Anopin käsittämätön suhtautuminen siihen, ettei lapsia ole tulossa
Taustana, olen 33v ja mieheni 36v. Olemme olleet naimisissa kuusi vuotta.
Heti häiden jälkeen alkoi se lapsihössötys sukulaisten taholta, mutta tähän asti on riittänyt ihan asiallinen toteamus ettei lapsia ole tulossa. Minua ja miestäni kiinnostaa parisuhde ja ura lisääntymistä enemmän. Pidän kuitenkin lasten kanssa olemisesta vaikka omia en halua, eli en todellakaan ole mikään lapsivihaaja.
Käytiin viikonloppuna appivanhemmillani ja taas vaihteeksi alkoi anopin taholta kamala valitus siitä miten he eivät sitten vissiin saa lapsenlapsia (mieheni on ainoa lapsi, ilmeisesti anopin keho kärsi synnytyksessä niin pahasti ettei uskaltanut enää raskautua kun riskit olivat niin suuret tms. Miehen mukaan iso trauma hänelle).
Meni hermo ja oli pakko äyskäistä "kuule kun ne lapsenlapset ei oo mikään ihmisoikeus, eikä ole mun vika ettei sulla ole enemmän lapsia. Mä en ole sulle velkaa yhtään mitään."
En olisi muuten sanonut noin ilkeästi, mutta ollaan tosiaan kuusi vuotta kuunneltu sitä vauvavihjailua ja alkaa vähitellen mennä hermo tungetteluun. Nyt on sitten välit aika kireät, kahviteltiin loppuun ja lähdettiin aika pikaisesti. Mies ei taas tapansa mukaan sanonut yhtään mitään.
Onneksi syyni lapsettomuuteen ei ole se, etten kykenisi lapsia saamaan. Tuntuisi varmaan ihan kamalalta, kun tuo on äärettömän epäkohteliasta tungettelua muutenkin.
Kommentit (590)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevien eläkkeiden maksuun tarvitaan aina seuraava sukupolvi ja siksi eläkkeiden maksussa lapsimäärä pitäisi ottaa huomioon.
Voi luoja jos joku tämän takia vaan puksuttaa pentua pihalle.
Kuinka niin? Systeemi on rakennettu siten, että seuraava sukupolvi maksaa edellisen eläkkeet. Olisi oikeus ja kohtuus, että eläkkeitä leikattaisiin niiltä, jotka eivät ole hankkineet yhteiskunnan uusiutumisen vaadittua 2,1 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tulevien eläkkeiden maksuun tarvitaan aina seuraava sukupolvi ja siksi eläkkeiden maksussa lapsimäärä pitäisi ottaa huomioon.
Miten menetellään jos nämä jälkeläiset päätyvät työttömiksi pummeiksi? Eläkeläinen maksaa valtiolle korvauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Systeemi on rakennettu siten, että seuraava sukupolvi maksaa edellisen eläkkeet. Olisi oikeus ja kohtuus, että eläkkeitä leikattaisiin niiltä, jotka eivät ole hankkineet yhteiskunnan uusiutumisen vaadittua 2,1 lasta.
Ei systeemiä ole siten rakennettu, se vaan on siihen viety kun ne alkuperäiset rahat joilla alunperin piti eläkkeet maksaa onnistuttiin käyttämään johonkin muuhun. Miksi lapsettomia pitäisi rankaista muiden tekemistä typeryyksistä joihin lapsettomat eivät ole voineet vaikuttaa? Varmaan me lapsettomat voisimme sitten vaatia, ettei meidän palkasta saa pidättää eläkemaksuja, kun kerran emme eläkettä saisi..
Nyt työssäkäyvät kustantavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet, eivät omia eläkkeitään, näinhän se menee. Jos seuraavaa sukupolvea ei ole, mistäs sitten eläkkeet maksetaan? jos lapsettomuus lisääntyy ollaan todellakin ongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitetaan tähän vielä luvut, niin kulloinkin maksussa olevista eläkkeistä reilut 75 % tulee työllisen ikäpolven kustantamana ja vähän vajaat 25 % eläkerahastoista. Jos työssä oleva väki reippaasti vähenee, silloin on ihan turha selittää, että mutkun olen sen eläkkeeni ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei systeemiä ole siten rakennettu, se vaan on siihen viety kun ne alkuperäiset rahat joilla alunperin piti eläkkeet maksaa onnistuttiin käyttämään johonkin muuhun. Miksi lapsettomia pitäisi rankaista muiden tekemistä typeryyksistä joihin lapsettomat eivät ole voineet vaikuttaa? Varmaan me lapsettomat voisimme sitten vaatia, ettei meidän palkasta saa pidättää eläkemaksuja, kun kerran emme eläkettä saisi..
JA TAAS tätä ihme omaa tulkintaa. Ottaisit nyt herranen aika selvää asioista ennen kuin kirjoitat tänne puutaheinää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt työssäkäyvät kustantavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet, eivät omia eläkkeitään, näinhän se menee. Jos seuraavaa sukupolvea ei ole, mistäs sitten eläkkeet maksetaan? jos lapsettomuus lisääntyy ollaan todellakin ongelmissa.
Onneksi ulkomaanvahvistukset pitävät huolen tästä.
Vakavasti ottaen olen miettinyt samaa. Se on yksi syy, miksen hanki myöskään lapsia: sekä omaksi turvakseni että siksi, että näiden lasten tulevaisuus olisi epävarma. Keräämme miehen kanssa omaisuutta mahdollisimman paljon itsellemme. Sillä toivottavasti saa sitten joskus ostettua itselleen palveluita, kun eläkkeet on olemattomat.
Minä olen huoletta lapseton. Olen syntynyt 80-luvun alussa, ja tuskin pääsen koskaan eläkkeelle muutenkaan.
Jos, joku ei halua lapsia niin ei niitä ole silloin pakko tehdä. Parempi sille ''lapsellekkin'' on ettei sitä hankita vai olisiko itse kiva olla lapsi, jonka vanhemmat ei ole sitä edes halunnut eivätkä pidä lapsesta?
Meillä anoppi ja appi tekee samaa jatkuvasti, erona meidän tilanteessa on se, että ollaan tahattomasti lapsettomia neljättä vuotta ja ICSI -hoidoissa (=koeputkihedelmöityksen yksi tapa, teille onnekkaille ketkä ette tiedä näistä) miehen vaikean oligospermian takia. Kiva lohdutella itkevää miestä aina kun tullaan anoppilasta, raukka on jo niin isoissa syyllisyydentuskissa muutenkin, vaikka ei ole mitenkään tietenkään itse aiheuttanut tätä meidän ongelmaa. Tuntuu muuten aivan helvetin pahalta minustakin. Mies ei halua kertoa vanhemmilleen hoidoista.
Miehellä on yksi yli 10 vuotta vanhempi isoveli, mutta appivanhempien jankutus kohdistuu lähinnä meihin. Varmaan koska veli on melkein 40 -vuotias koskaan seurustelematon sinkku.
Oli miten oli, ei ole asiallista hirveästi udella toisten lapsiasioista, elleivät nämä itse aloita keskustelua aiheesta. Ehkä kerran voi kysyä, mutta sen jälkeen pitäisi älytä antaa asian olla.
"Jankuti jankuti! Senkin huono ihminen: tee lapsia, koska minäkin olen niitä tehnyt! Et tiedä mistään mitään, jos et nyt heti väkisin vääntäydy raskaaksi ja synnytä! Mieti, siis mieti vielä ainakin 1000 kertaa! Anoppi on lapsenlapsensa ansainnut! Sinulta ei kysytä haluatko vaiko etkö!"
Av-palstan trollien on pakko harrastaa tietokonepelejä, osata koreaa, mandariinikiinaa ja japania koska minäkin niitä osaan! Muuten ette ole mitään, ettekä tiedä mistään mitään! Huonoja ja itsekkäitä olette.
Ette mitenkään voi olla onnellisia, jos ette kokeile (eikä lopettaa saa, vaikka ei kiinnostaisikaan)! Pakko on, halusit tai et.
Jos jumaliste anoppi noin kovaa haluaa lapsia, niin on hyvä ja vaikkapa adoptoi itselleen sata lasta. On sitten varmaan hyvä sadan lapsen kanssa olla. Sitten voi ihan itse omilla aivoillaan miettiä halusikohan hän tosissaan niin paljon niitä lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti ottaen olen miettinyt samaa. Se on yksi syy, miksen hanki myöskään lapsia: sekä omaksi turvakseni että siksi, että näiden lasten tulevaisuus olisi epävarma. Keräämme miehen kanssa omaisuutta mahdollisimman paljon itsellemme. Sillä toivottavasti saa sitten joskus ostettua itselleen palveluita, kun eläkkeet on olemattomat.
Seuraavan sukupolven syntymistä pitäisi kannustaa rahallisesti ja verottaa lapsettomia rankemmin.
Käsittämätöntä kuinka moni täällä yrittää silti tuputtaa että se lapsi pitäisi hankkia. Meitä ihmisiä on tässä maailmassa jo nyt enemmän kuin maapallo pystyy ruokkimaan, arvostan jokaista joka tekee ekologisen päätöksen olla lisääntymättä, olipa hänen henkilökohtainen syynsä mikä tahansa. Ne joilla lapsia on, ajatelkaa paremminkin niin, että hyvä juttu että joku ei lisäänny, koska se tietää enemmän vaurautta ja luonnonvaroja teidän jälkeläisillenne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä anoppi on ihan oikeassa. Kannattaa hankkia lapsi, kun siihen vielä pystyt. Toden näköisesti miehesi löytää myöhemmin toisen, nuoremman naisen, jonka kanssa niitä lapsia tekee ja saatat jäädä yksin. Ps. Uraa voi tehdä myös lapsen kanssa! Ei kyllä ole mikään este.
Jos mies haluaisi lapsia sellainen nainen löytyisi erittäin helposti.On kuitenkin vela-naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi ja appi tekee samaa jatkuvasti, erona meidän tilanteessa on se, että ollaan tahattomasti lapsettomia neljättä vuotta ja ICSI -hoidoissa (=koeputkihedelmöityksen yksi tapa, teille onnekkaille ketkä ette tiedä näistä) miehen vaikean oligospermian takia. Kiva lohdutella itkevää miestä aina kun tullaan anoppilasta, raukka on jo niin isoissa syyllisyydentuskissa muutenkin, vaikka ei ole mitenkään tietenkään itse aiheuttanut tätä meidän ongelmaa. Tuntuu muuten aivan helvetin pahalta minustakin. Mies ei halua kertoa vanhemmilleen hoidoista.
Miehellä on yksi yli 10 vuotta vanhempi isoveli, mutta appivanhempien jankutus kohdistuu lähinnä meihin. Varmaan koska veli on melkein 40 -vuotias koskaan seurustelematon sinkku.
Oli miten oli, ei ole asiallista hirveästi udella toisten lapsiasioista, elleivät nämä itse aloita keskustelua aiheesta. Ehkä kerran voi kysyä, mutta sen jälkeen pitäisi älytä antaa asian olla.
MITEN huonot voi olla välit omiin vanhempiin, jos ei tällaisista asioista voi heille puhua eikä saa tukea? Miesparka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että sossuelättien lapsista tulee samanlaisia eikä veronmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Sympatiat teille, toivottavasti tärppää!
Tätä on osan ihmisistä ilmeisen vaikea ymmärtää, etteivät kaikki halua repostella omia kipeitä asioitaan toisille, syystä tai toisesta edes vanhemmilleen. Minulla on rakas ystävä jolla on mies ja 3 koiraa ja erittäin lörpöt juoruilevat vanhemmat. Heille ei voi syystä x tulla lapsia, mutta jo kohta 10 vuotta on nämä törpöt lörpöt vanhemmat vinkuneet sitä että ne koirat pitäisi heivata ja 'kasvaa aikuisiksi' ja hankkia lapsia. Ja myöskin minua patistaneet 'puhumaan järkeä' tyttärelleen. :(
Tämä on niin niin kipeä asia ja minä koen tuskaa ystäväni ja hänen miehensä puolesta mutta ymmärrän täysin ja erinomaisesti, ettei hän kerro vanhemmilleen asian todellista laitaa.
Mutta siis, jos et tiedä lapsettomuuden syitä ja taustoja niin pliis be quiet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan sukupolven syntymistä pitäisi kannustaa rahallisesti ja verottaa lapsettomia rankemmin.
Tai ehkäpä itse järjestelmää pitäisi muuttaa? Näkisin tämän parempana vaihtoehtona esimerkiksi siksi, että naisilla ja miehillä, ihmisillä yleensä, ei ole tasavertaisia mahdollisuuksia hankkia lapsia. Ajatuksesi on näin ollen utopistinen.
Miten verotus järjestettäisiin pariskuntien osalta, joista toinen haluaisi lapsen, mutta toinen ei? Miten verotuksessa voitaisiin varmistua siitä, että veroon velvoitettu synnyttämätön nainen on omasta tahdostaan valinnut olla hankkimatta lapsia, eikä esimerkiksi miehensä painostuksesta? Pitäisikö naisen näissä olosuhteissa jättää miehensä ja etsiä lapsia haluava välttyäkseen verolta?
Miten yksineläviä lapsettomia verotettaisiin? Miten voitaisiin varmistua siitä, etteivät lapsia haluamattomat pariskunnat keplottelisi itseään irti verosta muuttamalla esimerkiksi omiin asuntoihinsa?
Ja niin edelleen...
Mitä se siihen vaikuttaa? Eikö 40-50 vuotta työelämässä olleella, veronsa yhteiskunnalle kiltisti maksaneella lapsettomalla ole mielestäsi oikeutta eläkkeeseen? Hän on nähnyt vähintään saman vaivan tämän yhteiskunnan hyväksi kuin se 3 lasta kasvattanut, työelämästä mahdollisesti kokonaan pois jättäytynyt äiti.