin että lähihoitajan peruspalkka on jossain 1500€ paikkeilla. Tai sitten AV:lle eksyy vain erityisen hyväpalkkaiset hoitajat, samaan tapaan kuin erityisen suurella peniksellä varustetut miehet tai heidän naisystävät.

Vierailija
26/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä lähihoitajille maksetaan paljon! Luulin että lähihoitajan peruspalkka on jossain 1500€ paikkeilla. Tai sitten AV:lle eksyy vain erityisen hyväpalkkaiset hoitajat, samaan tapaan kuin erityisen suurella peniksellä varustetut miehet tai heidän naisystävät.

KVTES:in mukainen palkka ainakin HUS:illa. Alin palkkaluokka viissiin on KVTES:in mukaan lähärillä jotain 1970 euroa. Mutta harvempi työnantaja maksaa alinta mahdollista.

Vierailija
27/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen kaupungilla lähärin peruspalkka on ihan vastavalmistuneelle 2030-2090. Yksityinen maksaa huonommin.

Vierailija
28/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on sairaanhoitajan työ mukavampaa. Tutun sh:n palkka on yli 3 tonnia

Vierailija
29/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ala kiinnostaa niin ilman muuta. Onhan se kuitenkin korkeakoulututkinto.

Vierailija
30/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työ välttämättä käytännössä juurikaan eroa toisistaan. Esimerkiksi vuodeosastolla työtehtävissä eroa vain sen verran, että vain sairaanhoitaja saa laittaa potilaalle kanyylin. Erikoistuminen esimerkiksi leikkaussaliin on sitten asia erikseen.

Vuodeosastoilla lähihoitaja ei edes koske lääkkeisiin (per os, s.c., i.m., i.v.), saati jaa niitä. Lähihoitaja ei ole mukana lääkärin kierroilla eikä konsultoi ensisijaisesti. Työnkuva on aivan erilainen, vaikka sh myös perushoitoa tekee.

Vierailija
31/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaanhoidossa lähihoitajia nykyään hirveen vähän. Itse suosittelen ehdottomasti lukemaan sh:ksi, jos yhtään kiinnostaa. Oon tykännyt tosi paljon sh:n toimenkuvasta erikoissairaanhoidossa.

Vierailija
32/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajakoulun vaativuudesta en osaa sanoa, minusta sairaanhoitajaksi opiskelukaan ei ollut mitään erityisen vaikeaa. Lukea toki sai ja piti tehdä paljon kirjallisia töitä, mutta ei se mitään vaikeaa ollut.

Työnkuva on täysin siitä kiinni missä työskentelee. Jos haluaa työskennellä esim. päiväkodissa niin ei tietenkään kannata lukea sairaanhoitajaksi. Jos taas haluaa työskennellä vaikkapa teho-osastolla tai muualla erikoissairaanhoidossa tai leikkaussalissa, sairaanhoitajan tutkinto on eduksi, ellei jopa välttämätön.

Vierailija
33/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työ välttämättä käytännössä juurikaan eroa toisistaan. Esimerkiksi vuodeosastolla työtehtävissä eroa vain sen verran, että vain sairaanhoitaja saa laittaa potilaalle kanyylin. Erikoistuminen esimerkiksi leikkaussaliin on sitten asia erikseen.

Vuodeosastoilla lähihoitaja ei edes koske lääkkeisiin (per os, s.c., i.m., i.v.), saati jaa niitä. Lähihoitaja ei ole mukana lääkärin kierroilla eikä konsultoi ensisijaisesti. Työnkuva on aivan erilainen, vaikka sh myös perushoitoa tekee.

Öö, minulla on lh-kokemusta yhteensä neljä vuotta kolmesta terveyskeskuksesta, niiden eri vuodeosastoista, sekä muutamasta kaupunginsairaalasta. Kaikissa niissä työ sh:lla ja lh:lla eroaa ainoastaan iv-lääkkeiden osalta ja muutamassa paikassa huumelääkkeet eivät kuulu lh:n toimenkuvaan, mutta suurimmassa osassa myös ne ovat kuuluneet. Kaikki muut lääkkeet jaetaan ja annetaan itse, myös sc ja im pistokset, tutkimukset, toimenpiteet, lääkärinkierrot, kotiutukset kuuluvat lähihoitajille ihan samalla tavalla.

Itsekin opiskelen nykyään kätilöksi, joka siis sisältää myös sh-tutkinnon. Ja juu ei sitä palkan takia jatketa sitä opiskelua tällä alalla, vaan halun tietää lisää ja oppia uutta.

Vierailija
34/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, minulla on lh-kokemusta yhteensä neljä vuotta kolmesta terveyskeskuksesta, niiden eri vuodeosastoista, sekä muutamasta kaupunginsairaalasta. Kaikissa niissä työ sh:lla ja lh:lla eroaa ainoastaan iv-lääkkeiden osalta ja muutamassa paikassa huumelääkkeet eivät kuulu lh:n toimenkuvaan, mutta suurimmassa osassa myös ne ovat kuuluneet. Kaikki muut lääkkeet jaetaan ja annetaan itse, myös sc ja im pistokset, tutkimukset, toimenpiteet, lääkärinkierrot, kotiutukset kuuluvat lähihoitajille ihan samalla tavalla.

Itsekin opiskelen nykyään kätilöksi, joka siis sisältää myös sh-tutkinnon. Ja juu ei sitä palkan takia jatketa sitä opiskelua tällä alalla, vaan halun tietää lisää ja oppia uutta.

Sama kokemus lähihoitajana ja työskentelen erikoissairaanhoidossa.

Vierailija
35/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin on minullakin kokemusta, eikä lähihoitaja kyllä yhdelläkään (akuutilla) vuodeosastolla JAA lääkkeitä, saati anna niitä im:sti, iv:sti nyt ei tietenkään. Sen tekee sairaanhoitaja.

Vierailija
36/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on sairaanhoitajan työ mukavampaa. Tutun sh:n palkka on yli 3 tonnia

Kolmisen tonnia tuosta minullakin tulee lisineen. Vakiyökkö kun olen.

Vierailija
37/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin on minullakin kokemusta, eikä lähihoitaja kyllä yhdelläkään (akuutilla) vuodeosastolla JAA lääkkeitä, saati anna niitä im:sti, iv:sti nyt ei tietenkään. Sen tekee sairaanhoitaja.

Kannattaa varmaan lähteä nyt äkkiä soittamaan kaikkia sairaaloita ja osastoja läpi ja ohjeistaa osastonhoitajia ja osastonlääkäreitä. Kerrot oikein kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Jotenkin hassua ettei ihmiset tajua, että paikkoja on erilaisia ja viimekädessä asiat ovat hyvin pitkälle kiinni osastonhoitaj/ylihoitaja/osastonlääkäri akselista.

Vierailija
38/40 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuodessa tekee eroa jo 32000€

Vierailija
39/40 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sadassa vuodessa vielä enemmän. Nuorempana tuossa laskutoimituksessa on järkeäkin, mutta näin keski-ikäisenä laskutoimitus kääntyy päälaelleen. Nyt opiskelin lähihoitajaksi ansiosidonnaisella ilman velkaa. Saikuksi olisin tarvinnut velkaa jonka maksamiseen olisi mennyt noin tuo 10 vuotta jona aikana olisin tiennanut täsmälleen saman kuin lähärinä. Tämän jälkeen olisin päässyt tienaamaan sen muutaman satasen enemmän ja 20 vuoden jälkeen olisin tienannut tuon 30 tuhatta enemmän. Ja sitten olisikin ollut eläkä lähes oven takana. Jos edes pysyn tällä alalla työkykyisenä eläkeikään saakka...

Nuorille ehdottomasti kannattaa, vanhempien kohdalla kannattaa ottaa se laskin esiin jo ennen lääkelaskuja.

Vierailija
40/40 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sadassa vuodessa vielä enemmän. Nuorempana tuossa laskutoimituksessa on järkeäkin, mutta näin keski-ikäisenä laskutoimitus kääntyy päälaelleen. Nyt opiskelin lähihoitajaksi ansiosidonnaisella ilman velkaa. Saikuksi olisin tarvinnut velkaa jonka maksamiseen olisi mennyt noin tuo 10 vuotta jona aikana olisin tiennanut täsmälleen saman kuin lähärinä. Tämän jälkeen olisin päässyt tienaamaan sen muutaman satasen enemmän ja 20 vuoden jälkeen olisin tienannut tuon 30 tuhatta enemmän. Ja sitten olisikin ollut eläkä lähes oven takana. Jos edes pysyn tällä alalla työkykyisenä eläkeikään saakka...

Nuorille ehdottomasti kannattaa, vanhempien kohdalla kannattaa ottaa se laskin esiin jo ennen lääkelaskuja.

Eiköhän tässä nyt lähinnä nuorista ollutkin puhe eikä vanhoista köyhistä jotka ei ole osannut elämäänsä priorisoida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi