Oletko oikeasti laskenut paljonko lastenvaatteisiin kuluu rahaa? Yllätyin.
Rupesin syksyllä kirjaamaan kaikki 1-vuotiaan vaatehankinnat hintoineen ylös. Mielikuvissani pärjäsin vauvavuoden ihan lanteilla, sillä ostin ja ostan edelleen suurimman osan vaatteista käytettynä tai sitten mehevästä alesta. Määräkin on mielestäni kohtuullinen ja hankin vain tarpeeseen, ulkovaatteet poislukien kamat mahtuvat vajaaseen Malm-lipaston laatikkoon. Me siis emme juurikaan saa sukulaisten ja kavereiden vanhoja vaatteita vaan kaikki hankinnat tehdään itse, muutamia synttärilahjoja tms lukuunottamatta.
Syyskuun alusta vaatteisiin onkin kirjanpitoni mukaan mennyt jo noin 400e, eli satasen kuussa. Tässä on kyllä mukana muutama uutena ostettu ulkovaate joille toivon pitkää käyttöikää ja jotain ale-ostoksia suurempia kokoja mutta toisaalta syksyllä on käytetty myös aiemmin hankittuja tavaroita joiden hinta ei tässä summassa näy.
Missäköhän kuplassa olen elänyt kun kuvittelin että käytän vaatteisiin max kymppejä kuussa? Sinne vain hupeni, kurarukkaset, rukkaset, topparukkaset, pipo, lämpimämpi pipo, kypärämyssy, pari yökkäriä, paitoja, bodyja, haalari, syyskengät, talvikengät... Ehkä vauvavuonna kulut olivatkin oikeasti reippaasti pienemmät kun juuri mitään edellämainittuja ei vaunuissa oleva pötkylä tarvinnut.
Onko kukaan muu laskenut oikeasti vaatteisiin menevää summaa? Entä omiin vaatteisiin? Luuletko että arviosi on totuudenmukainen? Enkä nyt kauhistele rahanmenoa lapseen, se on ihan odotettavaa, kauhistelen lähinnä miten kaunisteltu kuva omasta (maltillisestakin) kuluttamisesta on.
Kommentit (66)
Alennuksia kyttäämällä säästää. Tietysti jos pitää olla uusi Molo joka kaudelle niin varmasti menee rahaa. Nettikauppojen edellisvuotiset toppa-alet kesällä, löytyy 40-70% alennuksella. Jotkut halpismerkit olleet yllätyksiä, kuten H&M toppahaalarit joita on tullut vastaan 20€ hintaan. Tosi lämpimiä ja kestäviä eikä edes rumia:D Kenkiä kannattaa katsella urheiluosastolta tai -kaupoista, halvempia kuin järkkyhintaiset Vikingit. Ne tosin ovat harvemmin tarroilla.
Meillä kolme kovasti kuluttavaa poikaa. Kirppareilta ei valitettavasti vauvaiän jälkeen löydy pojille oikein mitään.
Mulla on kaksoset, ja ei kyllä mene noin paljon. Tänä syys-talvikautena olen ostanut ekaluokkalaisille pojille ehkä satasen per nuppi, kengät maksoi 35€, ja toppatakit alle ja yli 20€ alennuksesta, ja hanskat ja pipot siihen päälle, ne oli reilu kympin yhteensä per nuppi, ja parit alle kympin housut olen isommalle pojalle ostanut kun kasvaa niin kovaa ja pari paitaa tarjouksesta. Kesällä ostin muutamalla kympillä per nuppi vaatteita, ja lenkkarit piti loppukesällä ostaa taas kun keväällä ostetut oli jo rikki, ja niihin meni joku 25€ per poika. Keväällä ostin toiselle alennuksesta kympillä lenkkarit.
Kirppikseltä olen ostanut joitain vaatteita keväällä muutamalla eurolla, ja rettuja noilla pojilla on kyllä liikaakin kaapissa, eikä varmasti mene yli 250€ vuodessa, ja siitäkin iso osa menee kenkiin.
Omiin vaatteisiin menee ehkä 150€/vuosi keskimäärin, takkeja ja kenkiä ei tarvi joka vuosi ostella, ja just laitoin 3 isoa jätesäkillistä vaatteitani pois ja vieläkin on kaksi kaapillista umpitäynnä. Niitä vaan kertyy vuosien varrella, osa oli sellaisia jotka odotti sitä kaunista päivää että laihdun muutaman kymmenen kiloa, ne vaan oli siellä kaapissa odottaneet jo toistakymmentä vuotta, joten nyt sai lähteä.
Miehen vaatteisiin menee korkeintaan muutama kymppi, sukkia enimmäkseen, ja kenkiin alle satanen vuodessa, joka vuosi pitää ostaa uudet kävelykengät kesäksi ja talvikengät, ne on sillä niin kovassa käytössä, mutta kyttään aina koska ne on tarjouksessa, ostan kuudenkympin kengät 30-40€, ja satasen talvikengät 50-60€.
Meillä 6 lasta ja rahaa menee. Mutta saa mennä, haluan että kulkevat ihmisen näköisinä ja sään mukaisissa vaatteissa. Eri ikäkausina maksetaan eri asioista vaatetuksessa: Alle kouluikäisille löytää käytettyä ja ulos voi pukea kuravaatteita ja kumpparit on jees. Pieni koululainen tarvitsee laadukkaat goretex ulkoiluvaatteet ja kengät. Teinit haluavat jo ihan muuta ja näutä toiveita toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Esim. ostin kahdelle teinille Timben talvikengät 200e pari, mutta eivätpähän kulje pakkasilla nilkat paljaana ihmisten kauhisteltavana. Ainakin pk-seudulta löytää taas sisävaattetta teineille suht edullisesti esim. New Yorker, samoin kirppiksillä tarjontaa siisteistä nuorten vaatteista on.
Vierailija kirjoitti:
En laske. Ei kiinnosta. Lapselle ostetaan vaatteita, kun hän niitä tarvitsee. Meillä ei liian pienissä tai rikkinäisissä ryysyissä kuljeta.
Minä lasken, minua kiinnostaa. Ihan kuten asumiskulut, ruokakulut, vakuutusmaksut, puhelinlaskut ja osakesäästötkin. Meilläkin ostetaan vaatteita kun niitä tarvitaan, eikä myöskään kuljeta pienissä tai rikkinäisissä ryysyissä, ei vanhemmat eikä lapset. Ei kai tiedostamaton rahankäyttö ole synonyymi hyvätuloisuudelle ja taloudelliselle vakaudelle?
Oletko kenties yksi heistä joka soittelee Iltalehteen kun 3000e nettotulot eivät riitä lapsiperheen elämään?
Ei varmaan kovib laadukasta toppatakkia 20 eurolla saa. Ei siis varmasti kestä yhtään vettä. Vesipilariarvo nolla. Reiman ja Popin toppatakit alessa 60e, normina lähemmäs 100e.
Kyllä on mennyt paljon rahaa. 2 alakoululaisen vaatteisiin. Huh ja kun vaatekoko kasvaa niin säilytys tilakin loppuu. Ei mahdu mihkään sadeasut, haalarit,topat piha käyttöön ja kouluvaatteet. Kumisaappaat , talvikengät, lenkkarit, yms. Eteinen turkuun. Sun Malm lipasto jää pieneksi😊. Mutta kyllä niihin vaatteisiin menee rahaa...Ostin juuri 46e 3 toppatakkia mutta sitten vielä toppahousut. Ja tytöllä hajosi juuri farkut...ja pojalla meni vetoketju vanhasta haalareista. ..aina päätän nyt en osta mitään niin sitten on pakko ostaa. Tässä vaiheessa lapsilla menee pitempään sit vaatteet, kun kasvu tasoittuu mutta kun ne saa vaatteet rikki
Itselle ostin viime vuonna alusvaatteet yhdet farkut ja 2 mekkoa koko vuonna. Eli vähiin jää omien vaatteiden osto. Ja silti useampi satanen menee vuodessa juuri vaatteisiin.
Ai Vikingit järkyn hintaisia? Mä oon pitänyt niitä kelvollisina halpiksina, 50€ tarjouksesta joskus ostanut.
Lapsen jalkaan on sopinut parhaiten Kavat ja Superfit, hinnat lähempänä satkua alessakin.
Me ollaan kyllä onnekkaita kun saadaan vaatteita sieltä ja täältä kun suvussa paljon lapsia. Niitä sitten itekkin laitetaan eteenpäin. Ainoastaan ulkovaatteita ostan uutena. Monesti kuitenkin kenkiä ja toppavaatteitakin saadaan niin ei tarvitse ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Omiin vaatteisiin menee ehkä 150€/vuosi keskimäärin, takkeja ja kenkiä ei tarvi joka vuosi ostella, ja just laitoin 3 isoa jätesäkillistä vaatteitani pois ja vieläkin on kaksi kaapillista umpitäynnä. Niitä vaan kertyy vuosien varrella, osa oli sellaisia jotka odotti sitä kaunista päivää että laihdun muutaman kymmenen kiloa, ne vaan oli siellä kaapissa odottaneet jo toistakymmentä vuotta, joten nyt sai lähteä.
Tämä ei nyt mätsää. Jos vaatteisiin menee vain 150e/vuodessa, miten niitä kertyykin yllättäen kaapillisia joista on varaa vielä laittaa jätesäkkikaupalla pois?
Teoriassa mahdollista, mutta väitän että olet tyyppiesimerkki ihmisestä joka tiedostamatta arvioi kulutuksensa alakanttiin. Pienistä puroista kertyy äkkiä huomaamatta isompi summa. Yksi muutaman kympin vaate, kengät, pari paitaa ja alusvaatetta, sukkaa, legginsejä ja hanskoja. Siinä sitä jo on. Siitä kai aloituksessakin oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kovib laadukasta toppatakkia 20 eurolla saa. Ei siis varmasti kestä yhtään vettä. Vesipilariarvo nolla. Reiman ja Popin toppatakit alessa 60e, normina lähemmäs 100e.
Mä ostan lapselle lähes pelkästään tokmannin toppahaalareita, housuja ja takkeja. Välikausivaatteet kestää vettä. Toppavaatteet pakkasta. Ja olleet todella kestäviä vaatteita alesta esim 15€. Asutaan lisäks maalla eli ulkona ollaan paljon ja remutaan lumes ja mudas. Kertaakaan ei o lapsel kylmä tai märkä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Prismasta ostin toppatakin -30% alennuksella ja jäi hintaa vähän alle 20€, se on pakkasia varten, ei vesisateita. Ei ole mitään järkeä ostaa kasvaville kersoille mitään satasen takkeja. Jos leikeissä kastuu niin sitten laitetaan kotona kuivumaan, ja jos ihan vettä sataa niin sitten ei olla ulkona, koulumatkaksi voi ottaa sateenvarjon tai sadetakin siihen päälle, oli toppatakki tai kesätakki päällä.
Ihmettelen ihmisiä, jotka pystyvät vaatettamaan lapsensa sään mukaisesti ehjiin vaatteisiin pikkurahalla. Olen aina laskenut, että rahaa kuluu meillä vaatteisiin paljon, vaikka kuinka on käytetty kirpputoria ja kiltit sukulaiset ovat hankkineet lahjoiksi.
Nyt meillä on 9v ja 6v ja kulut sen kuin vain kasvavat. Isommalle ei löydy enää sopivia kirpputorilta ja toisaalta jo vähän miettii, minkälaisista vaatteista pitää ja mistä on saanut kehuja kavereilta.
