Voiko työnantaja pakottaa matkustamaan?
Meillä on parin viikon päästä melkein 300 km päässä työpaikan iso palaveri, joka on kuulemma kaikille pakollinen. Tarkoittaisi sitä, että työpäivä venyisi matkoineen kaikkineen yli 12 tuntiseksi.
Mun miehen työpäivä alkaa ennen kuutta ja loppuu alkuillasta. Hän tekee neljäpäiväistä viikkoa. Tuon työreissun ajankohtana miehellä on työpäivä.
Miehen puolen isovanhemmat on jo todella vanhoja ja minun puolen asuvat yli 200 km päässä eikä tule kyllä mieleen ketään joka voisi olla lastenhoitoapuna.
Voiko työnantaja pakottaa tuolle reissulle, jos sopimuksessa ei mainita matkustamisesta mitään?
Kommentit (90)
Voitteko viedä lapset 200km päähän vanhemmillesi pariksi päiväksi?
Ei yksityiselläkään kaikki maksa päivärahoja. Eräs tuttu saa ostaa ruokaa firman piikkiin ja käykin aina syömässä hyvän viiden ruokalajin -illallisen, josta lasku firmalle. Ei kuulemma haittaa. Maksavat vaikka 100 Euroa/pv kuitteja vastaan ruokakuluja, mutta sitä 50 euron päivärahaa ei voi maksaa.
Ja joku sanoo, että vaatikaa, älkää suostuko jne. Joopa, joo. Ihan kuin ihmisillä olisi varaa nykyään kranttuilla, kun on työpaikka.
Kyllä täällä pyörii pöljää sakkia, kaikki asiat ihan hukassa , eläneet varmaan pimeässä tynnyrissä. Ja toiset samanlaiset yrittävät kilvan neuvoa...neuvot tietty löytyneet kuuklaamalla tai kurlaamalla tai oksentamalla.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta miksi eskarilainen on toisella puolella kaupunkia? Eskaripaikka menee koulupolun mukaan ja on lähin koulu/pk aina. Ainiin provohan tää olikin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä minkälaisessa perhekuplassa te elätte? Eikö teillä tosiaan ole ketään lasten kummeja/ omia kavereita /kaukaisia sukulaisia /tuttavia, jotka voisivat YHTENÄ päivänä olla lasten kanssa, viedä ne hoitoon jne. Näköjään se sitten kostautuu, kun kenenkään kanssa ei haluta aikaa viettää vaan nyhjätään sen perheen kanssa kotona.
Minusta on outoa, että joku ehdottaa jopa saikkupäivän ottamista. Tuollaisia tilanteita voi tulla muutenkin, joudut vaikka yllättäen sairaalaan, olisi se hyvä miettiä joku varasuunnitelma päiviksi, kun itse ei voi olla paikalla.
Me elettiin/eletään perhekuplassa. On vain me viisi: minä, mieheni ja kolme lasta. Isovanhemmat asu(i)vat 600km-850km päässä oli olivat huonokuntoisia, oma siskoni 600km päässä perheineen, miehen veli perheineen 700km päässä. Kummeja ei ole. Tuttavat asuvat eri paikkakunnalla ja ovat työssäkäyviä eli eivät ehdi hoitamaan toisten lapsia. Tosin meillä nämä ongelmat ovat takana päin, kuopuskin täyttää kuukauden kuluttua 17v. Mutta jotenkin me luovittiin ongelmien läpi. Joku totesi, että rahalla saa, mutta meillä ei ollut edes sitä rahaa.
Minä en koskaan suostunut matkatöihin tai näihin kaukopalavereihin. Ikinä ei ole sisko edes pientä aikaakaan suostunut meidän lapsia katsomaan, siis lyhyt matka ja meillä esikoiset olivat yhtä pieniä silloin. Hän sanoi ettei hänestä saa kukaan hyötyä. Yleensä vain suurella rahalla voi saada jonkun hoitajan yöksi. Olin jonkun aikaa kotona ja hankin paikan läheltä ja en vaan suostunut matkoihin. Otin sen riskin että joudun taas vaihtamaan, oli kyllä vakivirka ja olisi työpistettä voinut vaihtaa. Olen saanut edelleen samassa paikassa. Ei meillä muutkaan suostu tyhmiin kaukovirkistyspäiviin, ne sopii sinkuille, he oikein vinkuvat päästäkseen mahdollisimman kauas välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä minkälaisessa perhekuplassa te elätte? Eikö teillä tosiaan ole ketään lasten kummeja/ omia kavereita /kaukaisia sukulaisia /tuttavia, jotka voisivat YHTENÄ päivänä olla lasten kanssa, viedä ne hoitoon jne. Näköjään se sitten kostautuu, kun kenenkään kanssa ei haluta aikaa viettää vaan nyhjätään sen perheen kanssa kotona.
Minusta on outoa, että joku ehdottaa jopa saikkupäivän ottamista. Tuollaisia tilanteita voi tulla muutenkin, joudut vaikka yllättäen sairaalaan, olisi se hyvä miettiä joku varasuunnitelma päiviksi, kun itse ei voi olla paikalla.
Ihme tukiverkkokuplassa elät. Yleensä tälläkin palstalla huudetaan, että itse on pentunsa hoidettava ja muita ei saa pyytää apuun. Ketään ei saa rasittaa, vaivata vaan itse on selvittävä.
Meillä kaverit on työelämässä, kummeja ei ole ja isovanhemmat, ne elossa olevat, asuu toisessa maassa, kuin myös lasten täti, toiselta puolelta ei elossa olevia sisaruksia. Meidän lapsilla ei ole edes merkittyjä varahakijoita päiväkodista. Onneksi rahalla saa hätätapauksessa apua.
Emme nyhjää perhekuplan sisällä ja ymmärrämme, että naapureillamme ja ystävillä on omakin elämänsä. Tuttavat ei ole niin läheisiä, että antaisin lapseni heidän vastuulleen, ennemmin palkkaan MLL:n koulutetun hoitajan, joka ymmärtää vastuunsa. Elämä on valintoja. Itse lapsemme olemme halunneet ja heidät hoitaneet, lukuunottamatta rahalla hankittua apua, kuten suosittelen ap:takin tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko pekkasvapaata mahdollista saada.Jos on työpäivä niin työnantajan pitää maksaa päivä palkka,sekä ylityökorvaus.
Mikä ihmeen ylityökorvaus? Matka-aika ei ole työaikaa.
Riippuu työsopimuksesta.
Mikä on se TES, jossa matkustaminen tapahtuu työaikana, mutta työntekijällä on kiinteä toimipaikka, jossa hän on noin 90% työajasta? Olisi hurjan hauska tietää, koska itse en ole tällaiseen törmännyt. Verottajakin saattaa olla kiinnostunut.
Matkatyössä se matkakin tehdään työaikana, esimerkiksi rekkakuski on töissä ajaessaan
Teiltä TESsillä pätijöiltä tuppaa unohtumaan että TES on vain minimi, jonka päälle saa ja kannattaakin vaatia ihan niin hyvät edut kuin kehtaa. Itsekin saan matkustusajasta tuntiperusteisen korvauksen, vaikkei sitä TESsissä olekaan.
Tuostahan verottaja nauttii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko pekkasvapaata mahdollista saada.Jos on työpäivä niin työnantajan pitää maksaa päivä palkka,sekä ylityökorvaus.
Mikä ihmeen ylityökorvaus? Matka-aika ei ole työaikaa.
Riippuu työsopimuksesta.
Mikä on se TES, jossa matkustaminen tapahtuu työaikana, mutta työntekijällä on kiinteä toimipaikka, jossa hän on noin 90% työajasta? Olisi hurjan hauska tietää, koska itse en ole tällaiseen törmännyt. Verottajakin saattaa olla kiinnostunut.
Matkatyössä se matkakin tehdään työaikana, esimerkiksi rekkakuski on töissä ajaessaan
Kuule, aika moni ihminen reissaa omalla ajalla työmatkoilla! Duunareille tämä on käsittämätön ajatus ja se usein unohdetaan, kun katsotaan kadehtien niitä toimistotyöntekijöitä.
Esimerkiksi: lähdin työreissuun klo 16 sunnuntaina, matkustin 15 tuntia kahdella laskulla, palasin perjantaina klo 23. Sain normaalisti 5 päivän palkan ja päivärahat tuolta ajalta. Lähdin työreissuun Saksaan päiväseltään. Aamulla 5:45 otti taksi pihasta lentokentälle ja kotiovella takaisin klo 01. Normaali työpäivä ja päiväraha. ei mitään ylityökorvauksia. Ei edes virallisesti liukumia, koska Saksassa olin töissä vain 9-17 eli normaalin työpäivän. Olisi pitänyt siellä saksassa olla yli 8 tuntia työpaikalla, jotta puhuttaisiin "ylitöistä".
Sen verran järjestelmä on armelias, ettei sentään miinusta tule, vaikka se työ siellä perillä jää alle 8 tuntiin ja matkojen kanssa kuitenkin menee yli 8 tuntia. Eli kun ajan tästä vaikka 200km:n päähän, teen 4-5 tuntia töitä perillä (istun palaverissa, koulutan yms.) ja ajan takaisin, niin se sentään lasketaan normaaliksi työpäiväksi, vaikka tein töitä vain tuon 4-5 tuntia.
Näinpä. Sitten pitää vielä työntää kikyn määräämät lisätunnit jonnekin...
Ei kuntapuolella ole päivärahoja maksettu vuosikausiin VAIKKA tes niin sanookin, kas kun paikallisia sopimuksia tehdään nykyään aika paljon. On saatu jotain vastineeksi tai ei ole menetetty jotain ja vastavuoroisesti luovutaan päivärahoista. Kaikki ei mene aina niin kuin tes. Työpaikalla on omia sopimuksia ja sääntöjä.
Itse jo ihmettelinkin onko muka isovanhemmille paha tuo 200 km suuntaansa, ei ole edes pitkä matka. Ellei jaksa ajaa, voisi tulla julkisilla jo edellisenä päivänä tai käytte hakemassa. Saa nukkua lasten kanssa rauhassa aamulla.
Miten voikin helposta asiasta joku saada näin vaikean?