Voiko työkkäri pakottaa karenssin uhalla matkatyöhön?
Saako karenssin, jos kieltäytyy työstä, jossa on matkustamista? Siis sellaista matkustamista, joka ei mahdu normaalin työpäivän sisään, vaan vaatisi aamulla aikaista lähtöä ja illalla myöhäistä paluuta, tai jopa yöpymistä?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa koiraa hoitoon kerran kuussa? Ihan oikeasti, mä en ymmärrä että ollaan mieluummin himassa kuin palkkatöissä. Ei niitä työpaikkojakaan joka oksalla kasva.
No teoriassa voin laittaa koiran joka kuukausi kerran tai kaksi pariksi vuorokaudeksi koirahotelliin (sitä tuo työ edellyttäisi). Mutta en haluaisi sitä tehdä. Koirahotellit on ikäviä paikkoja, ja kalliita. Mutta kyse ei ole nyt siitä, vaan siitä että mikä on virallinen linjaus tässä asiassa. Voiko tulla karenssi, jos kieltäytyy matkatyöstä?
- No eivät nuo hotellit mitenkään ylihintaisia ole. Työstä kai maksetaan palkkaa? Mukavemminhan tulet elämään töiden myötä vai kuinka? Työpaikkasi ei kuulosta kuitenkaan ihan huonolta, jos siihen kerran liittyy matkustelua?
Itsellänikin on varaa laittaa koira tarvittaessa hotelliin ja olen opiskelija, - ja on varmasti myöskin siinä vaiheessa, kun siirryn kokonaan työelämään. Priorisointi.
Mua jotenkin korventaa tää keskustelu ja ap:n asenne :/ Siis tyyppi on saanut työpaikan, josta saa ilmeisesti ihan säädyllisen palkan (ainakin yli 9e/h +lisät?) ja jossa saa vieläpä matkustella - Ruotsiinkin asti. Nämähän tietysti työnantaja korvaa. Työ saattaa olla hyvinkin mielenkiintoista ja antaa hienoja kokemuksia sekä mahdollisuuden verkostoitua. Ei sitä ihan missä vain perusduunissa reissata kuukausittain "kokouksissa" ympäri Suomea. Plus ap saa vielä jonkun "päivärahan" siihen päälle vai? Siis sen normaalin palkan lisäksi?
Mutta ainoaksi ongelmaksi ap on tehnyt koiransa. Siis haloo. Kuinka kaventunut elämä voi ihmisellä olla, että koira estää ottamasta töitä vastaan - varsinkin noin mielenkiintoisen. Ja mä ihmettelen millä rahalla ap kustantaa tällä hetkellä työttömänä koiransa? Vakuutusmaksut? Eläinlekuri? Ruuat? Tarvikkeet? Normaali ihminen käy töissä ja tienaa rahaa, jotta sillä on varaa pitää lemmikki. Ap taas maksattaa lemmikkinsä yhteiskunnalla ja kieltäytyy jopa töistä, että voisi maksattaa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin korventaa tää keskustelu ja ap:n asenne :/ Siis tyyppi on saanut työpaikan, josta saa ilmeisesti ihan säädyllisen palkan (ainakin yli 9e/h +lisät?) ja jossa saa vieläpä matkustella - Ruotsiinkin asti. Nämähän tietysti työnantaja korvaa. Työ saattaa olla hyvinkin mielenkiintoista ja antaa hienoja kokemuksia sekä mahdollisuuden verkostoitua. Ei sitä ihan missä vain perusduunissa reissata kuukausittain "kokouksissa" ympäri Suomea. Plus ap saa vielä jonkun "päivärahan" siihen päälle vai? Siis sen normaalin palkan lisäksi?
Mutta ainoaksi ongelmaksi ap on tehnyt koiransa. Siis haloo. Kuinka kaventunut elämä voi ihmisellä olla, että koira estää ottamasta töitä vastaan - varsinkin noin mielenkiintoisen. Ja mä ihmettelen millä rahalla ap kustantaa tällä hetkellä työttömänä koiransa? Vakuutusmaksut? Eläinlekuri? Ruuat? Tarvikkeet? Normaali ihminen käy töissä ja tienaa rahaa, jotta sillä on varaa pitää lemmikki. Ap taas maksattaa lemmikkinsä yhteiskunnalla ja kieltäytyy jopa töistä, että voisi maksattaa jatkossakin.
