Pelkään todella pahoin, että tyttäreni käyttää huumeita
Voi kuinka toivoisinkin olevani väärässä tai provo. Kaipaan kovasti apua,vertaistukea, neuvoa, jotakin.
Aikuinen, päälle parikymppinen tyttäreni on alkanut käyttäytymään eri tavalla. Vaikea selittää, mutta yritän nyt parhaani. Hän on kaikinpuolin ollut aina todella helppo ja ihana lapsi. Toi ysejä ja kymppejä, paljon ystäviä ympärillä, ei koskaan ryypiskellyt tai riehunut ulkona tai juhlissa. Oli omistautunut liikuntaharrastukselleen. Olimme hyvin läheisiä.
Yliopiston aloittamisen myötä hän muutti lähellä olevaan suureen kaupunkiin. Syksyllä hän ei tullut paljoa käymään kotona ja ymmärsin, koska opisto ja uudet kaverit veivät paljon aikaa. Nyt viime aikoina, varsinkin lomalla, hän on pyörähtänyt kotona pariin kertaan ja hän on kuin eri ihminen. Olen pistänyt muutamia asioita ylös:
-hän on muuttunut iloisesta ja positiivisesta kärttyisäksi ja äkäiseksi. Ärähtää pienimmistäin asioista ja tuntuu olevan todella “räjähdysherkkä”
-ei kerro uusista ystävistään mitään
-laihtunut huomattavasti
-on välillä jopa viikon tavoittamattomissa:sosiaalisessa mediassa välillä useampia päiviä poissa. Whatsappissa ei ollut käynyt kuuteen päivään, puhelin poissa päältä
-lokakuussa en saanut häneen 3 viikkoon minkäänlaista yhteyttä
-yleinen olemus todella homssuinen : käyttää isoja ja väljiä tummia vaatteita, on väsynyt, tuoksuu oudolle, kasvot näyttävät ihan erilaisilta
-on oudon passiivinen, nukkui 17 tuntia kun tuli kotiin
-ei ole enää kiinnostunut asioista, joista oli ennen kiinnostunut
-salailee paljon asioita. Ei suostu kertomaan esimerkiksi ystävistään mitään tai että mitä hän on koulun lisäksi puuhaillut
-ei ole koskaan kahta päivää pidempään kotona. Täytyy päästä aina käymään opiskelupaikkakunnallaan, vaikka loma on todella pitkä. Ennen koulunalkua, kun hän asui omillaan ja kävi töissä, hän tuli käymään kotona pitkiäkin aikoja kerrallaan.
-unohtelee asioita: ei muista, mitä olen pyytänyt häntä tekemään; ei muista, mihin on jättänyt tavaran. Yleisesti todella hajamielinen.
Tässä muutama. Epäilin masennusta, mutta tyttö kiistää kaiken. Toisella kertaa kysyin suoraan huumeista, tyttö suuttui todella pahasti, ärähti ja huusi.
Olen kysynyt pojaltani että mistä kiikastaa, tietääkö hän mitään. Poika tuntuu olevan vähintään yhtä salamyhkäinen, kiistää tietävänsä mistään mitään. Tilanne kärjistyi niin pahaksi että tutkin tyttäreni laukut läpi mutten löytänyt huumeisiin viittaavaa, löysin vain tupakka-askin.
Tähän voisin vielä sanoa että tyttö on aina ollut naisellinen ja nätti, tykkää laittautua, meikata, pukeutua tyylikkäästi. Perusluonteeltaan erittäin optimistinen, iloinen ja puhelias. Erittäin fiksu, älykäs, ja kiinnostunut aina monista asioista.
En saa tyttäreeni minkäänlaista yhteyttä, vaikka kuinka yritän puhua ja jutella. Saan vastaukseksi vain äkäisiä ärähdyksiä ja murahduksia.
Mieheni luulee tämän olevan jotain masennukseen viittaavaa eikä niinkään huumeisiin, minun mielestäni tämä on taas huumeongelma. Lisäksi luulen että poikani tietää jotakin, sillä kaksikko on hyvin läheinen. En saa pojastani mitään irti. Tämä asia alkaa viedä yöuneni ja ahdistus on näin äitinä erittäin kova. Mieheni on sitä mieltä että ylireagoin ja katsellaan tilannetta jatkossa lisää. Minä taas en voi istua ja odottaa että jotakin peruuttamatonta tapahtuu. Mitä minä voin oikein tehdä?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701132200053149_uu.shtml
Pössyn aiheuttama psykoosi.
Mitäköhän kaikkea ne yli 4500 alkoholipsykoosipotilasta saa Suomessa vuosittain aikaan? Yksi juuri tapatti itsensä poliisin avulla.
Vierailija kirjoitti:
En kylläkään pidä siitä että tämäkin ketju muuttui pössyn puolustajien temmellyskentäksi. Menkää vaikka pössylle sotkeutumasta asioihin.
Psykoosipotilasta varten kannattaa hankkia ambulanssi. Tuo unettomuus on kyllä erittäin merkittävä tekijä psykoosin taustalla. Olisiko sittenkin myös muita aineita käytetty? Amfetamiini ainakin valvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosipotilasta varten kannattaa hankkia ambulanssi. Tuo unettomuus on kyllä erittäin merkittävä tekijä psykoosin taustalla. Olisiko sittenkin myös muita aineita käytetty? Amfetamiini ainakin valvottaa.
Yleensähän kerrotaan kuinka kannabiksen käyttäjät vain nukkuvat sohvalla, mutta nyt on sitten valvottu kaksi viikkoa. Ei vaikuta kannabikselta.
Tai ehkä kyseessä ei ole lainkaan huumeet. Ehkä olet ollut niin vaativa vanhempi tytärtäsi kohtaan että hänellä on vasta nyt mahdollisuus murrosikään ja itsenäistymiseen. Ehkä hän käy läpi suuriakin vihan tunteita sinua kohtaan ja utelusi asiasta vain pahentavat sitä.
Tämä voisi olla sinullekkin itsetutkiskelun paikka.
Nyt loppui ylimielisyys. kirjoitti:
Kaikki nykyään tietää kannabiksen mietouden jos vertaa alkoholiin, mutta tässä alkaa olemaan kyse siitä mitä minä haluan teille myöntää.
Pikkulapsen kiukuttelua. Ei se kannabiksen käyttäjien vika ole, että kannabiksen haitallisuus on erittäin vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää, että tämä ketju on täyttynyt kannabiskeskustelusta. Nyt on kuitenkin pakko kysyä OT, että eikö kannabiksen laillistaminen lisäisi sen saatavuutta nuorten keskuudessa? Nuoret ostavat sen pilvensä tällöin joltain täysi-ikäiseltä tai täysi-ikäiset kaverit hakevat heille. Ihan niin kuin alkoholin ja tupakan kanssa on nykyäänkin. Ja aina löytyy myös niitä kauppiaita, jotka myyvät ikärajasta piittamatta nuoremmillekin. Miten se, että tupakka ja alkoholi on laillista täysi-ikäisille on estänyt nuoria käyttämästä niitä?
Ei se saatavuutta täysin poista mutta vaikeuttaa huomattavasti jos pimeät markkinat katoavat ja myynti ja valvonta siirtyy valtiolle.
Tämän takia myös alkoholin ja tupakan käyttö on vähentynyt radikaalisti menneistä vuosikymmenistä. Eli valvonnalla saadaan vähennettyä käyttöä.
Tällä hetkellä nuoret saavat kannabiksen suoraan netistä tilattuna muutaman tunnin päästä.
Kukaan ei valvo.
Laillistetuissa maissa nuorten kannabiksen käyttö on vähentynyt radikaalisti.
http://www.city.fi/ilmiot/teini-ikaisten+kaytto+ei+ole+lisaantynyt+eika…
Eli nyt pitäisi vanhempien puuttua tähän ja tehdä joku muutos että kannabis saadaan lailliseksi aikuisille ja yleiseen valvontaan. Käyttö on yleistynyt niin pahasti että millään kielloilla tätä soppaa ei saada hallintaan valitettavasti :( Jopa huumepoliisi on Suomessa johtanut hassiskauppoja. Tästäkin oli uutisia :(
Keinot alkavat olla vähissä. Minusta meidän vanhempien pitäisi tehdä kansalaisaloite kannabiksen laillistamisen puolesta jotta myrkky saadaan pois nuorten ja lasten käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on siis löytynyt yksi uutinen kannabispsykoosista. Auttoiko kieltolaki?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005042959.html
Humalainen suoritti itsemurhan poliisin avulla.
