Voiko työkkäri pakottaa karenssin uhalla matkatyöhön?
Saako karenssin, jos kieltäytyy työstä, jossa on matkustamista? Siis sellaista matkustamista, joka ei mahdu normaalin työpäivän sisään, vaan vaatisi aamulla aikaista lähtöä ja illalla myöhäistä paluuta, tai jopa yöpymistä?
Kommentit (89)
Haet toimeentulotukea karenssin ajaksi ja sinnittelet, hyvällä tuurilla saat muuta työtä. Kyllä sä selviät, ymmärrän kyllä ton huolen ja säädön kun itsekin yksinäinen koiranomistaja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkkäri sitä päätä, saatko työn vai et, vaan se työnantaja, joka haastattelee sut!!! Jos edes pääset haastatteluun asti. Oletko siis saanut työtarjouksen työkkäristä? Tiedätkö edes, mitä se käytännössä tarkoittaa?
Siitä on jo aikaa mutta ainakin ennen kun otin vielä töihin noita henkilöitä työkkäriltä tuli jälkikäteen kysely että oliko hakenut ja miksi ei tullut valituksi. Yhdestä hakijasta ilmoitin suoraan että tuli haastatteluun mutta sanoi ekana haastattelussa että ei halua töitä vaan käskystä tullut. Ärsytti niin minun ajan tuhlaaminen.
Kai niitä on jotain kenneleitä tai joku maksua vastaan hoitaisi koiraa. Tai sitten yksin kotiin ja kääkkii sisälle sen aikaa.
Ap, ymmärrän hyvin jos et halua ottaa työtä vastaan koirasi takia, mutta halusin vaan muistuttaa, että koirahotelleille on vaihtoehtoja. Voisitko ottaa esim. yhteyttä paikkakuntasi 4H-kerhoon ja kysyä olisiko heillä antaa dogsitter-kurssin suorittaneiden yhteystietoja? Sitteri voi käydä sopimuksen mukaan kotonasi syöttämässä, lenkittämässä ja leikittämässä koiraasi, osalla voi olla myös mahdollisuus ottaa koira omaan kotiinsa hoitoon (mutta noin lyhyistä jaksoista kun on kyse, itse jättäisin omaan tuttuun paikkaan). 4H-dogsittereitä löytyy usein myös pieniltä paikkakunnilta.
Koirani ei ole mikään pieni fifi, jonka kanssa naapurin teini pärjäisi, vaan iso rottis. Ja kun sen olen viisi vuotta sitten ottanut, niin koen olevani siitä vastuussa, ei perheenjäsentä niin vain pois laiteta. Enkä koiran takia tietystikään kieltäytyisi normaalista työstä, mutta tämä matkatyö hotelliöineen on nyt kyllä ongelma minulle. Ap.
Ja työmatkat siis kerran tai kaksi kuussa ilmeisesti sellaisia, että lähtö kotoa ma-aamulla klo 6:30, ja takaisin kotiin ehtii ti-illaksi klo 22. Suunnilleen kuulemma noin. Ap.
Maksaako se työkkäri myös ne työmatkat ? Jos ei näet omista autoa,niin aika kalliiksi tulee se kuukauden junalippukin. Eikä se bussiliikennekään enää Suomessa automaattisesti joka paikassa ole edes toimiva ratkaisu. Onkohan se kansantaloudellisestikaan kovin kannattavaa kulkea 50 km:n päähän jotain ravintolan tiskaushommia tai pizzakokin hommia tekemään? Pitäisi työllistää ensisijassa paikallista työvoimaa kaikkialla.
Kun et alunalkaen halunnut työtä, mikset sanonut haastattelussa, että työn tekeminen olisi sinulle ongelmallista hoitojärjestelyjen takia? Kyllä työnantaja olisi jättänyt valitsematta sopivasti haluttoman työnhakijan.
Vierailija kirjoitti:
Haet toimeentulotukea karenssin ajaksi ja sinnittelet, hyvällä tuurilla saat muuta työtä. Kyllä sä selviät, ymmärrän kyllä ton huolen ja säädön kun itsekin yksinäinen koiranomistaja.
Olet ilmeisesti ainoa, joka ymmärtää. Muut näköjään ottaisi riemusta kiljuen vastaan matkatyön hotelliöineen vaikka olisi mitä muita arkisia velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako se työkkäri myös ne työmatkat ? Jos ei näet omista autoa,niin aika kalliiksi tulee se kuukauden junalippukin. Eikä se bussiliikennekään enää Suomessa automaattisesti joka paikassa ole edes toimiva ratkaisu. Onkohan se kansantaloudellisestikaan kovin kannattavaa kulkea 50 km:n päähän jotain ravintolan tiskaushommia tai pizzakokin hommia tekemään? Pitäisi työllistää ensisijassa paikallista työvoimaa kaikkialla.
Edelleen siis ongelma ei ole matkat kotoa työpaikalle eli toimistolle. Vaan matkat kokouksiin eri puolille suomea, joskus ruotsiin. Toimistolle olisi kotoani tunti, se on ihan ok. Työkkäri ei tietenkään sitä maksaisi vaan minä itse. Työnantaja maksaisi tietysti junaliput ja lentoliput noihin kaukana oleviin kokouksiin, ihan niin kuin matkatyössä työnantaja aina maksaa ne työmatkat. Ja hotellit. Ap.
No eihän sitä omasta pussista voi maksella hotelli yöpymisiä työn takia. Työpaikan pitää tarjota yöpymismahdollisuus. Siinä vaiheessa eläimille sopiva hotelli. Eihän ne voi vaatia lapsiperheen vanhempiakaan jäämään toiselle paikkakunnalle yöksi työn takia ja lapset seisoo päiväkodin pihalla sulkemisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana. Tulee toikin koira yhteiskunnalle kalliiksi. Nyt pitäisi kiristää näitä avustuksia loisilta.
Anteeks, mut kahvit tyrskähti näppikselle. Hyvä sarkasmi!
Vierailija kirjoitti:
Kun et alunalkaen halunnut työtä, mikset sanonut haastattelussa, että työn tekeminen olisi sinulle ongelmallista hoitojärjestelyjen takia? Kyllä työnantaja olisi jättänyt valitsematta sopivasti haluttoman työnhakijan.
En halunnut sanoa karenssin pelossa suoraan että en voi hotelliöiden takia oikeasti ottaa työtä vastaan ja olen haastattelussa vain työkkärin käskystä. Yritin mutista jotain ei-innostunutta, mutta ilmeisesti epäonnistuin, kun tulin valituksi. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Koirani ei ole mikään pieni fifi, jonka kanssa naapurin teini pärjäisi, vaan iso rottis. Ja kun sen olen viisi vuotta sitten ottanut, niin koen olevani siitä vastuussa, ei perheenjäsentä niin vain pois laiteta. Enkä koiran takia tietystikään kieltäytyisi normaalista työstä, mutta tämä matkatyö hotelliöineen on nyt kyllä ongelma minulle. Ap.
No ota se karenssi sit.
Olen tuo 4H-dogsittereistä kirjoittanut, ja olin itse monta vuotta sitten kurssin siihen mennessä nuorimpana Suomessa suorittanut (piti hakea erityislupaa, että sain osallistua loppukokeeseen). Olin vieläpä aika pienikokoinen teini, ja yksi ekoista hoidokeistani oli nimenomaan todella isokokoinen rotikka (ja omistajan 6-vuotias lapsi "siinä sivussa"). Hyvin pärjättiin kunhan ensin omistajan paikalla ollessa tutustuttiin ja opeteltiin hoidettavien rutiinit. Olin koiran vakihoitaja monta vuotta, kunnes muutin pois alueelta. Jos kuitenkin olet sitä mieltä, että hoitajan pitää olla varttuneempi, meidän kurssilla yli puolet olivat kyllä ihan aikuisia ihmisiä (vanhimmat taisivat olla yli 40). Tietysti sinun tulisi valita sellainen hoitaja, johon pystyt luottamaan ja joka tuntuu oikealta juuri sinulle ja koirallesi.
Eihän toi koira voi olla mikään syy työstä kieltäytymiseen.Johan tässä kaikki hankkisivat koiran tai kotieläimen jonka perusteella voisi kieltäytyä töistä.En halua veronmaksajana olla rahoittamassa näiden ihmisten työttömyyskorvauksia ja sosiaaliavustuksia.
Kodin ja työpaikan välinen matkustelu on ihan eri asia kuin se, kun työn tekemisen luonteeseen kuuluu matkustelu. Yleensä tämä mainitaan jo työhakemuksessa. Jos olet työtön ja haet ja saat kokoaikaisen ja jatkuvan työpaikan johon kuuluu matkatyötä on se otettava vastaan. Muuten tulee karenssi. Kehoittaisin olemaan hakematta tuollaista paikkaa tai jos työkkäri vaatii haastattelua, on käyttäyduttävä niin ettei paikkaa saa.
Koiran saa hoitoon tai joku voi sitä hoitaa mikäli koira on hoitoon sopeutuva.
Toinen vaihtoehto on karenssi.
Mieti kuitenkin että työpaikasta saat palkka ja on myös lomia ja vapaata. Ehkä lisääntyvillä rahavaroilla voit ilahduttaa koiraasikin pikku jutuilla tai/ja sulla on sairauden varalle rahaa. Tsemppiä. Kaikki menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kodin ja työpaikan välinen matkustelu on ihan eri asia kuin se, kun työn tekemisen luonteeseen kuuluu matkustelu. Yleensä tämä mainitaan jo työhakemuksessa. Jos olet työtön ja haet ja saat kokoaikaisen ja jatkuvan työpaikan johon kuuluu matkatyötä on se otettava vastaan. Muuten tulee karenssi. Kehoittaisin olemaan hakematta tuollaista paikkaa tai jos työkkäri vaatii haastattelua, on käyttäyduttävä niin ettei paikkaa saa.
Koiran saa hoitoon tai joku voi sitä hoitaa mikäli koira on hoitoon sopeutuva.
Toinen vaihtoehto on karenssi.
Mieti kuitenkin että työpaikasta saat palkka ja on myös lomia ja vapaata. Ehkä lisääntyvillä rahavaroilla voit ilahduttaa koiraasikin pikku jutuilla tai/ja sulla on sairauden varalle rahaa. Tsemppiä. Kaikki menee hyvin.
Siis meinaatko oikeasti, että työkkäri voi pakottaa työhön, jossa työn luonteeseen kuuluu matkustelu, ja se mainitaan ilmoituksessa. Eli työkkäri voi velvoittaa hotelliöihin kaukana kotoa toistuvasti?
Ei ketään oteta Suomessa pakolla työhön!
Sanot työkkäriin että kiva jee!
Saat maksuosoituksen työnhakumatkaa varten.
Työhaastatteluun menet pikkasen nukkavieruna ja kerrot miten mielellään tulet töihin mutta että myöhästymisiä luvassa kun työmatka on hankala ja olet sairastellut ym ym keksi lisää.
Töihin PÄÄSEE kun on oikein innostunut ja asuu työpaikan lähellä.
Yrittäjänä en missään nimessä ottaisi pitkämatkalaisia! kun esim. työnantaja vakuuttaa mm. työntekijänsä jo työmatkan aikana.
Laita koira pois. Sinä olet työtön ja sinulla on velvollisuus ottaa vastaan työ jos sellaista sinulle osoitetaan. Jos elukan takia kieltäydyt, niin karsenssia paukahtaa.