Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Vierailija kirjoitti:
Kun olen päivän kierrellyt kaupunkia kaverin kanssa alkaa nälkä kurnia ja ehdotan että käytäisiin syömässä. kaveri tähän et mennään vaan mut hällä ei nälkä vaikka sitä en usko. kaveri päättää tilata ravintolassa (huom, ei kalliissa) itselleen vain juoman. kun alan syödä annostani kaveri aloittaa aina tapahtuvan anelun: saanko maistaa? sitten hän maistaa ja kehuu annostani ja ihmettelee miten on hyvän makuista. pian huomaan hänen napostelevan omalta lautaseltani ruokaani. toi on aika ärsyttävää mut olen jo tottunut kun tekee aina noin. rahasta hänellä ei ole pula. paremmin tienaava kuin minä.
Oletko tyhmä vai mikä mättää kun et opi, että tilaat tuon kaverin läsnäollessa vain sellaista, jonka voi pitää kädessä ja hotkaista yhtenä suupalana, tai sanot ihan suoraan, että nyt on sinun vuorosi tarjota. Tyttöystäväsi?
Sukulaismies 45v ei osta vaimolleen äitienpäivä,joulu tai synttärilahjaa eikä myöskään lapsilleen koska hänen ei tarvitse. Tyyppi on dippainssi hyvä palkkaisessa työssä. Kesälomilla yrittää lokkeilla sukulaisilla. Kummasti yöpaikat ovat vähentyneet vuosien myötä.
Noin60v työssäkäyvä nainen on välillä ilman sähköjä että säästää sähkölaskussa,ruuat lämmittää työpaikalla ja käy suihkussa siellä. Ei matkustele koska netistä voi katsoa kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta uusia vaatteita juuri koskaan.
Max. kerran vuodessa. Käytän rikkinäisiä sukkia.Olet hoikka, jos pystyt pukeutumaan (rikkinäiseen) sukkaan. Valkoinen froteinen tuubimekko, jossa on pari raitaa? :D
Kerroinko että pukeudun rikkinäiseen sukkaan?
En.
Rikkinäisten sukkien pitäminen ja se että en osta vaatteita juuri koskaan, ovat kaksi eri asiaa.
Serkun perhe etelä-pohjanmaalla ja asuvat kohtuu matkan päästä huvipuisto power parkkia ja isä ja äiti ei vie lapsiaan huvipuistoon ikinä koska on kuulemma niin kallista. Vanhemmat ovat ihan ok-palkkaisissa töissä. Sukujuhlissa kun on ollut tätiemme ja enojen 60 ja 70v juhlia niin tämä perhe tulee aina kahta kättä heittäen. Myötähäpeä on suuri.
Yksi läheisin kaverini on pahimman luokan saita.
Oltiin viettämässä vappua minun luona kahdestaan, ostin kaikki ruoat ja juomat yksin. Hän otti itselleen muutaman juoman mukaan. Pyysin, että tuo minulle 3€:n ostoksen kaupasta ja heti kun astui sisään ovesta sanoi, että pitää maksaa hänelle se 3€. Ei väliä, vaikka minulla oli mennyt vappuostoksiin 50-70€. Hänen oli saatava se 3€ takaisin. Kittasi koko illan mun juomia ja aamulla kun tilattiin pizzaa hän ei maksanut mitään kotiinkuljetuksesta. Kyllä suoraan sanoen vitutti.
No, sitten oltiin parin päivän telttareissulla, minne hän toi viinilaatikon ja minä toin viinapullon sekä kaljaa. Kaljoja ja viiniä juotiin puokkiin, mutta viinapullo jäi juomatta, koska unohdettiin lantringit. No, kun oltiin pakkaamassa kamoja pois reissulta hän ilmoitti, että koska join about 1/4 hänen viinistään minun pitäisi maksaa siitä hänelle osa, koska ei juotu mun viinapullosta mitään. Ja läheisyydessä oli ruokakauppa ja pieni ravintola; kun hän nukkui monen tunnin päikkäreitä menin syömään yksin ravintolaan. Kun hän heräsi hän valitteli nälkää ja kun sanoin, et kävin syömässä sillä aikaa ku nukuit hän loukkaantui ja sanoi, että MEIDÄN piää mennä ostamaan hänelle ruokaa. Mun ois pitänyt maksaa puolet makkarapaketista, vaikkei mulla ollut nälkä.
Kerran pyysin häntä käymään ostamassa minulle ruokaa kaupasta, kun istuttiin puistossa (hän oli siis menossa sinne ja itselläni oli kauhean paha olo), annoin hänelle rahaa ostoksiini ja kun hän tuli kaupasta hän sanoi "mä varmaan voin pitää nää vaihtorahat, kun heitin sulle pari tupakkaa ja kävin sun puolesta kaupasta." Kahden tupakan ja hakiksen määrä oli joku reilu 2€.
Näitä tarinoita on vaikka mielinmäärin, mutta hän on sellainen ihminen, joka nyhtää kaikesta rahaa, mutta ei ikinä tarjoa puolet mistään, mikä kuuluisi oikeasti hänelle. Ite en oo koskaan ollut niin tarkka rahasta (vaikka olen opiskelija, kuten hänkin), mutta hän laskee kaikki pilkun tarkkaan. Siksi oon ollut ihan samanlainen häntä kohtaan viime aikoina ja häntä selkeästi ärsyttää se. Kyllä tää ystävyys on kokenut tosi kovan kolahduksen näistä jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs henkilö punnitsee kaupassa pullapitkot, leivät ym. kappalehintaiset tuotteet ja kerää kylässä käydessään tyhjät pullot mukaansa, vaikka ei ole itse juomia tuonut.
Miksi hän punnitsee ne?
Sehän ei vaikuta hintaan mitenkään.
Niin, mutta joku pulla voi olla muutaman gramman painavampi kuin toiset!
Tätini ei käy missään kulttuuritapahtumissa ellei saa lippua jostain ilmaiseksi. Kun näin joskus tapahtuu niin hän muistaa kertoa kuinka pääsi ilmaiseksi konserttiin,itse artisti on sivuseikka ilmaisuuden rinnalla ja hänellä on kymmeniä tuhansia euroja tilillä. Mitään ei voi myöskään harrastaa eikä käydä missään koska se maksaa.
Eräs sijoittaja asuu 60-luvun ok-talossa ja sitä ei voi remontoida eikä kunnostaa ja puutarha on villiintynyt. Tilillä miljoonia. Puutarhan uudelleen teettäminen suunnittelijoineen ja tekijöineen maksaa niin paljon ja remontointikin on kallista. Näitä ihmisiä ei voi auttaa,kuolkoon homeen ja paskan keskelle.
30 v mies käyttää yhtä tietyn merkkistä halpaa palasaippuaa ihon ja hiusten pesuun ja lisäksi ainoastaan jotain after shavea parranajon jälkeen + deodoranttia ja hammastahnaa, kaikki halvinta mahdollista merkkiä. Siinä kaikki hygieniatuotteet joita käyttää
Niin munkin ... ja viinerinkin.
Semmonen immeenen se vasta saeta on, joka sissäänpäen piereksii ja ruikkimalla kussoo.
Vierailija kirjoitti:
Koko energia menee siihen kun huomiot ne tuhannet pienet manipulaatiot, joilla tyyppi yrittää sinua kusettaa etkä lopulta halua edes jättää wc-paperirullaa vessaan siitä pelosta, että kaveri rullaa siitä puolet käsilaukkuunsa vierailun aikana.
:D
Sisko ei osta talouspaperia, kun se on niin kallista ja kuulemma aivan tarpeetonta. Sen sijaan hänellä on käytössä keittiöpyyhe (ei siis luuttu), jolla pyyhitään kaikkea vauvan naamasta lähtien. Alun perin valkoinen pyyhe on harmaantunut ja haisee arvatenkin kamalalle. Hygieniasta ei ole tietoakaan, yök.
Vessan saippuapulloon on lantrattu niin laimea vesi-saippua-seos, että kädet ei meinaa peseytyä millään.
Nämä kertomukset ovat koukuttavia. En olisi voinut uskoa, että näin saitoja ihmisiä on olemassa. Saituus on inhokkini numero 1. En voi sietää saitureita. itse olen vähän liiankin antelias. Mutta odotan anteliaisuutta vastavuoroisesti. Ei tarvitse olla yhtä antelias kuin itse olen. Vähäisempikin anteliaisuus ok, kohtelias pitää olla.
En kestä saitoja ihmisiä enkä sellaisia halua elämääni. YÖK! Mies, joka vie naisen kahville ja laittaa naisen maksamaan kahvinsa, on sillä hetkellä OUT elämästäni. Aivan lopullisesti. Eräillä trefeillä mies viivytteli kahvitiskillä, että ei tarvitsisi mennä edelleni kassajonossa kahvilassa pelkän kahvikupin kanssa. Ajoi Audilla ja selvisi, että asuu vanhempiensa talossa säästääkseen. En sen jälkeen enää ko miestä halunnut nähdä. Ei mitään yhteistä tuollaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.
Tämä pitkälti selittää miksi suuret ikäluokat ovat niin ahneita ja itsekkäitä. Monilla heistä on traumaattinen lapsuus jota he sitten lopun ikäänsä velkovat haalimalla itselleen kaiken taloudellisen hyvän ja hyvinvoinnin lastensa ja lastenlastensa kustannuksella.
Taloudellisesti köyhä ja tunneköyhä lapsuus jätti heihin jälkensä. Sodan jälkeen oli vain pakko selvitä, menetyksiä ja traumoja ei osattu käsitellä. Sodasta palanneet isät toivat sotatraumansa osaksi perhe-elämää.
En tiedä onko nuukuus pelkästään opittua vai perinnöllistä, mutta jotenkin se näyttää suvussa kulkevan. Isovanhempani joivat usein hopeateetä iltaisin, eikä sen keralla saanut kuin korkeintaan korppua. Ja niin kauan kuin heillä oli ulkovessa käytössä, vaari käytti vanhoja sanomalehtiä vessapaperin sijaan. Vielä sisävessan rakentamisenkin jälkeen käytiin mahdollisiman paljon ulkovessassa jotta säästettäisiin umpisäiliöön menevän jätteen tyhjäyskustannuksissa. Muistan myös vaarini opettaneen meitä lapsia syömään huonoimman osan ruuasta ensin ja säästämään paremmat palat viimeiseksi "niin tuntuu kuin olisi koko ajan syönyt hyvää". Heidän jälkeensä jäi pari taloa täynnä tavaraa, sillä mitäänhän ei heitetty milloinkaan pois, jos sattuisi joskus tarvita. Ei kukaan tarttis muuten Dextan vaihdekeppejä?
Vanhempani ovat jatkaneet perinnettä varsin lahjakkaasti, mutta ovat sikäli erilaisia etteivät tajua säästää _ihan kaikessa_ vaan ajelevat esim. autolla aika surutta. Ostavat kuitenkin aina halvinta mahdollista tavaraa ja ihmettelevät kun kympin akkuporakone ei toiminutkaan yhtä hyvin kuin jokin 10x kalliimpi. Sen ovat jo pikkuhiljaa oppineet, että niitä euron kahvipaketteja ei kannata ostaa kun ei niitä pysty juomaan kuin sekoittamalla juhlamokkaan vähän kerrallaan. Ja jos kaupassa on jokin -50% tarjoustuote veloitettu normihinnalla, ja se huomataan vasta kotona, siinä on päivä pilalla ja kuitti laitetaan tarkkaan tallelle ellei heti lähdetä valittamaan.
Nämä säästämiset eivät ainakaan kumpua rahapulasta, isovanhempani olisivat aivan varmasti pystyneet elämään kohtuullisen laadukkaasti loppuelämänsä mutta silti esim. mummoni oli valittanut lääkärille, ettei hänellä ole varaa ostaa hedelmiä kun lääkäri oli kehottanut syömään monipuolisemmin.
Itse olen ehkä säästynyt pahimmalta ja suurin nuukuusgeeni on osunut siskooni joka mm. tuo roskiaan vanhempieni roskikseen (jos on tilaa ennen tyhjäystä) jotta voi venyttää omaa roskiksentyhjäysväliään. Lapsiperheessä tulee kuitenkin välillä roskia niin, että 4 viikkoa on aika pitkä aika. Isovanhemmilla oli tapana joko polttaa roskat tai jos ei saanut poltettua, haudata ne maahan. Muistan itsekin olleeni mummon apuna hautaamassa jotain isoa mattoa. Heidän roskasäiliönsä olikin lähes käyttämättömän näköinen. Tiedän sen siitä, että se oli nimittäin tallessa varastoituna sillä kuka hullu nyt talokaupan yhteydessä hyvää roskasäiliötä pois antaisi vaikka uudessa asunnossa säiliöt olikin taloyhtiön puolesta...
Frida kirjoitti:
Mun anoppi :D
Vanhat sukat ja muut käytetään rätteinä keittiössä
Vanhat villapaidat puretaan ja langoista kudotaan uusia vaatteita
Joka paikkaan eväät ettei tarvitse ostaa
Kasvattaa kesällä kellarin täyteen kasviksia
Ja silti ostelee meillekkin kalliita lahjoja. Elämäntapa saituruus? :D
öö...minusta nämä ei ehkä ole pihiyden merkkejä. Ennemmin sanoisin että anoppisi on tiedostava kuluttaja :) .
Itsekin teen noita yllä mainittuja paitsi että sukkia en keittiörätteinä käytä. Eväät mukaan siksi että olen tarkka syömisistäni.Samoin kasvisten itse kasvatus. Villapaitojen purkaminen on ympäristöteko.
Oispa minunkin anoppi edes vähän tuon henkinen ;).
Sukulainen asui paritalossa 4-henkisen perheensä kanssa siten, että äitinsä asui yksin toisella puolella ja toimi samalla ilmaisena lapsenhoitajana ja -ruokkijana. Sukulainen oli ilmoittanut sähkölaitokselle sähkömittareiden tunnisteet toisin päin, eli äiti maksoi 4-henkisen perheen kulutuksen mukaan ja sukulaisen perhe 1-henkisen. Ei suostunut muuttamaan oikeaksi, sanoi vain, että ei kai sillä väliä ole. Tämä äiti oli aukaissut vahingossa poikansakin sähkölaskun, ja eroa tuli vuodessa laskennallisesti yli 600,-. Ko. äiti oli pienellä eläkkeellä ja sukulaisen perheessä kaksi hyvin toimeentulevaa johtajaa. Tästä sukulaisesta ja hänen perheestään löytyisi näitä tarinoita vaikka kuinka paljon, mutta törkeintä on mielestäni oman äitinsä hyväksikäyttö.
Olen tuntenut ihmisen, joka laittoi saunassa pesuvedet valmiiksi vatiin. Enempää ei saanut käyttää, ei siis puhettakaan monen minuutin suihkuista.