Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion kokeilla pärjäänkö toimeentulotuella 3kk

Vierailija
03.01.2017 |

Aiempi ketju: http://www.vauva.fi/keskustelu/2748539/koyha-uutisten-myota-aion-kokeil…

Blogi: toimeentulotuella.omablogi.fi

Saa antaa vinkkejä ja kommentteja. :)

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjään 200 eurolla kuukaudessa (pakko, kun ei ole vaihtoehtoja). Ei tuolla summalla nälkää näe, mutta yhtään mitään ylimääräistä ei voi hankkia.  

Vierailija
22/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat autenttisen kokemuksen, katso ruokakaappiisi. Jos se on täynnä erilaisia kuivatuotteita joista voit hätätilassa tehdä ruokaa, ota vähintään puolet niistä pois ja vie varastoon. Tee sama shampoiden, saippuoiden ja muiden kosmetiikan kanssa, mutta säästä niistä käyttöön yksi jokaista lajia. Kun pullo loppuu, älä ota uutta varastosta vaan osta uusi shampoo toimeentulotuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vahvasti mielikuva länsimaalaisesta, joka lähtee jeesustelemaan vapaaehtoistyöhön johonkin kehitysmaahan ja kiillottamaan omaa pyhyyden kehäänsä muutaman kuukauden ajaksi. "Katsokaa olen näin hyvä ihminen, you can also do it" ja töräyttää seuraavalla lennolla takaisin lihapatojen ääreen.

Vierailija
24/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilussa sinällään ei ole mitään vikaa. Se on vain tuo että ap esittää elävänsä toimeentulotuella kun ei sitä tee. Hän elää kolme kuukautta itse rajoittamallaan budjetilla joka vastaa toimeentulotuen määrää, siinä se. 

Ja mitä pahaa siinä on?

Vierailija
25/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei työssäkäyvänä jää nettotuloista vuokran jälkeen yhtään tuota tt-tuki summaa enempää käteen.

Vierailija
26/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä niin mieleni pahoitin tästä. Oikeasti autat paremmin, kun käyt töissä, kulutat normaaliin tapaan ja lopetat tuollaisen leikkimisen. Vai onko todellisena motiivina saada juttua blogiin?

Vierailija
27/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on tarkoitettu TILAPÄISEKSI. Sillä ei kuulukaan pärjätä vuosikausia. Tilapäiseksi tueksi se on täysin riittävä.

En kyllä yhtään sympatiseeraa näitä aptä haukkuvia. Onko pelko persiissä, että tulee yleiseen tietoon että tuki onkin riittävä, ja sillä elää ihan hyvin? Tilapäisesti!

Tilapäisenä tukea nostaa 40% tuen saajista. Suurena joukkona pitkäaikaisissa tuen saajissa ovat sairaat, erityisesti mt-ongelmaiset, ja ikävä kyllä heidän poistumiseksi tuen piiristä on hyvin vähän tehtävissä.

Ap:n ilmoittama toimeentulotuella eläminen on harhaanjohtavaa, ja varmaan kukaan ei olisi ärsyyntynyt, jos hän olisi vain kertonut rajoittavansa kulutuksensa 500€:oon/kk.

Vierailija
28/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt kommentoimaan blogiin, tuli erroria. Epäilen vaan onnistumista tässä haasteessa, ainakin ekan päivän ruokaostokset oli turhat ja kalliit. Ostokset maksoi 9 euroa ja sillä sai maidon leipää ananasta pastaa ja salaatin. Itse olisin jättänyt ananaksen pois, tilalle vaikka halpoja klementiinejä. Pastakin oli ilmeisesti jotain kalliimpaa kun ostokset maksoi yhteensä niin paljon. Kulutusta täytyy kyllä järkevöittää jos meinaa koko kuukauden sillä 400 euroa pärjätä.

Vierailija
29/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on tarkoitettu TILAPÄISEKSI. Sillä ei kuulukaan pärjätä vuosikausia. Tilapäiseksi tueksi se on täysin riittävä.

En kyllä yhtään sympatiseeraa näitä aptä haukkuvia. Onko pelko persiissä, että tulee yleiseen tietoon että tuki onkin riittävä, ja sillä elää ihan hyvin? Tilapäisesti!

