Pelkään todella pahoin, että tyttäreni käyttää huumeita
Voi kuinka toivoisinkin olevani väärässä tai provo. Kaipaan kovasti apua,vertaistukea, neuvoa, jotakin.
Aikuinen, päälle parikymppinen tyttäreni on alkanut käyttäytymään eri tavalla. Vaikea selittää, mutta yritän nyt parhaani. Hän on kaikinpuolin ollut aina todella helppo ja ihana lapsi. Toi ysejä ja kymppejä, paljon ystäviä ympärillä, ei koskaan ryypiskellyt tai riehunut ulkona tai juhlissa. Oli omistautunut liikuntaharrastukselleen. Olimme hyvin läheisiä.
Yliopiston aloittamisen myötä hän muutti lähellä olevaan suureen kaupunkiin. Syksyllä hän ei tullut paljoa käymään kotona ja ymmärsin, koska opisto ja uudet kaverit veivät paljon aikaa. Nyt viime aikoina, varsinkin lomalla, hän on pyörähtänyt kotona pariin kertaan ja hän on kuin eri ihminen. Olen pistänyt muutamia asioita ylös:
-hän on muuttunut iloisesta ja positiivisesta kärttyisäksi ja äkäiseksi. Ärähtää pienimmistäin asioista ja tuntuu olevan todella “räjähdysherkkä”
-ei kerro uusista ystävistään mitään
-laihtunut huomattavasti
-on välillä jopa viikon tavoittamattomissa:sosiaalisessa mediassa välillä useampia päiviä poissa. Whatsappissa ei ollut käynyt kuuteen päivään, puhelin poissa päältä
-lokakuussa en saanut häneen 3 viikkoon minkäänlaista yhteyttä
-yleinen olemus todella homssuinen : käyttää isoja ja väljiä tummia vaatteita, on väsynyt, tuoksuu oudolle, kasvot näyttävät ihan erilaisilta
-on oudon passiivinen, nukkui 17 tuntia kun tuli kotiin
-ei ole enää kiinnostunut asioista, joista oli ennen kiinnostunut
-salailee paljon asioita. Ei suostu kertomaan esimerkiksi ystävistään mitään tai että mitä hän on koulun lisäksi puuhaillut
-ei ole koskaan kahta päivää pidempään kotona. Täytyy päästä aina käymään opiskelupaikkakunnallaan, vaikka loma on todella pitkä. Ennen koulunalkua, kun hän asui omillaan ja kävi töissä, hän tuli käymään kotona pitkiäkin aikoja kerrallaan.
-unohtelee asioita: ei muista, mitä olen pyytänyt häntä tekemään; ei muista, mihin on jättänyt tavaran. Yleisesti todella hajamielinen.
Tässä muutama. Epäilin masennusta, mutta tyttö kiistää kaiken. Toisella kertaa kysyin suoraan huumeista, tyttö suuttui todella pahasti, ärähti ja huusi.
Olen kysynyt pojaltani että mistä kiikastaa, tietääkö hän mitään. Poika tuntuu olevan vähintään yhtä salamyhkäinen, kiistää tietävänsä mistään mitään. Tilanne kärjistyi niin pahaksi että tutkin tyttäreni laukut läpi mutten löytänyt huumeisiin viittaavaa, löysin vain tupakka-askin.
Tähän voisin vielä sanoa että tyttö on aina ollut naisellinen ja nätti, tykkää laittautua, meikata, pukeutua tyylikkäästi. Perusluonteeltaan erittäin optimistinen, iloinen ja puhelias. Erittäin fiksu, älykäs, ja kiinnostunut aina monista asioista.
En saa tyttäreeni minkäänlaista yhteyttä, vaikka kuinka yritän puhua ja jutella. Saan vastaukseksi vain äkäisiä ärähdyksiä ja murahduksia.
Mieheni luulee tämän olevan jotain masennukseen viittaavaa eikä niinkään huumeisiin, minun mielestäni tämä on taas huumeongelma. Lisäksi luulen että poikani tietää jotakin, sillä kaksikko on hyvin läheinen. En saa pojastani mitään irti. Tämä asia alkaa viedä yöuneni ja ahdistus on näin äitinä erittäin kova. Mieheni on sitä mieltä että ylireagoin ja katsellaan tilannetta jatkossa lisää. Minä taas en voi istua ja odottaa että jotakin peruuttamatonta tapahtuu. Mitä minä voin oikein tehdä?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Jos tytär ei pyydä rahaa, on vaikea kuvitella, että käyttäisi huumeita. Niihin saa nimittäin uppoamaan aivan törkeästi, helposti sata euroa päivässä tai esim. 50€ parissa päivässä aineesta riippuen.
Mutta myös kovalla dokaamisellakin saa tuollaisen käytöksen esiin. Jos esim. juo stressiin tai pahaan oloon, niin alkoholi helposti vain masentaa ja väsyttää lisää.
Ravintolassa ei satanen tahdo riittää mihinkään vaikka ostaa vain viinaa. Taitaa joku "huume" olla usein halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
isän pojan ja pyhän hengen nimeen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi vaan elää elämäsi ilman, että sekoitat päätäsi jollain ylimääräisellä aineella, etkö myöskään suostu myöntämään, että kannabis on huume, mikä huume.
Minulle se on ollut yksi parhaista lääkkeistä, ja jos sitä ei vielä Suomesta laillisesti saa tähän vaivaan, niin en siltikään tingi hoidon laadusta nykymaailmassa. Sivistysmaissa tätäkään ongelmaa ei enää ole, vaikka sinusta varmaan jatkuva kärsimys ja kipu jalostaa sielua kohtaamaan Herran taivaassa.
Sinä itse aavistat tekeväsi syntiä. Sinähän sen sanot.
Jokainen kannabis annos kutsuu henkivaltoja sisääsi.
"uskovaisethan" ne jeesuksenkin tappoivat.
ja sitten selittivät jälkipolville alhaisen murhatyönsä joksikin "suureksi ihmiskunnan lunastukseksi".
ꝉ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannabis on syntiä. Se pitäisi jo tajuta.
Ei ainakaan Raamatun mukaan.
Olin samanlainen kun olin teini-ikäinen. Olin väsynyt, ärtynyt, näytin kamalalta. Äiti kysyi käytänkö huumeita, tulin ihan helvetin vihaiseksi. Miksi? Koska se kehtasikin luulla että ikinä koskisin mokomaan roskaan, todellisuudessa olin pahoin koulu kiusattu ja yksinäinen, myöhemmin mulla todettiin masennus. Älä nyt hyvä nainen heti luule et lapsellas on huume ongelma, yksi monista mahdollisuuksista mut voi olla et se vaan luokkaantui myös ja siksi raivostui. Älä tungettele myöskään. Itse olen nyt 23 vuotias ja vihaan kun oma äiti yhä luulee et mun asiat ovat hänen asioitaan. Keskustele hänen kanssaan aikuiselta aikuiselle ja turha tulla miettimään tänne mikä sillä on. Rehellinen vastaus siinä sulle ole hyvä.
Tyttäresi oirehtiminen sopii lähestulkoon täydellisesti pirin käyttämiseen. Älä jätä asiaa tähän, hetimmiten tarkastuskäynti tyttären asunnolle.
On kyllä tavattoman mustavalkoista sanoa, että kannabis on päihde ja muuta ei tarvitse tietää, se on pahasta ja paheksuttavaa koska se on päihde. Kaikki muu tuntuu olevan kannabis-ihannointia.
Te, jotka näin sanotte, hyväksyisitte varmaan sokeasti jos päätettäisiin etttä pinaattikin tästä lähtien on päihde.
Yritän sanoa, että ei kannata sokeasti uskoa valtiotakaan, ja päättäjiä jotka siellä suuren pöydän takana meidänkin säännöt sanelevat. Suomessakin kannabis on laitonta sen takia, kun arpa sen päätti. Nostettiin arpaa, ja siinä luki EI, jolloin kannabiksesta tuli laitonta.