Tuo psykoosi tapaus oli yksi niitä vuoden 125 kannabiksen laukaisseista psykooseista. Sitten kaiken aikaa tulee alkoholin aiheuttamia psykooseja 16000 kpl.
Kieltolaki ei ainakaan estä näitä tapahtumasta. Voidaan myös epäillä aiheuttaako pelko kiinnijäännistä pelkotiloja ja vainoharhoja kannabiksen ongelmakäyttäjille?
Jos kannabis olisi ei tuomittavaa niin ehkä herkimmät ongelmakäyttäjät eivät pelkäisi kiinnijääntiä? Ja hakeutuisivat hoitoon mielekkäämmin. Kannabiksen ongelmakäyttäjän mielikuvitus voi laukata melkoisesti ja käydä skenaarioita mielessään mitä lääkäri tekee ja ilmoittaako poliisille jne.
Tässäkin tapauksessa potilasta oltiin viemässä hoitoon mutta hän ilmeisesti pelkäsi seuraamuksia lääkärillä?
Eli työt lähtee alta jne? Jos on lapsia niin lasu jne, vaikka kumppani ei käyttäisi kannabista.
Arvelen näin.
(Lääkärin haastattelu kannabispsykooseista:
Pientä referaattia.
Kannabiksella oletetaan olevan 0,01 % todennäköisyys laukaista piilevä psykoosi, kuin taas alkoholilla todennäköisyys on 2%. Menneenä vuonna alkoholin aiheuttamia psykooseja oli 16000 kun taas kannabiksen mahdollisia oli vain 125.
Tästä tarkempia juttuja ei ainakaan suomen kielellä löydy.)
Huolestuttavinta on että nuoret eivät ole turvassa tällä hetkellä. Kukaan ei kysy nuorilta ikää ja riski sairastua psykoosiin on suuri alaikäisillä. Satakin nuorta psykoosissa on liikaa.
Eli vähintä mitä voidaan tehdä on muutos lakiin.
Pitää vain toivoa jaksamista ja tsemppiä tuolle joka sairastui psykoosiin. Varmasti raskasta sairastua tuolla tavoin. Olen seurannut läheisen ihmisen psykoosia ja se ei ole helppoa läheisillekään.
Ne pelkotilat ovat olleet luultavasti todella pahat koska halusi ennemmin kuolla kuin paljastua lääkärille...
Pois nuorilta. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää, että tämä ketju on täyttynyt kannabiskeskustelusta. Nyt on kuitenkin pakko kysyä OT, että eikö kannabiksen laillistaminen lisäisi sen saatavuutta nuorten keskuudessa? Nuoret ostavat sen pilvensä tällöin joltain täysi-ikäiseltä tai täysi-ikäiset kaverit hakevat heille. Ihan niin kuin alkoholin ja tupakan kanssa on nykyäänkin. Ja aina löytyy myös niitä kauppiaita, jotka myyvät ikärajasta piittamatta nuoremmillekin. Miten se, että tupakka ja alkoholi on laillista täysi-ikäisille on estänyt nuoria käyttämästä niitä?
Ei se saatavuutta täysin poista mutta vaikeuttaa huomattavasti jos pimeät markkinat katoavat ja myynti ja valvonta siirtyy valtiolle.
Tämän takia myös alkoholin ja tupakan käyttö on vähentynyt radikaalisti menneistä vuosikymmenistä. Eli valvonnalla saadaan vähennettyä käyttöä.
Tällä hetkellä nuoret saavat kannabiksen suoraan netistä tilattuna muutaman tunnin päästä.
Kukaan ei valvo.
Eli nyt pitäisi vanhempien puuttua tähän ja tehdä joku muutos että kannabis saadaan lailliseksi aikuisille ja yleiseen valvontaan. Käyttö on yleistynyt niin pahasti että millään kielloilla tätä soppaa ei saada hallintaan valitettavasti :( Jopa huumepoliisi on Suomessa johtanut hassiskauppoja. Tästäkin oli uutisia :(
Keinot alkavat olla vähissä. Minusta meidän vanhempien pitäisi tehdä kansalaisaloite kannabiksen laillistamisen puolesta jotta myrkky saadaan pois nuorten ja lasten käsistä.
