Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HYI, miksei tuo poika saanut säärivamman hoitotoimenpiteeseen kunnon puudutusta (Elossa 24)

Vierailija
06.01.2017 |

Eilisen jaksossa oli kauheaa tulehtuneen pohjevamman rassausta ja nuori mies ihan tuskissaan! Olisi luullut että kivunlievitys olisi helppo hoitaa tuollaiseen. Ja sitten se äijä siinä vaan selitteli että "kuule muuten tää olis pitänyt hoitaa leikkaussalissa, että nyt saatiin parissa minuutissa homma tehtyä."

Toisaalta hyvä että näkyy tätäkin realiteettia että potilaan olosta viis veisataan. Paha mieli jäi nuorukaisen puolesta!

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme tiedä onko potilas kieltäytynyt voimakkaista lääkkeistä. Esim. entiset narkkarit eivät halua edes puudtusainetta koska pelkäävät retkahtamista.

Mitä ihmettä oikein hourailet? Että narkkarit retkahtaa PUUDUTUSAINEESTA? Ääliö.

Väkisinkö potilas pitää huumata? jos potilas sanoo ettei halua puudutusainetta vaikka ollaan keskusteltu riskeistä ja vaikutuksesta.

Vierailija
102/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika moni kuitenkin.valitsee mieluummin että toimenpide tehdään heti kui. Että pitäisi odottaa esim vuotokausi osastolla ravinnotta ettäpääsee leikkaussaliin. Miehelläni oli paise niin syvällä että trvi nukutusta ja odotti melkein 1,5vrk saliin pääsyä kun aina joku kiireellisempi meni eelle. Sai kyllä ekan päivän jälkeen syödä iltapalaa mutta muuten pidettiin ravinnotta ja nestettä annettiin suoneen."

Ravinnotta?? Sekö se on pahinta mitä voit kuvitella, anteeks vaan mutta kun haavaa räpelletään niin se on niin kipeää että toivoisi että joku ampuisi sinut pois sillä hetkellä, ei siinä moneen viikkoon siltä kauhulta ja tuskalta pysty edes syömään. Itsellä kaivettu 9 cm syvää avohaavaa peräaukon vieressä ja olisin vittu vaikka 2 kk syömättä jos sais sen hoidettua puudutuksella tai kivunlievityksellä..

Tosiaan mulle tuli peräaukon viereen paise, joka avattiin leikkaussalissa, 9 cm syvä avohaava jäi jota piti päivittäin hoitaa ja kaivella ilman puudutusta. Minulle jäi niin hirveä trauma että syön vieläkin päivittäin rauhoittavia, ja koska vaiva ei ole mennyt ohi vaan uusi leikkaus odottaa niin harkitsen itsemurhaa joka hemmetin hetki kun pelottaa että joudun taas tuohon haavankaiveluhommaan. Pariin hoitajaan törmäsin jotka yritti helpottaa kipua esim. laittamalla puudutusgeeliä haavaan ennen puhdistamista ja kerran sain myös kipupiikin, mutta se ei kyllä vaikuttanut.

Kyllä tämä kokemus minulla on suuresti elämänlaatuun vaikuttanut, nukun 2-5 h yössä, pelkään ja ahdistun, olen siis täysin työkyvytön niin henkisesti kuin fyysisestikin. En halua vähätellä kidutuksen uhreja, mutta miten tämä minun kokemus eroaa kidutuksesta? Onko kellään vinkkejä terapiasta tai jostain? Tai onko kellään mitään vinkkiä miten sais tapettua itsensä varmasti eikä jäisi kitumaan? Eipähän rasittaisi enää hoitajien arvokasta työaikaa eikä kuluttaisi yhteiskunnan varoja.

JKoo ja oon mielenterveyspotilas mm. posttraumaattinen stressi ja tällaiset lihankaivelut ei varsinaisesti paranna tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä opittua; mikäli hampaat mätänevät suuhun on potilaalla oltava jonkin asteen mielenterveyshäiriö taustalla. Kyllä "normaali" ihminen hampaansa hoitaa. Vaikka kipeää tekee niin ei esim sepsis ole kiva juttu.

Miten labratätin toiminta vaikuttaa hammaslääkärille menoon? Aina ei suonet ole antavia ja vaikka antaakin niin voi vuotaa ja tulla mustelmaa. Eikö ole hyvä että saa hoitoa? Ei labroja voida ottaa muuten asia pitää vaan hyväksyä, että neulalla ne otetaan ja nipistää. HALOOO!!??

