Voiko työkkäri pakottaa karenssin uhalla matkatyöhön?
Saako karenssin, jos kieltäytyy työstä, jossa on matkustamista? Siis sellaista matkustamista, joka ei mahdu normaalin työpäivän sisään, vaan vaatisi aamulla aikaista lähtöä ja illalla myöhäistä paluuta, tai jopa yöpymistä?
Kommentit (89)
Kuka hoitaa sun koiran, jos joudut sairaalaan? Etkö voisi kysyä, olisiko samalla henkilöllä mahdollisuus hoitaa koiraasi tuon kerran kuukaudessa? Tai kysy joltan naapurustosi teiniltä tai toiselta koiranomistajalta, voisiko vaikka maksua vastaan huolehtia koirastasi silloin, kun sulla on työmatka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkkäri sitä päätä, saatko työn vai et, vaan se työnantaja, joka haastattelee sut!!! Jos edes pääset haastatteluun asti. Oletko siis saanut työtarjouksen työkkäristä? Tiedätkö edes, mitä se käytännössä tarkoittaa?
Joo siis sain "työtarjouksen" työkkäristä tuohon työhön, ja hain sitä, koska karenssi. Ja pääsin haastatteluun ja nyt saisin sen työn, ne tarjoaa sitä minulle, hakijoita oli vähän ja ilmeisesti olin sitten paras hakija. En kuitenkaan halua tuota työtä, koska siinä on noita työmatkoja. Ja nyt pelkään karenssia, kun aion kieltäytyä työstä, jota työkkäri käski hakea, ja johon minut on valittu! Ap.
ok, no eiköhän se 3 kk karenssi ole tässä se pienempi paha. vai mitä.
Ota työ vastaan ja hae samalla muuta työtä. Ajattele asiaa väliaikaisena ratkaisuna. Ei se koira siitä kärsi jos on vieraan hoidossa päivän silloin tällöin.
Samalla saat työkokemusta cvn ja tilanteesi työmarkkinoilla paranee
Aika vaikea sanoa miten linjaavat. Periaatteessahan tuo työstä kieltäytyminen.
Koira ei ole este työssäkäymiselle. Eihän lapsetkaan ole? Minulla on lapsia ja työmatkoihin menee 3h +8h työpäivä=11h
Sanot sinne työnantajalle, että voit ottaa työn mielellään vastaan sillä ehdolla että ei tartte matkustella, koska se ei sovi sun elämäntilanteeseen. Sitten ne sanoo että valitettavasti se ei käy ja valitsee jonkun muun. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä siitä karenssi tulee, jos et ota vastaan. Minusta onkin hyvä, että työvoima liikkuu töiden perässä. Itsekin olen töiden vuoksi muuttanut 11kertaa ympäri Suomea, sinne missä töitä oli saatavilla. Mitä järkeä on asua jossain Kiteellä tai Ylistarossa, jos ei ole töitä? Minusta sellaisille ei saisi antaa työttömyyskorvausta, jotka ei muuta töiden perässä tai ota työtä vastaan!!!
Olen täysin eri mieltä. Esim perheelliselle ei ole aivan yksinkertaista muuttaa tuosta noin vaan. Puoliso joutuu kenties jättämään omam työnsä, suku ja ystävät jää. Eikä toisaalta ole myöskään oikein velvoittaa ketään jättämään perhettään ja muuttamaan yksin.
Et ota sitä paikkaa, saat karenssin mutta haet sairaslomaa karenssin ajalta (unettomuus, masennus) ja saat sairarauspäivärahaa ihan normaalisti, problem solved.
Jos koira tai muu harrastus estää työllistymistä niin karenssi tulee. Mutta miksi kuvittelet että saisit työn?
Ei saatana. Tulee toikin koira yhteiskunnalle kalliiksi. Nyt pitäisi kiristää näitä avustuksia loisilta.
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ole este työssäkäymiselle. Eihän lapsetkaan ole? Minulla on lapsia ja työmatkoihin menee 3h +8h työpäivä=11h
Joo normaalit työpäivät 3 h matkoineen sopisi minulle ihan hyvin. Kuten kirjoitin aiemmin niin ne ei ole ongelma. Ongelma ei siis ole matka kotoa työpaikalle. Vaan työmatkat muualle Suomeen, joita työhön kuuluu, työ olisi siis osittain matkatyötä. Siis 500 kilometrin päähän. Ja muutaman kerran vuodessa Ruotsiin. Ja edellyttää hotellissa yöpymistä tai työpäivän venymistä matkoineen 14-16 tunnin kestoiseksi. Kokouksia eri puolilla suomea peri kertaa kuussa. Ap.
Työkkäri toteaa, että tuo on ihan normaali työ. Usko tai älä, myös työkkärissä väki joutuu toimimaan tuolla tavalla eli jopa viikossa voi olla 1-2 päivää, jolloin työpäivä venyy, koska pitää tavata asiakkaita 120 km päässä normityöpaikasta.
Joten työkkäristä tehdään ns. estävä lausunto, suomennettuna karenssi, koska kieltäydyt kokopäivätyöstä. Kaiken lisäksi aivan ansaitusti, koska moni suomalainen tekee tuollaista työtä.
Niin teen minäkin. 2 päivänä viikossa työmatkaan kuluu lähes 4 tuntia päivässä, 3 päivänä noin 1.5 tuntia. Eipä ole käynyt mielessä, että voisin vaatia toisenlaista järjestelyä tai uhkailisin irtisanoutumisella.
Saat karenssiesityksen ja samalla selvityspyynnön. Siinä voit kertoa, että et voi olla erossa koirastasi. Sen jälkeen saat sen varsinaisen karenssipäätöksen, jonka voit viedä edelleen vaikka ministeriön tutkittavaksi. Varmasti sieltä löytyy joku, jonka mielestä koira on tärkeämpi kuin kuukausipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira tai muu harrastus estää työllistymistä niin karenssi tulee. Mutta miksi kuvittelet että saisit työn?
Tiedän, että tulee karenssi, jos ei ota työtä, joka olisi työssäkäyntialueen sisäpuolella. Mutta jos työ sisältää toistuvasti palavereita työssäkäyntialueen ulkopuolella, muualla suomessa? Eli on osittain matkatyötä. Kyseinen firma on valinnut minut siihen työhön haastatteluiden perusteella. Ap.
Kyllä tulee karenssi, usko nyt. Varmasti löydät itseäsi ja koiraa tyydyttävän ratkaisun kun vähän yrität.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee karenssi, usko nyt. Varmasti löydät itseäsi ja koiraa tyydyttävän ratkaisun kun vähän yrität.
Entä, jos koiran tilalla olisi lapsi? Tulisiko silti karenssi, jos ei ole valmis tekemään matkatyötä?
Kyllä on liian hyvät olot työttömällä, jos tuo on syy olla ottamatta tarjottua työtä vastaan!
Karenssi tulee kyllä ihan aiheesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkkäri sitä päätä, saatko työn vai et, vaan se työnantaja, joka haastattelee sut!!! Jos edes pääset haastatteluun asti. Oletko siis saanut työtarjouksen työkkäristä? Tiedätkö edes, mitä se käytännössä tarkoittaa?
Joo siis sain "työtarjouksen" työkkäristä tuohon työhön, ja hain sitä, koska karenssi. Ja pääsin haastatteluun ja nyt saisin sen työn, ne tarjoaa sitä minulle, hakijoita oli vähän ja ilmeisesti olin sitten paras hakija. En kuitenkaan halua tuota työtä, koska siinä on noita työmatkoja. Ja nyt pelkään karenssia, kun aion kieltäytyä työstä, jota työkkäri käski hakea, ja johon minut on valittu! Ap.
Huonosti pelasit sääliä ei kyllä minulta tule, olet just tämmöinen näennäistyötön.
Ansiosidonnaiset korvaukset pitäisi supistaa sataan päivään.
Siis oikeastiko tulee karenssi, jos ei ota vastaan sellaista työtä, mikä edellyttää hotelliöitä kaukana kotoa?
Ei koira eikä lapsi saa olla esteenä sille, että ottaa töitä vastaan! Jos sinulla on tämänlaisia esteitä, et ole työmarkkinoiden käytettävissä eikä sinulle kuulu työttömyyskorvaus.
Ja oikeasti ap, oletko ihan hullu!? Tällaisina aikoina kun työpaikan saaminen on suoraan verrattavissa lottovoittoon, harkitset edes siitä kieltäytymistä koiran vuoksi? Joku työtön koiraystävä hoitaa koiraasi riemumielin kerran tai pari kuussa eikä kukaan tuomitse sinua tai häntä siitä, jos maksat korvauksen pimeästi. Tai ehkä löydät jonkun toisen koiranomistajan, jolla on samanlainen hoitotarve ja voitte hoitaa koirianne päittäin. Koiran hoito ei ole samalla tavalla vaativaa ja sitovaa kuin lapsen hoito, joten siitä ei varmasti tarvitse maksaakaan niin paljon.
Onnea uudesta työpaikasta!
Kysy vaikka paikallisessa fb ryhmässä haluaisiko joku hoitaa koiraa korvausta vastaan. Saat kuitenkin päivärahan jolla hoidon maksaisit.
Minä ottaisin ja huolehtisin vasta sitten kun asia tulee eteen miten sen hoitaisin.