Tilapäisenä tukea nostaa 40% tuen saajista. Suurena joukkona pitkäaikaisissa tuen saajissa ovat sairaat, erityisesti mt-ongelmaiset, ja ikävä kyllä heidän poistumiseksi tuen piiristä on hyvin vähän tehtävissä.

Ap:n ilmoittama toimeentulotuella eläminen on harhaanjohtavaa, ja varmaan kukaan ei olisi ärsyyntynyt, jos hän olisi vain kertonut rajoittavansa kulutuksensa 500€:oon/kk.

Mutta mikä olisi sitten vaihtoehto - nostaa tttuki niin korkeaksi, että sillä voi ostaa kuka tahansa mitä tahansa, kun joku 10 vuotta tuen varassa elänyt joutuu joskus uusimaan paistinpannunsa? Eihän se ole mahdollista, vaan tottakai perustuki pitää mitoittaa PÄÄkäyttötarkoituksensa (=tilapäinen tuki) mukaisesti. Poikkeustilanteita varten on olemassa sitten harkinnanvarainen (lisä)toimeentulotuki, jolla voi tarvittaessa tehdä satunnaisia pakollisia hankintoja.

Totuuden nimissä pitää myös muistaa, että pitkäaikaisesti mt-sairailla ja pelkän tttuen varassa elävillä rahan vähyys on usein yksi pienimmistä ongelmista elämässä. Jo elämänhallinta on sillä tolalla, että "hyvää" elämää he eivät eläisi, vaikka saisivat tonnin lisää kuukaudessa. Laskut jäisi silti maksamatta, asunto siivoamatta ja tukka kampaamatta. Näiden ihmisten ongelmat eivät ratkea tttuen perusosaa nostamalla pätkääkään, joten heidän tilanteeseensa vetoaminen ei ole hyvä peruste tuen nostamiselle.

Vierailija
30/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa alkaa kommentoimaan teille jotka valitatte tyhjästä. Miten voi olla huono juttu jos joku yrittää pärjätä vähemmällä mihin on tottunut? Ei mun tarkoitus ole neuvoa oikeasti köyhiä tai mitään vastaavaa! Tämä on hauska haaste mulle, tuleepahan kokeiltua jotain uutta ja ehkä jopa opin tästä jotain hyödyllistä!

Lupaan päivittää blogia ahkerasti jos vaan on lukijoita. :)

AP

Elä sitten väitä pärjääväsi toimeentulotuella, kun se ei sitä todellisuudessa ole. Tuo on vaan köyhien ihmisten halventamista :(

Vierailija
31/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi muotoilla täsmällisemmin tekemisensä. Esim. "Aion kokeilla elämistä toimeentulotuen suuruisella rahamäärällä."

Olisi mielenkiintoista myös kuulla millaisilla varastoilla hän lähtee liikkeelle.

Vierailija
32/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, eihän tt-tuella eläminen ole haaste eikä mikään. Paitsi jos sillä elättää toisenkin ihmisen.

Vierailija
33/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei työssäkäyvänä jää nettotuloista vuokran jälkeen yhtään tuota tt-tuki summaa enempää käteen.

Niin se tässä juuri ärsyttää. Harvalla toimeentulotuen määräisellä budjetilla eläminen on väliaikainen tilanne. Kun saa vihdoin työpätkiä, niin rahaa jää käteen suunnilleen saman verran. Oikeasti köyhille kyse ei ole väliaikaisuudesta, josta noustaan parempaan. Monet joutuvat elämään tuollaisella budjetilla koko ikänsä ja Ap tekee siitä itselleen hauskaa pikku leikkiä ymmärtämättä lainkaan, millaista se on pitkällä ajanjaksolla.

Vierailija
34/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En jaksa kommentoida teille, jotka valitatte tyhjästä." Vau, kyllä oot alentuva ja ylimielinen tyyppi ap.

Vierailija
35/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä olisi sitten vaihtoehto - nostaa tttuki niin korkeaksi, että sillä voi ostaa kuka tahansa mitä tahansa, kun joku 10 vuotta tuen varassa elänyt joutuu joskus uusimaan paistinpannunsa? Eihän se ole mahdollista, vaan tottakai perustuki pitää mitoittaa PÄÄkäyttötarkoituksensa (=tilapäinen tuki) mukaisesti. Poikkeustilanteita varten on olemassa sitten harkinnanvarainen (lisä)toimeentulotuki, jolla voi tarvittaessa tehdä satunnaisia pakollisia hankintoja.

Totuuden nimissä pitää myös muistaa, että pitkäaikaisesti mt-sairailla ja pelkän tttuen varassa elävillä rahan vähyys on usein yksi pienimmistä ongelmista elämässä. Jo elämänhallinta on sillä tolalla, että "hyvää" elämää he eivät eläisi, vaikka saisivat tonnin lisää kuukaudessa. Laskut jäisi silti maksamatta, asunto siivoamatta ja tukka kampaamatta. Näiden ihmisten ongelmat eivät ratkea tttuen perusosaa nostamalla pätkääkään, joten heidän tilanteeseensa vetoaminen ei ole hyvä peruste tuen nostamiselle.

En toki sanonutkaan, että tukea pitäisi nostaa. Huomautin vain, että monelle tuki on pitkittynyt tulomuoto, eikä parempia näkymiä ole. Tiedän myös ihmisiä, joille rahasta jää jopa säästöön. Se on monen asian summa.

Vierailija
36/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin monta vuotta toimeentulotuella (en saanut opintotukea, opiskelin aikuislukiossa ja olin masentunut teini-iästä asti) ja vasta kolmen vuoden jälkeen köyhyys alkoi. Kaikki vanhat ruokavarastot, lääkkeet, arki-, juhla- ja ulkovaatteet, elektroniikka (tietokone, puhelin, kuulokeet yms), siivoustarvikkeet, paistinpannut ja kaikki muut olivat kuluneet tai käytetty loppuun. Toimeentulotuella elää todella hyvin (itse en juo/polta, teen kaiken ruoan itse halvoista aineksista jne), mutta ei enää siinä vaiheessa, kun kaikki käytetty loppuun. Nykyään ei enää tehdä kestävää tavaraa, ja vaikka kuinka hankin käytettynä kirppareilta yms, niin toimeentulotuella on pakko välillä ostaa tarpeeseen sitä mihin rahat riittävät, eikä mitä oikeasti kannattaisi. Talvikengät taas rikki, kaupasta pakko ostaa hintaan pahvipohjaiset ja liimatut 20-30 eurolla, vaikka kannattaisi oikeasti ostaa sellaiset 200 euron nahkaiset ja huollettavat. Mutta mitä teet kun tilillä on se vain 150e ja sillä ostettava loppukuun ruoat myös? Vaikka ostaa pikkuhiljaa ja pyrkii säästämään siitä toimeentulotuesta, niin menot kasvavat enemmän tavaroiden kuluessa kiihtyvää tahtia. Luojan kiitos masennus parantunut, olen saanut silloin tällöin pätkätöitä ja tulevaisuudessa toivottavasti yliopistoon vihdoin ja viimein.

Miten paistinpannun saa käytettyä loppuun?

Vierailija
37/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa alkaa kommentoimaan teille jotka valitatte tyhjästä. Miten voi olla huono juttu jos joku yrittää pärjätä vähemmällä mihin on tottunut? Ei mun tarkoitus ole neuvoa oikeasti köyhiä tai mitään vastaavaa! Tämä on hauska haaste mulle, tuleepahan kokeiltua jotain uutta ja ehkä jopa opin tästä jotain hyödyllistä!

Lupaan päivittää blogia ahkerasti jos vaan on lukijoita. :)

AP

Elä sitten väitä pärjääväsi toimeentulotuella, kun se ei sitä todellisuudessa ole. Tuo on vaan köyhien ihmisten halventamista :(

Niin, tuskinpa ap saa tästä sosiaalipummin leimaa itseensä vaan voi iloisesti jatkaa elämäänsä hassunhauskan kokeilun tehtyään. Todellisuudessahan toimeentulotukeen turvautuminen on se alin mahdollinen tilanne, jota hävitään ja joka vaikuttaa myös sosiaalisiin verkostoihin. Ap:n lyhyt kokeilu muiden ihmisten todellisesta ja pitkään jatkuvasta tilanteesta alentava yksinkertaistus. Vaikka köyhä pääsisi hetkittäin irti toimeentulotuesta, ei se välttämättä tilannetta pitkällä ajanjaksolla rahatilanteen suhteen muuta.