Lisäksi ihmetyttää se miten luullaan, että yksityiseltä saadaan paras hoito?? Siellä kaikki tehdään säästäen, henkilökunta minimissään ja ei niin kokenutta. asiakkaiden henki ei ole samoissa käsissä kun esim yliopistollisessa sairaalassa.

en ole mielenterveyspotilas vaan naimisissa oleva,  kolmen lapsen nelikymppinen äiti. kammolleni on hyvät ja järkevät syyt:  lapsena porattiin ilman puudutusta ja kerran pora lipsahti suoraan huuleen. aikuisena sain kerättyä rohkeutta, mutta se kaatui  pahaan paniikihtaukseen ja törkeään hammaslääkäriin :/   

ja se labrakäynti ei todellakaan ollut mikään rutiinijuttu, vaan eukko survoi neulaa otsa rypyssä ja lopulta huusi toista ihmistä apuun ! verta valui kättä pitkin, verikammoinen olisi varmaan jo pyörtynyt ja käsi oli viikkotolkulla kipeä sekä pahannäköinen. olin tuossa vaiheessa kolmekymppinen ja  tottunut verikokeisiin, mutta tuo yksi kerta riitti enkä laske enää neulaa lähelleni!

Mulla on samanlainen labrakokemus yksityiseltä. Mutta mulla onkin tosi hankalat suonet.

Vierailija
104/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se lääkäri kaivoi sormella mätää pois, tollanen paise paranee kun saa ilmaa eli se tappaa ne pöpöt pois. Kun vain siellä kudosnesteessä ne bakteerit pärjäävät. 

Vierailija
105/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän terveydenhuollon traumatisoimia. Itse menen melkein kaikista tutkimuksista paniikkiin. Onneksi on sattunut ymmärtävää henkilökuntaa, olen ihan suoraan sanonut että minua jännittää kaikki toimenpiteet. Esimerkiksi viisaudenhampaan leikkauksessa pyysin että kertovat mitä tekevät seuraavaksi, se toimi oikein hyvin. En tarvinnut edes rauhoittavia ja operaatio oli hyvin nopeasti ohi. Myös kaikkien viisurien poistoissa ovat olleet tarkkona siitä että toimiihan puudute varmasti. En minä piikkejä tms pelkää, vaan sitä ettei puudute toimisi ja väkisin vaan revittäisiin.

Minulla on myös kokemusta keuhkojen tähystyksestä ja se oli rauhoittavasta lääkityksestä huolimatta aivan järkyttävä operaatio. Ikinä ei ole ollut tukehtumisen tunne yhtä konkreettinen. Luulin oikeasti kuolevani. Voisin verrata sitä letkua henkitorvessa siihen, että jokainen tietää mille tuntuu kun menee pieni hippunen ruokaa henkitorveen: alkaa välittömästi yskittää kovasti. No kuvittelepa sitten kun sinne menee kokonainen tähystysputki kameroineen ja räkäimureineen, yritäpä siinä vaan rauhassa hengitellä kun oksennusrefleksiä ja yskimisrefleksiä ei saa oikein mitenkään poistettua.

Vierailija
106/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä jälleen naiset pätemässä ja kerskailemassa synnytyksillään

Vierailija
107/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja-terveydenhoitajaopiskelijana kyseinen kohtaus järkytti minua suuresti - eniten henkilökunnan käytöksen ja potilaan kohtelun vuoksi. Lääkäri oli mielestäni todella epäasiallinen haavan tyhjentämisen jälkeen todetessaan ääneen, että tännehän mahtuu sormikin, ja sitten vielä heilutteli sitä haavassa, vaikka varmasti näki miten kivuliasta se oli potilaalle! Ja lisäksi se henkilö, ilmeisesti hoitaja(?) joka vain monta kertaa tympeällä äänensävyllä varoitti olemaan tippumatta reunalta, vaikka varmasti näki potilaan olevan tuskissaan. Miksei mennyt pitelemään potilasta?

Emme toki voi tietää, saiko potilas esilääkitystä ja millaista, mutta joka tapauksessa olisin hoitajana ehdottomasti mennyt potilaan viereen rahoittelemaan ja tsemppaamaan häntä ja pitämään tarvittaessa paikallaan, ettei tämä tippuisi reunan yli. Aiemmin mainittu humautus tai suonen kautta annettava vahva kipulääke olisi kyllä ollut tässä enemmän kuin paikallaan.

