Suomalainen ei enää kaipaa omaa saunaa asuntoonsa (YLE). Onko todella näin?
Kommentit (122)
En edes muista milloin viimeksi olen saunonut. Kylpyamme puolestaan olisi kyllä kiva.
Kyllä itse asuisin mieluummin saunallisessa, kuin saunattomassa asunnossa. Parempi sellainen kerrostalon koppikin kun ei mitään, vaikka tuskin sitä tulisi useammin kuin kerran viikossa käytettyäkään, paitsi joskus talvipakkasilla ehkä. Nykyisessä asunnossani ei ole saunaa, mutta toisaalta mulla on paras saunavuoroaika, nimittäin perjantain viimeinen vuoro, mutta olisihan se kiva päästä saunaan aina silloin kun itse haluaa, ilman sidottuja aikatauluja. Ehkä olen erilainen "nuori" siinä mielessä, kun saunattomuus taitaa nykyisin olla trendi.
En ole kovin innokas saunoja, ja jos asuisin yksinäni kerrostalossa niin en kaipaisi tai haluaisi saunaa asuntooni.
En minä ainakaan kaipaa. Mies saunoo joskus. Ehkä pari kertaa vuodessa.
Se mitä tuossa oikeasti sanottiin on: "asumisneliöt maksavat Suomessa nykyisin niin jumalattomasti, että tuosta on pakko tinkiä, kun se ei ole välttämättömyys". Sauna tuo siihen kämppään helposti 20000-30000 lisää hintaa. Voi tuoda paljon enemmänkin.
Siinähän sitten pankin lainatiskillä mietit, että kuinka paljon kaurapuuropäiviä vietät saunan tähden. Tämä on sitä samaa huttua, jonka mukaan suomalainen ei enää halua asua omakotitalossa. Tutkimusten mukaan 66 prosenttia haluaisi, mutta kun se okt maksaa monin paikoin minimissään 300000 ja jossain ei pärjätä edes 400000:lla.
Seuraavaksi varmaan uutisoidaan, että suomalainen ei halua enää Mercedeksen E-sarjaa, kun se ostaa mieluummin Nissanin tai Toyotan.
Saunominen on vähän maalaisten puuhaa. Onhan se ihan kiva käydä kesällä mökillä saunassa ja järvessä, mutta en sitä arkena kaupungissa kaipaa. Vietän iltani mieluummin ystävien kanssa muutoin kuin saunomalla yhdessä.
Meillä on taloyhtiössä saunavuorot ja kaksi kertaa lenkkisauna eli saunon 3-4 kertaa viikossa. Enempikin kelpaisi.
Olen syntyperäinen helsinkiläinen enkä todellakaan kaipaa saunaa. Ammetta kyllä käytän, mutta en pidä saunimisesta. Olen käynyt saunassa viimeksi 1980-luvulla, vaikka sellainen on kesämökillä. En tajua ideaa olla alasti pienessä kuumassa huoneessa!
Ei minulla ainakaan saunalle juuri käyttöä kotona ole. Edellisessä asunnossa oli ja alkuinnostuksen jälkeen ei tullut montaakaan kertaa käytyä. Turhia neliöitä.
Mökillä on puusauna, se lämpiää kyllä säännöllisesti varsinkin jos tulee vieraita ja avannossa ei viitsisi talvella kyllä käydä jos ei olisi saunaa.
Ja ei, en ole Irakista vaan lappilainen juuriltani, perintötilalla pohjoisessa se mökkikin on.
Nytkö tähän vasta on herätty? Idioottimaista tuhlausta rakentaa joka pikkukämppään oma sauna, jota ehkä 20% käyttää edes kerran viikossa. Mä rakastan saunomista, mutta se pieni kuiva huoneistosauna ei oo ihanteellisimmasta päästä. En myöskään jaksa saunoa enempää kuin kerran viikossa. Miksi siis maksaa ylimääräistä siitä ja nähdä ylimääräistä vaivaa sen siivoamisessa?
