Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä omaa saa olla vanhemmalla lapsella, jota ei tarvitse jakaa pikkusisarten kanssa?

Vierailija
04.01.2017 |

Nostan täällä esille tämän päivän työpaikan kahvipöytäkeskustelun aiheen eli sen, että mitä omaa tavaraa saa olla vanhemmilla lapsilla, joita ei tarvitse jakaa nuorempien kanssa? Ainakin omalla työpaikallani seurasin hämmästyneenä linjaa, jonka mukaan tyyliin päiväkirja ja jotkut harrastusvälineet ovat omia, mutta suunnilleen kaikki muu pitää jakaa ja antaa myös pikkusisarten käyttöön. Omassa perheessäni on se periaate, että lähtökohtaisesti kaikki on omaa, mutta tiettyjä asioita (esim. pelikonsolit) ovat sellaisia, joista jokainen saa käyttää, eikä yksi voi omia.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sellainen on omaa, minkä vanhemmat tai joku muu on hankkinut omaksi. Yhteistä on kaikki sellainen, minkä vanhemmat tai joku muu on hankkinut yhteiseksi. 

Vierailija
2/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa... Kai se riippuu vähän tavaroista ja lapsen iästä. Meillä  lapset ovat vielä leikki-iässä (5 ja 2,5), ja heillä kyllä lelut ovat pääsääntöisesti yhteisiä. Mun mielestä olis vähän kiusallista setviä sitä, kuka minkäkin omistaa, kun niillä usein leikitään yhdessä. Ehkä isommalla lapsella on jo sitten selkeästi omia juttuja, en tiedä, ei olla vielä siinä vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dildo

Vierailija
4/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtäkään asiaa joka pitää jakaa mutta monia sellaisia jotka lapsi haluaa jakaa pienempien kanssa. Kaikille yhteiset jutut omistan minä joten minulla on myös määräysvalta.

Vierailija
5/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti kaikki on omaa, mitään ei tarvitse jakaa. Koskee niin pelikonsoleita kuin tietokoneitakin. Poikkeuksen tekevät se asiat, jotka joku on hankkinut nimenomaan yhteisiksi (biljardipöytä, jääkiekkopeli jne.).

Vierailija
6/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen tämän täysin eripäin kuin aloittaja. Meillä on kaksi lasta (7 ja 9 vuotiaat tytöt). Tosi monia asioita pitäisi olla monta, jos tavaroita ei voisi sujuvasti lainata/yhteiskäyttää. Meillä esim. kaikki barbit on koottu samaan laatikkoon riippumatta siitä kuka ne omistaa. Jos toinen lapsista haluaa leikkiä kaverinsa kanssa barbeilla heillä on lupa käyttää kaikkia barbeja. Samoin littlest petshopit, lautapelit, askartelutarvikkeet, rattikelkka, potkuri jne. Ymmärsinköhän nyt aloittajan ideaa ollenkaan? Ehkäpä tilanne muuttuu, kun lapset kasvavat.

Vierailija
7/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaiset lelut ovat omia mutta lapset on opetettu siihen että voi "lainata" sisaruksille niitä ja pitääkin lainata joskus. Omat sängyt ovat se alue joita jokainen määrää itse. Sisarukset eivät saa mennä päivälläkään toistensa sängyille jos toinen ei niin halua.

Vierailija
8/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että lelusarjat kuten legot hankittaisiin yhteisiksi. Niillä kuitenkin leikitään vain rajallinen aika ja lopulta ne päätyvät nuorimman ja sen jälkeen ei kenenkään käyttöön. Omaa on kännykkä, huone, osa kirjoista, verhot, tyynyt, matto, pehmolelut, taulut yms huoneen sisustus. Oma tila omassa huoneessa, kun lapsi kasvaa. Pienempänä on hyvä jakaa huone, niin osaa isompana arvostaa omaa rauhaa ja yksityisyyttä. Yleensä lapset kierrättävät tavaroitaan pienemmille sisaruksille. Nuorimmalle täytyy ostaa myös jotain uutta.

Vierailija
9/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälien olen katsonut näitä esikoisia, joille vanhemmat sysäävät kitisevän pikkusisaruksen viihdytettäväksi. Kyllä esikoisellakin pitää olla oikeus laittaa huoneensa ovi kiinni ja olla rauhassa, hoitakoot vanhemmat itse sen pienemmän.

Vierailija
11/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma huone ja sen kalusteet, sänky, työpöytä, sisustusjutut, vaatteet, laukut, korut. Omat hygieniavälineet, hiusharjat jne. Voi olla omia rakkaita leluja ja muistoesineitä, kirjoja jne. joita voi lainata mutta jotka kuuluvat lapselle.

Lapsi ei ikinä opi pitämään tavaroistaan huolta, jos hänellä ei ole mitää omaa ja omaa vastuualuettaan.

Tämä on niin nähty. Kommunismi ei toimi, kukaan ei arvosta eikä välitä mistään...

Vierailija
12/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen tämän täysin eripäin kuin aloittaja. Meillä on kaksi lasta (7 ja 9 vuotiaat tytöt). Tosi monia asioita pitäisi olla monta, jos tavaroita ei voisi sujuvasti lainata/yhteiskäyttää. Meillä esim. kaikki barbit on koottu samaan laatikkoon riippumatta siitä kuka ne omistaa. Jos toinen lapsista haluaa leikkiä kaverinsa kanssa barbeilla heillä on lupa käyttää kaikkia barbeja. Samoin littlest petshopit, lautapelit, askartelutarvikkeet, rattikelkka, potkuri jne. Ymmärsinköhän nyt aloittajan ideaa ollenkaan? Ehkäpä tilanne muuttuu, kun lapset kasvavat.

Teillä lapset onkin samaa sukupuolta ja suunnilleen samanikäisiä. Viittasin itse tilanteeseen, jossa vaikkapa 13-vuotias velvoitetaan lainaamaan jotain harrastusvälinettä (esim. sählymaila tai soitin) pienemmälle, joka ei osaa sitä käyttää, vaan saattaa turmella sen.

Vierailija
13/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma huone ja sen kalusteet, sänky, työpöytä, sisustusjutut, vaatteet, laukut, korut. Omat hygieniavälineet, hiusharjat jne. Voi olla omia rakkaita leluja ja muistoesineitä, kirjoja jne. joita voi lainata mutta jotka kuuluvat lapselle.

Lapsi ei ikinä opi pitämään tavaroistaan huolta, jos hänellä ei ole mitää omaa ja omaa vastuualuettaan.

Tämä on niin nähty. Kommunismi ei toimi, kukaan ei arvosta eikä välitä mistään...

Meilläkin lapsilla on tosiaan omat huoneet, joihin mennessä koputetaan jne. Sängyt on toki omat ja koulupöydät, laukut, korut jne. Lelut on kuitenkin pääsääntöisesti yhteisiä. Ehkä ajattelin tuon aloittajan jutun liian kirjaimellisesti. Tiedän joitakin perheitä joissa jogurtti purkitkin on nimikoituja ja tuli jotenkin sellainen toinen ääripää mieleen. Mietin itse niin päin, että on tärkeää oppia jakamaan.

T. 6, jonka lapsilla lähes kaikki on yhteistä

Vierailija
14/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen täysin päinvastoin. Luepa mitä kirjoitit eli teillä on jo nyt monia asioita monta, vaikka tavaroita "sujuvasti yhteiskäytetään". Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että lapsi saa lelun lahjaksi, mutta ei saa sitä omaksi, vaan sisaruksen kaveritkin saa sillä leikkiä. Ja siitä seuraa se, että koska se ei ole oma, siitä ei tarvitse huolehtia. Arvaanko oikein, jos kirjoitan, että teillä hajoaa leluja sen verran tiheään, ettei näille kannata ostaa mitään omaksi?

Vierailija
15/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin lapsilla on tosiaan omat huoneet, joihin mennessä koputetaan jne. Sängyt on toki omat ja koulupöydät, laukut, korut jne. Lelut on kuitenkin pääsääntöisesti yhteisiä. Ehkä ajattelin tuon aloittajan jutun liian kirjaimellisesti. Tiedän joitakin perheitä joissa jogurtti purkitkin on nimikoituja ja tuli jotenkin sellainen toinen ääripää mieleen. Mietin itse niin päin, että on tärkeää oppia jakamaan.