Alaikäisille sitä ei todennäköisesti myytäisi, joten diilereiltä edelleenkin huumeensa ostaisivat. Vain aikuiset pääsisi pössyttelemään laillista ja turvallista huumekannabista. Se siitä nuorten turvallisuudesta. Sitähän juuri tämä "kannabis vapaaksi-liike" hakeekin, että he itse hyötyisivät tästä, ei nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisille sitä ei todennäköisesti myytäisi, joten diilereiltä edelleenkin huumeensa ostaisivat. Vain aikuiset pääsisi pössyttelemään laillista ja turvallista huumekannabista. Se siitä nuorten turvallisuudesta. Sitähän juuri tämä "kannabis vapaaksi-liike" hakeekin, että he itse hyötyisivät tästä, ei nuoret.
Kaikessa on varjopuolensa mutta laillistaminen olisi nuorten kannalta todellakin parempi kuin toimimaton kieltolaki joka oikeastaan syynää huumeita nuorille ja nyt moni saa psykoosin koska valvontaa ei ole.
Eli tässä ei käydä sotaa käyttäjiä vastaan koska he käyttävät joka tapauksessa ja aikuisilla muutenkin on oikeus tehdä omalla elämällään mitä haluaa. Parempi priorisoida rajaamalla aikuisten vahtiminen pois kuvioista.
Coloradossa on saatu hyviä tuloksia nuorten raitistumisesta. Myös Hollannissa nuorten kannabiksen käyttö on hyvin vähäistä jos vertaa Suomeen.
http://www.independent.co.uk/news/world/americas/marijuana-legalisation…
Jos tässä soditaan aikuisia vastaan jotka joka tapauksessa käyttävät niin nuoret eivät pelastu.
Nuoret ovat tärkeämmällä sijalla vaikka käyttäjien elämä helpottuisikin. Se myös helpoittaa hakemaan apua kannabisongelmaan jos käyttö menee ongelmalliseksi.
Nythän ongelmakäyttäjät lukkiutuvat koteihinsa ja kärsivät vainoharhoissaan ulkopuolisia ihmisiä.
Olisi aika ottaa mallia maista joissa on saatu hyviä tuloksia. Minulla huoli on suurempi kuin joillain lapsettomilla vastustajilla. Omat lapset kasvavat ja haluaisin todellakin että kannabiksen saatavuus olisi rajoitettu aikuisille.
Kannabispsykoosi nuorella viivästyttää koulunkäyntiä ja voi pahimmillaan viedä aikaiselle eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei valvo.
Kun aikuiset ostaa kannabiksen virallisesta myymälästä, niin markkinat pelkästään ala-ikäisille eivät kovin suuret ole. Tottakai joku diilaa lapsillekin, eihän sitä ole edes kieltolakikaan estänyt, mutta jos diilaa vaikkapa valtion kannabista, se ei ainakaan sisällä mitään myrkkyjä, kuten nykyiset voivat sisältää.
Suurin osa käyttäjistä kuitenkin aikuisia. Kiinnijäämisriski on myös suuri rikollisilla myyjillä
ꝉ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
isän pojan ja pyhän hengen nimeen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi vaan elää elämäsi ilman, että sekoitat päätäsi jollain ylimääräisellä aineella, etkö myöskään suostu myöntämään, että kannabis on huume, mikä huume.
Minulle se on ollut yksi parhaista lääkkeistä, ja jos sitä ei vielä Suomesta laillisesti saa tähän vaivaan, niin en siltikään tingi hoidon laadusta nykymaailmassa. Sivistysmaissa tätäkään ongelmaa ei enää ole, vaikka sinusta varmaan jatkuva kärsimys ja kipu jalostaa sielua kohtaamaan Herran taivaassa.
Sinä itse aavistat tekeväsi syntiä. Sinähän sen sanot.
Jokainen kannabis annos kutsuu henkivaltoja sisääsi.
Olen pahoillani jos en halua kärsiä siitä syystä, että sinulla olisi vähän parempi mieli.
Ja katso. ET edes itse keskustele asiasta vaan paholainen puhuu puolestasi ja herjaa oikeassa olevia.
Minua et onnistu suututtamaan. Laki on laki ja kannabis on syntiä. Se pitäisi jo tajuta.
Lopeta valehtelu ja tee parannus. Herran nimeen!
Minä en valehtele. Mutta varmaan sinulla on tosi surullinen tilanne, kun et kykene kohtaamaan ihmisiä ihmisinä, vaan näet kaikenlaisia demoneja. Ei sellainen ole normaalia ihmisen käytöstä. Ei sinun kanssasi voi keskustella asiallisesti.
Heyp.
Kuulostaa siltä, että aloittajan suhde tyttäreensä on ollut siinä määrin ongelmallinen, että tyttö ei ole käynyt läpi normaalia nuoruusiän kehitysvaihetta (kutsutaan myös kapinavaiheeksi) aikoinaan, eli ennen yliopistoon siirtymistä. Nyt, kun hän on vihdoin erkaantunut fyysisesti lapsuudenkodistaan ja ns. äidin helmoista, on probleemana se, kuinka sopeutua uusiin rooleihin ja uuteen elämään 'nuorena aikuisena' - yhtenä ikäistensä joukossa. Tuollainen ei noudata mitään "tee näin, sitten näin"-kaavaa, vaan kyseisen yksilön täytyy löytää oma tapansa luovia itsensä läpi uuteen minuuteen - sellaiseen, joka ei ole riippuvainen äidistä, eikä opettajista, jotka kehuvat.
Ensisijaisesti aloittajan olisi olennaista lopettaa tunkeutuminen tyttärensä yksityisalueelle (penkoa tavaroita) ja lopettaa tämän käytöksen (myös sos.median) vahtaaminen. Mikäli tämä on vaikeata tai mahdotonta aloittajalle, on hänen parempi hakea apua itselleen (omaan separaationsa tyttärestään), ettei vaikeuttaisi nuoren henkilön kehityshaasteista entisestään.
Mikäli aloittajalla ei ole kokemusta teini-ikäisistä, jotka raivaavat itselleen omaa paikkaansa erossa vanhemmista ja auktoriteeteista, voi neuvoksi antaa tämän: älä tungettele lapsesi alueelle ja siten yritä olla tähän suhteessa kuin lapseen, vaan vetäydy tyypillisestä suhteessaolemisen tavasta ja pysyttele etäällä, jotta tämä aikuistuva ihminen voi itse valita, milloin lähestyä sinua (saa kokemuksen, että tarvittaessa äiti on saatavilla). Huumeistaepäilyt ja yksityisyyden loukkaukset vain vaikeuttavat tyttäresi elämänvaihetta, lisäten vihaa ja syyllisyyttä.
(ps. huumekokeilut, kuten dokaaminenkin, on varsin tavallinen ja normaali vaihe, eikä niitä tule tuomita yksioikoisesti "kaikki tuollainen on niin syntisen väärin", koska niillä on funktiota kehittyvälle yksilölle)
Vierailija kirjoitti:
ꝉ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
isän pojan ja pyhän hengen nimeen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi vaan elää elämäsi ilman, että sekoitat päätäsi jollain ylimääräisellä aineella, etkö myöskään suostu myöntämään, että kannabis on huume, mikä huume.
Minulle se on ollut yksi parhaista lääkkeistä, ja jos sitä ei vielä Suomesta laillisesti saa tähän vaivaan, niin en siltikään tingi hoidon laadusta nykymaailmassa. Sivistysmaissa tätäkään ongelmaa ei enää ole, vaikka sinusta varmaan jatkuva kärsimys ja kipu jalostaa sielua kohtaamaan Herran taivaassa.
Sinä itse aavistat tekeväsi syntiä. Sinähän sen sanot.
Jokainen kannabis annos kutsuu henkivaltoja sisääsi.
Olen pahoillani jos en halua kärsiä siitä syystä, että sinulla olisi vähän parempi mieli.
Ja katso. ET edes itse keskustele asiasta vaan paholainen puhuu puolestasi ja herjaa oikeassa olevia.
Minua et onnistu suututtamaan. Laki on laki ja kannabis on syntiä. Se pitäisi jo tajuta.
Lopeta valehtelu ja tee parannus. Herran nimeen!
Minä en valehtele. Mutta varmaan sinulla on tosi surullinen tilanne, kun et kykene kohtaamaan ihmisiä ihmisinä, vaan näet kaikenlaisia demoneja. Ei sellainen ole normaalia ihmisen käytöstä. Ei sinun kanssasi voi keskustella asiallisesti.
