Voiko työnantaja pakottaa matkustamaan?
Meillä on parin viikon päästä melkein 300 km päässä työpaikan iso palaveri, joka on kuulemma kaikille pakollinen. Tarkoittaisi sitä, että työpäivä venyisi matkoineen kaikkineen yli 12 tuntiseksi.
Mun miehen työpäivä alkaa ennen kuutta ja loppuu alkuillasta. Hän tekee neljäpäiväistä viikkoa. Tuon työreissun ajankohtana miehellä on työpäivä.
Miehen puolen isovanhemmat on jo todella vanhoja ja minun puolen asuvat yli 200 km päässä eikä tule kyllä mieleen ketään joka voisi olla lastenhoitoapuna.
Voiko työnantaja pakottaa tuolle reissulle, jos sopimuksessa ei mainita matkustamisesta mitään?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä minkälaisessa perhekuplassa te elätte? Eikö teillä tosiaan ole ketään lasten kummeja/ omia kavereita /kaukaisia sukulaisia /tuttavia, jotka voisivat YHTENÄ päivänä olla lasten kanssa, viedä ne hoitoon jne. Näköjään se sitten kostautuu, kun kenenkään kanssa ei haluta aikaa viettää vaan nyhjätään sen perheen kanssa kotona.
Minusta on outoa, että joku ehdottaa jopa saikkupäivän ottamista. Tuollaisia tilanteita voi tulla muutenkin, joudut vaikka yllättäen sairaalaan, olisi se hyvä miettiä joku varasuunnitelma päiviksi, kun itse ei voi olla paikalla.
Ystävillä ym on työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin pitää palkattoman päivän tai ottaa sairausloman. Lapset menee matkojen ja työn edelle.
"Ottaa sairausloman". Voi luoja.
Tämä on kattos sitä vastuunkantoa joka näyttää todella hyvältä työnantajan silmissä =)
Voitko osallistua palaveriin etänä, esim. Skypen kautta? Tänä päivänä melko yleistä, jos itse älyää ehdottaa (toki riippuu alasta ja palaverista).
Vierailija kirjoitti:
Miksi tää juttu on ap:n ongelma? Miksei ap:n mies mieti ratkaisua? Sanot miehelle, että olet reissussa xx-xx ja mies saa ratkaista tämän.
Joko tämä on trolli tai sitten aloittajan mies on todellinen saapas jos hänen vaimonsa täytyy vauva palstalla keksiä syitä miksi miehen ei tarvitse tehdä töitänsä :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko pekkasvapaata mahdollista saada.Jos on työpäivä niin työnantajan pitää maksaa päivä palkka,sekä ylityökorvaus.
Mikä ihmeen ylityökorvaus? Matka-aika ei ole työaikaa.
Riippuu työsopimuksesta.
Mikä on se TES, jossa matkustaminen tapahtuu työaikana, mutta työntekijällä on kiinteä toimipaikka, jossa hän on noin 90% työajasta? Olisi hurjan hauska tietää, koska itse en ole tällaiseen törmännyt. Verottajakin saattaa olla kiinnostunut.
Matkatyössä se matkakin tehdään työaikana, esimerkiksi rekkakuski on töissä ajaessaan
Miksi ihmeessä verottaja olisi kiinnostunut? Kyllä mieheni saa ainakin palkkaa kun välillä matkustelee eri kaupunkien välillä. Työnantaja maksaa matkat ja päivärahat ja palkan noilta päiviltä ihan normaalisti myös matkustusajalta. Ja mies maksaa kaikesta verot ihan normaalisti. TESistä en tiedä mutta it-alalla hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko pekkasvapaata mahdollista saada.Jos on työpäivä niin työnantajan pitää maksaa päivä palkka,sekä ylityökorvaus.
Riippuu työsopimuksesta.
Mikä on se TES, jossa matkustaminen tapahtuu työaikana, mutta työntekijällä on kiinteä toimipaikka, jossa hän on noin 90% työajasta? Olisi hurjan hauska tietää, koska itse en ole tällaiseen törmännyt. Verottajakin saattaa olla kiinnostunut.
Matkatyössä se matkakin tehdään työaikana, esimerkiksi rekkakuski on töissä ajaessaan
Kuule, aika moni ihminen reissaa omalla ajalla työmatkoilla! Duunareille tämä on käsittämätön ajatus ja se usein unohdetaan, kun katsotaan kadehtien niitä toimistotyöntekijöitä.
Esimerkiksi: lähdin työreissuun klo 16 sunnuntaina, matkustin 15 tuntia kahdella laskulla, palasin perjantaina klo 23. Sain normaalisti 5 päivän palkan ja päivärahat tuolta ajalta. Lähdin työreissuun Saksaan päiväseltään. Aamulla 5:45 otti taksi pihasta lentokentälle ja kotiovella takaisin klo 01. Normaali työpäivä ja päiväraha. ei mitään ylityökorvauksia. Ei edes virallisesti liukumia, koska Saksassa olin töissä vain 9-17 eli normaalin työpäivän. Olisi pitänyt siellä saksassa olla yli 8 tuntia työpaikalla, jotta puhuttaisiin "ylitöistä".
Sen verran järjestelmä on armelias, ettei sentään miinusta tule, vaikka se työ siellä perillä jää alle 8 tuntiin ja matkojen kanssa kuitenkin menee yli 8 tuntia. Eli kun ajan tästä vaikka 200km:n päähän, teen 4-5 tuntia töitä perillä (istun palaverissa, koulutan yms.) ja ajan takaisin, niin se sentään lasketaan normaaliksi työpäiväksi, vaikka tein töitä vain tuon 4-5 tuntia.
Tällöinhän matka-aika on työaikaa kun et siitä miinuksia saa. Ihmetyttää kun sanotaan ettei matka-aika ole työaikaa, kuka hullu suostuisi silloin työmatkoihin, jos olet kohteessa edim
1h mutta matkoineen päivän pituus olisi 12h. Eli jäisit 7h miinukselle oltuasi työnantajan asioilla 12h. Tietenkään päivittäistä kodin ja työpaikan välistä matkaa ei yleensä lasketa työaikaan, mutta silloin kun matkustat erityiselle työntekemispailalle niin eikö se kuuluisi laskea? Ylityökorvaukset sitten riippuen sopimuksesta?Mä olen valtiolla töissä ja juuri noin meillä on. Lähden käymään ministeriössä tai jossain muualla pääkaupunkiseudulla (käytännössä noin kerran viikossa). Lähden aamulla kotoa puoli kuusi, juna lähtee kuudelta. Olen palavereissa 9-16 ja takaisin kotona joskus vähän ennen kahdeksaa. Tästä minulle maksetaan kotimaan päiväraha 40 e (tästä maksan lounaan, kahvit ja välipalat reissun aikana) ja tunneiksi lasketaan normaali 7,25 h työaika. Kerran kuussa minulla on yhden yön reissu eli lähden aamulla, mutta palaan vasta seuraavana iltana takaisin kotiin. Tästä saan kaksi päivärahaa, mutta en ylityökorvauksia tai mitään muuta. Tunteja kertyy vain tuon 7.25 per päivä.
Miksi helvatussa jonku suostuu tällaiseen? :D Ellei sitten palkka ole jo sitä luokkaa että se on huomioitu siinä.
:D Onpa tullut kiinnostavia vastauksia! Tiedoksi teille nyt sitten että hoitaja on tulossa sieltä 200km päästä (vaikka tuntuu kohtuuttomalta ajeluttaa pappaa 400km meidän vuoksi kun juuri jouluna kävivät). Eli ei tarvitse teidän murehtia, en LUSMUILE niinkuin ei ole tapanakaan ollut. Näin neljän lapsen äitinä ja 20 vuotta työelämässä olleena ei ole ollut mahdollisuutta lusmuilla! 😁 Ja kuulkaa kyllä ihan miehen kanssa yhdessä mietittiin ratkaisu ja muutenkin YHDESSÄ toimitaan kun sitäkin joku kommentoi ettei kuulemma mies osallistu. Jännä mistä nuo teidän kuvitelmat kumpuaa. Tulee väkisin mieleen mitenhän teidän omat asiat teidän perheessä on..? Kiitos kaikille jotka halusi auttaa. Ps. Tottakai neljän lapsen kanssa näitä tilanteita on vähän väliä mutta itsellä osa syy siihen miksi nykyisessä konttorihommassa olen, on se että ainakaan työ ei vaatisi venkslailua koska miehen työvuorot on mitä on. Mutta lapset kasvaa ja sitten voin olla omasta puolestani vaikka aamusta iltaan töissä! Ap
Ok hyvä kun järjestyi. Palsta on mitä on, sen varmaan tiesitkin 😶
Kuinka monella oikeasti on joku potentiaalinen hoitaja saatavilla koska vain? Omat vanhempani ovat vielä työelämässä, sellaisissa vaativissa töissä että ei niistä voi noin vain pois olla. Miehen äiti ei ole enää elossa, ja isä asuu toisella puolella suomea. Siskoni on myös joka päivä kiinni töissä. Samaten kaikki ystävät. Ei tuttavapiiristä irtoaisi ketään edes parin viikon varoitusajalla muuten kuin illaksi, aamut ja päivät olisi aivan mahdoton toive. Koska he ovat omissa töissään kiinni.
Riippuu minkä tyylinen palaveri se olisi, olisiko esim. mahdollista osallistua siihen etänä. Neuvottelisin siis pomon kanssa. Jos etäkokous ei onnistuisi niin hankkisin hoitajan lapselle kotiin.
Onhan toi nyt muutenkin vähän erikoista, että lapsella ei ole ketään muuta hoitajaa kuin te. Mitä jos jotakin tapahtuu ja on pakko turvautua ulkopuoliseen apuun. Ehkä nyt olisi hyvä treenata sitä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu minkä tyylinen palaveri se olisi, olisiko esim. mahdollista osallistua siihen etänä. Neuvottelisin siis pomon kanssa. Jos etäkokous ei onnistuisi niin hankkisin hoitajan lapselle kotiin.
Onhan toi nyt muutenkin vähän erikoista, että lapsella ei ole ketään muuta hoitajaa kuin te. Mitä jos jotakin tapahtuu ja on pakko turvautua ulkopuoliseen apuun. Ehkä nyt olisi hyvä treenata sitä.
Mehän saatiin hoitaja. Helppoa se ei ollut tässä tapauksessa koska vaatimuksena on olla meillä aamuviideltä. Ap
Työnantaja voi pakottaa sut mihin tahansa. Se on sun pomo ja päällikkö.. Alfauros. Joten tee vaan kiltisti niin kuin se sanoo tai se voi laittaa sut ilmaistöihin.
Pyydät työntantajaa antamaan palkattoman vapaapäivän esittämäsi ongelman perusteella tai jos muilla samaan reissuun lähtevillä on pieniä lapsia myös ja lastenhoito järjestettynä, voisitko pyytää omia lapsia sinne hoitoon, esim. toisen kotiin korvausta vastaan, siksi aikaa, kun mies on töissä?
Meillä työnantaja välillä järjestää henkilöstön kehittämispäiviä satojen kilsojen päässä työpaikalta. Ne on pakollisia kokouksia, mutta ei niitä oikeasti tarvisi kaukana järjestää, kunhan pomo vaan haluaa että on eri maisemissa.. Työ sinänsä ei edellytä koskaan olemista muualla kuin omalla toimistolla. No. Ne meillä joilla on lapsia tai koiria on aina pulassa noiden päivien takia. Kieltäytyä ei voi, koska aina korostetaan miten ne on pakollisia ja uhataan vaikka millä "jos yritätte saikkua ottaa". Lähtö toimiston edestä klo 6:00 aamulla ja palatus samaan paikkaan joskus klo 19:00. Ja siihen sitten ne matkat kotoa ja kotiin päälle. Tiedän monta jotka on joutuneet suunnilleen päällään seisomaan keksiäkseen jonkun lastenhoito ja koiranhoitosysteemin tuohon. Mielestäni lähes kiusaamista.
On paljon yksinhuoltajia ym, joilla ei todellakaan ole mitään omia vanhempia käytettävissä lastenhoitoapuna.. Elämä vaan menee niin. Minkäs teet, jos omat vanhemmat on kuollut tai sairastuneet dementiaan tms. Minkäs teet, jos mies petti tai oli väkivaltainen, ei kai kukaan yksinhuoltajaksi halua, mutta joskus se on huonoista vaihtoehdoista paras..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työsopimuksesta.
Teiltä TESsillä pätijöiltä tuppaa unohtumaan että TES on vain minimi, jonka päälle saa ja kannattaakin vaatia ihan niin hyvät edut kuin kehtaa. Itsekin saan matkustusajasta tuntiperusteisen korvauksen, vaikkei sitä TESsissä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työsopimuksesta.
Kuule, aika moni ihminen reissaa omalla ajalla työmatkoilla! Duunareille tämä on käsittämätön ajatus ja se usein unohdetaan, kun katsotaan kadehtien niitä toimistotyöntekijöitä.
Esimerkiksi: lähdin työreissuun klo 16 sunnuntaina, matkustin 15 tuntia kahdella laskulla, palasin perjantaina klo 23. Sain normaalisti 5 päivän palkan ja päivärahat tuolta ajalta. Lähdin työreissuun Saksaan päiväseltään. Aamulla 5:45 otti taksi pihasta lentokentälle ja kotiovella takaisin klo 01. Normaali työpäivä ja päiväraha. ei mitään ylityökorvauksia. Ei edes virallisesti liukumia, koska Saksassa olin töissä vain 9-17 eli normaalin työpäivän. Olisi pitänyt siellä saksassa olla yli 8 tuntia työpaikalla, jotta puhuttaisiin "ylitöistä".
Sen verran järjestelmä on armelias, ettei sentään miinusta tule, vaikka se työ siellä perillä jää alle 8 tuntiin ja matkojen kanssa kuitenkin menee yli 8 tuntia. Eli kun ajan tästä vaikka 200km:n päähän, teen 4-5 tuntia töitä perillä (istun palaverissa, koulutan yms.) ja ajan takaisin, niin se sentään lasketaan normaaliksi työpäiväksi, vaikka tein töitä vain tuon 4-5 tuntia.
Tällöinhän matka-aika on työaikaa kun et siitä miinuksia saa. Ihmetyttää kun sanotaan ettei matka-aika ole työaikaa, kuka hullu suostuisi silloin työmatkoihin, jos olet kohteessa edim
1h mutta matkoineen päivän pituus olisi 12h. Eli jäisit 7h miinukselle oltuasi työnantajan asioilla 12h. Tietenkään päivittäistä kodin ja työpaikan välistä matkaa ei yleensä lasketa työaikaan, mutta silloin kun matkustat erityiselle työntekemispailalle niin eikö se kuuluisi laskea? Ylityökorvaukset sitten riippuen sopimuksesta?Mä olen valtiolla töissä ja juuri noin meillä on. Lähden käymään ministeriössä tai jossain muualla pääkaupunkiseudulla (käytännössä noin kerran viikossa). Lähden aamulla kotoa puoli kuusi, juna lähtee kuudelta. Olen palavereissa 9-16 ja takaisin kotona joskus vähän ennen kahdeksaa. Tästä minulle maksetaan kotimaan päiväraha 40 e (tästä maksan lounaan, kahvit ja välipalat reissun aikana) ja tunneiksi lasketaan normaali 7,25 h työaika. Kerran kuussa minulla on yhden yön reissu eli lähden aamulla, mutta palaan vasta seuraavana iltana takaisin kotiin. Tästä saan kaksi päivärahaa, mutta en ylityökorvauksia tai mitään muuta. Tunteja kertyy vain tuon 7.25 per päivä.
Miksi helvatussa jonku suostuu tällaiseen? :D Ellei sitten palkka ole jo sitä luokkaa että se on huomioitu siinä.
Aika moni antaa kyllä lampaana vedättää itseään noiden matkusteluiden suhteen ihan miten työnantajaa sattuu miellyttämään. Itse pidin kyllä paljon matkustelua sisältävän pestin vastaan ottaessani visusti huolen, että sain matkustusajalle vastinetta sekä peruspalkassa että tunneittain, jälkimmäinen koska työnantaja ei osannut luotettavasti arvioida kuinka paljon matkustelua lopulta tulee olemaan.
Meillä kuntatyönantaja ei maksa mitään muuta kuin matkakorvaukset ja tavallisen päiväpalkan, vaikka joutuisi ulkomaille lähtemään. Itse maksat matkasi ja hotellisi ja haet ne työnantajalta kuitteja vastaan takaisin. Päivärahoihin ei ole oikeutta kuin erikoistapauksissa. Onneksi 7 vuoden aikana on tarvinut vain kerran matkustaa 1 yöksi.
No jo on ongelma.
Mulla oli kolme lasta kuljetettavana; yksi kouluun, toinen eskariin, kolmas yksityiseen leikkikouluun. Ja silti oli pakollisia työmatkoja, jopa yli yön kestäviä. Samaan aikaan kuin miehellä. Isovanhemmat vielä työelämässä 300 km päässä.
MLL lastenhoitaja auttoi, tosin maksoi aika paljon. Naapurin vastuuntuntoinen teinityttö auttoi myöskin oman koulupäivänsä jäljeen iltamenoissa, yuetysti korvausta vastaan. Lopukta hain lehti-ilmoituksella "varamummoa", joka oli halukas tulemaan meille asumaan työmatkojen ajaksi, tietysti korvausta vastaan. Eikä niitä lapsia ole mikään pakko kuljettaa eri paikkoihin sen yhden päivän aikana, jos/kun ottaa hoitajan kotiin.