Vierailija
108/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pidätte tervhuollon ammattilaisia joinakin sadisteina, jotka nauttii kun potilas kokee kipua? Aivan naurettavaa. Me teemme vaikka mitä teidän puolesta. Ja kellon aikana hyvänsä. Me Ei päästä kotiin kellonlyömällä jos potilas tarvitsee meitä. Eikä syödä ja käydä vessassa milloin halutaan. Ei valita helppoja hommia vaan hoidetaanmitä ovesta sisään tulee. Myös tartuntavaarallisia potilaita jne..

Itse alan ammattilaisena olen nähnyt kuolemaa, parantumattomasti syöpäsairaita lapsia, heidän surevia ja murtuneita vanhempia ja vakavasti sairaita aikuisia. Kuolleita vauvoja ja kipua kärsiviä. Ja te hössötätte hammaslääkäristä! Nyt realiteettiterapiaa. Melkeinpä sääliksi käy tyhmyyttä. Asiat kun voisi olla huonomminkin teillä. Olkaa tyytyväisiä siihen jos pahin vaiva on hammaslääkäriin meno.

Ja olen hoitaja joka pitää kädestä kiinni ja itkeekin. Eli tunteet löytyy. Ja joka ikisin hoidan niin kuin toivoisin itseäni tai läheisiäni hoidettavan. Niin toimin myös ollessani nälkäinen tai väsynyt tai vittuuntunut työhöni.

Se salissa työskentelevä

Vierailija
109/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen nyt, mistä tämä monen sivun keskustelu on tullut? Tuo toimenpide oli täysin rutiinia ja oikein tehty. Puudutus oli, henkilökuntaa oli, ammattitaitoinen lääkäri oli. Tunto siitä koivesta ei kokonaan lähde pois, osa potilaistahan hätääntyy siitäkin kun hammas revitään irti vaikka kipua ei ollut. Sama tilanne tuossa. Sen märän purskahtaminen kuului potilaankin korviin asti. Ainut mitä tuossa olisi voinut tehdä toisin, oli se että hoitaja olisi mennyt toiselle puolelle tasoa varmistamaan että potilas ei putoa.

Pitäisikö laastarinkin poisrepäisyyn saada puudutus ja anestesia?

Vierailija
110/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja-terveydenhoitajaopiskelijana kyseinen kohtaus järkytti minua suuresti - eniten henkilökunnan käytöksen ja potilaan kohtelun vuoksi. Lääkäri oli mielestäni todella epäasiallinen haavan tyhjentämisen jälkeen todetessaan ääneen, että tännehän mahtuu sormikin, ja sitten vielä heilutteli sitä haavassa, vaikka varmasti näki miten kivuliasta se oli potilaalle! Ja lisäksi se henkilö, ilmeisesti hoitaja(?) joka vain monta kertaa tympeällä äänensävyllä varoitti olemaan tippumatta reunalta, vaikka varmasti näki potilaan olevan tuskissaan. Miksei mennyt pitelemään potilasta?

Emme toki voi tietää, saiko potilas esilääkitystä ja millaista, mutta joka tapauksessa olisin hoitajana ehdottomasti mennyt potilaan viereen rahoittelemaan ja tsemppaamaan häntä ja pitämään tarvittaessa paikallaan, ettei tämä tippuisi reunan yli. Aiemmin mainittu humautus tai suonen kautta annettava vahva kipulääke olisi kyllä ollut tässä enemmän kuin paikallaan.

Katsoin nyt tuon kohtauksen vielä tarkemmin. Lääkäri tyrkkäsi heti aluksi puudutteen sisään ja koko toimenpide kesti maksimissaan pari minuuttia, ja kuten lääkärikin totesi niin kyseessä oli nopea päivystystoimenpide ettei tarvinnut leikkaussalissa tehdä.

Lääkäri näytti sormea haavassa havainnollistaakseen potilaalle, miten iso haava hänen jalassaan oli, ja kertoakseen että oli hyvä että toimenpide tehtiin koska muuten olisi joutunut leikkaussalissa tekemään.

Potilas itse nosti toisen jalkansa koukkuun ja kampesi itseään kohti sängyn reunaa. Miten hoitajan olisi pitänyt mennä "pitelemään" kyseistä potilasta? Kyseinen hoitajahan sitäpaitsi yritti jutella potilaalle, mm. kysyi tuleeko huono olo, mutta potilas ei sanonut siihen mitään.

Asiallista varoittaa, jos potilas meinaa itse työntää itsensä pois hoitopöydältä, eikä varmaan ensimmäisenä kannata lähteä yrittämään "pitämään paikallaan" jos aikuinen mies yrittää kammeta itsensä pois hoitopisteeltä. 

Sitäpaitsi lääkärin takana oli koko ajan yksi hoitaja? joka seurasi tilannetta ja lopussa seisoi potilaan vierellä, kohtausta oli välissä leikattu. Mitä tässä olisi muka pitänyt oikeasti tehdä toisin ja miten kyseinen potilas vahingoittui hoidon aikana?

Vierailija
111/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri oli mielestäni todella epäasiallinen haavan tyhjentämisen jälkeen todetessaan ääneen, että tännehän mahtuu sormikin, ja sitten vielä heilutteli sitä haavassa, vaikka varmasti näki miten kivuliasta se oli potilaalle!

Ihan kuin oltaisi katsottu eri ohjelmaa. Käsitin että jollain steriilillä sidoksella vielä imeytettiin märkää. Tottakai siinä tungetaan sormet sisään? Se "heiluttelu" tehtiin mielestäni tosi nopeasti. Ja tuo tokaisu: yleensä on parempi että lääkäri kommunikoi selostamalla edes jotain. Parempi sekin kuin olla hiljaa ja sörkkiä. Tuo sormijuttu ei ehkä ollut paras, mutta harva nyt on muutenkaan mestari tuollasessa tilanteessa improvisoimaan.

Vierailija
112/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen sairaalahoito on huipputasoa ja ylipäätään koko terveydenhoito. Olen käynyt eräässä maassa sairaalassa ja voi kauhistus en olisi uskaltanut mennä potilaaksi. 

Jos olisit kaynyt eraassa toisessa maassa sairaalassa olisit voinut huomata kuinka alkeellista Suomessa on. Voi kauhistus, mina en enaa kay Suomessa lomilla koska pelkaan sairastuvani siella.

Vierailija
113/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän sairaalassa tällaiset paiseen puhkaisut hoidetaan inhimillisesti muttei siihen tarvita leikkaussalia. Potilaalle laitetaan ensiavussa tippakanyyli, ja anestesialääkäri antaa päivystyspolilla sitä kautta 10min humauksen (voimakas kipulääke + unilääke) suoneen, sekä lisäksi kirurgi puuduttaa haavan. Sitten paise avataan ja potilas herää kun toimenpide on ohi. Eikä tarvita hengityskonetta vaan potilas hengittää itse. 

Kummallista toimintaa tuossa ohjelman tapauksessa. Kyllä yliopistosairaalassa on anestesialääkäri saatavilla näin lyhyeksi ajaksi ensiapuun.

...tarkennan vielä: humauksen edellytys on että potilas on ollut 6h syömättä ja juomatta. Jos juuri syönyt, voidaan silti puudutuksen lisäksi antaa vahvaa kipulääkettä (Fentanyl, Rapifen tms) ilman unilääkettä suoneen.

Mulle on tehty humautus kiireellisen operaation takia, siinä kohtaa ei välitetty tippaakaan että 6h syömättä ei täyttynyt.

Vierailija
114/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo haukkua hoitohenkilökuntaa aina, milloin on liikaa tatuointeja, milloin meikkiä, milloin ei selosteta riittävästi, milloin liikaa. Minusta aikuiselle miehelle ei tarvitse lässyttää. Kertokaa maa jossa on parempi koulutus hoitohenkilökunnalla? Ja parempi yhtä edullinen hoito? Miksi luulette että suomalaiset hoitajat ja lääkärit ovat niin haluttuja ulkomailla? Suomalaisia hoitajia ja lääkäreitä on siis hyvin paljon ulkomailla töissä. Itse olen hoitaja, teen töissä parhaani, enempään en pysty. Seuraavaksi lähden töihin Norjaan, ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Vierailija
115/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo haukkua hoitohenkilökuntaa aina, milloin on liikaa tatuointeja, milloin meikkiä, milloin ei selosteta riittävästi, milloin liikaa. Minusta aikuiselle miehelle ei tarvitse lässyttää. Kertokaa maa jossa on parempi koulutus hoitohenkilökunnalla? Ja parempi yhtä edullinen hoito? Miksi luulette että suomalaiset hoitajat ja lääkärit ovat niin haluttuja ulkomailla? Suomalaisia hoitajia ja lääkäreitä on siis hyvin paljon ulkomailla töissä. Itse olen hoitaja, teen töissä parhaani, enempään en pysty. Seuraavaksi lähden töihin Norjaan, ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Ole nyt vain hiljaa ja mene sinne Norjaan. 

Vierailija
116/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri oli mielestäni todella epäasiallinen haavan tyhjentämisen jälkeen todetessaan ääneen, että tännehän mahtuu sormikin, ja sitten vielä heilutteli sitä haavassa, vaikka varmasti näki miten kivuliasta se oli potilaalle!

Ihan kuin oltaisi katsottu eri ohjelmaa. Käsitin että jollain steriilillä sidoksella vielä imeytettiin märkää. Tottakai siinä tungetaan sormet sisään? Se "heiluttelu" tehtiin mielestäni tosi nopeasti. Ja tuo tokaisu: yleensä on parempi että lääkäri kommunikoi selostamalla edes jotain. Parempi sekin kuin olla hiljaa ja sörkkiä. Tuo sormijuttu ei ehkä ollut paras, mutta harva nyt on muutenkaan mestari tuollasessa tilanteessa improvisoimaan.

Laitettiin sorbact nauhaa siinä sisälle, lääkärihän sanoi että siinä oli onkalo.

Vierailija
117/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole nyt vain hiljaa ja mene sinne Norjaan. 

Menen, aion sielläkin seurata tätä palstaa tietty. Miksi mun pitäisi olla hiljaa? Olisiko sulla vastauksia mun kysymyksiin? Tai jotain annettavaa keskusteluun (siis täällä saa kertoa mielipiteensä, tämä on siis keskustelupalsta) ?

Vierailija
118/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme tiedä onko potilas kieltäytynyt voimakkaista lääkkeistä. Esim. entiset narkkarit eivät halua edes puudtusainetta koska pelkäävät retkahtamista.

Mitä ihmettä oikein hourailet? Että narkkarit retkahtaa PUUDUTUSAINEESTA? Ääliö.

Väkisinkö potilas pitää huumata? jos potilas sanoo ettei halua puudutusainetta vaikka ollaan keskusteltu riskeistä ja vaikutuksesta.

Kerron sinulle uutisen: puudutusaine ei nouse päähän eikä sillä voi ketään huumata.

Vierailija
119/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän sairaalassa tällaiset paiseen puhkaisut hoidetaan inhimillisesti muttei siihen tarvita leikkaussalia. Potilaalle laitetaan ensiavussa tippakanyyli, ja anestesialääkäri antaa päivystyspolilla sitä kautta 10min humauksen (voimakas kipulääke + unilääke) suoneen, sekä lisäksi kirurgi puuduttaa haavan. Sitten paise avataan ja potilas herää kun toimenpide on ohi. Eikä tarvita hengityskonetta vaan potilas hengittää itse. 

Kummallista toimintaa tuossa ohjelman tapauksessa. Kyllä yliopistosairaalassa on anestesialääkäri saatavilla näin lyhyeksi ajaksi ensiapuun.

...tarkennan vielä: humauksen edellytys on että potilas on ollut 6h syömättä ja juomatta. Jos juuri syönyt, voidaan silti puudutuksen lisäksi antaa vahvaa kipulääkettä (Fentanyl, Rapifen tms) ilman unilääkettä suoneen.

Mulle on tehty humautus kiireellisen operaation takia, siinä kohtaa ei välitetty tippaakaan että 6h syömättä ei täyttynyt.

Jos toimenpide on aidosti kiireellinen = potilas kuolee tai vammautuu pysyvästi ellei sitä tehdä 6h sisällä, silloin ei juuri syönyttä potilasta "humauteta" ilman hengitystien varmistusta vaan viedään leikkaussaliin, jossa tehdään nopea intubaatio ja varmistetaan ettei mahan sisältö pääse keuhkoihin. Yleensä maha tyhjenee ruuasta 6 tunnissa, ja ennen sitä on hengenvaarallista humauttaa, koska potilas voi anestesiassa vetää mahan sisällöt keuhkoihin ja saada tehohoitoisen keuhkokuumeen, voi johtaa kuolemaan. 

Jos joku on sut humauttanut ilman hengitystien varmistusta intubaatiolla vaikka olet juuri syönyt, on hän tehnyt hoitovirheen.

Vierailija
120/123 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten traumatisoitumiseen suuri vaikutus on vanhemmilla ja kasvatuksella, toisten lapset tuntuu traumatisoituvan jo suurinpiirtein siitä että lääkäri mittaa verenpaineen. Se, että lapsi on pidetty pumpulissa koko ikänsä ei ole hoitohenkilökunnan vika, joka tekee toimenpiteen joka on välttämätön lapsen terveyden kannalta.

Mun traumoja (90-luvulla ja 00-luvun alussa) lisäsi huomattavasti enemmän kyllä se, että varsinkin faija teki tiettäväksi, kuinka häntä niin hävetti ja järkytti, kuinka lapsensa kehtaakin osoittaa pelkonsa ja yrittää pyytää Kunnianarvoisalta Lääkäriltä pienintäkään myötätunnon osoitusta. En usko olevani ainoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi