Voiko työkkäri pakottaa karenssin uhalla matkatyöhön?
Saako karenssin, jos kieltäytyy työstä, jossa on matkustamista? Siis sellaista matkustamista, joka ei mahdu normaalin työpäivän sisään, vaan vaatisi aamulla aikaista lähtöä ja illalla myöhäistä paluuta, tai jopa yöpymistä?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teille jotka ihmettelette asennettani. Olen hakenut aktiivisesti töitä, sellaisia työpaikkoja joissa ei tarvitse matkustaa. En halua olla työtön vaan tehdä työtä, minulla on ihan hyvä ura takana ja vielä edessä myös. Mutta nyt työkkäri tuli ikävästi "väliin", ja laittoi tarjouksen työhön, joka onkin matkatyötä. Sen takia sinne ei varmaan paljon hakijoita ollutkaan, koska harva jaksaa matkustaa. Ja yritykseni olla epäinnostunut työmatkoista ei sitten ilmeisesti haastattelussa riittänyt, vaan sain sen työn. Tuntuu ahdistavalta, että nyt pakotetaan matkatyöhön, jossa koiran arjen järjestäminen on hankalaa, ja jossa olen aiemmin väsyttänyt itseni. Suoraan sanottuna inhoan työmatkoja. Ottaisin oikein mielelläni vastaan vaikka paljon pienempipalkkaisen työn, jonne olisi yhteensä kolmen tunnin kestoinen kulkeminen päivässä, mutta nämä hotelliyöt vaan on minulle ihan liikaa nyt. Itkettää, että tässä kävi näin. Oma aktiivisuus ei tuota tulosta ja sitten pakotetaan johonkin mikä ahdistaa. En välttele työtä enkä halua olla elättinä. Mutta tuntuu kohtuuttomalta että tulee karenssi jos ei suostu johonkin hyvin hankalaan ja väsyttävään. Ap.
Ei juma... miten kehtaat?
Terv. yh äiti joka sai 3 kk karenssin kun ei ottanut vastaan 3- vuorotyötä vastaan lapsen ollessa 1,5 vuotias
Kertoo hyvin mikä tässä maassa ja ihmisten asenteissa on vikana, sinunlaistasi ymmärretään kun on KOIRANHOITO- ongelmia???
Miksi yh-äiti ei hakenut lapselleen hoitopaikkaa vuorohoitoon?
Miksi ap koiranomistaja yh ei hae hurtalleen hoitopaikkaa kennelliin?
Tämä vastauksesi kuvaa juuri mitä tarkoitan, kun lastenhoito- ongelmista avautuu tulee heti sata vastausta jossa sanotaan että mitäs hankit lapsia, hoida itse. Koiranomistajaa ymmärretään kun joutuu 1-2 yötä kk olemaan erossa koirastaan?Mitens luulet sen 1,5 vuotiaan kun vuoro voi olla 12 h eikä lasta voi hakea hoidosta keskellä yötä yöunien takia voi tulla hoitopäivän pituudeksi sellaiset 24 h monta kertaa viikossa.
Joten ei, ymmärrystä ei riitä ap:n tapaisille koiranomistajille jotka KOIRAN hoidon takia eivät voi ottaa työpaikkaa vastaan.
En voi ap:lle sanoa muuta kuin "mitäs läksit" "mitäs hankit koiran" "hoida se koirasi miten haluat ei kuulu muillle" "älä rasita muita koiranhoito- onglemillasi" jne.
On se koiran yh:nä olo varmaan aika rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teille jotka ihmettelette asennettani. Olen hakenut aktiivisesti töitä, sellaisia työpaikkoja joissa ei tarvitse matkustaa. En halua olla työtön vaan tehdä työtä, minulla on ihan hyvä ura takana ja vielä edessä myös. Mutta nyt työkkäri tuli ikävästi "väliin", ja laittoi tarjouksen työhön, joka onkin matkatyötä. Sen takia sinne ei varmaan paljon hakijoita ollutkaan, koska harva jaksaa matkustaa. Ja yritykseni olla epäinnostunut työmatkoista ei sitten ilmeisesti haastattelussa riittänyt, vaan sain sen työn. Tuntuu ahdistavalta, että nyt pakotetaan matkatyöhön, jossa koiran arjen järjestäminen on hankalaa, ja jossa olen aiemmin väsyttänyt itseni. Suoraan sanottuna inhoan työmatkoja. Ottaisin oikein mielelläni vastaan vaikka paljon pienempipalkkaisen työn, jonne olisi yhteensä kolmen tunnin kestoinen kulkeminen päivässä, mutta nämä hotelliyöt vaan on minulle ihan liikaa nyt. Itkettää, että tässä kävi näin. Oma aktiivisuus ei tuota tulosta ja sitten pakotetaan johonkin mikä ahdistaa. En välttele työtä enkä halua olla elättinä. Mutta tuntuu kohtuuttomalta että tulee karenssi jos ei suostu johonkin hyvin hankalaan ja väsyttävään. Ap.
Terv. yh äiti joka sai 3 kk karenssin kun ei ottanut vastaan 3- vuorotyötä vastaan lapsen ollessa 1,5 vuotias
Kertoo hyvin mikä tässä maassa ja ihmisten asenteissa on vikana, sinunlaistasi ymmärretään kun on KOIRANHOITO- ongelmia???
Miksi ap koiranomistaja yh ei hae hurtalleen hoitopaikkaa kennelliin?
Tämä vastauksesi kuvaa juuri mitä tarkoitan, kun lastenhoito- ongelmista avautuu tulee heti sata vastausta jossa sanotaan että mitäs hankit lapsia, hoida itse. Koiranomistajaa ymmärretään kun joutuu 1-2 yötä kk olemaan erossa koirastaan?Mitens luulet sen 1,5 vuotiaan kun vuoro voi olla 12 h eikä lasta voi hakea hoidosta keskellä yötä yöunien takia voi tulla hoitopäivän pituudeksi sellaiset 24 h monta kertaa viikossa.
Joten ei, ymmärrystä ei riitä ap:n tapaisille koiranomistajille jotka KOIRAN hoidon takia eivät voi ottaa työpaikkaa vastaan.
En voi ap:lle sanoa muuta kuin "mitäs läksit" "mitäs hankit koiran" "hoida se koirasi miten haluat ei kuulu muillle" "älä rasita muita koiranhoito- onglemillasi" jne.
On se koiran yh:nä olo varmaan aika rankkaa.
Toisaalta ap voisi hakea kotihoidontukea jos koira on alle 3 v, onhan se pienempi summa kuin työkkärin rahat mutta ei kuluisi tt- korvausaika ja tarvitisi hakea hoitopaikkaa. Olisi koirallekin parempi, kun hoitoryhmät tuppaavat olemaan nykyään isoja.
Toisaalta kyllä se arki sujuu kun vaan organisoi, kuule on sitä ennenkin koirat olleet yksin ulkona kopissaan haukkumassa, kun äiti oli töissä. Ei kasva pullamössökoirasukupolvea. Ja tulee sopeutuva koira aikuisena. Kyllä se päivärytmi muotoutuu, koirat ovat yllättävä sopeutuvaisia. Ennenkin vietiin heti aamusta koira koppiinansa haukkumaan ja tultiin illalla myöhään kotiin ja koirat pärjäsivät ihan hyvin.
Niin se vaan on että jos päättää koiran hankkia tulee se elämä mitoittaa koiran mukaan, ei voi olettaa että toiset maksavat koiran elämän ja koiran kopin, luut jne. Kannattaa miettiä, kun tulee murrosikä ja harrastusmenot voivat olla kalliimmat olisi hyvä olla työpaikka jotta voi tarjota murkkuikäiselle koiralleen parasta.
Vai etkö halua, ja oletat että muut maksavat karvaperseen elämisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koira tai muu harrastus estää työllistymistä niin karenssi tulee. Mutta miksi kuvittelet että saisit työn?
Tiedän, että tulee karenssi, jos ei ota työtä, joka olisi työssäkäyntialueen sisäpuolella. Mutta jos työ sisältää toistuvasti palavereita työssäkäyntialueen ulkopuolella, muualla suomessa? Eli on osittain matkatyötä. Kyseinen firma on valinnut minut siihen työhön haastatteluiden perusteella. Ap.
Et siellä haastattelussa saanut suutasi auki sanoaksesi, ettet voi tehdä matkatyötä? Joo, veemäinen työnantaja olisi voinut ilmoittaa te-toimistoon, että et halunnut ottaa paikkaa vastaan, mutta 99 % työnantajista olisi mieluummin valinnut sen hakijan, joka voi ja haluaa tehdä matkatyötä.
Jos sinulle tarjotaan työpaikkaa, johon olet jo ollut haastattelussa ja sinut on sopivaksi katsottu, niin tottakai tulee karenssi ellet ota sitä vastaan. Niin pitääkin tulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin ja työpaikan välinen matkustelu on ihan eri asia kuin se, kun työn tekemisen luonteeseen kuuluu matkustelu. Yleensä tämä mainitaan jo työhakemuksessa. Jos olet työtön ja haet ja saat kokoaikaisen ja jatkuvan työpaikan johon kuuluu matkatyötä on se otettava vastaan. Muuten tulee karenssi. Kehoittaisin olemaan hakematta tuollaista paikkaa tai jos työkkäri vaatii haastattelua, on käyttäyduttävä niin ettei paikkaa saa.