Eli silloinkaan tässä ei ollut kyse vaarallisesta, tappavasta huumeesta, vaan mielipidekysymys. Arpa, joka sattui osumaan laittomuuden kohdalle.
Pelottaa, jos eletään maassa jossa ihmiset pitävät kiinni oikeasta ja väärästä vain kiinni pitämisen tarpeesta, tietämättä ollenkaan mitä kannattavat ja mitä eivät.
Mitähän APlle mahtaa kuulua, onko tytöstä/pojasta saatu mitään irti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tytär ei pyydä rahaa, on vaikea kuvitella, että käyttäisi huumeita. Niihin saa nimittäin uppoamaan aivan törkeästi, helposti sata euroa päivässä tai esim. 50€ parissa päivässä aineesta riippuen.
Mutta myös kovalla dokaamisellakin saa tuollaisen käytöksen esiin. Jos esim. juo stressiin tai pahaan oloon, niin alkoholi helposti vain masentaa ja väsyttää lisää.
Ravintolassa ei satanen tahdo riittää mihinkään vaikka ostaa vain viinaa. Taitaa joku "huume" olla usein halvempaa.
Nyt jotenkin nauratti. Luuletko sinä että opiskelijat ja alkoholiongelmaiset dokaa jotain shamppanjaa? Saatika että juovat (pelkästään) ravintoloissa? Kyykkyviiniä alkosta ja halvinta kaljaa kaupasta. Sitten selvitetään missä on halvin tuoppi ja liikutaan sen perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jotenkin nauratti. Luuletko sinä että opiskelijat ja alkoholiongelmaiset dokaa jotain shamppanjaa? Saatika että juovat (pelkästään) ravintoloissa? Kyykkyviiniä alkosta ja halvinta kaljaa kaupasta. Sitten selvitetään missä on halvin tuoppi ja liikutaan sen perässä.
sama logiikka pätee varmasti huumeissa. opiskelijat ostavat kaikista halvinta ja likaisinta ja kärsivät sitten lainsäädännön vuoksi ja voivat menettää jopa henkensä. Alkoholia sentään säädellään joten se ei ole likaista kun ostaa laillisesti. Nuoret tässä kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Yritän sanoa, että ei kannata sokeasti uskoa valtiotakaan, ja päättäjiä jotka siellä suuren pöydän takana meidänkin säännöt sanelevat. Suomessakin kannabis on laitonta sen takia, kun arpa sen päätti. Nostettiin arpaa, ja siinä luki EI, jolloin kannabiksesta tuli laitonta.
Eli silloinkaan tässä ei ollut kyse vaarallisesta, tappavasta huumeesta, vaan mielipidekysymys. Arpa, joka sattui osumaan laittomuuden kohdalle.
Pelottaa, jos eletään maassa jossa ihmiset pitävät kiinni oikeasta ja väärästä vain kiinni pitämisen tarpeesta, tietämättä ollenkaan mitä kannattavat ja mitä eivät.
Tässä on kyse lähinnä nyt siitä että en aijo ikinä antaa teille sitä iloa että pääsette pössyttelemään laillisesti. Niin monissa keskusteluissa olette nöyryyttäneet ylimielisesti tutkimustuloksilla vaikka olisitte voineet esittää ne asiallisemmin.
Suoranaista pilkkaa meittä raittiita kohtaan.
Kaikki nykyään tietää kannabiksen mietouden jos vertaa alkoholiin, mutta tässä alkaa olemaan kyse siitä mitä minä haluan teille myöntää.
Minä en nimittäin halua myöntää teille mitään oikeutta vaan sakkoja enemmän niin opitte käyttäytymään paremmin.
Minä uskallan olla avoimesti kannabisvihaaja ja teen kaikkeni ettei kannabis tule laillistumaan Suomessa.
Siltä varalta että te rasvapäät ette tajua niin teen vertauksen. Minä olen supertyttö ja te olette lex luthor.
Ihan hullua! Pitää laillistaa, että saadaan vetää puhdasta kannabishuumetta. Huumeiden käyttö, mietojenkaan, ei ole vaaratonta ja sitä pitäisi korostaa. Pään sekoittaminen vaan tuntuu useimmille olevan se elämän lähes ykkösjuttu! Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua! Pitää laillistaa, että saadaan vetää puhdasta kannabishuumetta. Huumeiden käyttö, mietojenkaan, ei ole vaaratonta ja sitä pitäisi korostaa. Pään sekoittaminen vaan tuntuu useimmille olevan se elämän lähes ykkösjuttu! Käsittämätöntä.
Niin jos rajaa kaiken muun pois paitsi nuoret niin nuoret tässä raitistuu jos laillistetaan kannabis. Silloin nuoret eivät saa kannabista koska ikää kysytään. Nythän tilanne on sellainen että nuoret saavat aineita täysin vaivatta ja hinnat ovat tupakkaakin halvemmat :( Seassa voi olla psykoosia aiheuttavaa synteettistä kannabista josta jää ikuiselle tripille.
Jos ajatellaan nuoria niin laillistaminen on paras ratkaisu. Vain siten saadaan aine pois nuorten käsistä.
Valitettavaa on vaikka kuinka korostaisi niin jotkut nuoret kokeilevat kannabista ja he saavat sitä helposti. Ei ole myyjää kysymässä ikää. Vähän aikaa oli lehdessä artikkeli jossa kerrottiin miten helppoa huumeen tilaaminen netistä on. Toimittaja sai käsiinsä huumetta muutamassa tunnissa.
Eli nyt pitäisi lopettaa taistelu kannabiksen puolustajia vastaan ja ajatella ensisijaisesti nuoria. Jos vain jankataan niin joka hetki nuoria sairastuu psykoosiin ja se on jankkaajien syy kun mitään asialle ei tehdä.
Ei tarvitse olla kannabishörhö puolustaakseen laillistamista. On havaittu että laillistaneissa maissa nuorten kannabiksen käyttö on vähentynyt räjähdysmäisesti.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701132200053149_uu.shtml
Pössyn aiheuttama psykoosi.
En kylläkään pidä siitä että tämäkin ketju muuttui pössyn puolustajien temmellyskentäksi. Menkää vaikka pössylle sotkeutumasta asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä huoli nuorista on monille vanhemmille se ykkösjuttu. Vaikka kuinka tehdään mitä vain valistuksen parissa ja kielletään niin aina löytyy niitä jotka haluavat sekoittaa päätään ja se on heille se ykkösjuttu. Heillä on paha olla ja he kuuluvat terveydenhuollon piiriin. Eivät sakotettaviksi tai vankilaan.
Huumeongelma on terveydenhoidollinen ei rikosoikeudellinen. Tätä mieltä on jokainen lääkärikin jos kysytään.
Ainoat jotka hyötyvät kieltolaista ovat ne tahot joita kieltolaki työllistää. Aineen käyttäjiä ei rankaisu auta mitenkään. Mitä hyötyä on siitä jos sairasta ihmistä sakotetaan? Vaikeutetaan sairaan ihmisen elämää lisää sen lisäksi että kärsii vakavan kannabiksen käytön myrkyistä? Siinähän ihminen joutuu kodittomaksi ja tilanne vain pahenee.
Tärkeää olisi teroittaa vanhemmille se miten nuoret raitistuisivat laillistamisesta. Eli nuoret eivät saisi niin helposti kamaa kun se olisi valvonnan ja kontrollin alla.
Vierailija kirjoitti:
-ei ole koskaan kahta päivää pidempään kotona. Täytyy päästä aina käymään opiskelupaikkakunnallaan, vaikka loma on todella pitkä. Ennen koulunalkua, kun hän asui omillaan ja kävi töissä, hän tuli käymään kotona pitkiäkin aikoja kerrallaan.
Tästä syystä veikkaisin ikävä kyllä ennemmin huumeita kuin masennusta.
Nuoret pois huumeiden käsistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä huoli nuorista on monille vanhemmille se ykkösjuttu. Vaikka kuinka tehdään mitä vain valistuksen parissa ja kielletään niin aina löytyy niitä jotka haluavat sekoittaa päätään ja se on heille se ykkösjuttu. Heillä on paha olla ja he kuuluvat terveydenhuollon piiriin. Eivät sakotettaviksi tai vankilaan.
Huumeongelma on terveydenhoidollinen ei rikosoikeudellinen. Tätä mieltä on jokainen lääkärikin jos kysytään.
Ainoat jotka hyötyvät kieltolaista ovat ne tahot joita kieltolaki työllistää. Aineen käyttäjiä ei rankaisu auta mitenkään. Mitä hyötyä on siitä jos sairasta ihmistä sakotetaan? Vaikeutetaan sairaan ihmisen elämää lisää sen lisäksi että kärsii vakavan kannabiksen käytön myrkyistä? Siinähän ihminen joutuu kodittomaksi ja tilanne vain pahenee.
Tärkeää olisi teroittaa vanhemmille se miten nuoret raitistuisivat laillistamisesta. Eli nuoret eivät saisi niin helposti kamaa kun se olisi valvonnan ja kontrollin alla.
Laillistaminen = hyväksyminen. Sanonpa, että miten meidän terveydenhuoltojärjestelmämme ei tule riittämään niiden psykoosi- yms -potilaiden hoitoon, joita laillistaminen tulee lisäämään ??? Nyt jo on niin, että rajoilla mennään, saako oikeat sairaat hoitoa ajoissa, kun resurssit eivät millään tahdo riittää. Alkoholistit jo nyt kuormittavat terveyskeskuksia aivan kohtuuttomasti! Vieläkö halutaan lisätä päihdevalikoimaa, jotta päästään väärinkäyttämään myös sitä ??? Bisnesmiehet hyödyntävät sen lain välittömästi ja kohta markettien hyllyt pursuaisivat mitä eri makuisempia kannabisherkkuja. Hetihän se toki myös vaaditaan vapautettavaksi kaupan hyllyille, "kannabis kun on niiiin mieto" -perusteella, kuten vaaditaan alkoholikin.
Minuakin ärsyttää, että tämä ketju on täyttynyt kannabiskeskustelusta. Nyt on kuitenkin pakko kysyä OT, että eikö kannabiksen laillistaminen lisäisi sen saatavuutta nuorten keskuudessa? Nuoret ostavat sen pilvensä tällöin joltain täysi-ikäiseltä tai täysi-ikäiset kaverit hakevat heille. Ihan niin kuin alkoholin ja tupakan kanssa on nykyäänkin. Ja aina löytyy myös niitä kauppiaita, jotka myyvät ikärajasta piittamatta nuoremmillekin. Miten se, että tupakka ja alkoholi on laillista täysi-ikäisille on estänyt nuoria käyttämästä niitä?
Ap please tule kertomaan miten kävi?
Nyt loppui ylimielisyys. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse lähinnä nyt siitä että en aijo ikinä antaa teille sitä iloa että pääsette pössyttelemään laillisesti. Niin monissa keskusteluissa olette nöyryyttäneet ylimielisesti tutkimustuloksilla vaikka olisitte voineet esittää ne asiallisemmin.
Suoranaista pilkkaa meittä raittiita kohtaan.
Kaikki nykyään tietää kannabiksen mietouden jos vertaa alkoholiin, mutta tässä alkaa olemaan kyse siitä mitä minä haluan teille myöntää.
Minä en nimittäin halua myöntää teille mitään oikeutta vaan sakkoja enemmän niin opitte käyttäytymään paremmin.
Minä uskallan olla avoimesti kannabisvihaaja ja teen kaikkeni ettei kannabis tule laillistumaan Suomessa.
Siltä varalta että te rasvapäät ette tajua niin teen vertauksen. Minä olen supertyttö ja te olette lex luthor.
Sinä olet imperiumin pahis ja pössyttelijät on rohkeita kapinallisia.
Entä voisi kyseessä olla uusi ihmissuhde? Siis parisuhde. Ja mustasukkainen kumppani, joka vahtii tekemisiä ja puhelimen käyttöä. Ja on väkivaltainen.