Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräät tuntemani ihmiset eivät halunneet, että lähiomaisen hautajaiset olisivat maksaneet mitään. Itse tehty arkun kukkalaite. Arkulle laskivat yhden ruusun per henkilö. Ketään ei kutsuttu hautajaisiin, ainoastaan rintaperilliset perheineen.
Tietenkin tuhkaus, joka on halvempaa.
Minusta tuo kuulostaa järkevältä. Läheisen poismeno on hyvin stressaavaa, miksi ottaa lisästressiä järjestämällä muille kuin rintaperillisille kokoontumisia? Kävittekö edes katsomassa vainajaa yhtään kertaa ennen poismenoa?
Aivan uskomaton ketju, onko tällasia ihmisiä oikeasti näin paljon... Tuosta lisästressistä, juu, ei tietenkään omaisille lisästressiä, mutta jos sitä haluaa välttää, en ainakaan itse ottaisi hommaksi alkaa väsäämään arkkua vainajalle.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini, joka maksattaa ukollaan kaiken.
Kuulema itse maksaa vaan puhelinlaskunsa.
Samainen työkaveri kadehtii muiden saamia perintöjä yms.
Mielelläni maksan vaimolle kaiken mitä haluaa. On niin hieno nainen ja monta lasta tehnyt minulle.
Tiesittekö että nykyään iso osa ylivelkaantuneista ihmisistä on niitä, joilla on oikeasti hyvät vuositulot? Mutta niinhän se menee, että mitä enemmän rahaa, niin sitä tulee hankittua sitten useampaa autoa, uima-allasta omalle pihalle, ylikallis omakotitalo hienolta alueelta, ja sitten ollaan pulassa. Eli rikkaan pihiys voi oikeasti johtua siitä, että elää koko ajan yli varojensa pitääkseen kulisseja yllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräät tuntemani ihmiset eivät halunneet, että lähiomaisen hautajaiset olisivat maksaneet mitään. Itse tehty arkun kukkalaite. Arkulle laskivat yhden ruusun per henkilö. Ketään ei kutsuttu hautajaisiin, ainoastaan rintaperilliset perheineen.
Tietenkin tuhkaus, joka on halvempaa.
Minusta tuo kuulostaa järkevältä. Läheisen poismeno on hyvin stressaavaa, miksi ottaa lisästressiä järjestämällä muille kuin rintaperillisille kokoontumisia? Kävittekö edes katsomassa vainajaa yhtään kertaa ennen poismenoa?
Aivan uskomaton ketju, onko tällasia ihmisiä oikeasti näin paljon... Tuosta lisästressistä, juu, ei tietenkään omaisille lisästressiä, mutta jos sitä haluaa välttää, en ainakaan itse ottaisi hommaksi alkaa väsäämään arkkua vainajalle.
Ymmärsin että kukkalaite oli itsetehty, ei arkku.
Jos joku arkun valmistaa osoittaa se mielestäni välittämistä eikä piheyttä. Noista ihmisistä en tiedä mutta tuhkauksella voi olla monelle muitakin syitä kuin säästöt ja usein edesmennyt on itse esittänyt toiveen millaiset hautajaiset ja keitä sinne haluaa. Yksi ruusu jokaiselta on mielestäni myös kaunista ja symbolista, ei välttämättä nuukuutta.
Olisikohan noissa varastamisjutuissa muusta(kin) kyse kuin piheydestä?
Vierailija kirjoitti:
Yksi kävi aikoinaan autoesittelyssä ja koeajamassa auton että sai siellä tarjottavan grillimakkaran 😂
Ei aikomustakaan ostaa autoa, omalla hyvällä autollaan sinne ajeli.
Grillimakkaraa tarjotaan jotta ihmiset grillimakkaran perässä sinne tulisivat. Toivotaan toki että muutamalle jäisi liike mieleen, että sitten kun autoa ollaan ostamassa niin se muistettaisiin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että nykyään iso osa ylivelkaantuneista ihmisistä on niitä, joilla on oikeasti hyvät vuositulot? Mutta niinhän se menee, että mitä enemmän rahaa, niin sitä tulee hankittua sitten useampaa autoa, uima-allasta omalle pihalle, ylikallis omakotitalo hienolta alueelta, ja sitten ollaan pulassa. Eli rikkaan pihiys voi oikeasti johtua siitä, että elää koko ajan yli varojensa pitääkseen kulisseja yllä
Onkohan näin? Ylivelkaantuneita on kaikissa tuloluokissa, mutta miten iso osa heistä on oikeadti hyvätuloisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.
Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.
Juu tätä en kanssa tajua. Olen monesti naureskellut ja hämmästellyt kavereideni työpaikkoja, kun ovat kertoneet juurikin tällaisesta kahvikassasta. Kuinka saita saa työnantaja olla, jos ei edes kahvia viitsi tarjota työntekijöilleen, vaan täytyy pitää jotain kahvikassaa? Koko idea kuulostaa jo ihan hullulta, sillä ainakin meillä on töissä (vakuutusyhtiö) kahvia ihan niin paljon tarjolla kuin jaksaa juoda. Ja monesti on pullaa ja voileipääkin firman puolesta.
Julkisella puolella naisvaltaisilla aloilla (sairaalat ja koulut) kaikki rahat säästetty niin ettei henkilökunnalle ole mitään tarjottavaa, ei pikkujouluja eikä kahveja. Miesvaltaisella puolella samaan aikaan, samassa kapungissa (tekninen osasto, katu ja kunnossapito) taas kahvihuoneessa tarjoilu pelaa ja pikkujouluja juhlitaan kaupungin pikkiin hotellissa, jonne bussikuljetus järjestetty.
Olin aikaisemmin valtiolla töissä virastossa jossa sukupuolijakauma oli pitkälti 50-50 ja kyllä siellä oli myös samanlainen kahvirinki, itse työntekijät kävivät vuorottain ostamassa kahvia ja jos jotain känttyä halusi kylkeen niin se oli itse ostettava. Jos joku oli eläköitymässä tai muuten vain lähdössä niin kerättiin kolehti kakkuun ja läksiäislahjaan. Tykytoiminnasta tai pikkujouluista ei tietoakaan.
Eipä ole ikävä, yksityisellä kahvit tuodaan tilauksesta kaappiin ja kaikkea mukavaa tehdään työkavereiden kesken firman laskuun. Älytöntä kitsastelua, ymmärrän että verorahoista ne julkisen puolen tarjoilut menevät mutta kyllä nyt luulisi varaa olevan muutamaan kahvipakettiin. Mielestäni kohtuullinen työsuhde-etu on saada edes kahvit työpaikan tarjoamana.
Olen työskennellyt VTT:llä, yliopistolla sekä lähes 20 vuotta isossa teknologiayrityksessä miesvaltaisella alalla. Kaikissa on itse maksettu kahvit ja pyöritetty kahvikassasysteemiä isomalla tai pienemmällä porukalla. Pikkujoulut on joko tarjottu tai vähintäänkin ollut jotain tukea pikkujouluihin kaikissa paikoissa, mutta oli kyllä välillä sellaisia lamavuosia, että tuki pikkujouluihin ainakin yrityspuolella oli olematonta tai kokonaan puuttuvaa. Yrityksissä homma on tiukentunut, ensin leikattiin 90-luvun lamassa ja varsinainen nikkuuden vakiintuminen, ainakin omalla alallani tapahtui 2010-luvun taotteessa. Jotain laivaseminaareja tai muita työn ohessa järjestettyjä ryyppäjäisiä ei ole enää, ainakaan tällä alalla ylemmän toimihenkilön tasolla, millä itse työskentelen.
Ukko laski perunatkin kun syömässä kävin, tarkkaan oli ruokamäärä laskettu per henkilö.
Kävi autokaupoissa lehti-ilmoitusten mukaan, kun sai jotain kylkiäisiä mukaansa koeajoista.
Kehui lomalla ettei mennyt omaa rahaa moneen viikkoon ruokaan kun kyläilivät sukulaisissa senkin ajan, oli varmaan sukulaiset mielissään hyväksikäytöstä, tuskin tarvitsi mennä enää kyläilemään jatkossa.
Osti matkailuauton kun sai luultavasti halvalla joltain tyypiltä pois ostettua, kuitenkin auto seisoi pihalla muutaman vuoden kun ei raaskinut ajella sillä eikä muija halunnut laittaa siihen löpöä omaa osuuttaan.
Moni täällä pihistelyihmettely on käytössä itselläni, ihan siksi että rahaa ei vaan ole. Kivahan se olisi mennä kauppaan ja ostaa mitä milloinkin tarvitsee, se ei kuitenkaan ole mahdollista.
Köyhä yh
Muutama tuttavani käyvät esimerkistä. Toinen ei voi tulla pk-seudulla kylään, koska en har häntä kotoaan ja HSL-lippu tänne maksaisi 2.80 euroa.
Toinen käyttäisi mielellään minua ilmaiskuskina kun tarvitsee kyytiä kauppakeskuksiin shoppailemaan tai metsään retkeilemään, ja kylään hänet saa jos maksaa yön paluutaksistaan 3/4, koska muuten on liian kallista. (Ei suostu lähtemään ajoissa, jotta pääsisi bussilla vielä kotiinsa.). Kun hän tulee "nyyttäreillemme", tuo hän euron arvoisen nachopussin (aina halvinta) ja itselleen pari kyykkyviiniä, me muuthan hoidetaan grillaus kuitenkin. Onpahan "osallistunut".
Yleensä tämä hlö poltteli viihteellä muiden tupakat ja lokkeili aina muutenkin, mutta kun erään burgerlaskun jakamisen jälkeen yksi kavereistamme jäi lokille silloin 85 snt auki käteisen loputtua, hän kinusi summaa heti seuraanava aamuna Mobile Paylla. Yleensäkin alle euron maksut hän muisti kysellä muilta, mutta bensojakaan ei koskaan itse maksa. Miesystäväänsä paheksui koska tämä oli immeisesti kylkästynyt pihistelyyn ja kostanut eli vaatinut kesäreissuilla edes parkkimaksuihin osallistumista. Samaan syssyyn kauhisteli, miten joutui maksamaan miehelle mm. euron pirtelön.
Ei enää kaveerausta, ei kyläilyä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yksi työkaveri pesee likaiset muovipussit pesukoneessa. Kaataa pesukoneeseen valmiiksi kuumaa vettä hanasta, jotta säästyy sähköä. Säästi mm. 30 senttiä, kun halusi välttämättä valita oman halvemman matkalipun (aika riitti nippa nappa). Ikinä ei maksa mistään ylimääräistä. Aina jos pitää pyöristää, niin hänen hyväksi. Kävi kerran kysymässä pizzerista, että paljonko maksaa pelkkä paistettu pohja. No sai eurolla, mutta pokkana lastasi sen täyteen salaattipyödästä löytämillä täytteillä jne jen. Niin hänen tulot ovat + 5 000 €/kk. Työajan ulkopuolista hänen menoistaa en tiedä, mutta luultavasti käy leipäjonoissa, ilmaisilla tarjoiluilla jne.
Tiedän vastaavanlaisen tapauksen, mutta hänellä varmaan milli ulostosossa 90-luvun laman jäljiltä juoksemassa korkoa koko ajan ja palkasta mennyt koko ajan suurinosa uo:n. Eli itaruus johtuu ennemminkin köyhyydestä ja velkavankeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.
Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.
Juu tätä en kanssa tajua. Olen monesti naureskellut ja hämmästellyt kavereideni työpaikkoja, kun ovat kertoneet juurikin tällaisesta kahvikassasta. Kuinka saita saa työnantaja olla, jos ei edes kahvia viitsi tarjota työntekijöilleen, vaan täytyy pitää jotain kahvikassaa? Koko idea kuulostaa jo ihan hullulta, sillä ainakin meillä on töissä (vakuutusyhtiö) kahvia ihan niin paljon tarjolla kuin jaksaa juoda. Ja monesti on pullaa ja voileipääkin firman puolesta.
Julkisella puolella naisvaltaisilla aloilla (sairaalat ja koulut) kaikki rahat säästetty niin ettei henkilökunnalle ole mitään tarjottavaa, ei pikkujouluja eikä kahveja. Miesvaltaisella puolella samaan aikaan, samassa kapungissa (tekninen osasto, katu ja kunnossapito) taas kahvihuoneessa tarjoilu pelaa ja pikkujouluja juhlitaan kaupungin pikkiin hotellissa, jonne bussikuljetus järjestetty.
Olin aikaisemmin valtiolla töissä virastossa jossa sukupuolijakauma oli pitkälti 50-50 ja kyllä siellä oli myös samanlainen kahvirinki, itse työntekijät kävivät vuorottain ostamassa kahvia ja jos jotain känttyä halusi kylkeen niin se oli itse ostettava. Jos joku oli eläköitymässä tai muuten vain lähdössä niin kerättiin kolehti kakkuun ja läksiäislahjaan. Tykytoiminnasta tai pikkujouluista ei tietoakaan.
Eipä ole ikävä, yksityisellä kahvit tuodaan tilauksesta kaappiin ja kaikkea mukavaa tehdään työkavereiden kesken firman laskuun. Älytöntä kitsastelua, ymmärrän että verorahoista ne julkisen puolen tarjoilut menevät mutta kyllä nyt luulisi varaa olevan muutamaan kahvipakettiin. Mielestäni kohtuullinen työsuhde-etu on saada edes kahvit työpaikan tarjoamana.
Olen työskennellyt VTT:llä, yliopistolla sekä lähes 20 vuotta isossa teknologiayrityksessä miesvaltaisella alalla. Kaikissa on itse maksettu kahvit ja pyöritetty kahvikassasysteemiä isomalla tai pienemmällä porukalla. Pikkujoulut on joko tarjottu tai vähintäänkin ollut jotain tukea pikkujouluihin kaikissa paikoissa, mutta oli kyllä välillä sellaisia lamavuosia, että tuki pikkujouluihin ainakin yrityspuolella oli olematonta tai kokonaan puuttuvaa. Yrityksissä homma on tiukentunut, ensin leikattiin 90-luvun lamassa ja varsinainen nikkuuden vakiintuminen, ainakin omalla alallani tapahtui 2010-luvun taotteessa. Jotain laivaseminaareja tai muita työn ohessa järjestettyjä ryyppäjäisiä ei ole enää, ainakaan tällä alalla ylemmän toimihenkilön tasolla, millä itse työskentelen.
No on kyllä todella köyhä firma jos ei kahvia tarjoa. Yliopistolla ja VTT:llä tuon ymmärtää, ovat sellaisia byrokratiahelvettejä ettei millään järjellä onnistu tuommoinen vaikkei paljoa kustantaisikaan. Toki noissa isommissa kansainvälisissä firmoissa on kuulemma joskus sama meininki, jonkun kynän hankinta pitää hyväksyttää jollain taloustoimistolla vaikka työt sen takia seisois puoli päivää. Itse olin aikoinaan yliopistolla hommissa IT-puolella, sinne saatiin joku firma sponssaamaan kahvit henkilökunnalle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen isä vahti, että vieraatkin käyttävät vessapaperia "yksi ruutu pienellä tai kolme ruutua isolla hädällä". Tätä mantraa hoki vessan oven käydessä.
Vai vahti? Ojensi paperit?
Käski ilmoittamaan ja antoi paperit kuittausta vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen minä ymmärrän, että kahvit saa työnantajan puolelta, mutta syömiset voisitte maksaa itse. Ne teidän kestitykset maksavat asiakkaat.
Kaupungin hommissa (koulu) ei voi edes uneksia, että työnantaja tarjoaisi kahvit. Kahvinjuojat kantavat työpaikalle sovitun määrän kahvipaketteja vuodessa. Vierailijat maksavat purkkiin 20 senttiä / kuppi, jos haluavat. Kerran vuodessa, ennen joulua, saamme kaupungin tarjoaman joulupullan, joka sekin on ollut viime vuosina koulusihteerin leipoma kuivakakku. Opettajat ostavat joululahjat rehtoreille ja keittiöhenkilökunnalle sekä siistijöille mutta itse eivät saa ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi juttu varmaankin on, että miesvaltaisella puolella tuosta kahvittomuudesta ihan avoimesti veetuillaan pomolle. Ei sitäkään firman johto jaksa pitkään kuunnella. Miehet on usein sellaisia, että osaa vaatia. "Onko niin köyhää, ettei edes kahvia saa? Pitää sitten vaatia isompi palkka."
Yksi ihmisen trategioista olla hyvin rikas mutta ei voi nauttia omaisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihmisen trategioista olla hyvin rikas mutta ei voi nauttia omaisuudesta
sori, tragedia
Mä olin kerran paistamassa grillimakkaraa talkoissa paikallisen marketin synttäreillä.
Toki sinne tuli pikku kylämme nuukuudesta tunnettu mies, ja se söi siellä 17 makkaraa 😂😂😂