Koiran saa hoitoon tai joku voi sitä hoitaa mikäli koira on hoitoon sopeutuva.
Toinen vaihtoehto on karenssi.
Mieti kuitenkin että työpaikasta saat palkka ja on myös lomia ja vapaata. Ehkä lisääntyvillä rahavaroilla voit ilahduttaa koiraasikin pikku jutuilla tai/ja sulla on sairauden varalle rahaa. Tsemppiä. Kaikki menee hyvin.Siis meinaatko oikeasti, että työkkäri voi pakottaa työhön, jossa työn luonteeseen kuuluu matkustelu, ja se mainitaan ilmoituksessa. Eli työkkäri voi velvoittaa hotelliöihin kaukana kotoa toistuvasti?
Työkkäri ei velvoita yhtään mihinkään. Kenenkään ei tarvitse edes olla työkkärin asiakas, joten lakkaa jankuttamasta tuosta. Se on mahdollinen työnantajasi, joka vaatii matkustusvalmiutta, ei työkkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin korventaa tää keskustelu ja ap:n asenne :/ Siis tyyppi on saanut työpaikan, josta saa ilmeisesti ihan säädyllisen palkan (ainakin yli 9e/h +lisät?) ja jossa saa vieläpä matkustella - Ruotsiinkin asti. Nämähän tietysti työnantaja korvaa. Työ saattaa olla hyvinkin mielenkiintoista ja antaa hienoja kokemuksia sekä mahdollisuuden verkostoitua. Ei sitä ihan missä vain perusduunissa reissata kuukausittain "kokouksissa" ympäri Suomea. Plus ap saa vielä jonkun "päivärahan" siihen päälle vai? Siis sen normaalin palkan lisäksi?
Mutta ainoaksi ongelmaksi ap on tehnyt koiransa. Siis haloo. Kuinka kaventunut elämä voi ihmisellä olla, että koira estää ottamasta töitä vastaan - varsinkin noin mielenkiintoisen. Ja mä ihmettelen millä rahalla ap kustantaa tällä hetkellä työttömänä koiransa? Vakuutusmaksut? Eläinlekuri? Ruuat? Tarvikkeet? Normaali ihminen käy töissä ja tienaa rahaa, jotta sillä on varaa pitää lemmikki. Ap taas maksattaa lemmikkinsä yhteiskunnalla ja kieltäytyy jopa töistä, että voisi maksattaa jatkossakin.
Olen ollut erilaisissa päällikkötehtävissä, ja siksi ansiosidonnaiseni on kohtalaisen suuri, kyllä sillä koiran ruokkii. Jouduin yt:ssä ulos siinä missä moni muu pätevä meillä. Olen allalla, jossa uutta työtä ei näköjään ole ihan helppo löytää, vaikka on korkeasti koulutettu ja kokemusta myös esimiestyöstä. Olen ollut joskus aiemmin työssä, jossa joutui matkustamaan työmatkoilla, ja saanut hotelliöistä ja jatkuvasta pakkaamisesta ihan tarpeekseni. Jos ette ole kokeilleet, niin voin kertoa että se on todella uuvuttavaa. Eli ne matkustamisesta saadut hienot kokemukset on kyllä jo koettu, nyt matkatyö on pelkästään rasite :( . Tiedän, että tätä voi olla vaikea uskoa, jos ei ole koskaan itse matkatyössä uupunut. Olen nimenomaan vaihtanut pois matkatyöstä joitakin vuosia sitten, koska en sitä hyvästä yrityksestä huolimatta enää pidempään jaksanut. Ap.
Jos oikeasti paloit matkatyössä loppuun, miksi et sanonut sitä haastattelussa? Että otat kyllä mielellään työn vastaan, mutta reissuja et voi tehdä koska ajaudut taas burn outiin?
Jos se oli vain "uupumista" eikä varsinainen burn out niin mikset nyt matkustaisi koiran kanssa? Hotelleihin saa viedä koiran! Kai sulla joku tauko duunissa on, että voi lenkittää jne?
Ei todellakaan työmatkoille voi ottaa koiraa mukaan. Ei ole työnantajan velvollisuus järjestää yhdelle työntekijälle paikkaa lemmikkivaunuun sillä aikaa, kun muut mahdollisesti matkustavat kokousvaunussa, tai huolehtia lemmikille paikkaa lentokoneen ruumaan, lemmikkiystävällisiä hotelleja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin korventaa tää keskustelu ja ap:n asenne :/ Siis tyyppi on saanut työpaikan, josta saa ilmeisesti ihan säädyllisen palkan (ainakin yli 9e/h +lisät?) ja jossa saa vieläpä matkustella - Ruotsiinkin asti. Nämähän tietysti työnantaja korvaa. Työ saattaa olla hyvinkin mielenkiintoista ja antaa hienoja kokemuksia sekä mahdollisuuden verkostoitua. Ei sitä ihan missä vain perusduunissa reissata kuukausittain "kokouksissa" ympäri Suomea. Plus ap saa vielä jonkun "päivärahan" siihen päälle vai? Siis sen normaalin palkan lisäksi?
Mutta ainoaksi ongelmaksi ap on tehnyt koiransa. Siis haloo. Kuinka kaventunut elämä voi ihmisellä olla, että koira estää ottamasta töitä vastaan - varsinkin noin mielenkiintoisen. Ja mä ihmettelen millä rahalla ap kustantaa tällä hetkellä työttömänä koiransa? Vakuutusmaksut? Eläinlekuri? Ruuat? Tarvikkeet? Normaali ihminen käy töissä ja tienaa rahaa, jotta sillä on varaa pitää lemmikki. Ap taas maksattaa lemmikkinsä yhteiskunnalla ja kieltäytyy jopa töistä, että voisi maksattaa jatkossakin.
Olen ollut erilaisissa päällikkötehtävissä, ja siksi ansiosidonnaiseni on kohtalaisen suuri, kyllä sillä koiran ruokkii. Jouduin yt:ssä ulos siinä missä moni muu pätevä meillä. Olen allalla, jossa uutta työtä ei näköjään ole ihan helppo löytää, vaikka on korkeasti koulutettu ja kokemusta myös esimiestyöstä. Olen ollut joskus aiemmin työssä, jossa joutui matkustamaan työmatkoilla, ja saanut hotelliöistä ja jatkuvasta pakkaamisesta ihan tarpeekseni. Jos ette ole kokeilleet, niin voin kertoa että se on todella uuvuttavaa. Eli ne matkustamisesta saadut hienot kokemukset on kyllä jo koettu, nyt matkatyö on pelkästään rasite :( . Tiedän, että tätä voi olla vaikea uskoa, jos ei ole koskaan itse matkatyössä uupunut. Olen nimenomaan vaihtanut pois matkatyöstä joitakin vuosia sitten, koska en sitä hyvästä yrityksestä huolimatta enää pidempään jaksanut. Ap.
Jos oikeasti paloit matkatyössä loppuun, miksi et sanonut sitä haastattelussa? Että otat kyllä mielellään työn vastaan, mutta reissuja et voi tehdä koska ajaudut taas burn outiin?
Jos se oli vain "uupumista" eikä varsinainen burn out niin mikset nyt matkustaisi koiran kanssa? Hotelleihin saa viedä koiran! Kai sulla joku tauko duunissa on, että voi lenkittää jne?
Ei todellakaan työmatkoille voi ottaa koiraa mukaan. Ei ole työnantajan velvollisuus järjestää yhdelle työntekijälle paikkaa lemmikkivaunuun sillä aikaa, kun muut mahdollisesti matkustavat kokousvaunussa, tai huolehtia lemmikille paikkaa lentokoneen ruumaan, lemmikkiystävällisiä hotelleja jne.
Miettikää tätä samaa jos joku ehdottaisi voiko ottaa lapsen ja hoitajan mukaan ja vaatisi erikoisjärjestelyjä sen vuoksi. Voin kuvitella haukkumisviestien tulvaa.
Mutta hei kyllähän tollanen pitää järjestää KOIRAN takia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo yh, mutta ihan samaa mieltä olen. Etenkin mua vituttaa että minut pakotettiin takaisin töihin lapsen ollessa 1v ja tekemään kolmen henkilön työt kun pomo istui persettä leveämmäksi ihan lapsen 1,5 vuotiaaksi saakka ja sai vielä ylennyksen. Miksi minun lapseni pitäisi olla huonommassa asemassa kuin sinun? Ja palkaksi potkut sitten kun ei enää kotihoidontukeakaan voi saada. Jotkut naiset ovat oikeasti noitia.
Miten täss kävi ap?? Itsellä vähön samantapainen tilanne. En haluaisi kysyä työkkäriltä mitään.
Eikö työhaastattelussa todella kysytty, miksi olet vaihtanut pois aikaisemmasta työstä?
Sinun asennettasi todella ihmettelemme me, jotka olemme olleet työttömänä korkeakoulututkinnoista ja pitkästä työkokemuksesta huolimatta, ja jotka olemme lähteneet töihin yli 800 kilometrin päähän viikoiksi.
Kyllä ymmärrämme, että ei sitä aina kaikkea jaksa, mutta sinä olet paljon paremmassa asemassa kun haet seuraavaa työpaikkaa , kun olet silloin töissä.