Järkytyin kaupassa - Olisi pitänyt puuttua!
Olin tekemässä ruokaostoksia, kun näin äidin ja kahden lapsen maustehyllyn välissä ja vanhempi lapsista (n. 4v) kiukutteli äänekkäästi jostain lelunostamisesta äidilleen. Tämä äiti kielsi toistuvasti, ettei tällä reissulla osteta mitään ylimääräistä ja lapsen kiukkuamisen jatkuessa äiti hermostui ja nykäisi lastaan hiuksista pariin kertaan. Lapsi sai kipeää ja itki todella äänekkäästi ja äiti jätti tämän "jälkeen" sinne lattialle huutamaan, kun ei lapsi suostunut seuraamaan äitiään eteenpäin. Odotti kuitenkin vähän kauempana ja lapsi lopulta tuli sieltä äitinsä perään. Minä olin maustehyllyjen toisessa päässä todistamassa tätä järkyttävää tapaa toimia ja muita siellä ei ollut. Tämä äiti ei välittänyt läsnäolostani ollenkaan, katsoi vaan ylimielisen näköisenä päälleni, kun huomasin tämän toiminnan. Olen arkaluontoinen, enkä uskaltanut sanoa mitään, vaikka vihaksi pisti. Harmittaa nyt jälkikäteen, kun en ottanut auton rekisterikilvestä tietoja ja tehnyt lasua. Teinkö väärin kun en puuttunut? Ja tämä ei ole provo, vaikka siltä kuulostaakin.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu saatana nyt sentään. Pieni lapsi on lapsi. Se on lapsi. Se kasvaa ja kehittyy. Testaa rajoja. Pettyy, suuttuu ja harmistuu, eikä osaa käsitellä ja käyttäytyä niin kuin aikuinen. Se on LAPSI. Se on täysin vanhemmistaan riippuvainen ja niiden armoilla. Lapsi huutaa ja kiukkuaa ja on välillä hankala ja sinun tehtävä on se kestää.
Ja sinä vanhempi olet aikuinen. Minua ei kiinnosta sinun työmääräsi tai työmatkasi tai mikään muu paska. Sinä käyttäydyt kuin aikuinen, etkä jumalauta fyysisesti kajoa lapseesi. Lapsi ei voi tehdä mitään, ei yhtään mitään, kun kolme kertaa hänen kokoisena vanhempi, se vanhempi josta hän on 100% riippuvainen, tulee ja vähän repii tukasta. Jokaista sellaista, joka on sitä mieltä, että tämä on ok, tulisi tulla jonkun kaapinkokoisen korston tulla kerran vetämään vähän avokämmenellä naamalle.
Lapsen hankkiminen on vapaaehtoista. Ehkäisyn saa, abortin saa ja adoptioon voi antaa. Älä siis jumalauta hanki lasta, jos et osaa olla käymättä käsiksi.
Sä oot todella hyvä ihminen, tän fantsun tekstisi takia koko internet ihailee sua !
Laitappa tänne meille kuvasi niin voimme alkaa palvomaan sitä.
toivottavasti sanot samaa kaikille jotka kritisoi parisuhdeväkivaltaa.
Sai kipeää on hyvää suomen kieltä.
Et voi tietää saiko lapsi kipeää vai ei. Lapsi olisi todennäköisesti parkunut, vaikka äiti olisi ottanut lapsen syliinsä ja halannut. Väkivaltaa en hyväksy, mutta tukasta nappaamista tuskin väkivallaksi voi sanoa, ellei oikeasti reuhdota kunnolla. Ja kun tätä nykymeininkiä katsoo, niin kyllä tukkapölly ja luunappi saisi tehdä paluun takaisin. Ei meidän lapsuudessa väkuvaltana pidetty noita ja jos ei sana tehonnut, tukkapöllyä tuli. Itselle tuli nolo olo, kun oli jatkanut typerää käytöstä eikä sanominen ollut tehonnut. Nykyajan kakaroissa ei tunnu monessakaan olevan enää mitään tolkkua, kukaan ei saa niihin enää otetta ja pahan teko jatkuu, kun hyssytellään vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, siis hiukan nykäistiin hiuksista ja lapsi jätettiin sen jälkeen lattialle kiukuttelemaan.... Ootko ap ihan tosissasi? Aivan normaalia toimintaa. Eiköhän siitä opi ettei kannata kiukutella kaupassa, jos äiti sanoo ei.
