Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin kaupassa - Olisi pitänyt puuttua!

Vierailija
07.01.2017 |

Olin tekemässä ruokaostoksia, kun näin äidin ja kahden lapsen maustehyllyn välissä ja vanhempi lapsista (n. 4v) kiukutteli äänekkäästi jostain lelunostamisesta äidilleen. Tämä äiti kielsi toistuvasti, ettei tällä reissulla osteta mitään ylimääräistä ja lapsen kiukkuamisen jatkuessa äiti hermostui ja nykäisi lastaan hiuksista pariin kertaan. Lapsi sai kipeää ja itki todella äänekkäästi ja äiti jätti tämän "jälkeen" sinne lattialle huutamaan, kun ei lapsi suostunut seuraamaan äitiään eteenpäin. Odotti kuitenkin vähän kauempana ja lapsi lopulta tuli sieltä äitinsä perään. Minä olin maustehyllyjen toisessa päässä todistamassa tätä järkyttävää tapaa toimia ja muita siellä ei ollut. Tämä äiti ei välittänyt läsnäolostani ollenkaan, katsoi vaan ylimielisen näköisenä päälleni, kun huomasin tämän toiminnan. Olen arkaluontoinen, enkä uskaltanut sanoa mitään, vaikka vihaksi pisti. Harmittaa nyt jälkikäteen, kun en ottanut auton rekisterikilvestä tietoja ja tehnyt lasua. Teinkö väärin kun en puuttunut? Ja tämä ei ole provo, vaikka siltä kuulostaakin.

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle vanhemmalle tekisi hyvää käydä kurssi lapsen fyysisestä ja psyykkisestä kasvusta. On ihan kummallinen ajatus, että joku vähän vaahtosammutinta isompi kykenisi käyttäytymään kuin aikuinen. Ei se pysty, eikö sen tarttekaan.

Vierailija
122/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hoitajatkin ruveta vähän nyrkillä napauttelemaan hankalia mummoja ja pappoja? Kun väsyttää ja on lopen uupunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkeenpäin on huono harmitella, mutta todennäköisesti äiti ei ollut ensimmäistä kertaa ns. asialla.

Monesti tällaiset kiukkukohtaukset ajautuvat ikäviksi tilanteiksi, koska vanhemmille ei ole vaihtoehtoisia keinoja opetettu. Miten tulisi toimia, kun uhmassa oleva lapsi huutaa ja riehuu kaupassa? Fyysisesti ympäristöään tuhoava lapsi otetaan syliin sitomisliikkeellä, jos häntä ei muuten saada hillitsemään itseään. Kiukutteleva lapsi kannattaa ohjata vaikka kaupasta pois. Eräs äiti kertoi, että hän kerran jätti ostoskärryn keskelle kaupan käytävää, pakkasi huutavan lapsensa autoon, laittoi kaverin sänkyynsä, jossa tämä huusi vielä aikansa. Mutta sen jälkeen ei suurempia ongelmia ollut. Äiti selvisi voittajana henkien taistelusta.

Itse olen ollut kahden lapseni, olisivatko olleet 4-5v ja 6-7v kanssa kaupassa. Oli joku viikonloppu ja luvattu karkkia kotiin. Käyttäytyivät ihan apinoina kaupassa, joten jätin isän kauppaan ja painelin huutavien lasten kanssa penkille istumaan. Selitin kyllä miksi tein in ja miksi eivät saaneet karkkia. Odotin näiden itkevien ja karkkia/kiltti äiti-anelijoiden kanssa penkillä kylmän rauhallisena. Muutama vanhempi ihminen käveli ohi säälivien katseittensa kanssa. Sit lähdettiin kotiin. Mutta kyllä reissut ovat tämän jälkeen paremmin menneet.

Mä taas olen tehnyt tuon pariinkiin otteeseen. Yksin. Jäi ostokset kauppaan ja tekemättä. Kotiin tyhjin käsin. 1v sanoo vaan "mennään autoon" kun uhkaan sillä ja toteutan, eli ei välitä paskan vertaa. 4v saa raivarit mutta ei se mitenkään ole parantanut hänen käytöstään seuraavillakaan reissuilla. Ekat 3 vuotta meni hyvin, sit alkoi tämä perseily.

Meillä ei niinkään kinuta mitään, vaan vänistään kaikesta mitä minä otan kärryyn. Hyi, yök, ei sitä, äiti äääää, älää, ei oteta tota, en tykkää. Jnejnejne. Jää kupeksimaan joka väliin tai jos istutan kärryyn siskon kanssa niin tappelevat. Ei auta juttelut, kiristämiset, kehut tai tehtävien annot (hae sinä maitopurkit tyyliin).

Elämä on, aina hommat ei toimi vaikka kaikkes tekisit. Kauppareissut on äärimmäisen stressaavia tällä hetkellä. Vältän niitä ja oikeastaan kaikkea muutakin, tyyliin kahvilaan menemistä. Saa pullat nokan eteen ja sit pitääkin lähteä kun kakara vänisee ja makaa lattialla.

Vierailija
124/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi v***u että ällöttää, "olen niin herkkä" Hel***in somevasikka, lammas sinä olet. Olisit tehnyt asialle jotain. Tai vaihtiehtoisesti pidät turpasi kiinni.

Vierailija
125/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minä olen saanut piiskaa eikä ole jättänyt traumoja jälkeensä. Omiani en ole kurittanut fyysisesti, mutta he olivatkin tosi kilttejä ja tottelevaisia ja jo äänen korottaminen riitti. Lapsella pitää olla rajat.

Miksi AINA pitää tulla jauhamaan tuota "minäkin olen saanut, eikä jättänyt traumoja" - kyllä se traumat jättää, joka ikinen tutkimus puoltaa tätä, kuten myös sitä että lapselle lähimmäisen väkivalta on niin traumaattinen asia että mieli haluaa selittää sen tavalla tai toisella ja hyväksyä sen. Tutustu aiheeseen vähän.

Toinen vakioselitys on "onneksi sain, tied mitä minusta muuten olisi tullut.." - tämäkin on todiste traumasta, ei mistään muusta.

Sama kun tulisi jauhamaan, että puoliso veti turpaan, mutta ei se kyllä mitään traumoja jättänyt...

Harmi ettei ihmiset tutustu tutkimuksiin, joita kyseisestä aiheesta on tehty PALJON.

Vierailija
126/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olisi pitänyt puuttua. Jokaisella meistä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen ja hiljaisen hyväksynnän sijaan sinun olisi pitänyt aikuisena puuttua.

Vierailija
127/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, siis hiukan nykäistiin hiuksista ja lapsi jätettiin sen jälkeen lattialle kiukuttelemaan.... Ootko ap ihan tosissasi? Aivan normaalia toimintaa. Eiköhän siitä opi ettei kannata kiukutella kaupassa, jos äiti sanoo ei.

Ei ole minusta ok. Sen takia minustakin on tullut tällainen vässykkä, kun olen saanut lapsena milloin missäkin tukkapöllöä ja selkäsaunoja. En uskalla aikuisikäisenäkään sanoa kellekkään mitään poikkipuoleista sanaa..

Ap

Omia traumojasi sitten tällä tavalla purat. Surullista. Tiesitkö, että näkemäsi perhe joutuu ja nimen omaan joutuu nyt ihan turhan takia lasun hampaisiin?

Vierailija
128/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassakin lasten fyysinen kurittaminen on tulossa rangaistavaksi.

Vanhempien pitäisi valmentautua lasten kiukkukohtauksiin harjoittelemalla hyviä toimintamalleja. Tukistaminenkin on todella väärä keino, väkivaltaa. 

Vierailija
129/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla on taas paljon ns. kasvattajia, joiden mielestä lapsia voi kiskoa hiuksista. Eipä vaan saa. Se on pahoinpitelyä, ja lailla kielletty ja sen on ihan sama, miten 70- tai 80-luvulla on kasvatettu. Eikä silloinkaan kaikki vanhemmat pieksäneet lapsiaan. Kyllä se vaan on niin, että ne kiskoo hiuksista lapsiaan tms., joilla on keinot on loppu ja kasvatuskyky heikko. Heitäkin voidaan lastensuojelun avulla yrittää auttaa, järjestää jotain tukitoimia, että äiti jaksaisi paremmin ja pystyisi handlaamaan tilanteet ilman väkivaltaa.

Ja tän keskustelun aloittaja, älä syytä itseäsi, ei sitä niin vaan voi tietää, mitä missäkin yllättävässä tilanteessa pitäisi tehdä. Voi olla, ettei soitto lastensuojelupäivystykseen olisi saanut työntekijöitä paikalle (suurempi hätä jossain muualla), mutta tällainen perhe saattaa olla jo ls-asiakkaina ja tilanne tarkkailussa.234

Vierailija
130/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalan kuuloista menoa. Kyllä lasu olisi paikallaan. Itse olisin varmaan soittanut poliisit paikalle tai järjestänyt kansalaispidätyksen. Varmaan tuo nuori äiti on jaksamisensa äärirajoilla ja niin "sumussa" ettei tajua mitä tekee, hyvä olisi jonkun viranomaisen puuttua ja tulla tueksi.

No vittu eikö sais netissä jutella? Hanki elämä.

