Työllistymissuunnitelma 2017 - työkkäri voi määrätä mihin vain noudattamatta yhdessä työttömän kanssa tehtyä työllistymissuunnitelmaa
Maan hallitus ja eduskunnan enemmistö toivottavat Kelan välityksellä kaikille maamme työttömille ikävää uutta vuotta. Työttömyysturvaan tulee paljon muutoksia ja karenssien määrä tulee lisääntymään.
Työttömien velvollisuutta hakea tarjottua työtä ja velvollisuutta osallistua aktiivitoimenpiteisiin tiukennetaan.
Korvaukseton määräaika eli niin sanottu karenssi voi seurata myös sellaisesta palvelun laiminlyönnistä, josta ei ole sovittu TE-toimiston kanssa tehtävässä työllistymissuunnitelmassa.
Avataanpa vähän näitä terveisiä. Hallituksen esityksessä 210/2016 käytetään huomattavasti palstatilaa työllistymissuunnitelman selostamiseen ja perustellaan sanktioita tilanteissa, joissa työtön kieltäytyy suunnitelman laadinnasta tai laiminlyö sen noudattamisen. Sitten koko suunnitelman merkitys mitätöidään. Työllistymisuunnitelmahan on se yhteinen sopimus, joka laaditaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä ja jota aika ajoin tarkistetaan. Ensi vuonna sitä tarkistetaan kolmen kuukauden välein pidettävissä haastatteluissa.
Tähän asti työllistymissuunnitelma on velvoittanut molempia osapuolia, mutta jatkossa se velvoittaa vain työtöntä. Tähän asti suunnitelmaan kirjatun toimenpiteen on pitänyt olla työllistymistä edistävää, mutta jatkossa ei enää tarvitse. Velvoittavaa toimenpidettä ei tarvitse kirjata suunnitelmaan ollenkaan, vaan se voi tulla ihan puskista.
TE-toimisto voi työllistymissuunnitelmasta piittaamatta määrätä työttömän ihan mihin tahansa toimenpiteeseen riippumatta siitä, onko sitä kirjattu yhteisesti sovittuun suunnitelmaan ja onko toimenpiteellä työllistymistä edistävää vaikutusta. Toimenpide voi olla vaikka kuntouttavaa kuviokelluntaa, mutta sinne on mentävä karenssin uhalla.
Hallituksen perustelujen mukaan muutosten tavoitteena on edistää työttömien työllistymistä tiukentamalla heidän velvollisuuttaan osallistua palveluihin. Tämä perustelujen kohta ei oikein aukene, sillä vaikea on kuvitella työttömän työllistyvän yhtään entistä paremmin sillä, että hänet velvoitetaan tietoisesti toimenpiteeseen, joka ihan lain perustelujen mukaan ei millään tavalla edistä hänen työllistymistään.
Hallitus olisi voinut sanoa suoraan, että työttömille halutaan antaa keppiä ja samalla lisätä karenssien määrää.
http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/12/30/karenssip…
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työkkärin käytännöt kovasti häiritsee, kannattaa ilmoittaa sinne ettei enää ole työtön työnhakija. Sitren saa hoitaa asiansa miten parhaaksi näkee, ei ole työkkärin enää määräilemässä.
Minusta se on parempi vaihtoehto, että ihmiset kritisoivat näkemiään epäkohtia ja vääryyksiä. Silloin on pieni mahdollisuus, että niille jopa tehdään jotain.
Kyllä. Elämme aikoja jolloin kannattaa alkaa pitää meteliä epäkohdista ja vääryyksistä. Kaikkeen ei tule alistua. Jännä juttu on, että uskovaisjohtoinen hallituksemme on saanut ihmisten keskuuteen liikkeelle niin paljan pahaa, mielivaltaa, kyykyttämistä. Luulisi et vankja yhteys Taivaanisään aiheuttaisi huomattavasti viisaampia ja inhimillisempia toimenpiteitä.
Poliitikon ei tarvitse kuunnella kansan valituksia koska aina löytyy niitä idiootteja jotka äänestävät sitä mitä aina ennenkin koska heillä sattuu menemään hyvin.
Enemmänkin poliitikko kuuntelee erilaisten edunvalvontajärjestöjen setelitukku kourassa tekemää lobbausta koska vaaleihin osallistuminen on kallista ja suomessa vaalien kuluja voi maksattaa sponsoreilla vielä vaalien jälkeenkin (harvinaisen hölmö käytäntö).