"Kannabisaktivismissa" kannattaa muistaa, että vastapuolelta löytyy todella häiriintyneitä tapauksia, jotka näkevät kannabiksen käyttäjät jopa demoneina, joten vaikkapa sen oman nimen käyttöä kannattaa välttää, koska menossa on lähinnä noitavainoon verrattava sekoilu. Vielä on vähän pimeää, mutta aamu kajastaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei valvo.
Eiköhän tuo tupakoinnin ja alkoholin vähentynyt käyttö nykyään vs. vuosikymmeniä sitten johdu suurelta osin lisääntyneestä tietämyksestä kyseisten aineiden vaaroista. Ei niistä vaaroista ollut sellaista tietoa ennen käytössä mitä nykyään on. Asenteet ovat muuttuneet. Toisaalta jos katsoo kadulla nuoria, kuinka monella aivan selvästi alaikäisellä on tupakka huulessa. Ja alkoholia hallussa/veressä. Ei näytä vaikealta niiden saanti, vaikka tämä kaikki on valvonnan alla.
Edelleenkin kyseenalaistan sen, miten kannabiksen asettaminen lailliseksi ja valvonnan alle oikeasti vähentäisi nuorten kannabiksen käyttöä. Jos kannabis olisi laillista, mikä estäisi sen, että myös kannabiksen välittäminen nuorille ei lisääntyisi huimasti. Olisihan se rutkasti helpompaa kuin nykyään, koska "kuka vaan" voisi ryhtyä siihen. Ei tarvitsisi tietää, missä aineita liikkuu, keneltä kysyä jne. vaan senkun hakisi liikkeestä ja myisi eteenpäin. Ihan yhtälailla nuoret voisivat ostaa sitä diileriltä netin kautta, helpomminkin kuin nykyään. Eikä silloinkaan olisi mitään taetta siitä, mitä ainetta oikeasti saisi (kannabis vs. synteettinen).
Anteeksi, mutta jotenkin tulee väkisinkin mieleen, että jotkut aikuiset ajavat kannabiksen laillistusta, jotta voisivat sitä itse käyttää, ja naamioivat tämän puheen huoleksi nuorten kannabiksen käytöstä. Ja siitä, että se nuorten kohdalla räjähtäisi käsiin, jos näin ei tehdä. Miten, sinua lainatakseni, se myrkky saadaan pois nuorten ja lasten käsistä, helpottamalla sen saamista?
Vierailija kirjoitti:
Olen valitettavasti kanssasi aivan samaa mieltä.
Ei voi ymmärtää kirjoitti:
Ja kieltolakiko on siis toiminut mielestäsi hyvin, kun Suomessa nyt vasta yli puolet alle 30-vuotiaista on käyttänyt kannabista ja huumekauppiailta saa kaikkea muutakin tavaraa, joita myös aktiivisesti tyrkytetään? Hollannissa coffeeshopin myyjä ei tyrkytä amfetamiinia, jos kannabiskokeilu ei ollutkaan miellyttävä. Monihan ei pidä kannabiksen vaikutuksista ja käyttää sitä kerran tai kaksi, mutta monelle kyllä maistuu amfetamiini paljon paremmin. Tärkeää on vain se tilanne, että kovia huumeita päästään ylipäätään tarjoamaan kannabiksen ohessa, sillä kovista huumeista ne isot rahat tulevat. Alhoholikauppakin on tästä hyvä esimerkki.
Moni ei pidä kannabiksen vaikutuksista lainkaan, ja sitäkin taustaa vasten meuhkaaminen selkeästi toimimattoman kieltolain jatkamisen puolesta on aika typerää.
[Miten, sinua lainatakseni, se myrkky saadaan pois nuorten ja lasten käsistä, helpottamalla sen saamista?
/quote]
Kannabiksessa ei ole yhtään mitään myrkyllistä. Siihen ei kuole, vaikka sitä söisi kilon päivässä. Jos kieltolaki toimii, niin miten kannabista on koko ajan lasten saatavilla, eikä kukaan kysy edes ostajilta ikää kunhan vain rahaa on?