Ei ole minusta ok. Sen takia minustakin on tullut tällainen vässykkä, kun olen saanut lapsena milloin missäkin tukkapöllöä ja selkäsaunoja. En uskalla aikuisikäisenäkään sanoa kellekkään mitään poikkipuoleista sanaa..
Ap
Eli käsittelet omia traumojasi tuon tapahtuman myötä? "Nykäistä hiuksista" ja saada selkäsauna on ehkä kuitenkin kaksi eri asiaa. Aivan selkeästikään tuosta nelivuotiaasta ei ole kasvanut traumatisoitunutta vässykkää kun julkisestikin uskaltaa inttää äitinsä kanssa. Todennäköisesti pettymys ja kiukku on ollut suurempi kuin kipu, kyllä ne kakarat sen verran kovaa temmeltävät keskenäänkin että siellä on useamminkin tukka jossain välissä ja jo takkuja kammatessa tarttuu lujasti kampaan.
En hyväksy enkä puolustele väkivaltaa mutta kahden inisevän kakaran kanssa on taatusti vittumaista käydä kaupassa. Lastensuojelu on jo muutenkin niin ylikuormittunut että tuollaiseen ei ole aikaa. Jos perheessä olisi selkeitä ongelmia, kulisseja varmaan pidettäisiin pystyssä viimeiseen asti sen sijaan että vedetään kilarit julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
En voi ikinä ymmärtää sitä, että käytetään fyysistä kuritusta lapseen kun ei muuten osata kasvattaa. Sairasta. Tukistakaa itsenne kokoisia, mutta älkää pientä lasta, jolla ei ole mahdollisuutta puolustautua. Vanhemman pitäisi olla lapselleen se kaikista turvallisin ihminen eikä se joka satuttaa. Ja turha vedota siihen, että "ei minullakaan mitään traumoja ole vaikka pieksettiin kotona" No onhan sinulla! Traumasi on se, että olet nyt huono vanhempi ja hyväksyt lapsen pahoinpitelyn.
Näin juuri! Järkikin sanoo, ettei toista ihmistä/eläintä lyödä kuin äärimmäisen pakon edessä. Moni vanhempi oikeuttaa fyysisen kurituksen sen varjolla kun häntäkin on kuritettu, mutta ei tajua, että se on silti väärin.
Vierailija kirjoitti:
En voi ikinä ymmärtää sitä, että käytetään fyysistä kuritusta lapseen kun ei muuten osata kasvattaa. Sairasta. Tukistakaa itsenne kokoisia, mutta älkää pientä lasta, jolla ei ole mahdollisuutta puolustautua. Vanhemman pitäisi olla lapselleen se kaikista turvallisin ihminen eikä se joka satuttaa. Ja turha vedota siihen, että "ei minullakaan mitään traumoja ole vaikka pieksettiin kotona" No onhan sinulla! Traumasi on se, että olet nyt huono vanhempi ja hyväksyt lapsen pahoinpitelyn.
Juuri näin! Ihme ihmissaastaa tämäkin palsta täynnä. Siitä on tehty tutkimuksiakin, että edelleen on vallalla liian hyväksyvä käytös lasten ruumiillista kurittamista kohtaan , ja tämä keskustelu osoittaa surullisella tavalla asian olevan juuri näin.
On täysin käsittämätöntä, että lapsen fyysinen kurittaminen voidaan nähdä hyväksyttävänä tai tarpeellisena! Sairasta !
Vierailija kirjoitti:
mä en jaksa enää yhtäkään ap:n kaltaista tampiota, sori vaan. Meillä Suomessa menee lapsilla ihan kaikilla mittareilla paremmin kuin koskaan:
- perhesurmia on vähemmän kuin koskaan
- kätkytkuolemia on vähemmän kuin koskaan
- lasten kuolemantapaukset ylipäätään ovat puolittuneet vain 1990-l verrattuna (eli todella lähimenneisyydessä lapsia kuoli kaksi kertaa enemmän kuin nykyään onnettomuuksiin &sairauksiin)
- lasten kanssa vietetään enemmän aikaa kuin koskaan ja tehdään yhdessä perheellä lasten asioita: luistelua, pulkkamäkeä, hoploppeja, pihaleikkejä, uimahallia yms yms. Iso osa vanhemmista käyttää kaiken vapaa-aikansa lasten hyvinvointiin.
- alkoholinkäyttö perheissä on vähentynyt huomattavasti, jos verrataan esim. meidän nykyvanhempien lapsuuteen 70-90-luvuilla.
Yllämainut ovat tilastollisia faktoja, jotka ovat ihan kaikkien tarkistettavissa hyvin helposti. Ja tähän tulee nyt sata ja yks mammaa selittämään omia mutukokemuksiaan, että kun mä eilen näin vauvan syövän Mäkkärissä ranskiksia, hui kauheeta. Niin joo, tietysti näit. Silti sillä vauvalla on suurella todennäköisyydellä kaikki erittäin hyvin ja hän elää parhaillaan turvallista lapsuutta ja saa kokonaisuudessaan erittäin ravitsevaa ruokaa. Samoin ap näki, että äiti otti kiukuttelevaa lasta tukasta kii, voi herra jee. Otti joo, ja veikkaan että on ihan hyvä äiti ja lapsi kasvaa ja kehittyy ihan turvassa eikä todellakaan satuttanut itseään tai pelännyt ko. tilanteessa. Ihmisiltä puuttuu kaikki suhteellisuudentaju. Lapset pitää kasvattaa, ettei niistä kasva ostarilla ryyppääviä teinihirviöitä, jotka haistattelee koulussa kavereille, potkii mummoja päähän ja vetää kavereita turpaan ja sanoo lopulta poliisille putkassa "ihan sama, ei vittu kiinnosta" ja kukaan ei tee mitään, paitsi psykologi silittää päähän, että tui tui sulla on varmaan ollut rankkaa... (ei ole ollut rankkaa, vaan liian löysää, eikä mitään ole koskaan vaadittu)
lastensuojelu "ylikuormittuu", 60 000 perhettä pelkästään viime vuonna kartoitettiin ja monet 50+ ikäiset tädit ja sedät ihan tosissaan selittää, kuinka ennen oli paremmin ja ennen hoidettiin lapset paremmin... Lapset hoidetaan nykyään paremmin, ainut ongelma on tämä ylimitoitettu kukkahattuarmeija, jolta on todellisuudentaju hävinnyt.
Niin totta varsinkin tuo loppuosa. Uskomatonta kuinka munattomaksi tämä maa on mennyt. Ei saa rankaista huonosti käyttäytyviä lapsia koulussa vaan pitää sietää mininatsien riehumisia, vanhemmat ei kiellä mitään Vili-Petteriltään, ettei tälle tulisi paha mieli (varmasti tulee jossain vaiheessa elämää ja silloin olisi hyvä, että on jo lapsena vähän kokemuksia alla) ja vankiloissa on paremmat olot kuin monella kotonaan!
Maalaisjärkiiiii, missä olet, minne menit!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut tukkapöllyä. Ja naapurin lapset vitsaa. Kyllä olisi sossuja tarvittu 70-luvulla moneen perheeseen.
Tässä taas hyvä esimerkki siitä, että väkivalta lisää väkivaltaa. Jos sinoa on pienenä kuritettu, kuvittelet, että se on ihan ok. Kun lapsena ei ole vitsasta saanut, eikä tukasta revitty, ymmärtää, että ilman väkivaltaakin (ja nimenomaan ilman väkivaltaa) kasvaa kunnon kansalaisia. Mikä ihme siitä on, että LASTA saa kurittaa, mutta AIKUISTA ei? Jos menet vitsalla lyämään aikuista, tai vetämään tukasta(tukkapöllyä) saat pahoinpitelysyytteen, mutta lapselle tämä on hyväksyttävää???? Lasta saa kurittaa, mutta aikuista ei. Eikö tämä mielummin olisi toisinpäin. Aikuinen sentään ehkä pystyy puolustautumaan, lapsi ei. Lapsi on aikuisen armoilla, ei sitä saa väkivallalla kasvattaa. Onneksi siitä 70-luvusta on jotakin opittu, vaikkakaan ei näämmä kaikki. Lapsen kuritus kasvatusmielessä on nykyään kielletty. Ja hyvä niin.
No kerro nyt ap mitä meinaat sillä että haluat äidin vastuuseen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkö tässä nyt hirviö olenkin?! Kun olen "tuomitsevasti kyylännyt" kun pientä lasta revitään hiuksista. Kummallista, että tälläkin palstalla tuomitaan lapsiin kohdistuva väkivalta todella rankasti ja nyt se yhtäkkiä onkin "ihan hyvää" kasvatusta kiukkupussikakaralle?! Ja minä olen kyyläävä paska, kun edes huomioin tämän tilanteen?! No ei voinut olla huomaamattakaan! Eikä varmasti ollut ensimmäistä kertaa "pappia kyydissä" tämä kyseinen äiti, sen näki hänen stressitasostaan.
ApKoita nyt päättää että mitä se äiti teki: raastoi ja repi vai otti vain kiinni?
Kyllä ap, SINÄ olet nyt se tossukka ja vässykkä kun et HETI puuttunut toimintaan vaan teet aloituksen AVlle parin tunnin kuluttua tapahtuneesta....
Ja et edes ottanut auton rekkaria ylös.
Mites muuuten luulet että tuo äiti lapsineen tunnistetaan kaupan videokuvasta? Meinaatko että poliisi laittaa lehteen ilmoituksen?
Eli miten tuo äiti ja lapsi saisivat apua kun et edes tiedä KENESTÄ olisit tekemässä ilmoitusta lasulle ja poliisille?
No nykäisi tai repi, niin sama se, kun lapsi on varmasti kokenut molemmat. Ja kyllä, olen nössö tohveli, kun en puuttunut enkä ottanut rekkaria ylös. Harmittaa ja siksi täältä kysyin kun asia jäi vaivaamaan mieltä. Olen jo soittanut kauppaan ja he lupasivat katsoa onko tilanne päätynyt valvontakameroihin ja jos parkkihallin kamerassa näkyisi kyseisen äidin auton rekkari, niin saataisiin lasu tehtyä. Poliisia ei tähän tarvi sotkea, riittää että saadaan apua sossusta tälle ylikuormittuneelle äipälle.
Lapsi on VARMASTI kokenut molemmat? Missä niin luki, otsassa? "Been there, seen that, I'm 4". Mistä vitusta tiedät sen äidin ylikuormituksen? Ehkä hänellä oli influenssa? Hän oli ollut yövuorossa? Ero tulossa? Onko sinulla itselläsi, ap, lapsia? Leikin minäkin besserwisseriä ja väitän että aivan VARMASTI ei ole ja sinä itse olet ylikuormittunut kun tulet tänne jauhamaan asiaa ja kiillottelemaan sädekehääsi, "saataisiin lasu tehtyä". Ei, en ole kyseinen äiti, kolmen lapsen äiti kuitenkin, ja kauppareissutkin ovat sujuneet aika mutkattomasti mutta uskon että tuo äitikin kotona katuu äkkipikaisuuttaan. Lapsi joka on hakattu hiljaiseksi, ei ala kaupassa kinumaan lelua. Tietäisit sen jos sinulla olisi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä en jaksa enää yhtäkään ap:n kaltaista tampiota, sori vaan. Meillä Suomessa menee lapsilla ihan kaikilla mittareilla paremmin kuin koskaan:
- perhesurmia on vähemmän kuin koskaan
- kätkytkuolemia on vähemmän kuin koskaan
- lasten kuolemantapaukset ylipäätään ovat puolittuneet vain 1990-l verrattuna (eli todella lähimenneisyydessä lapsia kuoli kaksi kertaa enemmän kuin nykyään onnettomuuksiin &sairauksiin)
- lasten kanssa vietetään enemmän aikaa kuin koskaan ja tehdään yhdessä perheellä lasten asioita: luistelua, pulkkamäkeä, hoploppeja, pihaleikkejä, uimahallia yms yms. Iso osa vanhemmista käyttää kaiken vapaa-aikansa lasten hyvinvointiin.
- alkoholinkäyttö perheissä on vähentynyt huomattavasti, jos verrataan esim. meidän nykyvanhempien lapsuuteen 70-90-luvuilla.
Yllämainut ovat tilastollisia faktoja, jotka ovat ihan kaikkien tarkistettavissa hyvin helposti. Ja tähän tulee nyt sata ja yks mammaa selittämään omia mutukokemuksiaan, että kun mä eilen näin vauvan syövän Mäkkärissä ranskiksia, hui kauheeta. Niin joo, tietysti näit. Silti sillä vauvalla on suurella todennäköisyydellä kaikki erittäin hyvin ja hän elää parhaillaan turvallista lapsuutta ja saa kokonaisuudessaan erittäin ravitsevaa ruokaa. Samoin ap näki, että äiti otti kiukuttelevaa lasta tukasta kii, voi herra jee. Otti joo, ja veikkaan että on ihan hyvä äiti ja lapsi kasvaa ja kehittyy ihan turvassa eikä todellakaan satuttanut itseään tai pelännyt ko. tilanteessa. Ihmisiltä puuttuu kaikki suhteellisuudentaju. Lapset pitää kasvattaa, ettei niistä kasva ostarilla ryyppääviä teinihirviöitä, jotka haistattelee koulussa kavereille, potkii mummoja päähän ja vetää kavereita turpaan ja sanoo lopulta poliisille putkassa "ihan sama, ei vittu kiinnosta" ja kukaan ei tee mitään, paitsi psykologi silittää päähän, että tui tui sulla on varmaan ollut rankkaa... (ei ole ollut rankkaa, vaan liian löysää, eikä mitään ole koskaan vaadittu)
lastensuojelu "ylikuormittuu", 60 000 perhettä pelkästään viime vuonna kartoitettiin ja monet 50+ ikäiset tädit ja sedät ihan tosissaan selittää, kuinka ennen oli paremmin ja ennen hoidettiin lapset paremmin... Lapset hoidetaan nykyään paremmin, ainut ongelma on tämä ylimitoitettu kukkahattuarmeija, jolta on todellisuudentaju hävinnyt.
Niin totta varsinkin tuo loppuosa. Uskomatonta kuinka munattomaksi tämä maa on mennyt. Ei saa rankaista huonosti käyttäytyviä lapsia koulussa vaan pitää sietää mininatsien riehumisia, vanhemmat ei kiellä mitään Vili-Petteriltään, ettei tälle tulisi paha mieli (varmasti tulee jossain vaiheessa elämää ja silloin olisi hyvä, että on jo lapsena vähän kokemuksia alla) ja vankiloissa on paremmat olot kuin monella kotonaan!
Maalaisjärkiiiii, missä olet, minne menit!
Lasta saa kyllä rangaista huonosta käytöksestä, mutta se ei tarkoita ruumiillista kuritusta. Ja vanhemmat kyllä kieltää lapsiaan . Miten voi olla niin puusilmäisiä ihmisiä, että ainoat kasvatuskeinot on joko väkivaltainen kasvatus ja kurinpito tai toisena ääripäänä se, ettei kielletä eikä kasvateta ollenkaan. Eikö vaan voi kieltää ja kasvattaa, mutta lyömättä. Ei kasvatukseen väkivaltaa tarvita. Minun vamhemmilla oli 12 lasta. Ketään meistä ei lyöty, eikä revitty tukasta, mutta kyllä meidät silti kasvatetiin ja kaikista tuli ihan normi kansalaisia. Ei siihen, että ihmisestä kasvaa normaali ihminen, tarvita väkivaltaa. Päinvastoin väittäisin. Itsellä on 4lasta. Nyt jo isoja. Ketään ei tarvinnut lyödä ja välivallalla kasvattaa(peruja kotoa) ja kaikkista tuli hyviä ihmisiä. Ei tarvinnut tapella edes murrosiässä.
Hei te kaikki, jotka revitte lapsia hiuksista, kun lapsi haluaa kaupasta jotakin jota ette halua ostaa. Sanokaa lapselle, että äidillä ei nyt ole rahaa. Juuri ja juuri saadaan nämä ostokset maksettua. Meillä ainakin tepsi. Lapsi lakkasi pyytämästä, eikä keneltäkään palanut pinna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkö tässä nyt hirviö olenkin?! Kun olen "tuomitsevasti kyylännyt" kun pientä lasta revitään hiuksista. Kummallista, että tälläkin palstalla tuomitaan lapsiin kohdistuva väkivalta todella rankasti ja nyt se yhtäkkiä onkin "ihan hyvää" kasvatusta kiukkupussikakaralle?! Ja minä olen kyyläävä paska, kun edes huomioin tämän tilanteen?! No ei voinut olla huomaamattakaan! Eikä varmasti ollut ensimmäistä kertaa "pappia kyydissä" tämä kyseinen äiti, sen näki hänen stressitasostaan.
ApKoita nyt päättää että mitä se äiti teki: raastoi ja repi vai otti vain kiinni?
Kyllä ap, SINÄ olet nyt se tossukka ja vässykkä kun et HETI puuttunut toimintaan vaan teet aloituksen AVlle parin tunnin kuluttua tapahtuneesta....
Mites muuuten luulet että tuo äiti lapsineen tunnistetaan kaupan videokuvasta? Meinaatko että poliisi laittaa lehteen ilmoituksen?
Eli miten tuo äiti ja lapsi saisivat apua kun et edes tiedä KENESTÄ olisit tekemässä ilmoitusta lasulle ja poliisille?
No nykäisi tai repi, niin sama se, kun lapsi on varmasti kokenut molemmat. Ja kyllä, olen nössö tohveli, kun en puuttunut enkä ottanut rekkaria ylös. Harmittaa ja siksi täältä kysyin kun asia jäi vaivaamaan mieltä. Olen jo soittanut kauppaan ja he lupasivat katsoa onko tilanne päätynyt valvontakameroihin ja jos parkkihallin kamerassa näkyisi kyseisen äidin auton rekkari, niin saataisiin lasu tehtyä. Poliisia ei tähän tarvi sotkea, riittää että saadaan apua sossusta tälle ylikuormittuneelle äipälle.
Mistä tiedät että oli autolla liikenteessä? Seurasitko äitiä kaupasta ulos parkkihalliin? Etkä silti saanut edes rekkaria ylös?
Vo ap kulta pieni, OLISIT heti samoin tein soittanut vaikka poliisille kun et ITSE kerta uskaltanut äidille mitään sanoa.
Tosin eipä se poliisi sinne olisi välttämättä päässyt tulemaan, ei tuo ehkä ole kiireimmässä luokassa poliisien toiminnassa.Näin heidät parkkihallissa menossa autoon. Juuri sitä olen tässä harmitellut, etten tehnyt heti itse rekkarin ylösottoa ja soittanut sossuun. Ja sossu olisi sitten voinut päättää jatkosta. Olisin toiminut oikein ja asia olis ollut sillä selvä.
Kun soitin kauppaan, siellä muistettiin hyvin tuo äiti. On ennenkin asioinut siellä ja ollut vastaavia tilanteita. Ei sen tarkemmin sanoneet, mutta ovat hekin asian panneet merkille ja ovat myös huolissaan.
Ei siis ole edes aiheeton huoli.
Ap
Kauppa jossa on parkkihalli on siis kokoluokkaa Prisma. Ja sinä soitat sinne ja sanot että "se äiti kahden lapsen kanssa"? Trust me, jos kyseessä ei ollut Kim Kardashian ja hänen lapsensa joilla on ne ilmansuuntanimet, kukaan ei taatusti muista yhtä äitiä lapsineen niiden tuhansien ihmisten joukosta joita kaupassa viikottain asioi.
Voi isompikin muksu alkaa temppuilla tahtoessaan ostaa tavaraa, kun laskee ettei vanhempi kehtaa järjestää kohtausta kassan luona, itse en antanut periksi. Ei tuo nyt niin paha ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenpäin on huono harmitella, mutta todennäköisesti äiti ei ollut ensimmäistä kertaa ns. asialla.
Monesti tällaiset kiukkukohtaukset ajautuvat ikäviksi tilanteiksi, koska vanhemmille ei ole vaihtoehtoisia keinoja opetettu. Miten tulisi toimia, kun uhmassa oleva lapsi huutaa ja riehuu kaupassa? Fyysisesti ympäristöään tuhoava lapsi otetaan syliin sitomisliikkeellä, jos häntä ei muuten saada hillitsemään itseään. Kiukutteleva lapsi kannattaa ohjata vaikka kaupasta pois. Eräs äiti kertoi, että hän kerran jätti ostoskärryn keskelle kaupan käytävää, pakkasi huutavan lapsensa autoon, laittoi kaverin sänkyynsä, jossa tämä huusi vielä aikansa. Mutta sen jälkeen ei suurempia ongelmia ollut. Äiti selvisi voittajana henkien taistelusta.
Itse olen ollut kahden lapseni, olisivatko olleet 4-5v ja 6-7v kanssa kaupassa. Oli joku viikonloppu ja luvattu karkkia kotiin. Käyttäytyivät ihan apinoina kaupassa, joten jätin isän kauppaan ja painelin huutavien lasten kanssa penkille istumaan. Selitin kyllä miksi tein in ja miksi eivät saaneet karkkia. Odotin näiden itkevien ja karkkia/kiltti äiti-anelijoiden kanssa penkillä kylmän rauhallisena. Muutama vanhempi ihminen käveli ohi säälivien katseittensa kanssa. Sit lähdettiin kotiin. Mutta kyllä reissut ovat tämän jälkeen paremmin menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että oli autolla liikenteessä? Seurasitko äitiä kaupasta ulos parkkihalliin? Etkä silti saanut edes rekkaria ylös?
Vo ap kulta pieni, OLISIT heti samoin tein soittanut vaikka poliisille kun et ITSE kerta uskaltanut äidille mitään sanoa.
Tosin eipä se poliisi sinne olisi välttämättä päässyt tulemaan, ei tuo ehkä ole kiireimmässä luokassa poliisien toiminnassa.Näin heidät parkkihallissa menossa autoon. Juuri sitä olen tässä harmitellut, etten tehnyt heti itse rekkarin ylösottoa ja soittanut sossuun. Ja sossu olisi sitten voinut päättää jatkosta. Olisin toiminut oikein ja asia olis ollut sillä selvä.
Kun soitin kauppaan, siellä muistettiin hyvin tuo äiti. On ennenkin asioinut siellä ja ollut vastaavia tilanteita. Ei sen tarkemmin sanoneet, mutta ovat hekin asian panneet merkille ja ovat myös huolissaan.
Ei siis ole edes aiheeton huoli.
ApAi nykyään kassat juoruaa asiakkaista muille asiakkaille. Myönnä jo että keksit koko jutun. Oot ihan älytön. Väitä nyt vielä että se oli varmasti vähintäänkin aineissa. Tätä tyyliähän sun tarinas värittyy muutenkin lisää ja lisää. Ensin sanot että nykäs hiuksista, sitten se jo repi. Kun jäit tästä kiinni niin heitit olettamuksen, että todennäköisesti tekee molempia kun kukaan ei ole näkemässä. Mitä keksit vielä lisää?
Aika iso kauppakin on varmaan ollut jos siellä oli oikein parkkihallikin. Tuskin muistavat jokaista asiakastaan.Eivät juorunneet, vaan kertoivat asiallisesti minulle, että myös heidän työntekijöistään osa on asiasta puhuneet ja miettineet onko moinen hyväksyttävää. Kyllä tuollaisen muistaa, oli kauppa kuinka iso tahansa.
Ap
Henkilökuntaa on yleensä kassalla, lihatiskillä ja vihannesosastolla sekä mahd.vaateosastolla/kosmetiikkaosastolla/tekniikkapuolella. Ainakin kassoilla on niin kiire ettei heillä ole aikaa lorvailla mausteosastolla. Mausteosasto on myös yleensä aika kaukana sekä kassoilta että liha- ja rehuosastoilta ja myös vaatteista ja shampoista ja meikkivoiteista ja kodintekniikasta. Eli ketä tällä "työntekijöillä" tarkoitetaan? Vartijoita? Siivoojia? Mausteosasto onkin todennäköisin kohde ryöstettäväksi, juuri siellä vartijan kannattaa päivystää, vai..? Minusta on epätodennäköistä ja ammattitaidotonta että henkilökunta puhuu (tai puhuisi) yhdestä asiakkaasta toiselle asiakkaalle.
"Miettineet onko moinen hyväksyttävää". Eli tätä tapahtuu koko ajan ja he jatkavat sen miettimistä onko moinen hyväksyttävää?
Niin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu saatana nyt sentään. Pieni lapsi on lapsi. Se on lapsi. Se kasvaa ja kehittyy. Testaa rajoja. Pettyy, suuttuu ja harmistuu, eikä osaa käsitellä ja käyttäytyä niin kuin aikuinen. Se on LAPSI. Se on täysin vanhemmistaan riippuvainen ja niiden armoilla. Lapsi huutaa ja kiukkuaa ja on välillä hankala ja sinun tehtävä on se kestää.
Ja sinä vanhempi olet aikuinen. Minua ei kiinnosta sinun työmääräsi tai työmatkasi tai mikään muu paska. Sinä käyttäydyt kuin aikuinen, etkä jumalauta fyysisesti kajoa lapseesi. Lapsi ei voi tehdä mitään, ei yhtään mitään, kun kolme kertaa hänen kokoisena vanhempi, se vanhempi josta hän on 100% riippuvainen, tulee ja vähän repii tukasta. Jokaista sellaista, joka on sitä mieltä, että tämä on ok, tulisi tulla jonkun kaapinkokoisen korston tulla kerran vetämään vähän avokämmenellä naamalle.
Lapsen hankkiminen on vapaaehtoista. Ehkäisyn saa, abortin saa ja adoptioon voi antaa. Älä siis jumalauta hanki lasta, jos et osaa olla käymättä käsiksi.
Sä oot todella hyvä ihminen, tän fantsun tekstisi takia koko internet ihailee sua !
Laitappa tänne meille kuvasi niin voimme alkaa palvomaan sitä.
Taitaa siellä joku lastaan nyrkillä kasvattava kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenpäin on huono harmitella, mutta todennäköisesti äiti ei ollut ensimmäistä kertaa ns. asialla.
Monesti tällaiset kiukkukohtaukset ajautuvat ikäviksi tilanteiksi, koska vanhemmille ei ole vaihtoehtoisia keinoja opetettu. Miten tulisi toimia, kun uhmassa oleva lapsi huutaa ja riehuu kaupassa? Fyysisesti ympäristöään tuhoava lapsi otetaan syliin sitomisliikkeellä, jos häntä ei muuten saada hillitsemään itseään. Kiukutteleva lapsi kannattaa ohjata vaikka kaupasta pois. Eräs äiti kertoi, että hän kerran jätti ostoskärryn keskelle kaupan käytävää, pakkasi huutavan lapsensa autoon, laittoi kaverin sänkyynsä, jossa tämä huusi vielä aikansa. Mutta sen jälkeen ei suurempia ongelmia ollut. Äiti selvisi voittajana henkien taistelusta.Itse olen ollut kahden lapseni, olisivatko olleet 4-5v ja 6-7v kanssa kaupassa. Oli joku viikonloppu ja luvattu karkkia kotiin. Käyttäytyivät ihan apinoina kaupassa, joten jätin isän kauppaan ja painelin huutavien lasten kanssa penkille istumaan. Selitin kyllä miksi tein in ja miksi eivät saaneet karkkia. Odotin näiden itkevien ja karkkia/kiltti äiti-anelijoiden kanssa penkillä kylmän rauhallisena. Muutama vanhempi ihminen käveli ohi säälivien katseittensa kanssa. Sit lähdettiin kotiin. Mutta kyllä reissut ovat tämän jälkeen paremmin menneet.
Asiat siis voi hoitaa ilman tukasta repimistäkin. Kenelle äidille voi tulla yllätyksenä, että lapsi saattaa järjestää huutokonsertin kaupassa? Siinä onkin kyseessä tahtojen taisto. Se joka käy fyysisesti kiinni, on sen hävinnyt. Voi olla että se lapsi on sitten tukkapöllyn pelossa seuraavat kerrat hiljaa. Onnistunut kasvatustulos
En muista lapsuuden konflikteista paljoa muuta kuin sen, että molemmat vanhemmat käyttivät väkivaltaa mukaanlukien tukkapölly, luunappi, remmi, avokämmen, pään seinään hakkaaminen, tukasta raahaaminen ja pahimpana alastomana ulos lukitseminen talvella. Toinen selvä muisto on että usein kaipaamani selitykset ja perustelut jäivät puuttumaan ja minun oletettiin tottelevan pelkästään rangaistuksen pelossa. No tuohan on aivan typerää myöskin näin aikusen näkökulmasta ja jo lapsena jääräpäisesti tivasin kunnes se rangaistus tuli. Varmaan on aika yleistä että nämä tukistajavanhemmat eivät joko osaa tai halua perustella lapselle mistä syystä on käyttäydyttävä tietyllä tavalla tai miksi ei aina saa mitä haluaa.
Rangaistukset olivat ajan myötä kovempia koska niihin turruin niihin. Sehän niistä tekeekin niin huonon kasvatuskeinon. En kunnioittanut vanhempiani koska he eivät osanneet perustella omaa kantaansa niin että olisin taipunut heidän kannalleen. Jopa koiran voi opettaa ilman väkivaltaa, miksei sitten puhetta ymmärtävää nuorta ihmistä? Jos tiedemiehet voivat väitellä keskenään tuntikausia, miksei aikuinen osaa vakuuttaa paljon vähemmän koulutettua lasta turvautumatta (fyysiseen) auktoriteettiin? Kuritus loppui teini-iässä kun se meni liian pitkälle ja sain itsepuolustuskurssilta tarpeeksi itsevarmuutta pistää fyysisesti vastaan. En koe olevani traumatisoitunut tai vässykkä, kuten eräs aikaisempi kommentoija, mutta asiaa kauan pohtineena olen tullut siihen tulokseen ettei minkään tason väkivalta auta kasvatuksessa.
Mitä eroa sillä loppujen lopuksi kasvamisen ja oppimisen kannalta on saatko luunappeja vai korvapuusteja? Ei kivun eri määrä tee rangaistuksesta enemmän tai vähemmän tehokasta, opettavaista tai traumatisoivaa. Oikeasti opettavaista on perustelujen kuuleminen, kunnioitus lasta kohtaan ihmisenä, kaikkien tiedossa olevat reilut pelisäännöt sekä vanhempien johdonmukaisuus, oikeudenmukaisuus ja rehellisyys. Näitä asioita odotamme ystävyys- ja parisuhteissakin, joten ei ole mitään syytä miksi lapsi-vanhempisuhteen tulisi sisältää väkivaltaa. Väitänkin että kun edellä mainitut asiat löytyvät perheestä, ei lapsen kasvatus olekaan niin hankalaa että kurittaminen kävisi edes mielessä.
Sinä koet siis häpeää omien lastesi kiukuttelusta?