Tässä viime vuoden kulut:
9-vuotias
- talvikengät alesta 30 euroa (menivät rikki 6 viikon käytön jälkeen)
- Kuomat lahjana mummolta
- talvitakki 70 euroa (vanha kävi pieneksi joulun jälkeen)
- talvihousut 40 euroa (edelliset syksyllä hankitut meni rikki ja nämäkin hajosivat maaliskuussa pepusta ja polvista)
- toppahanskat (vanhat rikki) 20 euroa
- kevättakki 70 euroa, sukulaisilta lahjaksi pipo
- hanskat 15 euroa ja kahdet sormikkaat, ehkä 5 euroa yhteensä
- lenkkarit 40 euroa (menivät rikki ahkeran käytön jälkeen elokuussa)
- mustat kangashousut juhliin 30 euroa
- valkoinen kauluspaita juhliin 30 euroa
- solmio 10 euroa
- sukkia 6 paria 20 euroa
- kalsareita 3 kpl yhteensä 15 euroa
- shortsit 15 euroa
- kaksi t-paitaa 20 euroa
- farkkushortsit 20 euroa
- synttärilahjaksi kaksi t-paitaa ja yksi fleeceasu
- kumisaappaat 20 euroa
- collegehousuja x 3 35 euroa
- pitkähihaisia paitoja x3 45 euroa
-farkut 25 euroa
- lenkkarit 70 euroa (nyt ostettiin laadukkaammat, kun edelliset hajosi niin nopeasti)
- talvihousut 30 euroa
- kevyttoppatakki 40 euroa
- toppahanskat 20 euroa (edelliset katosivat)
- talvikengät 109 euroa (ostettiin laadukkaat, kun edelliset hajosi niin nopeasti)
- uimahousut 20 euroa
- sisäpelikengät 40 euroa
- adidas-verkkarit 30 euroa
- urheiluharrastukseen varusteita vuoden aikana ainakin 1000 eurolla
- joululahjaksi sukulaisilta 2 paitaa, pipo, sormikkaat, villasukat ja verkkahousut.
Yhteensä 900 euroa ilman harrastusvarusteita ja niin, että sukulaisetkin ovat jotain vaatetta ostaneet.
6-vuotias on vähän halvempi, koska hän on voinut käyttää tänä vuonna mm. veljen toppatakkia ja Kuomia. On kuitenkin rakenteeltaan erilainen eli tarvitsee usein ihan omat käyttövaatteet ja kengät.
Äkkiseltään sanoisin, että kaksi lasta vie vuodessa noin 1600 euroa yhteensä ja päälle urheiluvälineitä ja harrastusvarusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt mätsää. Jos vaatteisiin menee vain 150e/vuodessa, miten niitä kertyykin yllättäen kaapillisia joista on varaa vielä laittaa jätesäkkikaupalla pois?
Teoriassa mahdollista, mutta väitän että olet tyyppiesimerkki ihmisestä joka tiedostamatta arvioi kulutuksensa alakanttiin. Pienistä puroista kertyy äkkiä huomaamatta isompi summa. Yksi muutaman kympin vaate, kengät, pari paitaa ja alusvaatetta, sukkaa, legginsejä ja hanskoja. Siinä sitä jo on. Siitä kai aloituksessakin oli kyse.
No ehkä on ennen tullut tilattua postimyynnistä niitä vaatteita liikaakin, tai alennuksesta kun halvalla sai, mutta en itsellekään juuri koskaan osta normaalihinnalla mitään, ja ostopaikka on yleensä marketti (Prisma, Citymarket tai Tokmanni) tai Cellbes tai Ellos. Nyt olen vähentänyt sitä ostelua kun en oikeasti tarvi mitään. Kun Anttila lopetti ostin tarjouksesta itselle sukkia ja tissiliivejä muutamat varastoon, ne kun kuluu käytössä. Mulle paita tai housut on liian kalliit jos maksaa vaikka 30€, pitää olla jo jotain tosi hienoa. Jos on kaapissa 20 vuoden aikana ostettuja vaatteita, niin kyllä niitä vaan on kertynyt.
Mistä kaksosten äiti löysi housut alle kympillä ja hatut ja rukkaset yhteensä reilulla kympillä. Mitä ostit housut, toppatakin , kengät ja pipot ja hanskat satasella? Olen yrittänyt käydä alennusmyynneissä...mistä yleensäkin löytyy vyötärö malliset toppahousut edullisesti kouluikäisille? Vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä on ennen tullut tilattua postimyynnistä niitä vaatteita liikaakin, tai alennuksesta kun halvalla sai, mutta en itsellekään juuri koskaan osta normaalihinnalla mitään, ja ostopaikka on yleensä marketti (Prisma, Citymarket tai Tokmanni) tai Cellbes tai Ellos. Nyt olen vähentänyt sitä ostelua kun en oikeasti tarvi mitään. Kun Anttila lopetti ostin tarjouksesta itselle sukkia ja tissiliivejä muutamat varastoon, ne kun kuluu käytössä. Mulle paita tai housut on liian kalliit jos maksaa vaikka 30€, pitää olla jo jotain tosi hienoa. Jos on kaapissa 20 vuoden aikana ostettuja vaatteita, niin kyllä niitä vaan on kertynyt.
On yleinen tiedostamaton harha että rahaa ei voi kulua paljoa jos ostokset tekee alesta, marketista tai kirpputorilta. Kyllä voi, ja usein niin käykin. Ei tämä nyt ole mikään syytös sinua kohtaan, itsehän tiedät (vai tiedätkö?) kulutuksesi mutta useammin halpaa johtaa paljon helpommin kalliiseen lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaksosten äiti löysi housut alle kympillä ja hatut ja rukkaset yhteensä reilulla kympillä. Mitä ostit housut, toppatakin , kengät ja pipot ja hanskat satasella? Olen yrittänyt käydä alennusmyynneissä...mistä yleensäkin löytyy vyötärö malliset toppahousut edullisesti kouluikäisille? Vinkkejä?
Minä ostin jesper&juniorin alesta juuri tähtijunioritoppikset 70% alella 12e, tosin vähän nuoremmalle. Olen ostanut näitä usein, mielestäni hyvä hinta-laatusuhde ja kiva kapea malli. Viime vuonna ostin myös toppatakin samoja hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ai Vikingit järkyn hintaisia? Mä oon pitänyt niitä kelvollisina halpiksina, 50€ tarjouksesta joskus ostanut.
Lapsen jalkaan on sopinut parhaiten Kavat ja Superfit, hinnat lähempänä satkua alessakin.
Kyllähän ne maksaa 70-80€ normaalisti että on todellakin järkyn hintaiset ottaen huomioon että käyttöikä on max. vuosi. Kavat -hehkutusta en ole ikinä tajunnut, sellainen ylihintainen hehtoämpäri joka sopii lähinnä Muumeille.
Meillä on mennyt 1 veen vaatteisiin nyt noin 600 euroa. Käyttää nyt kokoa 80 mutta kokojen 86, 92 ja 98 osalta on kaikki vaatteet jo valmiina. Kenkiä ei vielä ole kaikkia noihin kokoihin koska ne ostan uutena, vaatteet kirpputorilta tai superalesta.
Ostan jo valmiiksi varastoon nähdessäni kirpputorilla uusia ja kauniita vaatteita tai alessa -70%. Kotona pesen ne, luetteloin ja vien varastoon laatikoihin joissa lukee "86 sisävaatteet" tai "92 talvivaatteet".
Pidän sähköistä listaa tavaroista ja vaatteistajotka puuttuvat ja siitä on helppo tarkistaa mitä pitää ostaa. Ja ei haittaa jos jää 20 e haalari käyttämättä, kummityttö on omaa lasta nuorempi, joten saa lahjaksi meidän lapsen jälkeen vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mennyt 1 veen vaatteisiin nyt noin 600 euroa. Käyttää nyt kokoa 80 mutta kokojen 86, 92 ja 98 osalta on kaikki vaatteet jo valmiina. Kenkiä ei vielä ole kaikkia noihin kokoihin koska ne ostan uutena, vaatteet kirpputorilta tai superalesta.
Ostan jo valmiiksi varastoon nähdessäni kirpputorilla uusia ja kauniita vaatteita tai alessa -70%. Kotona pesen ne, luetteloin ja vien varastoon laatikoihin joissa lukee "86 sisävaatteet" tai "92 talvivaatteet".
Pidän sähköistä listaa tavaroista ja vaatteistajotka puuttuvat ja siitä on helppo tarkistaa mitä pitää ostaa. Ja ei haittaa jos jää 20 e haalari käyttämättä, kummityttö on omaa lasta nuorempi, joten saa lahjaksi meidän lapsen jälkeen vaatteet.
Minä toimin juurikin näin. Kengät hankin vasta suoraan tarpeeseen koska niissä hutiostoksen riski on niin suuri ja tällöin kirpulta juuri oikeanlaisten löytäminen moitteettomassa kunnossa on epätodennäköisempää.
En ole, olen normipalkkaisesta työstä äitiys/perhevapailla. Säästöjäkin käytän, tosin tuo 100e on about lapsilisät eli siinä mielessä juuri "ylimääräistä" lasta varten.