Vierailija
131/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja :'DD kukkahatut kokoontuu

Vierailija
132/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi sai kipeää"

Mitä vitun kieltä tämä on? Voit ap arvata säilyikö mielenkiinto kirjoitukseen enää tuon jälkeen? Noh, ei...

Suomen kieltä, you fucking moron.

Vierailija
133/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla on taas paljon ns. kasvattajia, joiden mielestä lapsia voi kiskoa hiuksista. Eipä vaan saa. Se on pahoinpitelyä, ja lailla kielletty ja sen on ihan sama, miten 70- tai 80-luvulla on kasvatettu. Eikä silloinkaan kaikki vanhemmat pieksäneet lapsiaan. Kyllä se vaan on niin, että ne kiskoo hiuksista lapsiaan tms., joilla on keinot on loppu ja kasvatuskyky heikko. Heitäkin voidaan lastensuojelun avulla yrittää auttaa, järjestää jotain tukitoimia, että äiti jaksaisi paremmin ja pystyisi handlaamaan tilanteet ilman väkivaltaa.

Ja tän keskustelun aloittaja, älä syytä itseäsi, ei sitä niin vaan voi tietää, mitä missäkin yllättävässä tilanteessa pitäisi tehdä. Voi olla, ettei soitto lastensuojelupäivystykseen olisi saanut työntekijöitä paikalle (suurempi hätä jossain muualla), mutta tällainen perhe saattaa olla jo ls-asiakkaina ja tilanne tarkkailussa.234

Tollasia pitäs kiskoa pimppikarvoista

Vierailija
134/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkö tässä nyt hirviö olenkin?! Kun olen "tuomitsevasti kyylännyt" kun pientä lasta revitään hiuksista. Kummallista, että tälläkin palstalla tuomitaan lapsiin kohdistuva väkivalta todella rankasti ja nyt se yhtäkkiä onkin "ihan hyvää" kasvatusta kiukkupussikakaralle?! Ja minä olen kyyläävä paska, kun edes huomioin tämän tilanteen?! No ei voinut olla huomaamattakaan! Eikä varmasti ollut ensimmäistä kertaa "pappia kyydissä" tämä kyseinen äiti, sen näki hänen stressitasostaan.

Ap

Äiti syyllistyi lievään pahoinpitelyyn. Tee tutkintapyyntö poliisille, pyytävät nauhan kaupasta. Eihän jonossa edellä kulkevaakaan voi nakata turpiin vaikka huvittaisi.

Oma äitini tukisti, repi, löi jne. Uhkaili hakkaamisella. Ainoa tapa poistaa lasten pahoinpitelyt on tehdä niistä julkisia. Eli ilmoitus poliisille ja lastensuojeluun. Tuo oli vain pintaa. Ihminen joka on riittävän hullu repimään lasta hiuksista julkisella paikalla menee paljon pidemmälle neljän seinän sisällä.

Vierailija
135/168 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut että käytät nyt väkivaltaa ja soitto 112

Vierailija
136/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuonhan pitäisi olla vielä nykyäänkin yleinen käytäntö. Oppisivat kakarat olemaan vinkumatta turhista asioista ja kunnioittamaan vanhempiaan. On sitä itsekin tukkapöllyä saatu.

Mutta ei, kyllähän lapselle pitää mukisematta vaan ostaa kaikki krääsä mitä se keksii pyytää ja vielä taputella päähän, että olitpas nokkela ja fiksu kun osasit järjestää kaupassa tuollaisen kohtauksen ja nolata vanhempasi. Muuten voi aiheutua syviä traumoja .

Sinä koet siis häpeää omien lastesi kiukuttelusta?

Onko se sitten sinusta jotenkin mieltäylentävää kun kakarasi alkaa kaupassa kiljumaan jonkun hikisen suklaapatukan tai karkkipussin takia kiljumaan kuin häntä kidutettaisiin ja muut asiakkaat mulkoilevat sinua paheksuvasti?

Vierailija
137/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukistusta tuollainen lapsi juuri tarvitseekin.

Kauhistuttavia kommentteja joutuu lukemaan täällä. Yllytetään rikokseen: lapsen pahoinpitelyyn, joka on jo vuosikymmeniä ollut laissa kielletty.

Olen melkein seitsenkymppinen, ja minun lapsuudessani vielä sai lyödä tai tukistaa lastaan.  Mutta ikinä eivät  omat vanhempani tehneet niin.

Aloittajan huoli näkemästään pahoinpitelystä oli aiheellinen. Seuraavan kerran kun vastaavaa näkee, kannattaa puuttua siihen.

Vierailija
138/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään lasuja olisi tarvittu, suoraan poliisi ja palokunta paikalle.

Vitun tyhmät, sen vuoksi meillä on tämä mielenterveyspommi uusavuttomineen, kun ei heiltä ole kukaan koskaan vaatinut mitään, ei olla asetettu rajoja yms. Pitäkää hyvänänne.

Vierailija
139/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt pari kertaa vastaavaa. Kerran nuori äiti täysin tyynesti uhkaili kassajonossa tukistamisella noin 6-vuotiasta lastaan, vaikka lapsi ei tehnyt mitään väärää, vaan ainoastaan kurkki kärsimättömänä kassajonossa. Sanamuoto oli vielä jotenkin "taasko sua pitää tukistaa", eli nainen oli kurittanut lasta jo aikaisemmin hiuksista repimällä. Eniten järkytti se, kuinka nuori äiti uhkailee lasta niin olemattomasta "rikkeestä." Siinä ei pystynyt sanomaan yhtään mitään, koska fyysistä väkivaltaa ei tapahtunut, mutta olihan se järkyttävää sivulliselle. Nainen vielä puhui täysin tyynesti, kuin tukistamisella uhkailu olisi täysin arkipäiväistä. Naisella oli selvästi tapana tukistaa lasta aina kun lapsi ei totellut hetkessä käskyjä.

Vielä pahempi tapaus oli kun tavaratalossa äiti suuttui noin 8-vuotiaalle tyttärelleen, kun tämä oli vilkkaalla tuulella. Äiti veti tytön sovituskoppiin, ja heitteli tätä seinille niin että rymisi. Kukaan sivullinen ei voinut puuttua tilanteeseen, koska kukaan ei nähnyt mitään, eikä sovituskopin ovea tietenkään voinut mennä avaamaan. Yksi naismyyjäkin seurasi tilannetta huolestuneena parin metrin päässä sovituskopista, mutta kuinka voi puuttua tilanteeseen, kun ainoastaan kuuli pahoinpitelyn äänet. Ei ollut mahdollista todistaa, mitä tapahtui.

Aika tekopyhää kauhistelua. Siis sinä oikeasti kuuntelet vieressä, kun lasta PAHOINPIDELLÄÄN mutta et yritäkään tehdä mitään asialle? Myyjäkään ei muka voi edes vartijoita soittaa paikalle, kunhan vaan hurskaat kansalaiset seisotte ja kauhistelette kun lasta heitellään seinille niin että rymisee? Sitten sinä tulet mammapalstalle avautumaan silmät kirkkaana, vaikka olet vieressä seisten ollut omien sanojesi mukaan todistamassa lapsen pahoinpitelyä tekemättä mitään.

Jos tarinasi on totta, mene itseesi hyvä ihminen. Tottakai olisitte voineet puuttua asiaan yksinkertaisesti nykäisemällä sen pukukopin oven auki. Eikö nyt jumalauta normaalilla järjellä varustettu ihminen niin toimi vastaavassa tilanteessa?? Teitä oli siinä monta kauhistelijaa myyjästä lähtien. Eli ainakin todistajia riittävästi sille, miksi pukukopin ovi revittiin auki. Te sallitte sen, että lapsi pahoinpideltiin ettekä te tehneet elettäkään auttaaksenne. Minä en tiedä kuinka sä voit elää itsesi kanssa tämän jälkeen.

Vierailija
140/168 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta huomaa, että vielä on asenteissa muokattavaa, kun ihmiset hyväksyy lapsen pahoinpitelyn ihan noin vain. Mitä jos äiti olisi lyönyt lastaan kahdesti naamaan, olisiko sekin ok, koska "on sitä minuakin 70-luvulla tirvaistu monta kertaa turpaan".

En ymmärrä ihmisten logiikkaa tässä. Entä jos kaupassa olisi ollut pariskunta, jolle tullut sanaharkkaa ja mies olisi repinyt vaimoaan tukasta ja jättänyt tämän sitten lattialle itkemään yksikseen. Vieläkö ihmiset muistelisi sitä miten 70-luvulla isä aina tukisti meidän äitiä kun äiti ei tehnyt niinkuin isä halusi?

Lapset, nuo ali-ihmiset, joilla ei ole oikeutta koskemattomuuteen edes niin, ettei saisi tarkoituksella satuttaa. Kyllä olisi ap voinut mennä sille äidille edes jotakin kommentoimaan asiasta. Äiti rikkoi lakia ja ilmeisesti ei tajunnut rikkovansa kun julkisella paikalla kehtasi pahoinpidellä. Ties kuinka usein moista sitten harrastaa, olisin tehnyt lasun samantien, myyjää pyytänyt tarkistamaan äidin nimen ja henkilötunnuksen, helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme