Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin kaupassa - Olisi pitänyt puuttua!

Vierailija
07.01.2017 |

Olin tekemässä ruokaostoksia, kun näin äidin ja kahden lapsen maustehyllyn välissä ja vanhempi lapsista (n. 4v) kiukutteli äänekkäästi jostain lelunostamisesta äidilleen. Tämä äiti kielsi toistuvasti, ettei tällä reissulla osteta mitään ylimääräistä ja lapsen kiukkuamisen jatkuessa äiti hermostui ja nykäisi lastaan hiuksista pariin kertaan. Lapsi sai kipeää ja itki todella äänekkäästi ja äiti jätti tämän "jälkeen" sinne lattialle huutamaan, kun ei lapsi suostunut seuraamaan äitiään eteenpäin. Odotti kuitenkin vähän kauempana ja lapsi lopulta tuli sieltä äitinsä perään. Minä olin maustehyllyjen toisessa päässä todistamassa tätä järkyttävää tapaa toimia ja muita siellä ei ollut. Tämä äiti ei välittänyt läsnäolostani ollenkaan, katsoi vaan ylimielisen näköisenä päälleni, kun huomasin tämän toiminnan. Olen arkaluontoinen, enkä uskaltanut sanoa mitään, vaikka vihaksi pisti. Harmittaa nyt jälkikäteen, kun en ottanut auton rekisterikilvestä tietoja ja tehnyt lasua. Teinkö väärin kun en puuttunut? Ja tämä ei ole provo, vaikka siltä kuulostaakin.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuota varten kännyköissä on videokuvaus.

Tuossa täyttyi jo pahoinpitelyn tunnumerkistö. Joten otapa yhteyttä poliisiin, niin poliisi selvittää valvontakameratietojen perusteella, kuka on kyseessä ja sitä kautta asia etenee niin sosiaaliviranomaisille kuin käräjäoikeuteen pahoinpitelyn osalta.

Vierailija
142/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään hyväksy lasten pahoinpitelyä. Mutta ilman kuriakaan ei kasva kunnon kansalaisia, tai vaikka olis kuriakin niin kaikista ihmisistä ei tule kunnollisia vaan heistä tulee mitä tulee.

olen kyllä sitä mieltä että jokaisessa ihmisessä on jo alunperin oma luonne.

Minut on kasvatetu kurissa ja selkäänkin sain, eli vitsaa ei säästetty. Työtä piti tehdä jo heti kun kynnelle kykeni. Ja sosiaaliset taidot oppi koulussa kavereiden parissa, miten kannattaa olla ja elää. Ihmettelen miten Suomea olis rakennettu ellei meillä olis ollut kuri ja sinnikkyys.

En ihan usko että tämä nykyajankaan malli voi olla ihan hyvä.

Jonkinlainen välimuoto pitäisi olla. Tai edes jonkinlainen kuri sellaisille lapsille jotka sitä tarvitsee. Mutta kuka sen päättää ja määrittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä ei ole omia lapsia. Niin kauan kun ei ole omia lapsia ja kokemusta, keinoja ja parempia vaihtoehtoja..kuten ap:llä ei ole niin ei ole myöskään asiaa valittaa kuin pieni eläin.

Vierailija
144/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ehkä oppii tuolla tavoin, että kaikkea ei saa ja kiukuttelu ei kannata? Voihan lapsi olla myös hieman yksinkertaisempi ja sama täytyy ehkä toistaa? Lapsesta kuitenkin kasvaa todennäköisemmin rajat tajuava ja lakeja enemmän noudattava kansalainen, kuin sellaisesta joka saa aina kaiken ja hakkaa vanhempiaan jo kolmevuotiaana nyrkillä päähän, väitän...kyllä ihan tosissani näin. Se saako lapsia hiuksista repiä kuritusmielessä on toinen asia? Kaiken maailman vapaaehtoissosiaalitantat saa kuitenkin niskaansa jos pitää kurista kiinni, kun lapsia ei saa nykyään kai ollenkaan kurittaa tai lapsilta vaatia liikaa kuria? Lasten hiuksissa on kuitenkin yleensä takkuja. Kannattaisiko pitää tiheäpiikkistä kampaa mukana, jolla on tietenkin hiuksien takkujen selvittelyä harjoiteltu jo kotona. Leluhyllyn tai karkkihyllyn kohdalla ei tarvitse kuin vilauttaa takkukampaa ja Oskari on hiljaa? Jollei Oskari usko, niin voi kertoa rauhallisella äänellä, poskista hellästi puristaen ja silmiin syvälle katsoen, että äitillä on takkukampa mukana, selvitetäänkö takut sitten juoksee Oskari kainalossa wc ja sanoo saman siellä tai sitten antaa sen tukkapöllön siellä.... En tiedä toimisiko, mutta tuli nyt vain mieleen.

Vierailija
145/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo nykyisiä vanhempia ja lapsia, niin ne kaikki tarttis tukkapöllyä niin että tekee kipeetä.

Vierailija
146/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kuinka vanhempi lapseni oli kolmevuotias ja halusi ottaa ne pienet lastenkärryt. Suostuin ilmoitettuani, että niiden kanssa kuljetaan sitten kauniisti. Lapsi kielloista huolimatta juoksenteli kärryjen kanssa, joten vein ne sitten pois (itselläni oli iso kärry). Tästähän lapsi sitten suuttui ja alkoi itkeä. Eräs mummo tuli sättimään minua, kun en antanut lapsen pitää niitä kärryjä:).

Kysyin mummolta, olisiko tämä samaa mieltä, jos lapsi olisi niillä kärryillä ajanut hänen päälleen. Mummo vilkaisi vihaisena ja lähti kävelemään.

Tämä on ollut ainoa ongelmallinen tilanne kaupassa, vaikka olen siellä käynyt useammankin lapsen kanssa kerrallaan. Ei itkupotkuraivareita, kun eivät ole saaneet haluamaansa (lapsethan aina haluavat kaikkea, mitä näkevät) . Olen tehnyt selväksi, että mitään ylimääräistä ei osteta.

Vierailija
147/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiaan tukistelevat äidit taitaa täällä eniten älähtää ja Ap saa vihat niskaansa....

Joka tilanteessa ei ehdi reagoida, ja sitä miettii myöhemmin mikä olisi ollut oikea tapa toimia. Inhimillistä.

Vierailija
148/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ja sisaruksianikin tukistettiin pienenä (90-luvulla) kun perseiltiin eikä ole mitään traumoja jättänyt..?

Vierailija
149/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo nykyisiä vanhempia ja lapsia, niin ne kaikki tarttis tukkapöllyä niin että tekee kipeetä.

Väärin.

Väittämäsi kuulostaa luterilaiselta uskonnolta jossa tarpeeksi kipua nauttinut saa korkeimman kruunun.

Se ei valitettavasti mene tuolla kaavalla että kärsimys tuottaa onnea.

Kärsimys tuottaa vaan lisää kärsimystä 1+1= 2 kärsimystä

Ateistienkin tulisi havahtua omassa elämässään uskovaisten kultuurin vaalimiseen.

Moni toteuttaa sokeana omassa jumalattomassa elämässään uskovaisten ihmisten kultuuria.

Luopukaa uskonnosta ihan oikeasti. Repikää uskonnon juuret pois tavoistanne ja arjestanne. Rikkokaa rajoja ja pohtikaa onko oikeasti tarpeellista noudattaa kaikkia asioita joita vanhemmat teille siirsivät. Uskovaisuus on muutakin kuin pelkkä raamattu. Se on yhtä kuin heterous ja lapsiperheet ja ruumiillinen kuritus.

Isot kunnioitukset niille jotka kävivät sunnuntaina töissä.

Vierailija
150/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi herranjumala ap. Olen varma ettei sinulla ole omia lapsia. Itse äitinä tunnen syvää empatiaa tuota äitiä kohtaan josta kerroit.Jestas tätä nykyaikaa. Pumpulilapsia kasvatetaan. Pikku hitlereitä. En kannata todellakaan väkivaltaa,mutta jotain rajaa hei!!

Vierailija
151/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuota varten kännyköissä on videokuvaus.

Tuossa täyttyi jo pahoinpitelyn tunnumerkistö. Joten otapa yhteyttä poliisiin, niin poliisi selvittää valvontakameratietojen perusteella, kuka on kyseessä ja sitä kautta asia etenee niin sosiaaliviranomaisille kuin käräjäoikeuteen pahoinpitelyn osalta.

VOI TSIISUS!!!

Vierailija
152/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näit rikoksen ja et ilmoita siitä ap?

Jos joku näpistää kaupasta ja näet sen niin miksi et ilmoita rikoksesta?

Vierailija
153/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näihin keskusteluihin tulee aina ihmisiä rehvastelemaan sillä miten heitä hakattiin ja tukistettiin lapsena eikä koskaan jäänyt traumoja tai muistele asiaa mitenkään pahalla? Minulle jäi traumat tukistamisesta, lyömisestä ja avokämmenellä läppäisyistä ja olen niistä edelleen katkera vanhemmilleni. Ei todellakaan ole normaalia kasvattaa väkivallalla. Kiinni voi pitää tai kantaa pois jos oikeasti on tarve ja rankaista vaikka millä muin keinoin mutta ikinä ei tule opettaa lapselle että itseään pienempää saa lyödä, missään tilanteessa. Lapsi on aina avuton aikuisen rinnalla. 

Vierailija
154/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tukistaminen ON väärin, mutta väärin teki myös ap.

Hänen olisi pitänyt puuttua tuohon jo HETI eikä avautua netissä saati kaupan henkilökunnalle.

Ja, kyllä tämä ON provo koska ensinnäkin A kaupan henkilökunta tuskin kertoilee random asiakkaalle yoisesta randomista ja B. jos ap seurasi vielä parkkihallliinkin äitiä EIKÄ tajunnut silloin edes ottaa rekkaria ylös niin mitä ihmettä?

Kuka seuraa toista ihmistä parkkihalliin EIKÄ tee mitään muuta? Ei edes soita poliisille?

Ja mitä ap luulee että poliisi pystyy tekemään? Luuleeko ap tosissaan että poliisi tunnistaa äidin videokuvista? Tai vaikka rekkari näkyisikin kuvissa niin se kaarahan voi olla kenen nimissä vaan, vaikka naapurin tms...

Eli tämä on ilmiselvä provo....

Tai ap harvinaisen tyhmä

Vierailija
155/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella odotin rajumpaa.

Vierailija
156/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo!!!!

Vierailija
157/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin annetaan lapsille piiskaa perseelle ihan avoimesti vaikka julkisella paikalla ja jos joku yrittää siihen puuttua, niin minä lyön häntä puukolla vatsaan niin monta kertaa, että hän kuolee.

Vierailija
158/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 160 viestiä eikä vieläkään vastausta siihen, että mitä itse teette kun sietokykynne eli hermonne on venytetty äärimmilleen? Pelkkää siunailua ja jeesustelua, mutta ei yhtään konkreettista neuvoa tai vinkkiä siitä, mitä tehdä kun kuppi menee totaalisesti nurin. Parantakaa maailmaa neuvomalla, älkää taivastelemalla!

Vierailija
159/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein 160 viestiä eikä vieläkään vastausta siihen, että mitä itse teette kun sietokykynne eli hermonne on venytetty äärimmilleen? Pelkkää siunailua ja jeesustelua, mutta ei yhtään konkreettista neuvoa tai vinkkiä siitä, mitä tehdä kun kuppi menee totaalisesti nurin. Parantakaa maailmaa neuvomalla, älkää taivastelemalla!

Kaupassa, jos lelua mariseva lapsi ei puhumalla lopeta niin joko siedän sen marinan (mutta en toki osta) tai poistun kaupasta, tarvittaessa lasta kantaen.

Noin yleisesti saatan hengittää, käydä päänsisäistä keskustelua itseni kanssa, pakottaa lapsen tahallaan satuttamatta toimimaan niin kuin toivon (esim. poistumaan toiseen huoneeseen kantamalla/taluttamalla), lukitsen itseni vessaan jäähylle, kirjoitan tulikiven katkuisen viestin puolisolle (sen aikana jo yleensä viha laimenee), huudan tunteeni ulos...

En tukista, lyö tai "nippaise".

Mutta ei tuollaiset hengittelyt tai vessajäähyt auta jos ihmisellä on sellainen käsitys että lapsen kasvatus on valtataistelu. Ei siihen mitkään kikkakolmoset auta, vaan niitä ajatuksia pitää työstää syvemmin ja muuttaa olosuhteita niin että se kuppi menee nurin harvemmin ja silloin jaksaa paremmin.

Minä katson omaa 6-vuotiastani aina välillä ajatellen, että jos nyt lämäyttäisin niin se varmaan havahtuisi tottelemaan. Jos tarttuisin tukasta niin se uskoisi että olen tosissani. Tämä on se mikä mulla on selkäytimessä omasta lapsuudesta. Mutta koskaan en ole lyönyt tai tukistanut enkä enää edes pelkää noita ajatuksia, en siksi että olisin parempi ihminen vaan koska mulla on ollut mahdollisuus kyseenalaistaa se oma selkäydinreaktio niin hyvin että se ei ole enää todellinen vaihtoehto.

Eli ei siinä niksit auta vaan ne ajatukset pitää muuttaa perusteellisemmin, ellei kyse sitten ollut jostain ainokaisesta poikkeustilanteesta jota äiti katuu ja osaa olla toistamatta. Noin yleisesti Maria-akatemia auttavaa puhelinta ja Demeter-työtä voi markkinoida naisille jotka käyttävät tai pelkäävät käyttävänsä väkivaltaa. Ei ehkä toimi siellä kaupanhyllynvälissä mutta jos läheinen avautuu tai vaikka joku tässä ketjussa kärsii vihanhallinnan ongelmista.

Vierailija
160/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kirves kädessä kirjoitti:

Meillä ainakin annetaan lapsille piiskaa perseelle ihan avoimesti vaikka julkisella paikalla ja jos joku yrittää siihen puuttua, niin minä lyön häntä puukolla vatsaan niin monta kertaa, että hän kuolee.

Kunnon meininki:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi