Auttakaa outo ukko ahdistaa!
Muutin joulukuun lopussa uuteen asuntoon ja huomasin oudon asian.
Asuntoni on siis yksiö ja minulla ei ole kuin ranskalainen parveke ja tupakoin, joten tykkään käydä alhaalla tupakalla.
Noo, nyt kun on ollut uudenvuoden juhlat ja lomaakin vielä tämä viikko niin olen ollut valveilla melko myöhään ja ollut siis menossa yölläkin alas röökille.
Parina edeltävänä yönä kumminkin lakkasin menemästä, sillä käytävässä seisoskelee pitkiä aikoja joku mies?? Ihan vaan seisoo paikallaan kuin halvauksen saanut eikä osoita merkkiäkään että lähtisi minnekään.
Säikähdin kuoliaaksi kun olin ensimmäistä kertaa menossa ovi jo auki, niin mies seisoi käytävän päässä tuijottaen mua eikä ilmekään värähtänyt.
En tiedä miksi jäädyin, mutta menin takaisin sisälle odottelemaan. Vähän ajan kuluttua tarkistin niin ukko oli samassa kohtaa ja päätin etten enää mene tuonne.
Sama homma jatkui kun kurkkasin ovisilmästä viimeyönä niin mies vaan seisoi käytävällä, tällä kertaa naama pois minusta päin.
Soitanko poliisit vai tarkkailenko tilannetta vielä, todella ahdistavaa!
En ole nähnyt tyyppiä päiväsaikaan, mutta puolen yön aikoihin herää ilmeisesti "eloon".
Nyt käytävällä ei ole ketään, enkä tiedä uskallanko kurkkiakaan tuonne enää yöaikaan.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea tuo mitä kirjoitit nro 35. Voisin kokeilla seuraavalla kerralla keretä naapurin mukaan samaan aikaan alas.
Ja käytävällä on tunnistin valot, eli syttyvät itsestään kun siellä joku on.
Tällä hetkellä käytävän valot ovat pimeänä, joten turvassa toistaiseksi ollaan. Toivottavasti kyseinen ukko ei asuisi tässä talossa.
Pelottavinta miehessä on se kun hän ikäänkuin jähmettyy paikoilleen. Seisoo siis yhdessä kohtaa, eikä liikuta mitään ruumiinosaa tai vaihda asentoa.
En itse pystyisi edes siihen?Ja sinulle joka kirjoitit että naapurissasi oli huumeukko ja käräytteli muita, pisteet siitä sinulle että uskalsit mennä jututtamaan, en itse pidä edes vaihtoehtona jututtamista tällähetkellä. On se äijä jollaintasoa hämärä.
Ap
Hitsi, menee kohta palsta kiinni. Lupaathan tulla kertomaan myöhemmin miten on mennyt? Älä tosiaankaan mene yksin sen juttusille, hullulta vaikuttaa ja voi pelätä ihmiskontaktia ja pelkäävä hullu voi olla vaarallinen.
Voin kertoa miten yöllä käy :-)
Joo ihmiskontakti ei näyttänyt olevan tuttu käsite tälle henkilölle... saapa nähdä miten käy.
Ap
Tai mitä, jos kävelee unissaan...? (Olen itse kävellyt unissani. En kuitenkaan onneksi ulos asti) Isoisäni kun sairastui dementiaan, käveli hän useamman kerran kotinsa rappukäytävään, josta naapurit löysivät hänet ja veivät takaisin kotiin. (pääsi onneksi pian palvelutaloon)
sunshine7 kirjoitti:
Tai mitä, jos kävelee unissaan...? (Olen itse kävellyt unissani. En kuitenkaan onneksi ulos asti) Isoisäni kun sairastui dementiaan, käveli hän useamman kerran kotinsa rappukäytävään, josta naapurit löysivät hänet ja veivät takaisin kotiin. (pääsi onneksi pian palvelutaloon)
Voiko dementia puhjeta 30-40 vuotiaille? En tiedä, jos se on mahdollista niin pidän sitä mielummin vaihtoehtona kuin sitä että mies on muuten vain psykoosissa tai huumeissa
Ap
sunshine7 kirjoitti:
Tuskin kävelee unissaan, kun on täysin pukeissa. Mahdotonta ei ole pukeutuminenkaan unissaan, mutta todella harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Miltä näyttää? Mitä vaatteita on päällä,ikä about? Mun mies teki tuota joskus mutta ei kuulemma enää. En voi olla varma koska aiemminkin livahti käytävään kun olin jo nukkumassa. Lahdessa asutaan.
Siis sun miehes meni yöllä rappukäytävään seisomaan kuin tatti ?? Luulisi että olisit ollu melko huolissaan ja yrittänyt hommata sen jonnekkin hoitoon..Eihän tommosesta hullusta tiedä mitä se seuraavaksi saa päähänsä.
Älä mene voi olla paranoidinen skitsofreenikko ja voi olla arvaamaton ja väkivaltainen, ties vaikka olisi
puukko taskussa.
Nomikä se ukko oli sielä käytävässä, onko selvinnyt?
Missäpäin asut?
Soita isännöitsijälle ja kysy ovatko muut asukkaat ilmoittaneet tällaisesta hullusta rapussa yöllä seisoskelijasta ja kysy myös mitä isännöitsijä meinaa tehdä tällaiselle hullulle. Sanot että et uskalla tulla illalla kotiisi etkä lähteä aamulla aikaisin töihin/kouluun/lenkille kun rapussa vaanii hullu.
Ap nukkuu vielä kun se on koko yön vahdannut sitä seisoskelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Oman talonsa käytävässä saa seistä mihin tahansa aikaan,niin kauan kuin ei vaaranna muiden turvallisuutta tai muutoin häiritse. Ja maksaa vuokran/ vastikkeen. Tekikö sinulle jotakin? Ei? Ei edes katsonut, ja kuten varmaan tiedät, niin: "katsoa saa vaan ei kajota". Poliisiko tulisi hollille kun pappa ei ole tehnyt mitään?
Kyllä se käytävä on kulkemista varten, eikä siitä käytävästä makseta vuokraa. Ihan yhtä lailla kuin käytävät/portaat eivät ole päiväsaikaan lasten leikkipaikkoja, niin ei ne ole yöllä aikuisten hengailupaikkojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman talonsa käytävässä saa seistä mihin tahansa aikaan,niin kauan kuin ei vaaranna muiden turvallisuutta tai muutoin häiritse. Ja maksaa vuokran/ vastikkeen. Tekikö sinulle jotakin? Ei? Ei edes katsonut, ja kuten varmaan tiedät, niin: "katsoa saa vaan ei kajota". Poliisiko tulisi hollille kun pappa ei ole tehnyt mitään?
Kyllä se käytävä on kulkemista varten, eikä siitä käytävästä makseta vuokraa. Ihan yhtä lailla kuin käytävät/portaat eivät ole päiväsaikaan lasten leikkipaikkoja, niin ei ne ole yöllä aikuisten hengailupaikkojakaan.
Juuri näin. Kyllä äkkiä häädetään lapset ja nuoretkin rappukäytävistä ulos, vaikka olisivat ihan hiljaakin olleet, niin ei siellä ole asiaa yölläkään aikaa viettää kenenkään. Eikä ole normaaliakaan, että käytävässä on joku liikkumaton ukko. Ei päivällä eikä yöllä.
Ollessani joskus masennuksen vuoksi osastohoidossa mielisairaalassa, tuli nähtyä näitä tyhjään tuijottelijoita. Useimmat lääkehuuruihin turrutettuja skitsofreniaa sairastavia, täysin toimintakyvyttömiä tekemään mitään muuta kuin olemaan tyhjäkäynnillä. Vaarallisesti voivat käyttäytyä, jos lääkitys ei toimisi, mutta ymmärsin silloin (pelotti) että vaikka ovatkin outoja ja kuumottavia, niin he eivät halunneet sen enempää pahaa kellekkään kuin tavalliset mattimeikäläisetkään. Saattoivat kuitenkin jumitella paikallaan tuntikausia sanomatta sanaakaan tai liikuttamatta tuumaakaan.
Rappukäytävä kuitenkaan ei ole valvottu tai turvallinen ympäristö sellaiselle ihmiselle. En lähestyisi, koska voi olla pelkotiloissaankin, kuten joku sanoikin, että sairas henkilö voi olla pelätessään vaarallinen. En usko, että sille oikein muuta selitystä löytyy, näitä sairaita ihmisiä on Suomessa paljon, jotka ei syystä tai toisesta ole osastohoidossa.
En jaksanu kaikkia vastauksia lukea. Ilmoita ap isännöitsijälle ja/tai poliisille.
Ihan siksi, että tuo ihminen saa apua jos siellä joka yö seisoskelee tai edes jokatoinen.
Kun voi oikeasti olla psykoosissa tmv eikä välttämättä omaisia ketkä pyytäisivät miehelle apua.
Oikeasti. Voit olla ainoa ihminen kuka asian on huomannut tai tekee asialle mitään. Ei voi kuitenkaan ihan kaikki olla kotona jos ihan hiljaa siellä seisoskelee eikä ymmärrä olevansa outo ja pelottava eli ei moikkaa.
Rohkeasti nyt se luuri käteen. Jos teistä kuka vaan seisoskelisi rappukäytävässä öisin hiljaa ja toistuvasti niin tahtoisitte, että saisitte apua ja pääsisitte päänne kanssa päivänvaloon.
Harmiton voi olla joo ja varmaan onkin, mutta ihmisellä itsellään voi olla hätä.
Vierailija kirjoitti:
Soita isännöitsijälle ja kysy ovatko muut asukkaat ilmoittaneet tällaisesta hullusta rapussa yöllä seisoskelijasta ja kysy myös mitä isännöitsijä meinaa tehdä tällaiselle hullulle. Sanot että et uskalla tulla illalla kotiisi etkä lähteä aamulla aikaisin töihin/kouluun/lenkille kun rapussa vaanii hullu.
Kirjoitussävysi on todella oksettava, vaikka neuvo onkin ok.
Sanoisin kyseistä seisoskelijaa hämärästi käyttäytyväksi, oudoksi, pelottavaksi, asiattomasti rapussa oleskelevaksi tai mitä tahansa, mutta hulluksi en sanoisi. Voi arvella olevan mielenterveyspotilas tai kuntoutuja tai vain sairas, mutta en lähtisi diagnosoimaan ketään. Ainakaan hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanu kaikkia vastauksia lukea. Ilmoita ap isännöitsijälle ja/tai poliisille.
Ihan siksi, että tuo ihminen saa apua jos siellä joka yö seisoskelee tai edes jokatoinen.
Kun voi oikeasti olla psykoosissa tmv eikä välttämättä omaisia ketkä pyytäisivät miehelle apua.
Oikeasti. Voit olla ainoa ihminen kuka asian on huomannut tai tekee asialle mitään. Ei voi kuitenkaan ihan kaikki olla kotona jos ihan hiljaa siellä seisoskelee eikä ymmärrä olevansa outo ja pelottava eli ei moikkaa.
Rohkeasti nyt se luuri käteen. Jos teistä kuka vaan seisoskelisi rappukäytävässä öisin hiljaa ja toistuvasti niin tahtoisitte, että saisitte apua ja pääsisitte päänne kanssa päivänvaloon.Harmiton voi olla joo ja varmaan onkin, mutta ihmisellä itsellään voi olla hätä.
Kyllä juuri näin. Itse ei kannata lähestyä, mutta soittamalla apua/tiedottaa isännöitsijälle, saadaan hänelle apu. Ja vaikkei olisi mielisairas (esim nisti), niin sitä suuremmalla syyllä se on hyvä saada sieltä rapusta pois.
Kauheeta kuumottelua skitsofreenikoista ja psykoosissa olevista, leffoissa ne on vaarallisia mut tosielämässä aika harvoin.
Meillä on ollut tuollainen myös! Päivällä huomasin sen ekan kerran talomme eteisessä seisoskelemassa ja yöllä, kun menin ylös parvekkeelle tupakalle hän oli siirtynyt sinne. Seisoskeli vaan siellä pimeässä. Ajattelin, että asuu talossa ja vaimonsa heittänyt ulos. Meidän rappuun ei pääse kuin avaimella, ellei soita ovisummeria ja joku avaa.
Mutta mieshän seisoskelee rapussa yöllä? Onhan se eri asia jos se seisoo päiväkausia siellä ja kyttää asukkaita.
Mutta ap pidä varasi, ei ehkä kannatakaan mennä yöllä kokeilemaan mitä mies on miehiään. Mistäpä sen tietää mikä on motiivi, jos ei ole todellisuudentajua niin ei se katso paikkaa missä rupeaa tappamaan.