Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen ei enää kaipaa omaa saunaa asuntoonsa (YLE). Onko todella näin?

Vierailija
10.01.2017 |

http://yle.fi/uutiset/3-9393813

Itse en voisi elää ilman omaa saunaa..

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sauna ainakin on hukkatilaa. Kylpyamme sen sijaan olisi ihana. Toivottavasti rakennuttajat vähitellen tajuavat, että kaikki eivät edes halua saunaa. Sauna puolustaa paikkaansa vain, jos sieltä pääsee pulahtamaan järveen.

Vierailija
62/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tulis ilman saunaa toimeen.

Sanotaan useampi kerta viikossa.

Saunan jälkeen on kuin uusi ihminen.

Suomalainen joka ei sauno ei ole suomalainen.

Suomi, sauna ja sisu!

Olen kantasuomalainen: en käy saunassa, en syö makkaraa, en juo viinaa ja rakastan ruotsia 😀

Hengenheimolainen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä sauna että poreamme. Saunatonta asuntoa en edes katsoisi paitsi jos taloyhtiöllä olisi hienot saunatilat uima-altaineen.

Vierailija
64/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan halua omaa saunaa. Myöskään mieheni ja suurin osa laajasta ystäväpiiristäni ei halua sitä. Otan paljon mieluummin tilalle vaatehuoneen tai kodinhoitohuoneen. On hyvä olla vaihtoehtoja.

Mutta minä sinkkuna haluaisin sekä vaatehuoneen, kodinhoitohuoneen ja saunan. Tuntuu olevan mission impossible. Edes 90 neliön perheasunnoissa näitä kolmea ei tunnu enää olevan ja lisäksi asunnossa on neljä kopperoa makuuhuonetta. 

Vierailija
65/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sauna on kyllä ihana. Tykkään istua lämpimässä saunassa, hämärässä ja vain nauttia hiljaisuudesta. MUTTA sähkösauna on aika kallis myös käyttää.... Ja aika harvoin tulee tilaisuutta (nykyisin) saunaa käyttää...  Enemmän tarvetta olisi kunnolliselle kodinhoitohuoneelle.  Tällä hetkellä vaihtaisin saunani kodinhoitotilaan, jollei remontti olisi niin kallis... Ja oikeastaan jos olisi kunnolla ylimääräistä rahaa niin muuttaisin ison saunani kodinhoitotilaksi ja rakentaisin kylpyhuoneen yhteyteen pienemmän yhden(kahden) hengen saunan.  Nykyinen saunani on aika paljon hukka neliöitä...

Vierailija
66/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut sekä saunallisissa että saunattomissa asunnoissa. Jos vaan voi valita, valitsen ehdottomasti saunallisen. Kyllähän sitä voi elää ilman suklaatakin, mutta onhan se vähän ankeaa. 

Vierailija
67/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ensimmäinen remontoinnin kohde täällä Ranskassa oli saunan rakentaminen talooni.  Käytämme sitä 2-3 kertaa viikossa.

Vierailija
68/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras olisi, jos se joka haluaa saunan, saa saunan ja se joka ei halua, niin ei pakoteta ottamaan. Makuja tuntuu olevan erilaisia. Itse käyn saunassa yleensä joka toinen päivä. Pelkässä suihkussa käyminen puistattaa jo ajatuksenakin, kun pesuhuoneessa on viileää ja vettäkään ei raaski juoksuttaa turhaan, että pysyisi lämpimänä. Mun vanhemmat kauhistuisivat, jos eivät pääsisi saunaan vähintään 6 kertaa viikossa.

Vierailija
69/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kallista saunan käyttö sitten on vai kuinka köyhää on porukka? Olen keskiluokkainen ja niin satunnainen saunoja, ettei ole koskaan tarvinnut miettiä rahanmenon kannalta asiaa. 

Vierailija
70/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kesällä on päästävä rantasaunaan. Kerrostalo saunat yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
71/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyamme meni huitsin nevadaan putkiremontin yhteydessä .

Vierailija
72/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras olisi, jos se joka haluaa saunan, saa saunan ja se joka ei halua, niin ei pakoteta ottamaan. Makuja tuntuu olevan erilaisia. Itse käyn saunassa yleensä joka toinen päivä. Pelkässä suihkussa käyminen puistattaa jo ajatuksenakin, kun pesuhuoneessa on viileää ja vettäkään ei raaski juoksuttaa turhaan, että pysyisi lämpimänä. Mun vanhemmat kauhistuisivat, jos eivät pääsisi saunaan vähintään 6 kertaa viikossa.

Nykyaikaisissa taloissa on lämpimät kylppärit. Silti sauna on ihan kiva.

Vierailija
73/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen asunut saunattomassa asunnossa ja joo, kyllähän sitä hengissä pärjää.

Ankeaa kuitenkin oli ja kova ikävä saunomista kohtaan. Sauna lämmittää talven pakkasilla, sauna rentouttaa kipeät lihakset, antaa unen, poistaa arjen stressin ja kiireen...ihana yhdistää kasvonaamioihin ja kuorintoihin ym.hemmotteluun. 

Ihanaa kun ihmisrt on niin erilaisia. Itse en tykkää saunomisesta, koska tulen siitä huonovointiseksi ja saan lähes aina migreenin. En kestä hyvin kuumaa. Saunan sijaan hemmoittelenkin itseäni kylpyammeessa ja juuri noilla tavoilla, joita viestissäsi kuvasit. Peräänkuulutankin vaihtoehtojen perään. Eivät kaikki tarvitse saunaa tai toivoisivat sen tilalle jotain muuta.

Vierailija
74/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän saunaa pyykinkuivaukseen silloin kun rykäisen samana päivänä viisi koneellista pyykkiä. Sähköä saattaa mennä vähän pirusti, mutta menköön. 

Vierailija
75/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tulis ilman saunaa toimeen.

Sanotaan useampi kerta viikossa.

Saunan jälkeen on kuin uusi ihminen.

Suomalainen joka ei sauno ei ole suomalainen.

Suomi, sauna ja sisu!

Jaa. En pysty saunomaan terveyssyistä. Siksi olen viimeksi saunonut lapsena. Mikäs muu minä sitten olen ellen suomalainen?

Vierailija
76/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kallista saunan käyttö sitten on vai kuinka köyhää on porukka? Olen keskiluokkainen ja niin satunnainen saunoja, ettei ole koskaan tarvinnut miettiä rahanmenon kannalta asiaa. 

"Rahaksi muutettuna saunakerran sähkön kulutus on  n. 50 centtiä, joten ei se pelkkä saunan lämmitys kummoisia kustanna.

Jos olet päivittäin suihkussa viisi minuuttia 20 minuutin sijaan, säästät vuodessa noin 500 euroa. Esimerkki on laskettu käyttöveden keskihinnalla ja sähkölämmityksellä.

Ihmisen koko eliniän juomavesi maksaa vesihanasta laskettuna 80 euroa."

Vierailija
77/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa saunaa yhtään, ja mulla ei sellaista ole yli 10 vuoteen asunnossa ollutkaan. Taloyhtiössä olisi sauna ja saunavuoroja, mutta en käytä. 

Kylpyammeesta kyllä joskus haaveilen, selllaisessa olisi mukava lillua hyväntuoksuisten kylpyaineiden seassa. Sauna sen sijaan oli mulle jop lapsena ahdistava, pimeä hikikoppi jossa tulee heikko olo.

Vierailija
78/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinkuivauksen lisäksi (viestiini 74 viitaten) käytän saunaa myös siihen, että kuivattelen itseäni suihkun jälkeen. Meillä on hetilämmin kiuas ja laitan sen varttitunniksi päälle mennessäni suihkuun. Tuossa ajassa sauna ehtii lämmetä mukavasti noin 40-asteiseksi, pyyhekin vähän läpiää siellä saunassa ja siellä on mukava kuivailla suihkun jälkeen. Arjen luksusta!

Meillä oli edellisessä asunnossa pyyhepatteri ja totuin siihen lämpimään pyyhkeeseen. Nyt saunan pikkulämmitys ajaa sen saman asian.

Vierailija
79/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn kyllä vähintään kerran viikossa saunassa, mutta pystyisin helposti elää ilmankin. Joskus olenkin asunut asunnossa, jossa ei ollut saunaa ja kyllä silloinkin pääsi riittävän usein esim. omille tai puolison vanhemmille saunomaan.

Vierailija
80/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka ei tykkää saunoa, itse tulee käytyä 3-5 kertaa viikossa omassa saunassa.