Kyllä normaali ihminen haluaa käydä saunassa silloin kun se hänelle sopii. Ylen uutisointi johtuu siitä että Yle ja Hesari ottavat uutishankintansa Vihreiltä. Ja Vihreille sopii vain seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden rajoja koetteleva sekasauna missä eri sukupuolia ja kulttuureja & seksuaalisia suuntauksia on sekaisin. Ja eri rajapintoja.
Asuntojen rakennuttajat ovat jo pitkään kertoneet, että yhä useampi kaupunkilainen ei halua saunaa uudistuotannosta ostamaansa asuntoon, jonka varusteluun pääsevät vailuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin kunnon vaatehuone kuin sauna. Siis jos kerrostalokämpästä puhutaan. Omakotitaloon haluaisin saunan.
48,5 m2 kiva vuokrakaksio, tilava vaatehuone ja makoisa sauna kolmelle jopa, jossa ei happi lopu.
Samassa talossa melkein samanhintaisia 44,5 m2 kaksioita ilman saunaa. Talossa ei yhteissaunaa lainkaan.
En jaksa lukea linkkiä mutta kerron oman kantani. Meillä on omakotitalo ja sauna lämmitetään 2-3 kertaa viikossa.
Mutta jos asuisin yksiössä tai kaksiossa, en välttämättä haluaisi saunaa viemään tilaa. Eli pärjäisin kyllä ilman omaa saunaa.
Käyn saunassa ehkä kahdesti vuodessa, enkä silloinkaan siitä erityisesti nauti, eli minulle sauna olisi vain kalliita hukkaneliöitä tai ylihintainen komero. Moni ikäiseni (30+) tuntuu olevan samoilla linjoilla, eikä ainakaan kerrostaloihin kaivata omia sanoja, mutta ei niitä kukaan erityisemmin fiilistele omakotitaloissakaan. Mökkisauna on asia erikseen, mutta siihen liittyy niin paljon sitä kaikkea muuta mökkeilyn tunnelmaa, ettei se ole suoraan vertailukelpoinen.
Raskausaikana haikailin liitoskivuissani saunan perään, mutta luultavasti silloinkin olisi tullut huono olo muutamassa minuutissa.
Saunan oletusarvoinen asema on kyllä selvästi vähentynyt. Vuokra-asujana arvostan, koska se nostaa hintaa "turhaan". Ennemmin maksaisin esim. Pyykinkuivaus- ja pesukonetilasta, eli käytännössä suuremmasta kylppäristä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te, jotka ette tarvitse saunaa, lämmittelette kylmässä asunnossa talviaikana? Tuohan kuulostaa ihan kidutukselta, ettei pääsisi saunaan. En edes pysty kuvittelemaan, millaista olisi, jos ei pääsisi joka päivä saunaan!
Laittamalla ikkunat kiinni.
Meillä ei ole saunaa ja voi kuinka kaipaan saunaan aina! Jos on ollut rankka päivä olisi ihanaa päästä saunomaan kunnolla, sitten peseytyä hyvin, rasvata iho jollakin ihanalla voiteella, ottaa lasi viiniä ja vaan nautiskella. Tästä saan nauttia lapsuudenkodissani parin kuukauden välein. Se tuntuu niin ihanalta kun heittää ensimmäisen kerran löylyä. Hyvä olo vaan virtaa kehoon. Olo saunassa on aivan mahtava, mutta se raukea olo saunomisen jälkeen on aivan uskomaton.
Eli kyllä, rakastan saunomista ja siitä en halua luopua.
Saunomme harvoin (ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, joskus useammin). Etenkin talvipakkasilla ja lihaskramppojen ja -kremppojen aikaan sauna on kuitenkin ihanan tervetullut ylellisyys. En siis luopuisi, vaikka käyttöaste pienehkö onkin.
Entäpä, kun vanhempikin polvi muuttaa saunattomiin asuntoihin. Näin kävi itselle.