Suomalainen ei enää kaipaa omaa saunaa asuntoonsa (YLE). Onko todella näin?
Kommentit (122)
En tulis ilman saunaa toimeen.
Sanotaan useampi kerta viikossa.
Saunan jälkeen on kuin uusi ihminen.
Suomalainen joka ei sauno ei ole suomalainen.
Suomi, sauna ja sisu!
Minä taas olen peseytynyt aina sen jälkeen kun olen kylpenyt, sittenhän se lika vasta kunnolla irtoaa, kun on lionnut :) En koe olevani niin kuonainen että sairastuisin omasta bakteerikannastani :D Kaikkeen ne ihmiset pöpökammoaan soveltaakin.
Edellisessä asunnossa oli sauna, käytimme sitä kerran viiden vuoden aikana. Tähänkin taloon tulee joskus sauna, koska sille on luonteva kohta, johon ei oikein muukaan sovi. Mutta sen rakentamiseen ryhdyn vasta sitten kun kaikki muu on tehty. Ei olla kolmen vuoden aikana vielä kaivattu kertaakaan saunaan.
Tuossa työkseen kun rakentaa, niin etenkin kertostaloasuntojen saunat on taodella turhan oloisia. Kalliita neliöitä ja heikolla käyttöasteella, jotenkin muuten käytettynä parantaisivat asumisen laatua paljon enemmän. Uusiin (omistusasunto) kerrostaloihin tuleekin usein taloyhtiön sauna ja/ tai asukkaille mahdollisuus valita saunan tilalle vaikka kodinhoitohuone tai "kotikylpylä". Ja kyllä ne saunat vähenee.
Siis eihän tässä oke kysymys siitä, onko ollenkaan saunaa vaan siitä, onko sauna asunnossa. Meillä uusi kerrostaloasunto Helsingissä ja yhteissauna samassa rapussa. Meillä on joka pe klo 19-20 sauna, uudet ihanat tilat. Saunavuoro maksaa 10e/kk, kun asunto, jossa olisi ollut sauna, olisi maksanut 20t enemmän (10neliötä).
Vierailija kirjoitti:
En tulis ilman saunaa toimeen.
Sanotaan useampi kerta viikossa.
Saunan jälkeen on kuin uusi ihminen.
Suomalainen joka ei sauno ei ole suomalainen.
Suomi, sauna ja sisu!
Olen kantasuomalainen: en käy saunassa, en syö makkaraa, en juo viinaa ja rakastan ruotsia 😀
Kyllähän se sauna olisi kiva, jos siihen olisi varaa. Saunalliset yksiötkin ovat aina kalliimpia, kuin ilman.
T. Pienituloinen opiskelija, jolla ei olisi varaa maksaa edes saunasta koituvaa sähkölaskua, vaikka sellainen luksuslisä kämpässä olisikin.
Laskekaa nyt perkele niitä asuntojen hintoja, niin ihmisillä on varaa elää ja asua eikä valtion tarvisi maksaa jäätäviä asumistukia!!
Ei kiinnosta pikkuinen hikikoppi, sähkökiukaineen. Ainoastaan puulämmitteisessä ulkosaunassa olisi ihana käydä, varsinkin talvella. Kylmästä lämpimään ja kunnolla höyryä.
Meillä omakotitalossa kylpyamme ja sauna. Viimeisen viiden vuoden aikana kylpyammetta käytetty 2-3 kertaa, puilla lämpiävää saunaa säännöllisesti noin kahdesti viikossa. Kyllä meitä tavoiltamme "perussuomalaisia" vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen poistattanut saunasta kiukaan, lauteet jne. ja tehnyt tilasta vaatehuoneen.
En oel vielä koskaan asunut niin kylmässä kämpässä, että pitäisi käyttää saunaa asunnon lämmittämiseen.
Ostimme mieheni kanssa pari vuotta sitten 77-neliöisen rivitaloasunnon, jossa oli aika iso sauna ja tosi iso kylpyhuone ja erillinen vessa. Keittiö oli pieni, kuin pimeä käytävä, jonka reunat ahdettu täyteen kaappeja.
Mielestämme peseytymistilat veivät liikaa neliöitä asunnosta, joten purimme saunan.
Nyt on sitten sauna varastona, jossa on kaksi isoa pakastinkaappia ja pyykkikorit. Muutakin sinne vielä mahtuisi, vaikka seinäkaappi. Keittiötilaa eivät nyt sitten isot kylmälaitteet varjosta.
Saunaa emme kaipaa, emme saunoneet aiemminkaan kun asuimme kerrostalossa, ja siellä oli vain yhteinen sauna.
Ihmetyttää kun yksiöissäkin on saunoja. Mielestäni pitää olla oikein tosi iso asunto, ennen kuin sauna on järkevä valinta. Tai oikeasti mielestäni sauna on järkevä vain jos ei ole kylppäriä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Kylpyamme on ihanampi. Mun uuteen kämppään ei tuu saunaa, vaan iso kylpyhuone, muihin asuntoihin tulee saunat. Sovittiin rakentajan kanssa, että hankin itse kylpyammeen. En tykkää saunomisesta.
Onko kerrostalo? Onko tuo mahdollista, entä vesimaksu, varmasti huoneistokohtainen sitten
Vierailija kirjoitti:
Kylpyamme on ihanampi. Mun uuteen kämppään ei tuu saunaa, vaan iso kylpyhuone, muihin asuntoihin tulee saunat. Sovittiin rakentajan kanssa, että hankin itse kylpyammeen. En tykkää saunomisesta.
Montako asuntoa oikein tarvitset ja miksi?
Suomalainen "ei kaipaa" enää saunaa, kodinhoitotiloja, tilavaa eteistä, järkevästi kalustettavaa olohuonetta, tilavaa makuuhuonetta, maisemaa ikkunasta tms. koska rakennusliikkeet haluavat tehostaa taskuunsa satavat eurot samaten kuin kaupunki maankäytön.
Olen kolme vuotta pitänyt silmiä auki asunnonvaihdon suhteen. Edelleen asun vanhassa...
Olen asunut kolme viikkoa taas tauon jälkeen saunallisessa asunnossa ja ilmeisesti olen tiedostamattomattani kaivannut saunaa, koska nyt saunon 2 x/ vko ja tuntuu niin hyvältä.
Saunominen on vanhemmanväen ja maalaisten juttu.
Vaikka tässä asunnossa olisikin sauna, ei meillä olisi siellä silti varaa käydä useammin kuin kerran viikossa. Tähän tarkoitukseen riittää taloyhtiön sauna aivan loistavasti. Luksusta se on minun mielestäni saunoa joka päivä tai edes joka toinen päivä.
Saahan sitä kaivata vaikka mitä, mutta todellisuudessa sauna on turhia ja kalliita neliöitä, joista on valmis luopumaan saadakseen muutaman kympin lisää talousrahaa kuukaudessa. Rakennusliikkeet yrittävät tunkea saunoja ja hienoja varusteluja pieniinkin asuntoihin saadakseen nyhdettyä enemmän rahaa itselleen, vaikka asunnontarvitsijoita olisi niin paljon, että askeettinen koppikin riittäisi, jos se olisi vain halpa.
Minä en ainakaan halua omaa saunaa. Myöskään mieheni ja suurin osa laajasta ystäväpiiristäni ei halua sitä. Otan paljon mieluummin tilalle vaatehuoneen tai kodinhoitohuoneen. On hyvä olla vaihtoehtoja.
En haluaisi missään nimessä kerrostaloon tilasyöppöä saunaa. Okt-talossa eri juttu. Saunon pari kertaa vuodessa mökillä tai sukulaisilla maalla. Senkin olen nyt parina vuonna jättänyt väliin. En ostaisi saunallista kerrostalo-asuntoa.
Totta ainakin minun kohdallani. En pystyisi kuitenkaan saunomaan terveysongelmien vuoksi, joten olen paljon tyytyväisempi kylpyammeeseeni 😏
Ööööö ennen kylpyä minä ainakin peseydyn huolellisesti. Minulle kylpyamme ei ole siis peseytymis- vaan rentoutumispaikka. Ensin saippuoin ja kuorin itseni päästä varpaisiin suihkussa ja vasta sitten sukellan ammeeseen ihanien tuoksuvien kuplien ja vaahdon sekaan lukemaan kirjaa.... Kylvyn jälkeen sitten vielä kropan huuhtelu suihkussa. Luulin, että kaikki tekevät näin.