Nainen oululainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap. Osoitatko vielä missä tässä poljetaan työttömän oikeuksia?
Joko olet tai et ole tytötön. Jos olet työtön ja valitset hakeutua työnhakijaksi, niin joudut noudattamaan niitä säännöksiä, jotka kulloinkin ovat voimassa ja sitä vastaan saat rahaa. Jos taas et halua ottaa tätä rahaa vastaan, kukaan ei pakota työtöntä mihinkään. On olemassa toimeentulotuki. Sitä saa hakea jos haluaa. Jos se ei riitä ja haluaa enemmän rahaa, pitää tehdä sen eteen jotain.
Vai ajatko nyt takaa sellaista yhteiskuntaa, jossa muut elättävät ja osa huilii lokkeillen loputtomasti?
Tulen ja teen työtäsi ilmaiseksi: ennen pitkää sinut lomautetaan ja miten näppärästi työnantaja ratkaisee kilpailukykyään😂
Työ on jokaisen terveen oikeus ja työmies/nainen on palkkansa ansainnut: sama työ, sama palkka. Minusta voisi palkkoja laskea jokaiselta niin että tulo on 620 euroa brutto kuukaudessa.
Tahdotko elää yhteiskunnassa missä olemme tasan tarkkaan saman arvoisia?
Siis palkansaajilta työt kiertoon: työkykyiset ja koulutetut kierrättämällä töihin.
Näin saa maistaa työttömyyden herkkua myös työllä taakoitettu: saa kokea omakohtaisesti mitä tarkoittaa kun työn lisäksi menettää yhteisön, oikeuden valita asuinpaikkansa ja terveydenhoitonsa, lastensa harrastusmahdollisuudet ja yhteiskuntaan osallistuminen ylipäätään kun ennen pitkää joudut realisoimaan omistusasunnot ja autot.
Palkat alas tasolle peruspäiväraha ja työt kiertoon: tämän työllisyyttä ja ihmisyyttä edistävän ja parantavan neuvon saa minulta ❤ilmaiseksi.
Osataan sitä täälläkin antaa ja keppiä porkkanan kera tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikaudet on puhuttu siitä, että työttömyystukea vastaan pitäisi tehdä jotain, esim. Ulkoiluttaa vanhuksia, kolata lumia tai kerätä roskia. Lopultakin on otettu askel vaatimuksen toteuttamiseksi.
Millä tavalla nämä tehtävät edesauttavat työllistymistä? Entä onko vanhusten ulkoiluttaminen mielestäsi niin vähäpätöistä työtä, ettei siitä kuulu maksaa oikeaa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut hyvin mielenkiintoisia työllistymistä edistäviä ehdotuksia.
Yksi parhaita on hitsarikoulutus. Muuten ihan ok mutta ms-taudin takia kärsin mm tasa-painohäiriöistä ja käsien vapinasta. Olen aika kömpelö ja tiputtelen tavaroita ja törmäilen seiniin. Lisäksi elimistöni ei kestä korkeita lämpötiloja.
Joo, varmaan musta tulisi oikein hyvä hitsari.Toki haen kaikkia paikkoja joita täytyy, vaikka toisinaan se tuntuu ajan haaskaamiselta ja naurettavalta pelleilyltä.
Hitsaukseen tarvitaan muutenkin luonnonlahjakkuutta,kyllä siinä tosi vakaa käsi saa olla.En usko että kuka tahansa voi sen opetella.
Hieman epäilen tuota hitsauskoulutusehdotusta, ellei alkuperäisen tekstin kirjoittaja sitten tarkoita niitä satunnaisia Oma asiointiin automaattisesti arvottuja erilaisia koulutuksia, jotka eivät ole välttämättä mitenkään personoituja? Eihän niihin tarvitse hakea. Jos taas kirjoittaja on saanut kotiinsa velvoittavan kutsun hitsaajakoulutukseen, niin kannattaisi soittaa TE-toimistoon ja pyytää, että tiedot päivitetään ajan tasalle. Ei TE-toimisto mikään ajatusten lukija ole - jos tiedot eivät ole ajan tasalla, niin ei voi odottaa, että siellä tiedettäisiin ihmisten elämääntilanne ja työkyky.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työkokeilussa olevia jätetään yksin työskentelemään. Siis ilman valvontaa. Siinä rikotaan lakia ja se pitäisi työkokeilijan aina raportoida. Tosin työnantaja voi sitten kostoksi keksiä kokeilijasta huonoja puolia jopa aiheuttaa karenssin.
Kysehän ei ole siitä etteikö työttömänä tehtäisi vapaaehtoistyötä. Vaan siitä että työttömän pitää ottaa vastaan sitä vapaaehtoistyötä mitä työkkäri määrää. Esim itse kävin soppajonossa auttamassa mutta työkkäri kielsi sen ja nyt käyn yhdessä koulussa jakamassa ruokaa työkkärin määräyksestä. Huvittavinta että koululle mua suositeltiin koska mulla oli työhön kokemusta siitä omasta vapaaehtoistyöstä. Lisäksi nyt käyn vain 1 päivänä viikossa siellä 4,5 tuntia ja työkkäri on tyytyväinen. Soppajonossa olin 2-4krt viikossa jopa 6h päivässä. Juuri tää kyykytys on idoottimaista.
Ei työkokeilija saa karenssia puheiden perusteella. Täytyy olla osoittaa samanlainen syy kuin irtisanomistilanteessa eli työkokeilija uhkaa muiden henkeä tms. Mistä ihmeestä ihmiset keksii omia tulkintojaan ja siten itse aiheuttaa sen, että työkokeilijoita kohdellaan miten tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut hyvin mielenkiintoisia työllistymistä edistäviä ehdotuksia.
Yksi parhaita on hitsarikoulutus. Muuten ihan ok mutta ms-taudin takia kärsin mm tasa-painohäiriöistä ja käsien vapinasta. Olen aika kömpelö ja tiputtelen tavaroita ja törmäilen seiniin. Lisäksi elimistöni ei kestä korkeita lämpötiloja.
Joo, varmaan musta tulisi oikein hyvä hitsari.Toki haen kaikkia paikkoja joita täytyy, vaikka toisinaan se tuntuu ajan haaskaamiselta ja naurettavalta pelleilyltä.
Hitsaukseen tarvitaan muutenkin luonnonlahjakkuutta,kyllä siinä tosi vakaa käsi saa olla.En usko että kuka tahansa voi sen opetella.
Hieman epäilen tuota hitsauskoulutusehdotusta, ellei alkuperäisen tekstin kirjoittaja sitten tarkoita niitä satunnaisia Oma asiointiin automaattisesti arvottuja erilaisia koulutuksia, jotka eivät ole välttämättä mitenkään personoituja? Eihän niihin tarvitse hakea. Jos taas kirjoittaja on saanut kotiinsa velvoittavan kutsun hitsaajakoulutukseen, niin kannattaisi soittaa TE-toimistoon ja pyytää, että tiedot päivitetään ajan tasalle. Ei TE-toimisto mikään ajatusten lukija ole - jos tiedot eivät ole ajan tasalla, niin ei voi odottaa, että siellä tiedettäisiin ihmisten elämääntilanne ja työkyky.
Nojoo, siihen listaan tulee minullakin koulutuksia aina ouluun asti (asun helsingissä) joten noita ehdotuksia ei tule otettua ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo mielivaltaisuus näkyy jo nyt työkkäritädeistä. Jäin työttömäksi kolme viikkoa sitten, kun työkkäristä soitettiin ensimmäisenä työttömyyspäivänäni sanoin että tulen saamaan työtä tuosta samasta firmasta tammikuun aikana. No he sitten viikon päästä lähetti työtarjouksen OSA-AIKAISESTA koulunkäynninohjaajan paikasta. Pakkohan sinne oli hakea, vaikka näin metallialan työntekijänä ei minulla ole minkäänlaista koulutusta saati työkokemusta lasten kanssa työskentelystä. Pääsin haastatteluun ja näillä näkymin olen paikan saamassa. Ei siinä mitään, mutta hyvin ujona ja hiljaisena ihmisenä en usko minusta paljon olevan hyötyä ko työssä. Seitsemän vuotta koulukiusaamisen uhrina ei taida auttaa asiaa.
Ymmärtäisin ehkä tämän ratkaisun jos ei minulla olisi tiedossa oman alan työtä, mutta tämä tuntuu lähinnä v'ttuilulta työviranomaisten taholta. Mutta siinähän joku muu saa sitten kokoaikatyön, tosin määräaikaisella sopimuksella kun minä en voi edellistä työtäni ottaa vastaan vain sen takia, että olen pakotettu ottamaan täysin minulle sopimattoman viiden kuulauden määräaikaisen osa-aikatyön, josta minulla ei ole tuon taivasllista kokemusta.
Meilläpäin koulunkäynninohjaajaksi on todella vaikea päästä, joten erikoista, että noin helposti ilman sopivaa taustaa saat töitä, mistä muut vain uneksivat. Jos pääset vanhaan kokoaikatyöhösi kevääksi, niin ei tietenkään kukaan pakota sinua koulunkäynninohjaajaksi. Huomioithan, että työtarjouksen lähettäjä voi olla joku ihan muu 2000 työntekijästä kuin se, jonka kanssa keskustelit. Tosin tarinasi on hieman epäuskottava, jos olet heti ensimmäisenä työttömyyspäivänä saanut soiton työkkäristä. En tiedä ketään, jolle olisi heti soitettu. Koulukiusaamistaustasi takia olisit kyllä varmaan hyvä koulunkäynnin ohjaaja, kun osaisit huomioida erilaiset lapset ja tukea heitä niillä sanoilla, mitä vaille itse jäit nuorempana. Ehkäpä jopa auttaisi sinua pääsemään koulukiusaamiseen liittyvistä traumoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mielivaltaisuus näkyy jo nyt työkkäritädeistä. Jäin työttömäksi kolme viikkoa sitten, kun työkkäristä soitettiin ensimmäisenä työttömyyspäivänäni sanoin että tulen saamaan työtä tuosta samasta firmasta tammikuun aikana. No he sitten viikon päästä lähetti työtarjouksen OSA-AIKAISESTA koulunkäynninohjaajan paikasta. Pakkohan sinne oli hakea, vaikka näin metallialan työntekijänä ei minulla ole minkäänlaista koulutusta saati työkokemusta lasten kanssa työskentelystä. Pääsin haastatteluun ja näillä näkymin olen paikan saamassa. Ei siinä mitään, mutta hyvin ujona ja hiljaisena ihmisenä en usko minusta paljon olevan hyötyä ko työssä. Seitsemän vuotta koulukiusaamisen uhrina ei taida auttaa asiaa.
Ymmärtäisin ehkä tämän ratkaisun jos ei minulla olisi tiedossa oman alan työtä, mutta tämä tuntuu lähinnä v'ttuilulta työviranomaisten taholta. Mutta siinähän joku muu saa sitten kokoaikatyön, tosin määräaikaisella sopimuksella kun minä en voi edellistä työtäni ottaa vastaan vain sen takia, että olen pakotettu ottamaan täysin minulle sopimattoman viiden kuulauden määräaikaisen osa-aikatyön, josta minulla ei ole tuon taivasllista kokemusta.
Ja et voi irtisanoutua tuosta osa-aikatyöstä saatuasi tarjouksen vanhalta työnantajalta koska...?
Määräaikaisesta ei voi irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja et voi irtisanoutua tuosta osa-aikatyöstä saatuasi tarjouksen vanhalta työnantajalta koska...?
Tottakai voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi
Määräaikainen työsopimus päättyy, kun määräaika on päättynyt tai sovittu tehtävä suoritettu.
Määräaikaista työsopimusta ei pääsääntöisesti voi irtisanoa. Jos irtisanomisoikeudesta on nimenomaan sovittu, työntekijä voi kuitenkin irtisanoa määräaikainen työsopimuksensa päättymään kesken työsuhteen. Työsopimuksen osapuolet voivat myös yhteisesti sopia määräaikaisen työsopimuksen päättämisestä siitä huolimatta, ettei irtisanomisoikeudesta ole ennalta sovittu. Huomioitava on näissä tilanteissa on, että sopimisen todennäköisesti vaikuttaa työttömyysturvaan.
Ihan hulluja trolleja ihmsillä.
Ensinnäkään ketään ei pakoteta työkokeiluun. Ei kukaan työnantaja halua riesakseen ihmistä, joka ei tee mitään ja sabotoi muiden tekemiset.
Toiseksi työkokeilusta tehdään sopimus ja jos työnantaja jättää työkokeilijan tekemään täysin yksin töitä (esim. vaatii, että kokeilija on illalla viimeisenä töissä, sulkee ovet ja siivoaa), niin yhteys te-toimistoon, sieltä kyllä palautetaan työkokeilumahdollisuuden tarjoaja ruotuun.
Kolmanneksi todellakin palveluun voidaan nyt määrätä, vaikka siitä ei ole sovittu suunnitelmassa. Ideana on se, että asiakas itse valitsee sopivan palvelun, mutta jos mikään ei kelpaa, niin sitten voi päätyä uravalmennukseen niin, että ei saa kulukorvausta. Suunnitelmanteossa se korvaus kun on "porkkana", joka kannattaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi
Määräaikainen työsopimus päättyy, kun määräaika on päättynyt tai sovittu tehtävä suoritettu.
Määräaikaista työsopimusta ei pääsääntöisesti voi irtisanoa. Jos irtisanomisoikeudesta on nimenomaan sovittu, työntekijä voi kuitenkin irtisanoa määräaikainen työsopimuksensa päättymään kesken työsuhteen. Työsopimuksen osapuolet voivat myös yhteisesti sopia määräaikaisen työsopimuksen päättämisestä siitä huolimatta, ettei irtisanomisoikeudesta ole ennalta sovittu. Huomioitava on näissä tilanteissa on, että sopimisen todennäköisesti vaikuttaa työttömyysturvaan.
Olen itse ollut töissä (terv.huoltoala) kahdella isolla työnantajalla, jossa käytetään paljon määräaikaisia työsopimuksia. Koskaan työnantaja ei ole suostunut laittamaan sopimukseen lisäehtoa, joka mahdollistaisi irtisanoutumisen. He nimenomaan edellyttävät, että määräaikainen pysyy määräaikaisuuden loppuun saakka. Syynä tähän on hlöstön vaikea saatavuus ja muut rekryongelmat, vaivannäkö perehdytyksen suhteen ja työprojektien pitkäkestoisuus (projektille käy huonosti jos henkilö katoaa kesken projektin).
Vierailija kirjoitti:
Itse 54-vuotiaana työttömänä naisena odotan oikein innolla , mitä he varalleni keksivät. Tässä iässä on jo yhtä jos toista toista kremppaa, joten voi ilmaistyössä tulla aika nopeasti sairausloma eteen. Ja ei ikäiseni jaksa fyysistä työtä, näin sanoi esimies , joka kutsui minut haastatteluun, vaikka ikäni näkyi hakemuksessani.
niinpä, itsekin keikun ikävänä lukuna työttömien joukossa, vaikka olenkin työkyvytön. siitä vaan aktivointia kehiin, mähän lähden mihin vaan. tosin saattaa krooninen hermokipu alkaa pahenemaan jos alkaa turhia paskarasteja satelemaan.. meillä työttömillä paskoilla on aikaa jonottaa lääkärissä.
ja kaikille vinkujille tiedoksi; olen reilu 40, teinistä tehnyt töitä, ja verovaroja kartuttanut melko reilustikin. kannattaa miettiä miten itse toimisitte vastaavassa tilanteessa.. ja päättäjien kannattaa muistaa että niin metsä vastaa..
ja sipilä&co:n esimerkkiä noudattaen voidaan sitten me muutkin piilottaa omaisuus ja myydä kaikki tuottava ulkomaille. kyllä se isänmaa sitten aikanaan taas pelastetaan kunhan maanpetturit on laitettu matkaan kohti eu-ihanuutta kulttuurinrikastuttajien kanssa. ;D
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo termi 'ilmaistyö' hieman harhaanjohtava, jos niiltä päiviltä saa sentään päivärahan, eli palkan?
Kyllä se työnantajalle on ihan ilmaista. Verorahoista työnantajalle maksettu työntekijä, josta hyötyy ainoastaan työnantaja.
Tulen ja teen työtäsi ilmaiseksi: ennen pitkää sinut lomautetaan ja miten näppärästi työnantaja ratkaisee kilpailukykyään😂
Työ on jokaisen terveen oikeus ja työmies/nainen on palkkansa ansainnut: sama työ, sama palkka. Minusta voisi palkkoja laskea jokaiselta niin että tulo on 620 euroa brutto kuukaudessa.
Tahdotko elää yhteiskunnassa missä olemme tasan tarkkaan saman arvoisia?