En hyväksy lapsen kasvatuksessa minkäänlaista ruumiillista kuritusta tai huutamista!!
Tuntuu tosi pahalta lukea, että jotkut tukistaa pieniä lapsia ja huutavat väsyneenä lapsille. En myöskään ymmärrä lapsen haukkumista tyhmäksi. Itse kiinnitän huomiota omaan rauhalliseen käytökseen lasta toruessa. Mulle on pieneä huudettu ja on tukistettu ja kuritettu rankemminkin. Se tuntui silloin tosi pahalta. Kyllä lapset ne muistaa isonakin.
Kommentit (122)
Kaksi heistä siis. Ei ole tarvinnut harventaa hiuksia omasta eikä lasten päästä.
Vierailija:
rauhallisesti puhua heille... kyllä tulee tukkaa revittyä omasta päästä....
Perheet joissa ei koskaan koroteta ääntä ja riidellä on todellakin sairaita. Kannattaa lukea pahan kosketus ja siitä luku perhevammaisuuden aakkosia.
Äänen madaltamisella pystyy osoittamaan suuttumisensa ihan mainiosti =)
Vierailija:
Perheet joissa ei koskaan koroteta ääntä ja riidellä on todellakin sairaita. Kannattaa lukea pahan kosketus ja siitä luku perhevammaisuuden aakkosia.
No aika hermoraunio täytyy olla että vahingoista alkaa huutaan lapselle. En huuda mäkään vahingoista, mut jos lapset selkeesti tekee tahallaan kiusaa toisilleen tai tekee asioita jotka tietää kielletyiks eikä lopeta monesta kiltistä kiellosta niin kyllä mä ainaki ärähdän. Ja se auttaa. Hyvähän se on yhden kanssa ku voi antaa sille yhdelle kaiken huomion, mut ortas ku niitä on useampi ja kaikki tekee samaan aikaan pahojaan tahallaan eri puolilla taloa nii menee siinä pinna tiukalle. Vai meinaatko lukita kaikki lapset yhteen ja samaan huoneeseen koko päiväksi, etteivät pääse tekemään pahaa??
Kasvatin heitä.
Vierailija:
Vai meinaatko lukita kaikki lapset yhteen ja samaan huoneeseen koko päiväksi, etteivät pääse tekemään pahaa??
" asiat on puhuttava rauhallisesti ja hallitusti silloinkin kun sisällä kiehuu kiihtymys ja raivo. Ääntä korottamatta on saatava toinen ymmärtämään, ettei asia ole niin kuin hän olettaa ja että minä hallitsen sen paremmin. Kun äänenpainot on tasaisia ja ilme hallittu, keskusteluista välittyy lapsillekin tyyneys ja oikea malli asioiden kurinalaisesta ratkaisemisesta."
Kokeile joskus.
Vierailija:
" asiat on puhuttava rauhallisesti ja hallitusti silloinkin kun sisällä kiehuu kiihtymys ja raivo. Ääntä korottamatta on saatava toinen ymmärtämään, ettei asia ole niin kuin hän olettaa ja että minä hallitsen sen paremmin. Kun äänenpainot on tasaisia ja ilme hallittu, keskusteluista välittyy lapsillekin tyyneys ja oikea malli asioiden kurinalaisesta ratkaisemisesta."
Muista, ettet kuitenkaan lapsellesi puhu noin ivalliseen sävyyn.