T. 6, jonka lapsilla lähes kaikki on yhteistä

Miksi on tärkeää oppia jakamaan? Aikuiset joutuvat äärettömän harvoin jakamaan omia tavaroitaan muiden kanssa, miksi se olisi lapsille jokin hyve? Eikö olisi tärkeämpää opetella pitämään huolta tavaroistaan ja kuluttamaan niin, että ei hanki mitään turhaa?

Vierailija
16/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot tavarat kuten sukset, luistimet ja polkupyörä. Mutta nuoremmat perivät ne aikanaan, kun vanhin on kasvanut niiden ohi. Samoin vaatteet. Jalkineet on hankalampi juttu, sillä joillakin on jaloissa asentovirheitä, jotka muokkaavat jalkinetta niin paljon, ettei se istu kunnolla toisen jalkaan.

Vierailija
17/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on melkein kaikki omaa. Ei taida olla juuri lainkaan sellaisia juttuja, mitkä olisi ostettu yhteiseksi. Tai no lautapelit on yhteisiä ja osa kirjoista.

On opetettu, että toiselta saa lainata, kun kysyy lupaa. Hyvin on toiminut, vaikka joskus tulee kinaa siitä, kun toinen ei haluakaan lainata, mutta kyllä ne yleensä on äkkiä sovittu.

Mun mielestä on tärkeää, että lapsilla on omat tavarat. Näin oppivat huolehtimaan omista tavaroistaan. Meillä asiaa helpottaa se, että ovat eri sukupuolta. Lelut on olleet siten ihan erilaisia. Hyvin on kuitenkin yhdessä leikkineet.

Vierailija
18/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki omaksi saatu/hankittu on omaa ja sitä voi toiset lainata vain erikseen luvan pyytämällä.

Yhteiseksi sen sijaan on hankittu esimerkiksi pelikonsoli, toki siihenkin on molemmille lapsille omia pelejä.

Sama sääntö koskee niin aikuisten kuin lastenkin tavaroita.  

Jos esimerkiksi tytär haluaa käyttää minun (äitinsä) akvarellikyniä, pitää lupa kysyä, käyttää huolellisesti ja palauttaa käytön jälkeen paikoilleen. Jos minä haluan käyttää tyttären kivan väristä kynsilakkaa, kysyn tietenkin luvan enkä vain mene ottamaan tytön kaapista sitä. 

En muuten muista että meillä olisi mennyt leluja rikki, tai no pois lukien pari halpis leikkiautoa on mennyt nopeasti rikki. Ne nyt oli niin huonoa laatua että ihmettelen että kestivät sen pari kuukautta kuitenkin. 

Palapeleissä säilyy palat tallessa jne.

Vierailija
19/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä omia tavaroitamme me aikuiset joudumme jakamaan?

Itse en keksi mitään. Ja olen parisuhteessa, lapsia on kaksi. En laske kattiloita omiksi, koska ne on alunperinkin hankittu yhteisiksi, mutta ei minun tarvitse jakaa vaatteitani, tietokonetta, puhelinta, kameraa, suksia, autoa, kirjoja jne. Miksi oletusarvoisesti lasten pitäisi oppia jakamaan?

Vierailija
20/77 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, meillä kaikki on lapsilla omaa. Mitään ei ole pakko jakaa. Meillä tosin myös esim. sukupuoli ja ikä rajoittaa kiinnostustakin toisten tavaroihin (lapsia 3).

Emme myöskään pakota lainaamaan. Saatamme tuoda esille, että kannattaisi ehkä lainata jotain tiettyä asiaa, koska silloin on todennäköisempää, että toinenkin haluaa lainata omia tavaroitaan. Rohkaisemme jakamaan, mutta päätös on lapsen ja sitä kunnioitetaan. Ja lupa pitää aina pyytää toisen tavaroihin.

On ihan selvä, että isompi on huolissaan kun reilusti pienempi käyttää hänen tavaroitaan, pelkää niiden menevän rikki. Pikkusisar saa asiasta kunnon raivareita, mutta pettymyksen kyllä kestää.

Minusta on ihan selvää, että myös perheen sisällä pitää kunnioittaa toisen omaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi