Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen ei enää kaipaa omaa saunaa asuntoonsa (YLE). Onko todella näin?

Vierailija
10.01.2017 |

http://yle.fi/uutiset/3-9393813

Itse en voisi elää ilman omaa saunaa..

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te, jotka ette tarvitse saunaa, lämmittelette kylmässä asunnossa talviaikana? Tuohan kuulostaa ihan kidutukselta, ettei pääsisi saunaan. En edes pysty kuvittelemaan, millaista olisi, jos ei pääsisi joka päivä saunaan!

Laittamalla ikkunat kiinni. 

Minulla ei ole kylmä asunto. Mutta silti saunominen tekee ihan hyvää.

Vierailija
102/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen rakennuttajat ovat jo pitkään kertoneet, että yhä useampi kaupunkilainen ei halua saunaa uudistuotannosta ostamaansa asuntoon, jonka varusteluun pääsevät vailuttamaan.

Jotkut jopa tarjoavat mahdollisuutta, että voi valita tuleeko sauna vai laitetaanko sen tilalle vaatehuone. Kyllä vaatehuoneesta on paljon enemmän iloa, se tuntuu nykyajan alimitoitettujen säilytysratkaisujen aikana ihan luksukselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ilman saunaavoi elää mutta aloitettuani talviuinnin käyn siellä saunassa ja uimassa. Kodin sähkösaunaa en enää lämmitä. Eli jos nyt ostaisin rivarin/ kerrostalon haluaisin saunattoman. Olettaen että paikkakunnalla on talviuintipaikka.

Vierailija
104/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan kaivannut saunaa, enemmän se on miinus kuin plussa asunnossa. Kylpemisestä sen sijaan pidän, ja kotoisin olen pk-seudulta. Nyt asun Keski-Euroopassa, mutta eipä se saunan kaipuu ole täälläkään iskenyt. Joskus on ihan kiva käydä, ehkä kerran vuodessa.

Vierailija
105/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennettu kaksi omakotitaloa joihin saunat-toiseen puulämmitteinen- vain jälleenmyyntiä ajatellen.

Emme kumpikaan välitä saunomisesta paitsi mökillä joten todella vähällä käytöllä oli talojen saunat!

Jos joskus kerrostaloon muutamme, saunaton asunto ensisijalla.

Vierailija
106/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt kolme vuotta oma sauna ja en kyllä luopuisi. Toisaalta asuin parikymmentä vuotta asunnossa, jossa oli amme ja luulin "kuolevani" ilman sitä (saunoin vain joskus kesäisin mökillä). Mutta sauna on kyllä sellaista arjen luksusta, ettei paremmasta väliä. Rauhoittaa, rentouttaa, puhdistaa, parantaa...ihan taivaallista.😌

Vierailija
107/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme Aasiassa viisi vuotta ja muutimme kolme kertaa. Kolmannessa talossa oli oma sauna ja se oli aivan luksusta!!! Asuinalueiden klubitaloilla oli aina sauna, suomalaiset eivät olleet mikään iso käyttäjäryhmä, mutta saunat olivat kovassa käytössä. Yllättävän monessa talossa oli sauna, mutta ne olivat aina varattuja taloja.

Suomalaiset inhoavat saunaa, koska se on suomalaista ja siten junttia ja inhottavaa. Muilla se on kova juttu ja luksusta,

Vierailija
108/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä muuttaisi saunattomaan asuntoon.

Käyn joka päivä talvella, se on sitäpaitsi terveellistä, puhdistuu ihan eri tavalla kuin pelkässä suihkussa ja olisipa ankeaa istua kavereiden kanssa iltaa ilman saunaa!

Vierailija
109/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sauna on kyllä sellaista arjen luksusta, ettei paremmasta väliä. Rauhoittaa, rentouttaa, puhdistaa, parantaa...ihan taivaallista.😌

Tämä.

Vierailija
110/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna on jumalten pyhä hikikoppi. Mieluummin hävitetään Suomesta ensin kirkot. Sähkösauna tosin on perkeleen tekosia.

Vierailija
111/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna on mulle paikka rentoutua, antaa ajatusten kulkea, keskustella henkeviä miehen tai ystävän kanssa jne... Saunottua tulee pari kolme kertaa viikossa ja kyllä, nautin! :D

Vierailija
112/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sauna, mutta mieluummin ottaisin taloyhtiön yhteisen saunan. Asun puutaloyhtiössä. Yhteiseen saunaan sitten älykkäät saunavuorot. Ts. ei fiksattuja päiviä vaan adhoc-varaus. Nykyisellään luulis, että digitalisaatio hoitais homman varaamisessa ja lämmittämisessä!

Vierailija
113/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy saunassa, joten en tarvitse saunaa. Nykyisessä taloyhtiössä ei sellaista tietääkseni edes ole. 

Vaatehuone ois kiva. 

Vierailija
114/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te, jotka ette tarvitse saunaa, lämmittelette kylmässä asunnossa talviaikana? Tuohan kuulostaa ihan kidutukselta, ettei pääsisi saunaan. En edes pysty kuvittelemaan, millaista olisi, jos ei pääsisi joka päivä saunaan!

En oo käynyt saunassa 5 vuoteen ja asun kämpässä jossa talvisin on ihan hiton kylmä. Mulla on sohvallakin kunnon paksu peitto ja sen mutkassa oon silloin kun kotona oon. Varsinkin salin ja suihkun jälkeen siihen on ihana kääriytyä katsoon netflixiä. Siitä sit nukkumaan sänkyyn ja aamulla pitkä ja paksu aamutakki niskaan kun herää. Hyvin sitä pärjää kun on pärjättävä. 5 vuotta oon valittanut että kylmä, mutta ei noita lämpöjä saada kuntoon. Tällä hetkellä asunnossani on 18,1 astetta

115/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse ja nyt kun etsin uutta asuntoa niin vältän kaikki saunalliset kämpät. Saunon ehkä kerran kuussa taloyhtiön saunassa jolloin oma sauna on täysi turhake, kerran on ollut ja se toimi lähinnä varastona minulla. Paljon mielummin ottaisin saunan tilalle kunnon kylpyammeen ja sadevesisuihkun.

Vierailija
116/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi enää muuttaa asuntoon missä ei ole saunaa. Tämä on ensimmäinen asuntoni ja sauna löytyy. Kesällä ei tule niin usein käytyä, mutta talvella n. joka toinen päivä. Ihanan rentouttavaa ja tulee paljon puhtaampi olo saunan kuin pelkän suihkun jälkeen. Toki vie neliöitä, mutta pääsee saunomaan milloin itse haluaa ja saa olla rauhassa eikä tarvitse miettiä milloin seuraavat jo tulevat. Lisäksi tiedän että oma sauna ja ylipäätään wc on puhdas, kun taas yleiset tilat hieman puistattavat.

Yllätyin kuinka moni täällä ei välitä saunomisesta. :O

Vierailija
117/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi enää muuttaa asuntoon missä ei ole saunaa. Tämä on ensimmäinen asuntoni ja sauna löytyy. Kesällä ei tule niin usein käytyä, mutta talvella n. joka toinen päivä. Ihanan rentouttavaa ja tulee paljon puhtaampi olo saunan kuin pelkän suihkun jälkeen. Toki vie neliöitä, mutta pääsee saunomaan milloin itse haluaa ja saa olla rauhassa eikä tarvitse miettiä milloin seuraavat jo tulevat. Lisäksi tiedän että oma sauna ja ylipäätään wc on puhdas, kun taas yleiset tilat hieman puistattavat.

Yllätyin kuinka moni täällä ei välitä saunomisesta. :O

Ja jos käy yleisessä saunassa, pitää kuivata hiukset ja muutenkin pukea päälle jossain pukuhuoneessa jne. 

Vierailija
118/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn saunassa uimahallissa, salilla ja mökillä mielelläni. Kotiin en sitä kaipaa. Turhuutta lämmittää 1-2 ihmistä varten.

Vierailija
119/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran asunut saunallisessa asunnossa ja toista kertaa en sellaiseen muuta. Käyn saunassa vain ollessani paikassa, jossa sauna on ainut peseytymispaikka. Omassa asunnossa sauna on minulle  täysin turha. Sähkölaskukin oli suurempi saunallisessa asunnossa kuin saunattomassa, vaikka lämmitin saunan  vain kerran koko asumisaikanani (4v). Tosin jos kylpyammeen ja saunan välillä olisi valittava, ottaisin saunan. 

Vierailija
120/122 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölaskukin oli suurempi saunallisessa asunnossa kuin saunattomassa, vaikka lämmitin saunan  vain kerran koko asumisaikanani (4v). 

Miksi sähkölasku on suurempi? Itsekään en käytä omaa sähkösaunaani kuin aniharvoin (tyyliin kerran vuodessa), mutta en ole ikinä ajatellut että se kuluttaisi sähköä silloin kun ei ole päällä. Neliöitäkään siinä ei ole monta, joten jos ihan asunnon kuutiotilavuutta ajatellaan niin sen osuus lienee aika marginaalinen.

Mutta siis, toivon että saunan ystäviä riittää silloinkin kun olen tätä myymässä, sillä nyt sauna on tosiaan minullekin aivan turha, ja olisi kiva tietää että se ainakin parantaisi asunnon myymistilannetta sitten joskus.