Oon samaa mieltä. eli tytöltä jääny teini iän kapinavaihen pois. äiti back off. jos tyttö on masentunut, niin toi tungettelu ei auta
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä. eli tytöltä jääny teini iän kapinavaihen pois. äiti back off. jos tyttö on masentunut, niin toi tungettelu ei auta
Mistä te muka tiedätte, että ap on todella vaativa ja tungetteleva tytärtään kohtaan? Olette lukeneet vain pari seikkaa ap:stä ja mitä heillä kotona on meneillään. Ei ole kovin järkevää päätellä muutaman rivin perusteella että ap on kamala hirviömutsi joka vaati aina kymppejä ja kielsi kavereiden näkemisen. Herranjestas sentään.
Itsekin olin kympin tyttö, hiljainen ja kiltti, menestynyt jne. Ei minun vanhempani koskaan vaatimalla vaatineet kymppejä ja täyttä nuhteettomuutta, sain silti tulla ja mennä. Silti, yliopiston aloittaessani masennuin eikä minun vanhemmillani ollut osaa taikka arpaa asiaan.
Mutta siis tästä tapauksesta. Ap, tuo kuulostaa masennukselta. Minä olin aivan samanlainen aikoinaan, kun kamppailin sen kanssa. Ota asia puheeksi tyttäresi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kieltolakiko on siis toiminut mielestäsi hyvin, kun Suomessa nyt vasta yli puolet alle 30-vuotiaista on käyttänyt kannabista ja huumekauppiailta saa kaikkea muutakin tavaraa, joita myös aktiivisesti tyrkytetään? Hollannissa coffeeshopin myyjä ei tyrkytä amfetamiinia, jos kannabiskokeilu ei ollutkaan miellyttävä. Monihan ei pidä kannabiksen vaikutuksista ja käyttää sitä kerran tai kaksi, mutta monelle kyllä maistuu amfetamiini paljon paremmin. Tärkeää on vain se tilanne, että kovia huumeita päästään ylipäätään tarjoamaan kannabiksen ohessa, sillä kovista huumeista ne isot rahat tulevat. Alhoholikauppakin on tästä hyvä esimerkki.
Moni ei pidä kannabiksen vaikutuksista lainkaan, ja sitäkin taustaa vasten meuhkaaminen selkeästi toimimattoman kieltolain jatkamisen puolesta on aika typerää.
Kysyn vastakysymyksen, moniko on kokeillut alkoholia tai tupakkaa? Varmasti luku on korkeampi kuin kannabiksen kanssa. Miksi? Ehkä juuri kieltolain takia? Minulla ei ole kokemusta kannabiksesta, ja tiedän vain muutaman, jotka ovat sitä käyttäneet (ovat tästä itse kertoneet, voihan joku salatakin), ja hekin juuri Hollannissa. Miksi siellä? "Koska se oli niin helppoa ja pitihän sitä kokeilla".
Nuoruuteen kuuluu asioiden kokeilu. Mielestäni jos jonkin asian saaminen on helppoa, sitä myös kokeillaan helpommin. En alaikäisenä tullut kokeilleeksi kannabista, ehkä koska en liikkunut niissä piireissä joissa sitä mahdollisesti olisi saanut helposti. Alkoholia ja tupakkaa kyllä, miksi ei, muutkin kokeili. Niitä sai helposti. Ehkä olisin kokeillut kannabistakin jos sitä olisi saanut yhtä lailla. Ymmärrätkö mitä haen takaa? Uskallan väittää, että nuorten kannabiskokeillut lisääntyvät, jos se laillistetaan Suomessa.
Ja kannabiksen käyttö (nuorena) lisää riskiä sairastua mm. psykoosiin ja skitsofreniaan. Se ei ole haitaton aine. Eli tyrkytetään kovempia huumeita tai ei, ei kannabiksen käyttö ole ongelmatonta. Tässä vain googlen pari ensimmäistä hakutulosta aiheesta.
"Results confirm previous suggestions that cannabis use increases the risk of both the incidence of psychosis in psychosis-free persons and a poor prognosis for those with an established vulnerability to psychotic disorder." https://academic.oup.com/aje/article/156/4/319/112397/Cannabis-Use-and-…
"There is now reasonable evidence from longitudinal studies that regular cannabis use predicts an increased risk of schizophrenia and of reporting psychotic symptoms. These relationships have persisted after controlling for confounding variables such as personal characteristics and other drug use." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2424288/
Nyt on siis löytynyt yksi uutinen kannabispsykoosista. Auttoiko kieltolaki?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005042959.html
Humalainen suoritti itsemurhan poliisin avulla.