Oletko oikeasti laskenut paljonko lastenvaatteisiin kuluu rahaa? Yllätyin.
Rupesin syksyllä kirjaamaan kaikki 1-vuotiaan vaatehankinnat hintoineen ylös. Mielikuvissani pärjäsin vauvavuoden ihan lanteilla, sillä ostin ja ostan edelleen suurimman osan vaatteista käytettynä tai sitten mehevästä alesta. Määräkin on mielestäni kohtuullinen ja hankin vain tarpeeseen, ulkovaatteet poislukien kamat mahtuvat vajaaseen Malm-lipaston laatikkoon. Me siis emme juurikaan saa sukulaisten ja kavereiden vanhoja vaatteita vaan kaikki hankinnat tehdään itse, muutamia synttärilahjoja tms lukuunottamatta.
Syyskuun alusta vaatteisiin onkin kirjanpitoni mukaan mennyt jo noin 400e, eli satasen kuussa. Tässä on kyllä mukana muutama uutena ostettu ulkovaate joille toivon pitkää käyttöikää ja jotain ale-ostoksia suurempia kokoja mutta toisaalta syksyllä on käytetty myös aiemmin hankittuja tavaroita joiden hinta ei tässä summassa näy.
Missäköhän kuplassa olen elänyt kun kuvittelin että käytän vaatteisiin max kymppejä kuussa? Sinne vain hupeni, kurarukkaset, rukkaset, topparukkaset, pipo, lämpimämpi pipo, kypärämyssy, pari yökkäriä, paitoja, bodyja, haalari, syyskengät, talvikengät... Ehkä vauvavuonna kulut olivatkin oikeasti reippaasti pienemmät kun juuri mitään edellämainittuja ei vaunuissa oleva pötkylä tarvinnut.
Onko kukaan muu laskenut oikeasti vaatteisiin menevää summaa? Entä omiin vaatteisiin? Luuletko että arviosi on totuudenmukainen? Enkä nyt kauhistele rahanmenoa lapseen, se on ihan odotettavaa, kauhistelen lähinnä miten kaunisteltu kuva omasta (maltillisestakin) kuluttamisesta on.
Kommentit (66)
Olen pitänyt vuosia kirjaa tuloista ja menoista. Tässä on tietysti vähän heilahtelua vuosien mukaan, mutta vain kerran on mennyt vaatteisiin yli tonnin itsen ja yhden lapsen osalta. Olen aika tyytyväinen tähän, koska se on vähemmän kuin kohtuullisen kulutuksen minimibudjetissa, mutta ollaan kyllä myös saatu lastenvaatteina käytettynä erittäin kiitettävästi.
Vasta viime vuonna tajusin kylläkin erotella omiksi kategorioikseen omat ja lasten vaatteet. Silloin meni omiin vaatteisiin ehkä tuplasti se mitä kahdelle lapselle, tänä vuonna olen jo näin alkuvuodesta aika varma että suhdeluku menee toisin päin, kun mietin mitä hankintoja on edessä.
Lapsilisät on riittäneet 10-vuotiaan vaatteisiin.
Kannattaa näyttää tämä ketju miehille. Niillä on jostain syystä harhainen käsitys ettei lapsiin rahaa mene ja usein äiti joutuukin maksamaan lapsen vaatteet jne.
Ja sit ainakin oma 5v poika kuluttaa vaatteitaan käsittämätöntä tahtia. Aina polvet puhki ja haaroista jne, kun vissiin istuu jossain kivien päällä ja hankautuu tms. Rikki ovat aina, vaikka ois kuinka uusia!
Noita 5+ -vuotiaiden poikien housuja ei tahdo löytyä edes käytettynä (muuta kun farkkuja, mitkä jää vähemmälle käytölle), kun kaikilla ne kuluu puhki.
Paljonkohan kuluu vuodessa naisten meikkeihin, kampaajille ja "muotivaatteisiin"?
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan kuluu vuodessa naisten meikkeihin, kampaajille ja "muotivaatteisiin"?
Tämä vaihtelee niin paljon naisten välillä, että ihan turha edes kysyä. Korona-aikaan varmasti vähemmän.
Juuri äsken katselin, paljonko rahaa on mennyt ensimmäisen vuoden aikana lapsen vaatteisiin. Toukokuussakin meni kirppikselle satanen vaikka en muka paljoa ostanut. Mutta äkkiä sitä kertyy, jos osuu kohdalle kasvupyrähdys. Olisiko ensimmäisen vuoden aikana mennyt vaatteisiin noin 300 €. Siinä on kyllä mukana ensi talven toppahaalari mutta toisaalta äitiyspakkauksen vaatteet ovat laskeneet kuluja merkittävästi.
Kengät tulevat olemaan ulkovaatteiden lisäksi iso menoerä. Tavallaan käsittämätöntä, että lasten kengät maksavat saman verran kuin aikuisten mutta ovat sopivia vain hetken. Toisaalta ymmärrettävää, koska työn määrä niissä on sama.