Vierailija
38/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaiset ketjut saavat minut inhoamaan ja halveksimaan köyhiä. Tullaan vinkumaan, kuinka itse ollaan oikeita köyhiä ja kukaan ei voi muu ymmärtää. Yritetään hakea hyväksyntää, vaikka hyväksynnän hakeminen on aivan järjetöntä. Arvostakaa itse itseänne, jos arvostus on niin tärkeää. Suomessa ei ole sellaista köyhyyttä, jonka tarvitsisi johtaa totaaliseen toivottomuuteen, jos vaan ymmärtää sen lähtökohdan, että luksus on ylimääräistä, ei perusoletus. Moni tässäkin ketjussa valittaa ettei ole vaatteisiin varaa, ja toisaalta täällä on ketjuja, joissa ihmiset pohtivat mitä tehdä hyväkuntoisille vaatteille, jotka ovat esim jääneet pieniksi ja heille avuliaasti kerrotaan, että köyhilläkin on vaatetta kaikki nurkat täynnä.

Maailman mittakaavassa jokainen suomalainen on rikas, sekin kannattaa muistaa. Ihan yhtä lailla kuin täällä paheksutaan ap:ta, voitaisiin paheksua suomalaista "köyhää".

Vierailija
39/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin monta vuotta toimeentulotuella (en saanut opintotukea, opiskelin aikuislukiossa ja olin masentunut teini-iästä asti) ja vasta kolmen vuoden jälkeen köyhyys alkoi. Kaikki vanhat ruokavarastot, lääkkeet, arki-, juhla- ja ulkovaatteet, elektroniikka (tietokone, puhelin, kuulokeet yms), siivoustarvikkeet, paistinpannut ja kaikki muut olivat kuluneet tai käytetty loppuun. Toimeentulotuella elää todella hyvin (itse en juo/polta, teen kaiken ruoan itse halvoista aineksista jne), mutta ei enää siinä vaiheessa, kun kaikki käytetty loppuun. Nykyään ei enää tehdä kestävää tavaraa, ja vaikka kuinka hankin käytettynä kirppareilta yms, niin toimeentulotuella on pakko välillä ostaa tarpeeseen sitä mihin rahat riittävät, eikä mitä oikeasti kannattaisi. Talvikengät taas rikki, kaupasta pakko ostaa hintaan pahvipohjaiset ja liimatut 20-30 eurolla, vaikka kannattaisi oikeasti ostaa sellaiset 200 euron nahkaiset ja huollettavat. Mutta mitä teet kun tilillä on se vain 150e ja sillä ostettava loppukuun ruoat myös? Vaikka ostaa pikkuhiljaa ja pyrkii säästämään siitä toimeentulotuesta, niin menot kasvavat enemmän tavaroiden kuluessa kiihtyvää tahtia. Luojan kiitos masennus parantunut, olen saanut silloin tällöin pätkätöitä ja tulevaisuudessa toivottavasti yliopistoon vihdoin ja viimein.

Miten paistinpannun saa käytettyä loppuun?

Täh? Ainakin toivon ettet sinä(kään!) käytä naarmuuntunutta teflonpannua.

Vierailija
40/155 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maailman mittakaavassa jokainen suomalainen on rikas, sekin kannattaa muistaa. Ihan yhtä lailla kuin täällä paheksutaan ap:ta, voitaisiin paheksua suomalaista "köyhää". "

Joo, no suomalainen köyhä elää suomalaisessa yhteiskunnassa ja tt-tuella tai sen kokoisella budjetilla pitkäaikaisesti elävä suomalainen ei todellakaan ole rikas tässä yhteiskunnassa. Tuollainen budjetti pitkässä ajanjaksossa rajoittaa monella tavalla osallistumista normaaliin elämään. Kaikki pyörii vain sen ympärillä, miten saat seuraavat laskut maksettua. Jos sattuu vähänkin jotain yllättävää, niin se on siinä. Ei ole mitään, mistä ottaa rahaa hätätilanteessa, koska säästöön on todella vaikea saada rahaa. Varsinkaan isompiin yllättäviin menoihin, saati tulevaa varten.