Olen ollut erilaisissa päällikkötehtävissä, ja siksi ansiosidonnaiseni on kohtalaisen suuri, kyllä sillä koiran ruokkii. Jouduin yt:ssä ulos siinä missä moni muu pätevä meillä. Olen allalla, jossa uutta työtä ei näköjään ole ihan helppo löytää, vaikka on korkeasti koulutettu ja kokemusta myös esimiestyöstä. Olen ollut joskus aiemmin työssä, jossa joutui matkustamaan työmatkoilla, ja saanut hotelliöistä ja jatkuvasta pakkaamisesta ihan tarpeekseni. Jos ette ole kokeilleet, niin voin kertoa että se on todella uuvuttavaa. Eli ne matkustamisesta saadut hienot kokemukset on kyllä jo koettu, nyt matkatyö on pelkästään rasite :( . Tiedän, että tätä voi olla vaikea uskoa, jos ei ole koskaan itse matkatyössä uupunut. Olen nimenomaan vaihtanut pois matkatyöstä joitakin vuosia sitten, koska en sitä hyvästä yrityksestä huolimatta enää pidempään jaksanut. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut erilaisissa päällikkötehtävissä, ja siksi ansiosidonnaiseni on kohtalaisen suuri, kyllä sillä koiran ruokkii. Jouduin yt:ssä ulos siinä missä moni muu pätevä meillä. Olen allalla, jossa uutta työtä ei näköjään ole ihan helppo löytää, vaikka on korkeasti koulutettu ja kokemusta myös esimiestyöstä. Olen ollut joskus aiemmin työssä, jossa joutui matkustamaan työmatkoilla, ja saanut hotelliöistä ja jatkuvasta pakkaamisesta ihan tarpeekseni. Jos ette ole kokeilleet, niin voin kertoa että se on todella uuvuttavaa. Eli ne matkustamisesta saadut hienot kokemukset on kyllä jo koettu, nyt matkatyö on pelkästään rasite :( . Tiedän, että tätä voi olla vaikea uskoa, jos ei ole koskaan itse matkatyössä uupunut. Olen nimenomaan vaihtanut pois matkatyöstä joitakin vuosia sitten, koska en sitä hyvästä yrityksestä huolimatta enää pidempään jaksanut. Ap.
Jos oikeasti paloit matkatyössä loppuun, miksi et sanonut sitä haastattelussa? Että otat kyllä mielellään työn vastaan, mutta reissuja et voi tehdä koska ajaudut taas burn outiin?
Jos se oli vain "uupumista" eikä varsinainen burn out niin mikset nyt matkustaisi koiran kanssa? Hotelleihin saa viedä koiran! Kai sulla joku tauko duunissa on, että voi lenkittää jne?
Ja teille jotka ihmettelette asennettani. Olen hakenut aktiivisesti töitä, sellaisia työpaikkoja joissa ei tarvitse matkustaa. En halua olla työtön vaan tehdä työtä, minulla on ihan hyvä ura takana ja vielä edessä myös. Mutta nyt työkkäri tuli ikävästi "väliin", ja laittoi tarjouksen työhön, joka onkin matkatyötä. Sen takia sinne ei varmaan paljon hakijoita ollutkaan, koska harva jaksaa matkustaa. Ja yritykseni olla epäinnostunut työmatkoista ei sitten ilmeisesti haastattelussa riittänyt, vaan sain sen työn. Tuntuu ahdistavalta, että nyt pakotetaan matkatyöhön, jossa koiran arjen järjestäminen on hankalaa, ja jossa olen aiemmin väsyttänyt itseni. Suoraan sanottuna inhoan työmatkoja. Ottaisin oikein mielelläni vastaan vaikka paljon pienempipalkkaisen työn, jonne olisi yhteensä kolmen tunnin kestoinen kulkeminen päivässä, mutta nämä hotelliyöt vaan on minulle ihan liikaa nyt. Itkettää, että tässä kävi näin. Oma aktiivisuus ei tuota tulosta ja sitten pakotetaan johonkin mikä ahdistaa. En välttele työtä enkä halua olla elättinä. Mutta tuntuu kohtuuttomalta että tulee karenssi jos ei suostu johonkin hyvin hankalaan ja väsyttävään. Ap.
Ymmärrän jos olet väsynyt matkatöihin mutta 1-2 matkaa tai hotelliyötä kuukaudessa ei kyllä kuulosta kauhean pahalta.