Mulla on jo kaksi teiniä, enkä ole koskaan ihan tarkalleen laskenut. Aluksi sain tosi paljon sisävaatteita ja ostin kirppikseltä lisää, joten rahaa meni lähinnä haalareihin ja kenkiin. Itseasiassa kengät ovat edelleen suurin menoerä teineilläkin. Boksereita ja sukkia ja yökkäreitä olen aina pyytänyt mummeilta ja kummeilta lahjaksi, niihin ei mene mitään ja ne on helppo kenen vaan ostaa kun tietää koon. Sisävaatteita ostetaan kaksi kertaa vuodessa juhannus- ja joulualesta kun kainki on -30-70%. 16vuotiaan ostoksiin meni juuri 90 euroa ja lisäksi hän osti jotain kesätyörahoillaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ja sit ainakin oma 5v poika kuluttaa vaatteitaan käsittämätöntä tahtia. Aina polvet puhki ja haaroista jne, kun vissiin istuu jossain kivien päällä ja hankautuu tms. Rikki ovat aina, vaikka ois kuinka uusia!
Kannattaa opetella paikkaamaan, niin saa housuille lisää käyttöikää. Polviin voi laittaa silityspaikat, helppo ja nopea ja ei edes kallis, jos ostaa esim. Lidlistä paikkauspaketin. Nämä käyvät farkkuihin, puuvillaisiin vaatteisiin ja olen laittanut varovasti jopa verkkareihin. Pienille lapsille voi käyttää myös kuvapaikkoja, jotka isommille ei enää kelpaa. Iän mukaan mennään tässäkin asiassa.
Käytin 600 vuodessa kahden tytön vaatteisiin.
Osan sai vielä myytyä eteenpäin.
Menee tuhansia vuodessa vaikka ompelen suurimman osan itse. Valintahan se toki on.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa näyttää tämä ketju miehille. Niillä on jostain syystä harhainen käsitys ettei lapsiin rahaa mene ja usein äiti joutuukin maksamaan lapsen vaatteet jne.
Miksi yleistät? Ei kaikki miehet ole tolloja. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen puolison valintaan ja lopettaa se yleistäminen.
Paljon lastenvaatteita saa tuttavilta, sukulaisilta ja kirppareilta. Itsekin voi tehdä joitakin.
En ole koskaan laskenut. Menee mitä menee. Pyrin ostamaan hyvälaatuista ja kestävää vaatetta alennusmyynneistä, mutta eihän se koskaan halvaksi tule. Minulla on yksi alakouluikäinen lapsi. Osa vaatteista alennuksesta ostettua merkkikamaa ja osan lapsi on itse ostanut H&M:ltä. Vuositasolla mennään varmasti yli tonnin, jos lasketaan kaikki harrastus- ja kouluvaatteet sekä -kengät yhteen.
Just ostin teinille farkut, 99€. Samainen teini tarvitsi kunnon ulkokengät, 149€. Kun jalka on 45, vaihtoehdot varsinkin hinnan suhteen on aika vähissä.
Yhden kauden ulkovaatteisiin menee jo helposti 500€ kenkineen per lapsi, niin kyllä niihin useampi tonni menee vuodessa. Suurimman osan sisävaatteista teen itse, mutta kankaatkin osaa olla hintavia.
Vaatteet mitä ostan on lähinnä Gugguuta, Metsolaa ja Kaikoa. Kengät paljasjalkakenkiä jotka hieman tavallista kalliimpia nekin.
Tiedän toki että halvemmallakin pääsisi, mutta olen aina halunnut panostaa lastenvaatteisiin.
Noihin lapsiin menee niin paljon rahaa ihan kaiken kaikkiaan, että kyllä vähän kipristelee ajatella sitä. Ja mielestäni olen aika keskiverto rahankäyttäjä eli en tuhlaa lapsiin ylenmäärin, mutta en myöskään metsästä jatkuvasti sitä halvintakaan tai pihistele.
Olen pitänyt pari vuotta kirjaa lasten vaateostoista, ihan kaikista siis. Viime vuonna teinin vaateostoksiin meni muutaman euron alle 550 euroa, kahden alakouluikäisen vaatteisiin toiselle 300 euroa ja toiselle 320 euroa. Eli vuodessa1170 euroa kolmen lapsen kamppeisiin vuodessa. Tuohon kuuluu kengät ja sisä- ja ulkovaatteet myös lenkkarit ja verkkarit, mutta ei luistimet ym. urheiluvälineet.
Summaa nostaa se, että pyritään ostamaan ekologista ja eettistä, mielellään lähellä tuotettua, eli jotkut yksittäiset vaatteet ovat olleet suht hintavia. Toisaalta, pyrin tekemään alelöytöjä ja perusvaatteet kiertää lapselta toiselle mahdollisuuksien mukaan. Ei saada lapsille vaatteita mistään ja tosi vähän ostetaan kirppareilta, joten kaikki pitää ostaa itse.
Olennaista on, että on sopivaa, ehjää ja lapsille mieluista päälle puettavaa ja että talvella ei tarvii palella.
Mutta ei tuo summa meillä minusta mitenkään erityisen iso ole, jos etsisi käytettynä enemmän,voisi säästää vielä tuosta jonkunverran.