Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Oon kuivattanut suodatinpapereita ja käyttänyt uudestaan.
Sukulainen vanha isäntä kävi ulkona nurkan takana kusella kun vettähän piti säästää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.
Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.
Juu tätä en kanssa tajua. Olen monesti naureskellut ja hämmästellyt kavereideni työpaikkoja, kun ovat kertoneet juurikin tällaisesta kahvikassasta. Kuinka saita saa työnantaja olla, jos ei edes kahvia viitsi tarjota työntekijöilleen, vaan täytyy pitää jotain kahvikassaa? Koko idea kuulostaa jo ihan hullulta, sillä ainakin meillä on töissä (vakuutusyhtiö) kahvia ihan niin paljon tarjolla kuin jaksaa juoda. Ja monesti on pullaa ja voileipääkin firman puolesta.
Julkisella puolella naisvaltaisilla aloilla (sairaalat ja koulut) kaikki rahat säästetty niin ettei henkilökunnalle ole mitään tarjottavaa, ei pikkujouluja eikä kahveja. Miesvaltaisella puolella samaan aikaan, samassa kapungissa (tekninen osasto, katu ja kunnossapito) taas kahvihuoneessa tarjoilu pelaa ja pikkujouluja juhlitaan kaupungin pikkiin hotellissa, jonne bussikuljetus järjestetty.
Kyllä meillä ainakin kunnan (JKL) teknisellä puolella kun olin töissä niin ihan vuoronperään sinne työntekijät kahvia toi... toi pikkujoulujuttu nyt tuskin pitää paikkaansa myöskään missään kunnassa, mutta eipä nyt anneta pienien yksityiskohtien hyvää tarinaa pilata :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.
Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.
Siivoojille ei hankita vitun "aurinkoisella" ainakaan
Eräs mies kuulemma otti kavereilta maksun kun joivat tämän luona kahvia.
Sama tyyppi yritti kapakassa myydä tuopinjämiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tätä en kanssa tajua. Olen monesti naureskellut ja hämmästellyt kavereideni työpaikkoja, kun ovat kertoneet juurikin tällaisesta kahvikassasta. Kuinka saita saa työnantaja olla, jos ei edes kahvia viitsi tarjota työntekijöilleen, vaan täytyy pitää jotain kahvikassaa? Koko idea kuulostaa jo ihan hullulta, sillä ainakin meillä on töissä (vakuutusyhtiö) kahvia ihan niin paljon tarjolla kuin jaksaa juoda. Ja monesti on pullaa ja voileipääkin firman puolesta.
No esim.kunnallisissa työpaikoissa. Ja toki jotkut pienemmät yritykset myös. Itseasiassa hyvin yleistä monissa työpaikoissa. Mutta sitten taas näiltä samaisilta työpaikoilta löytyy muita etuuksia (mm.terveydenhuoltoon, silmälaseihin, työruokailuun, liikuntaan ja kulttuuriseteleihin, koulutuksiin, bonuksiin liittyviä) ja virkistyskassoja.
Minun mielestäni tuo työntekijöiden omakustanteinen wc-paperipolitiikka on paljon käsittämättömämpi. Wc-käynti on ihmisoikeuksiin linkittyvä perustarve. Kahvinjuonti ei.
Meillä oli lapsena ihan perus lähteä yöllä lentokentälle.
Eväät olivat mukana monesti ja aina esim. Risteilyillä.
Vettä ei saanut valuttaa pitkään ja valitus kylppärin oven takaa oli tuttua.
Kaupoista metsästettiin alennus tuotteita.
Talouspaperilla ei saanut pyyhkiä pöytää vaan sitä varten oli rätti. Ja niitä paloja puoliteltiin muutenkin.
Levyjä poltettiin ja ladattiin, harvoin ostettiin.
Ruokia piiloteltiin, ettei syödä huvikseen. Siis myös esim. Hapankorppuja yms terveellistä herkkua.
Valoja vahdittiin ettei unohtunut päälle.
Kaikkea pientä koko ajan vaikkei tarvetta oikeasti ollut...
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aikaa mutta köyhinä opiskelijoina meidän porukan ainoa varakas henkilö eli kaikki retket ja reissut meidän muiden eväillä.
Olen huomannut että jostain syystä se rikkain on usein myös pihein. Niin kuin hyväntekeväisyyteen rahaa keräävät ovat todenneet: 95 prosenttia rahan lahjoittajista ovat köyhiä nuoria. Rikkailta voi saada sen kymmen senttisen tai vihaisen katseen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on sairaalloisen pihi. Kun olin lapsi, inhosin kauppareissuja, sillä tarjousten (3 prk tonnikalaa kahden hinnalla jne.) perässä piti kiertää joka kerta kolme-neljä ruokakauppaa. Lisäksi tuotenäytteitä ja ilmaisia maistiaisia piti rohmuta kaksin käsin ja käydä monta kertaa samalla tiskillä. Minua hävetti, sillä varmasti touhu kiinnitti muiden asiakkaiden huomion. Leipäjonoissa kävimme tietysti myös, vaikka tarvetta ei olisi ollut. Kaikkiin arvontoihin piti osallistua. Välillä äiti otti kaupasta mukaan kymmeniä arvontalappuja, joita piti kaikkien perheenjäsenten täyttää. Vieraisilla äiti söi usean edestä ja hoputti myös meitä lapsia syömään, jotta vatsamme tulisi täyteen eikä kotona kuluisi niin paljon ruokaa. Vastaavasti jos meillä kävi vieraita, heille ei joko tarjottu mitään tai sitten äiti pyysi ovella maksua ruoasta. Mitään uutta me lapset emme koskaan saaneet, ja käytettyäkin vain harvakseltaan.
___Pikkuveli joutui käyttämään päiväkerhossa minulta jääneitä (alun perin naapurin lapsilta saatuja) vaaleanpunaisia jumppatossuja. ____
Äiti myi sukulaisilta saamiamme joulu- ja synttärilahjoja ja piti rahat, tai vaihtoi lahjoihin kortin, johon oli merkinnyt itsensä lahjan antajaksi.
Mikä tuossa jumppatossujen käytössä oli ongelma? Pitääkö kaiken olla uutta jos olivat ehjät tossut?
Vaikka nykyään kaikkien jo lapsesta lähtien pitäisi olla sukupuoli neutraaleja, niin kyllä se pojalle on pahapaikka joutua pitämään pinkkejä tossuja, rusettia päässä tai tyllihametta. Mikäli mitenkään voit ymmärtää.
Jos suklaapatukka maksaa 1.57€ entinen työkaveri maksoi ostoksen käteisellä = 1.55€, säästäen 2 senttiä. Mutta jos tuote olisi maksanut 1.58€ tämä ostos olisi maksettu kortilla koska käteispyöristyksellä olisi joutunut maksamaan 1.60€ :D
Eksäni oli todella pihi. Baarissa maksatti kaiken muilla (minulla) ja kotimatkalla kyseli pizzeriasta, olisiko sinne jäänyt kenenkään unohtamaa pizzaa, jonka voisi saada halvemmalla. Matkoilla sain myös maksaa kaiken bensoista lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Täti antoi 70v lahjaksi peräti pienen konvehtirasian. Melko pihiä ja persoonatonta.
Mä sain mummoltani joululahjaksi ilmaisen sanomalehden näytetilauksen. (Vai miksi niitä sanotaan) Muuten ihan jees, mutta serkku sai uuden läppärin tuuletinalustalla ja muilla extroilla..,
Vierailija kirjoitti:
Äitini on sairaalloisen pihi. Kun olin lapsi, inhosin kauppareissuja, sillä tarjousten (3 prk tonnikalaa kahden hinnalla jne.) perässä piti kiertää joka kerta kolme-neljä ruokakauppaa. Lisäksi tuotenäytteitä ja ilmaisia maistiaisia piti rohmuta kaksin käsin ja käydä monta kertaa samalla tiskillä. Minua hävetti, sillä varmasti touhu kiinnitti muiden asiakkaiden huomion. Leipäjonoissa kävimme tietysti myös, vaikka tarvetta ei olisi ollut. Kaikkiin arvontoihin piti osallistua. Välillä äiti otti kaupasta mukaan kymmeniä arvontalappuja, joita piti kaikkien perheenjäsenten täyttää. Vieraisilla äiti söi usean edestä ja hoputti myös meitä lapsia syömään, jotta vatsamme tulisi täyteen eikä kotona kuluisi niin paljon ruokaa. Vastaavasti jos meillä kävi vieraita, heille ei joko tarjottu mitään tai sitten äiti pyysi ovella maksua ruoasta. Mitään uutta me lapset emme koskaan saaneet, ja käytettyäkin vain harvakseltaan. Pikkuveli joutui käyttämään päiväkerhossa minulta jääneitä (alun perin naapurin lapsilta saatuja) vaaleanpunaisia jumppatossuja. Äiti myi sukulaisilta saamiamme joulu- ja synttärilahjoja ja piti rahat, tai vaihtoi lahjoihin kortin, johon oli merkinnyt itsensä lahjan antajaksi.
Tämä on niin mielenkiintoista, että on pakko kysyä, mitä äitisi kaikilla "säästämillään" rahoilla teki?
Vierailija kirjoitti:
Kämppis halusi erilliset wc-paperirullat vessaan vaikka oltiin sovittu että ostetaan paperit vuorotellen. Ettei vahingossakaan hän maksa enemmän kuin minä.
Havaittu käytännössä että näin parempi, joku puhuu suurpiirteisesti ja on silti omastaan tarkka. Oman rullan kanssa kuljettu työmaallakin.
Muovipusseja pestiin nuoruudessani, hiukan Fairya ja huuhdottiin puhtaalla vedellä, en ihmettele. Mutta talouspaperin säästö tulee kalliimmaksi kuin pyyhkeiden pesu.
Käyttäjä3781 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aikaa mutta köyhinä opiskelijoina meidän porukan ainoa varakas henkilö eli kaikki retket ja reissut meidän muiden eväillä.
Olen huomannut että jostain syystä se rikkain on usein myös pihein. Niin kuin hyväntekeväisyyteen rahaa keräävät ovat todenneet: 95 prosenttia rahan lahjoittajista ovat köyhiä nuoria. Rikkailta voi saada sen kymmen senttisen tai vihaisen katseen..
Tulee eräs Roope Ankka mieleeni..
Mieheni on aina ollut hömelö auttaan vanhempiaan ja sisaruksiaan rahallisesti.
Mikäpä siinä kun ennen lapsiamme meillä olikin sitä rahaa hyvin.
Mutta auttaminen loppui kuin seinään kun viimein hänellä meni perille siskonsa kierous ja nerokkuus.
Siskonsa valitti aina raha pulaa. Samoin vanhempansa. Heillä tuntui aina olevan niin köyhää. Toki alkoholia ja tupakkaa kului.
Yhteisiin lahjoihin me osallistuimme aina ja osa sisaruksista osallistui pienemmällä summalla. Kun olivat niin rahattomia...
Huomasin kyllä pelin nimen mitä he pelasivat yhteen hiileen.
Ns muka köyhiä työssä käyviä aikuisia
Miehelle se paljastui kun siskonsa päästi ohi suustaan jotta" piti säästötililtä maksaa lainaa kun mies työttömänä hetkellisesti. Onneksi säästöjä oli niin paljon että maksettiin melkeestä kaikki loput lainat talosta"
Että mua nauratti.
Onneksi tuo lipsahdus lopetti köyhäilypuheet ja mieskin tajusi että miten hölmöä on ollut maksaa vanhempiensa laskuja ja auttaa ruokakasseilla sisaruksiaan vaikka hyvyyttään auttoi. Kieroa mutta hyvin näytelty.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi, laskee minuutteja kuinka kauan vettä lasketaan suihkussa käydessä. Kuulemma kahdesta viiteen minuuttiin on riittävästi.
Mäkin pihtailen lämmintä vettä ja vältän muovipussiin ostoa jne koska ympäristö. En silti ole pihi, eikä tulis mieleenkään neuvoa vieraita suihkuttelemaan lyhyesti.
Tuntemani pihtaajat on enimmäkseen olleet vähän dementtejä ja sodan nähneitä vanhuksia.
Yksi tuttavaperhe sentään kerää käytetyt servietit vessapaperiksi. Yök, en kyllä haluais toisen ruoanjäämiä ja sylkeä peräreikääni.
Käyttäjä3781 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat harvoin laittavat rahaa keräyslippaisiin. He hoitavat lahjoitukset pankkisiirtoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen minä ymmärrän, että kahvit saa työnantajan puolelta, mutta syömiset voisitte maksaa itse. Ne teidän kestitykset maksavat asiakkaat.
Joo, ihan turha ajatella, että työnantaja hyvää hyvyyttään ne maksaa, kyllä ne kahvi ja pullatarjoamiset on lisätty sinne vakuutuksien, pankkien palveluhinnastoihin ym. Vertaan siihen, että itse kaupungilla töissä ja sieltä ei koskaan saa mitään kahvi tai pullatarjoamisia. Itse ostetaan kahvit ja keitetään ne.
Täti antoi 70v lahjaksi peräti pienen konvehtirasian. Melko pihiä ja persoonatonta.