Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen ei enää kaipaa omaa saunaa asuntoonsa (YLE). Onko todella näin?

Vierailija
10.01.2017 |

http://yle.fi/uutiset/3-9393813

Itse en voisi elää ilman omaa saunaa..

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällä hetkellä saisin valita ottaisinko vajaan neljäkymmenen neliön yksiööni tilaa yhden makuuhuoneen verran vai noin samankokoisen saunan, niin ei tarvitsisi kauaa miettiä. Valitsisin makuuhuoneen, mutta jos tilaa olisi itsellä enempi vaikka tuplat e. 80 neliötä, niin sitten.., ehkä sen saunan.. 

Vierailija
22/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa ja taloyhtiön sauna riittää. Mökillä sauna on ehdoton ja jos asuisin omakotitalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aina sauna asunnoissa, joissa olen elellyt.

Ei sitä kuitenkaan tule käytettyä kuin 4-10 kertaa vuodessa. Silloin kun haluaa rentoutua kunnolla, on käymässä vieraita, jotka haluavat saunoa tai talvella kun on tarponut pitkään pakkasessa ja kaipaa välitöntä lämpöä.

Silti tykkään siitä, että on sauna. On se _mahdollisuus_ saunomiseen milloin haluaa. Semmoinen pieni "luksustekijä" asunnossa.

Vaikka saunon harvemmin, en käytä saunaa kuitenkaan koskaan tavaroiden tai vaatteiden varastotilana. Se tuntuisi "pyhinhäväistykseltä" ja paloturvallisuusriskiltä.

Ai niin, saunasta on suurta iloa kissalleni, joka tykkää nukkua puisilla lauteilla. Se kissan onni on ehkä saunassa parasta :)

Vierailija
24/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua saunaa, olisi kämpässä vain hukkatilana tai pyykinkuivaushuoneena. Iso vaatehuone tosiaan kelpaisi tilalle oikein mainiosti.

Vierailija
25/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä omakotitaloasukas, joka ei kyllä juurikaan saunaa kaipaa. Käyn siellä noin 10x vuodessa, ehkä jopa vähemmän. Kerrostaloasuntoon en missään nimessä ottaisi saunaa, ihan turha neliönviejä ja sitä paitsi kerrostalojen asuntosaunat on yleensä ihan todella surkeita.

Vierailija
26/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa enää saunaankaan, yhyy, on sipilän syytä, yhyy!

Vierailija
27/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taloyhtiössä sauna, jossa jokainen saunoo omalla vuorollaan. Aikaisemmassa asunnossa oli oma sauna. En kaipaa omaa saunaa, paljon helpompaa näin. Itse tykkään tästä systeemistä, enkä mielellään muuttaisi asuntoon jossa on oma sauna. Ja onhan siinä omassa saunassa aina ne kosteusongelmat myös.

Vierailija
28/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunallisessa asunnossa on niin korkeat vuokra- ja käyttökustannukset ettei mun budjetilla voisi ajatellakaan.

Vierailija
29/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan saunaa. Kun satuin saamaan saunallisen vuokra-asunnon ihan vahingossa, en voi ajatellakaan, että tuleva oma olisi saunaton. Mutta eräs tuntemani nuoripari rakentaa parhaillaan isoa taloa, johon ei tule saunaa. Kaksi kylpyhuonetta vain. 

Vierailija
30/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käynyt tällä vikkolla jo 2 kertaa.

Vierailija
31/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä saunaa. Komero olisi kätevämpi. 

Vierailija
32/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sauna ja käytämme sitä n. 4-5 kertaa vuodessa. Ilmankin pärjättäis... Olis kiva jos saunan saisi tehtyä monikäyttöisemmäksi. Nyt se on käyttämättömänä hukkatilana 360 päivää vuodessa.

Sauna on kiva, jos se on järvenrannalla ja puukiuas löytyy. Arvostan kylpyammetta enemmän kaupunki kämpässä kuin saunaa.

Vierailija
33/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut useissa kerrostaloasunnoissa, joissa ei ollut muita kuin yhteissauna. Kyllä sielläkin aina kävin, vaikka vähänhän se ällötti. Ilman saunaa en kuitenkaan halunnut elää. Nyt omakotitalossa puulla lämpiävä sauna on maailman ihanin asia. Saunomme useita kertoja viikossa.

Kerrostaloasunnoistani kahdessa oli kylpyamme. En niistä pitänyt, vaikka joskus kylvinkin saunan korvikkeeksi. Kuka haluaa säännöllisesti lillua omassa kuonassaan?

Mieluummin sauna kuin varasto (jos ajatellaan rajallista kerrostaloasuntoa). Minulla ei edes ole niin paljon tavaraa, että tarvitsisin tavallisten kaappien lisäksi kokonaista huonetta tavaroiden säilytykseen.

Vierailija
34/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te, jotka ette tarvitse saunaa, lämmittelette kylmässä asunnossa talviaikana? Tuohan kuulostaa ihan kidutukselta, ettei pääsisi saunaan. En edes pysty kuvittelemaan, millaista olisi, jos ei pääsisi joka päivä saunaan!

Minulla on lämpöpeitto, se lämpiää minuutissa eikä minun tarvitse riisuutua tai kastella itseäni. Asunnossamme (pikkuinen aso-kaksio) on kyllä sauna, mutta emme käytä sitä, saunominen on liian hankalaa ja kallista. Kissa kyllä tykkää makailla lauteilla.

Vierailija
35/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunomme monta kertaa viikossa, en voi kuvitellakaan kotia ilman saunaa. Myös kaikissa opiskeluaikojen kerrostalokodeissani oli sauna, ja usein käytössä.

Vierailija
36/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ottaisin mieluummin kylpyammeen, yksinasuvalle ihan riittävää hemmottelua ja ei vie asuinnelijöitä lainkaan jos kylpyhuone on muutenkin tilava. Olen harkinnut että hommaisin nykyiseen asuntooni kylpyammeen, jos eivät olisi niin kalliita, niin olisin jo hommannut (kun voi olla että en ota muuttaessa sitä sitten välttämättä mukaan).

Vierailija
37/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tykkäävät saunoa seurassa. Jos minulla olisi asunnossa sauna, tuskin viitsisin siellä yksinäni käydä istumassa.

Itselleni saunassa tärkeämpää on seurallisuus ja julkisissa saunoissa olen tavannut mielenkiintoista porukkaa joista on entiselle yksinäiselle ajan saatossa muodostunut useita hyviä ystäviä. Aika harvassa on paikat missä samaan tapaan kohdattaisiin erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä paitsi uskovaisporukalla seurakuntansa. Nykyihminen on usein aika irrallaan yhteisöistä, joka sitten näkyy masennuksena, syrjäytymisenä tai muuten vaan maailman meiningistä putoamisena. 

Saunaan vaan, saunan sisällä on tilaa, ei pelkästään takana. Isoissa kaupungeissa näitä on useampia ja erilaisia.

Vierailija
38/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä, jossa on paljon ihania puulämmitteisiä yleisiä saunoja, ja käyn niissä ahkerasti. Varsinkin Kulttuurisauna ja Yrjönkadun uimahallin sauna ovat mahtavia. Ne ja taloyhtiön sauna riittävät minulle. Helsinkiläisten asuntojen pienet sähkösaunat ovat yleensä ankeita enkä todellakaan kaipaa kämppääni sellaista. Paljon, paljon mieluummin ottaisin kylpyammeen. Tai parvekkeen. Tai ison vaatehuoneen. Kesällä mökillä ollessani kyllä saunon puusaunassa joka ilta, se on ihan eri asia.

Vierailija
39/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poistattanut saunasta kiukaan, lauteet jne. ja tehnyt tilasta vaatehuoneen.

En oel vielä koskaan asunut niin kylmässä kämpässä, että pitäisi käyttää saunaa asunnon lämmittämiseen.