Vierailija:
26
Vierailija:
Vierailija:
" asiat on puhuttava rauhallisesti ja hallitusti silloinkin kun sisällä kiehuu kiihtymys ja raivo. Ääntä korottamatta on saatava toinen ymmärtämään, ettei asia ole niin kuin hän olettaa ja että minä hallitsen sen paremmin. Kun äänenpainot on tasaisia ja ilme hallittu, keskusteluista välittyy lapsillekin tyyneys ja oikea malli asioiden kurinalaisesta ratkaisemisesta."26
Myös viha. Jossain vaiheessa pinna palaa, ei tietenkään kaikilla äideillä. Olen nähnyt muutaman tapauksen, jossa lapsi on perheen pomo. Omalla siskollani kukaan ei ole kertaakaan pojan 7 ikävuoden aikana korottanut pojalle ääntään, eikä millään muullakaan tapaa kieltänyt, eikä poika osaa ilmaista tunteitaan. Ei sekään ole lapselle hyväksi. Just luin kasvatus kirjaa, koska meillä on 3 uhmaikäistä lasta kotona. Kirjassa sanotaan, että lapselle tulee näyttää myös vihan tunteita. Tietenkin jokaisella on omat kasvatustyylinsä, mutta lapsi oppii tekemistään virheistä ja niistä saamistaan rangaistuksista.
Mikä kirja se oli? Haluan ehdottomasti lukea sellaisen kirjan.
Vierailija:
Just luin kasvatus kirjaa, koska meillä on 3 uhmaikäistä lasta kotona. Kirjassa sanotaan, että lapselle tulee näyttää myös vihan tunteita. Tietenkin jokaisella on omat kasvatustyylinsä, mutta lapsi oppii tekemistään virheistä ja niistä saamistaan rangaistuksista.
Sekö, että tämä on vauva-lehden palsta? Monella tässäkin ketjussa kirjoittavalla on isoja lapsia, sekä uhmaiässä olevia että sellaisen vaiheen jo ohittaneita.
Vierailija:
Sopii yrittää tota keinoa sitten kun lapsella on pahin uhma päällä ja mitkään äidin sanomiset ei vois vähempää kiinnostaa.
Kyseistä kirjaa käytetään esimerkiksi yliopistossa lastensuojetyön oppikirjana.
Ja kyllä, se toimii kun sen osaa. Lueppa enemmän ketjua niin tiedät mitä olen kommentoinut aiemmin.
26
Mä jotenkin arvelen, että nämä huutamisen täysin välttävät äidit on:
a) todella hyvähermoisia ja täydellisiä äitejä
b) sellaisia, joilla on vain yksi lapsi tai lapsilla iso ikäero
Uskon, että jokainen äiti, joiden lapsilla on alle 2 vuotta ikäeroa on välillä sen verran rasittuneita, että huutavat väkisinkin silloin tällöin. En minä toki omasta huutamisestani ole ylpeä, mutta välillä vaan menee pinna. Kyllä minäkin yhden pienen lapsen äitinä kuvittelin olevani täydellinen äiti, joka ei menetä hermojaan ja puhuu rauhallisesti selittäen lapselleen jne... jne... Kyllä se kupla puhkesi, kun kuopus syntyi esikoisen ollessa 1v 10kk. Kotona olen lapseni itse hoitanut parhaani mukaan.
Jos siis suututte jollekulle aikuiselle, te karjutte hänelle? Hämmentävää, onneksi en tunne teitä.
Et vain ole suututtanut heitä. Muutenhan sinulle olisi jo karjuttu.
Vierailija:
Jos siis suututte jollekulle aikuiselle, te karjutte hänelle? Hämmentävää, onneksi en tunne teitä.
Silloin kun moititaan puhe on madallettua ja katsekontakti on tiukka ja kun kehutaan ääni on korkea iloinen. Katsokaa vaikka sitä supernannyä kuinka se pitää tehdä ja että se toimii!
26
siis tarkotan todella hyvähermoinen ihminen ja kattoisi kuinka kauan jaksais. Itelläni on aikasta pitkä pinna mutta kyllä sekin joskus palaa ja saa kurkku suorana huutaa kolmelle pojan viikarille. Tytölle ei ole koskaan tarvinnut ääntä korottaa eikä edes tukasta napata. Pojat ovat kyllä mestareita uhmaamaan ja pomottamaan. Kaunis puhe, syli jne eivät toimi.
Ja silti huutaminen on turhaa. En revi tukkaa edes omasta päästä, mutta harmaita hiuksia odottelen.
:) 26