Turhaan AP haet täältä sympatiaa tai oikeaa tietoa, valitettavasti. Itse kysyin vastaavaa asiaa pari vuotta sitten sillä erotuksella, että olin jo työsuhteessa, johon yhtäkkiä alkoi tulla vaatimuksia matkapäivistä. AV-mammojen mukaan minun olisi esim. pitänyt osata ennakoida aikoinaan koiraa ottaessani, että tulevaisuudessa työ saattaa sisältää matkustamista. Sain kuulla olevani myös säälittävä luuseri, koska minulla ei ollut ketään läheistä, joka voisi hoitaa koiraani matkojen aikana. Ja auta armias, kun erehdyin sanomaan, että minulla ole ketään tukiverkostona silloinkaan, kun olen esim. 40 asteen kuumeessa. Ruokaa saa kuulemma netistä tilattua kotiin, jos olen niin surkea tapaus, etten edes kauppa-apua saa sairastaessani. Se, että olin muuttanut yksin vieraalle paikkakunnalle työn perässä, oli aivan omaa syytäni ja itse asiassa työnantajani olisi vain onnellinen päästessään eroon kaltaisestani sosiaalisesti kyvyttömästä luuserista, joka on mammojen tietämyksen mukaan myös kaikin puolin huono työntekijä.
Jostain syystä ihan asiallinen kysymykseni siis herätti mammoissa aivan järjettömän raivon ja jouduin totaalisen lynkatuksi.
Itse ongelmaasi en minäkään osaa sanoa muuta kuin, että itse varmaan olisin vielä työpaikkaan yhteydessä ja kertoisin, että matkustaminen aiheuttaa suuria ongelmia, enkä voi 100 prosenttisella varmuudella sitoutua kaikkiin työmatkoihin. Tuleva työnantajasi joko vetää työtarjouksensa pois tai sitten heille on ok, että et aina voi matkustaa.
Nykyisessä duunipaikassani on yksi nuorehko nainen, jolla on jonkin verran matkapäiviä ja kaksi koiraa. Aina ei koirille löydy hoitopaikkaa (hänkään ei halua viedä koirahotelliin, kuten ei moni muukaan koiranomistaja) ja silloin matkapalvelumme varaa ko. henkilölle sellaisen hotellin, johon hän voi ottaa koirat mukaan. Ulkomaanmatkoilla tämä ei tietenkään ole mahdollista, mutta kotimaan reissuilla toimii kyllä.
Tämä on ammatinvalintakysymys.
Älä ala lentoemännäksi äläkä edes junatarjoilijaksi, jos et halua matkustaa. Sen sijaan voit tehdä tarjoilijan töitä lähipubissa tai lounasravintolassa, jos ilta- ja yötyö ei käy. Äläkä ala papiksi, jos et halua tehdä töitä viikonloppuisin.
Mutta älä ole suotta huolissasi, luultavasti joku meistä noin puolesta miljoonasta työnhakijasta ottaa oikein mielellään sen matkatyön.
Järjestä koiran hoito jotenkin ja ota se työ. Sinulla on paljon helpompi saada uusi ja sopivampi työ silloin, kun olet töissä kuin työttömänä.
Tai sitten et ota työtä vaan karenssin - elämä on valintoja. Positiivista asiassa on se, että sitten sen työn saa joku muu, joka tarvitsee sitä enemmän, jos sinä valitset karenssin.
Työkkäriä ei kiinnosta työn sisäiset matkailut, työkkäriä kiinnostaa missä sen työpaikan "konttori" on eli se nimellinen työpaikka ja se ei saa olla yli 3 tunnin työmatkojen päässä. Jos kieltäydyt niin karenssi tulee koska nimellisesti työsi on riittävän lähellä. Turha noilta on odottaa oikeudenmukaisuutta tai maalaisjärkeä.
Ensinnäkin ihan peruskysymykseen: kyllä, työkkäri antaa varmasti tuossa tilanteessa karenssia.
Mutta en näe ap:n tilanteessa ongelmaa. Jos vaihtoehdot ovat työttömyys tai ainakin jollain tavalla mielekäs työ ja koiranhoito-ongelma, niin totta kai ap valitsee työn. Jos olet töissä, saat palkkaa ja sinulla on vara viedä koira hoitoon pari kertaa kuukaudessa tai palkata hoitaja kotiin. Ja hoitajan ei tarvitse olla mikään teinipissis, vaan ihan oikea koiriin tottunut hoitaja. Google käyttöön ja etsimään omalta paikkakunnalta hoitajia. Koira on kuitenkin helpompi hoitaa kuin esim. lapsi.
Ota se karenssi ja ongelma hoidettu.
50km säteellä voivat pakottaa sinut minne vaan työhön. Hirveä matka köyhälle työttömälle, jolla ei ole autoa.
Kyllä mun mielestä oot ihan jo tolla työstä kieltäytymisperusteella ansainnut karenssin, sori nyt vaan. Jos on elämänhallinta niin hukassa, ettei koiralleen keksi n. kerran kuussa ketään, joka sitä voisi pari kertaa sen päivän aikana lenkittää niin et kyllä ansaitse tuollaista työtä. Mä olisin ihan riemusta hihkuen ottamassa sen työn vastaan ja keksisin koiralle jonkin hoitajan/lenkittäjän. Ihan tosi siis kerran kuussa pitempi päivä, kuulostaa tosi rankalta vai??
Vierailija kirjoitti:
50km säteellä voivat pakottaa sinut minne vaan työhön. Hirveä matka köyhälle työttömälle, jolla ei ole autoa.
Miten voi pakottaa, kun edes 500 km:n säteellä ei ole sellaista työpaikkaa, joka ottaisi minut töihin?
Itse asiassa kysymys pitäisi varmaan esittää niin päin, että miksi työnantajia ei pakoteta ottamaan vapaaehtoisia, työkykyisiä ja työhaluisia työttömistä työnhakijoista?
Vierailija kirjoitti:
Ja teille jotka ihmettelette asennettani. Olen hakenut aktiivisesti töitä, sellaisia työpaikkoja joissa ei tarvitse matkustaa. En halua olla työtön vaan tehdä työtä, minulla on ihan hyvä ura takana ja vielä edessä myös. Mutta nyt työkkäri tuli ikävästi "väliin", ja laittoi tarjouksen työhön, joka onkin matkatyötä. Sen takia sinne ei varmaan paljon hakijoita ollutkaan, koska harva jaksaa matkustaa. Ja yritykseni olla epäinnostunut työmatkoista ei sitten ilmeisesti haastattelussa riittänyt, vaan sain sen työn. Tuntuu ahdistavalta, että nyt pakotetaan matkatyöhön, jossa koiran arjen järjestäminen on hankalaa, ja jossa olen aiemmin väsyttänyt itseni. Suoraan sanottuna inhoan työmatkoja. Ottaisin oikein mielelläni vastaan vaikka paljon pienempipalkkaisen työn, jonne olisi yhteensä kolmen tunnin kestoinen kulkeminen päivässä, mutta nämä hotelliyöt vaan on minulle ihan liikaa nyt. Itkettää, että tässä kävi näin. Oma aktiivisuus ei tuota tulosta ja sitten pakotetaan johonkin mikä ahdistaa. En välttele työtä enkä halua olla elättinä. Mutta tuntuu kohtuuttomalta että tulee karenssi jos ei suostu johonkin hyvin hankalaan ja väsyttävään. Ap.
Ei juma... miten kehtaat?
Terv. yh äiti joka sai 3 kk karenssin kun ei ottanut vastaan 3- vuorotyötä vastaan lapsen ollessa 1,5 vuotias
Kertoo hyvin mikä tässä maassa ja ihmisten asenteissa on vikana, sinunlaistasi ymmärretään kun on KOIRANHOITO- ongelmia???
Koiran voi laittaa hoitolaan reissujen ajaksi. Ennen kuin tapasin mieheni koirani (2 kpl) olivat aina työreissujeni ajan luottohoitolassa hoidossa. Niinä päivinä kun päivä vain venyi kävi meillä 4h-yhdistyksen kautta alunperin hommattu dogsitter ulkoiluttamassa koirat oman koulupäivänsä päätteeksi. Ihan toimiva ratkaisu mielestäni. Nyt meillä on miehen kanssa lapsia ja edelleen pari koiraa ja minä teen yhä reissaamista vaativaa työtä. Edelleen hyödynnämme samaisen dogsitter tytön tai nykyisin jo naisen palveluita kiireisinä päivinä ja hoitolassakin koirat joskus ovat. Asiat on juuri niin vaikeita kuin niistä tekee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. yh äiti joka sai 3 kk karenssin kun ei ottanut vastaan 3- vuorotyötä vastaan lapsen ollessa 1,5 vuotias
Kertoo hyvin mikä tässä maassa ja ihmisten asenteissa on vikana, sinunlaistasi ymmärretään kun on KOIRANHOITO- ongelmia???
"Koiran arjen järjestäminen".
Kai tämä on vitsi?
Hei, kerro tuo syyksi työkkäriin!
Ja ei, et välty karenssilta. Toisaalta tuntuu ettei mielenterveytesi ole ihan kunnossa ja ettet tosiaan selviäisi työstä jos ihan itkettää etukäteen 1-2 hotelliyötä kuukaudessa ja koiran arjen järjestäminen käy hankalaksi?
Otat sen työn ja saikutat järjestelmällisesti työmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yh-äiti ei hakenut lapselleen hoitopaikkaa vuorohoitoon?
En minä ainakaan jaksaisi tehdä mitään matkatyötä hotelliöineen. Haluan olla yöt kotona.