Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotiaan nukkumis/yösirkus

Vierailija
10.01.2017 |

Okei, otsikko ehkä raflaava, mutta olen neuvoton tässä tilanteessa ja kysyin teiltä apuja/vinkkejä.
Minulla on fiksu, reipas, omatoiminen ja kiltti - joskin poikkeuksellisen omapäinen- tänä vuonna 9-vuotta täyttävä tyttö. Erosin lapsen isästä tytön ollessa 4-vuotias (isällä toinen nainen, jos joku kyseenalaistaa eron järkevyyden). Elelimme kaksistaan lapsen kanssa, kunnes 1,5 v sitten tapasin nykyisen avomieheni ja tulevan mieheni.
Isä on tytön elämässä vähän, arjessa ei lainkaan, mutta lapsi tapaa isäänsä sen 1-2 kertaa kuukaudessa. Mieheni on ottanut isän roolia arjessa, ei siis mitenkään koita korvata isää mutta auttaa minua lapsen harrastuksiin kuskaamisessa, vie lapsen aamuisin kouluun jne. Lapsi tykkää miehestäni valtavasti, toki kokee osittain mustasukkaisuutta kun on aina ollut "ainoa lapsi" ja vielä viime vuodet kanssani kaksin. Kun asuimme kahdestaan, lapsi nukkui paljon vieressäni. Lapsen yöelämä on poikkeuksellisen vilkasta, joten heräsin usein öisin potkuihin, tönimiseen jne, ja olin tietty aamulla ihan finaalissa usein kun yö meni monta kertaa herätessä lapsen unissameuhkaamiseen. Lapsi siirtyi omaan sänkyyn ja lopullisesti tämä vieressäni nukkuminen väheni kun mieheni muutti meille. Edelleen lapsi saa yöllä loikata viereeni nukkumaan jos näkee painajaisia, ja nukun toisinaan hänen kanssaan, tietäen toki että seuraava päivä menee vähän niin ja näin kun olen väsynyt. Minulle uni siis on todella tärkeää, voin olla syömättä vaikka kuin ka pitkään, tai eläää helvetillisessä stressissä, kunhan saan nukuttua sen 6-7 h yössä kunnolla. Siksi tämä lapsen yöleikki vaikuttaakin minuun kovasti.

Ja nyt pitkän pohjustuksen jälkeen itse ongelmaan.
Lapsi alkaa heti koulusta tultuaan stressata nukkumaanmenoa. "En saa unta kuitenkaan" "mua pelottaa kuitenkin" ja kun koitan kysyä että mikä pelottaa, aihe vaihtelee päivittäin. Joskus lapsi pelkää että joku tulee yöllä ja kaappaa minut, joskus taas että joku kaappaa hänet, tai että meille tulee rosvoja, tai mörköjä tms.
jatkuu..

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Itse pelkäsin alakouluikäisenä lapsena öisin pitkään, eikä minua päästetty kuin muutamia kertoja vanhempien sänkyyn nukkumaan. Edelleenkin muistan sen pelon tunteen öisin ja olen siitä katkera ja asian ajattelu saa minut vieläkin ahdistumaan.

Meillä nukkuu ekaluokkalainen vieressä ja hän on nukkunut pienestä asti omassa sängyssä. Päästin tietenkin aina viereen nukkumaan, kun yöllä pelotti. Illalla alkoi jo stressaamaan nukkumista omassa huoneessa vuotta nuoremman veljensä kanssa. Lopulta siirryttiin siihen, että nukutaan samassa huoneessa kaikki. Kukaan ei heräile yöllä ja kaikki nukahtavat nopeasti. Ongelma ratkaistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä