Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Vierailija kirjoitti:
Takapotku-Katapultti kirjoitti:
Kaveri otti laivalle mukaan oman vedenkeittimen.
Monilla työkseen matkustavilla on pieni vedenkeitin siltä varalta, ettei hotellishuoneessa ole keitintä. Saa joka ilta samanlaista teetä samaan aikaan läppärin äärelle maksamatta maltaita huonepalvelusta. Nämä asiat alkaa olla tärkeitä, kun eksotiikka haihtuu matkustamisesta.
Eikä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kalliita lahjoja ? Joku kukka tai suklaalevy muka liian kallis? Jos tuollaista summaa ei pummilla ole ilman että budjetti brakaa niin sitte jäädään kotiin ja se säästetään. Vaikka niitä puolukoita poimimalla.
Pillua ollaan vailla vaikka ei yhtään viitsitä panostaa treffikumppaniin, hyvä jos hampaat osataan pestä.
Ok, sun kanssa treffeille lähtevän on syytä panostaa rahalla ostettuihin lahjoihin, koska ne oon sulle tärkeitä. Minulla (mies) on varaa ostaa kaikki tarvitsemani suklaa yms kaupasta, enkä piittaa ostetuista lahjoista. Tekee suuremman vaikutuksen, kun nainen osaa itse jotain. Kotitekoinen jälkiruoka tai hillo itse poimituista marjoista on ollut aivan parhaita tuliaisia naiselta. Meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Olin kahvilla ystävän luona, mutta juon teetä. Kyllä järkytti, kyseinen ystävä tarjosi käytettyä teepussia. Kuulemma säästää aina, kun niistä riittää makua useaan kupilliseen.
Huh. Teenystävälle kamala ajatus, hyvästä irtoteestäkään ei riitä kuin korkeintaan kahteen haudutukseen (toki on poikkeuksia). OT, mut lisäksi Suomessa ei ymmärretä, että teetäkin juodaan kofeiinin vuoksi - eikä sitä niissä kamalissa vanhoissa pusseissa ole enää yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvätuloinen tuttava pyysi minua ja viittä muuta kaveria auttamaan muutossa, ja lupasi muuttopalkkana tarjota ruoat ja juomat. Tavaraa oli todella paljon, ja uusi asunto oli hissittömän talon neljännessä kerroksessa, joten muutossa oli paljon tekemistä. Kun kaikki tavarat oli vihdoin saatu kannettua uuteen asuntoon, kaivoi tuttava laukustaan kaapista pussillisen kylmiä eineslihapiirakoita ja litran appelsiinimehua, ja totesi että tässä nämä luvatut ruoat ja juomat.
Kai haistattelit v*tut ja vaadit tilaamaan pizzat? Jos ei tilannut niin kai veit vähintään yhden nojatuolin takas alas ja kaikki muutkin? Ettekä siis enää oo missään tekemisissä jos ei tullut muuttopizzoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.
Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.
No, julkisen puolen työpaikoissa ei koskaan työpaikka maksa kahveja. Jokainen maksaa itse, lääkärit, hoitajat, poliisit, opettajat jne.
Tämä on ollut mielenkiintoinen keskustelu, jatkakaa toki.
Jotain on jäänyt askarruttamaan.
Esimerkiksi jos mies toisi ensitreffeille itse noukittuja puolukoita, olisin todella ilahtunut , ja olen helsinkiläinen. Joku huuteli tästä asiasta jotain bönde -juttua. Se oli tyhmä ja turha kommentti.
Lentokenttähotellissa yöpymisestä haluan muistuttaa ja varoittaa, että se ajomatka kentälle voi yhtäkkiä katketa itsestä riippumattomista syistä. Veljen perheelle kävi näin. Asuvat 300km kentältä. Yöllä lähtivät ajamaan ja joku iso onnettomuus kolmostiellä ja parikin rekkaa poikittain. Liikenne seis. Heidän lento lähti. Oli kallista lystiä järjestää uusi lomamatka. Joskus veljen vaimo lähti yhden lapsen kanssa reissuun. Junalla kentälle. Juna myöhässä pari tuntia. Kuin ihmeen kaupalla myös lento myöhästyi ja he pääsivät matkaan.
Noiden kokemusten jälkeen he lähtevät aina kunnolla etuajassa kotoaan.
Tykkäävät yöpyä lähellä kenttää. Joskus yöpyvät meilläkin jos lentoajat ei keskellä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.
Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.
No, julkisen puolen työpaikoissa ei koskaan työpaikka maksa kahveja. Jokainen maksaa itse, lääkärit, hoitajat, poliisit, opettajat jne.
Tulin vahvistamaan säännön. Työnantaja, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, maksaa kahvit, maidot ja sokerit. Juo niin paljon kuin jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin vahvistamaan säännön. Työnantaja, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, maksaa kahvit, maidot ja sokerit. Juo niin paljon kuin jaksat.
Kouluille saattaa joskus joku kirjoja trokaava laukkuryssä tuoda pullat tai täytekakun, mutta siinäpä se on. Joskus saattaa jotkut rehtorikokouksista ylijääneett pullat päätyä opettajanhuoneeseen, jolloin nopeat syövät hitaat.
Tietenkin on ymmärrettävää, että kahvia juovat vain ne, jotka osallistuvat maksamiseen. Kenelläkään ei ole se rahasta kiinni vaan saituudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvätuloinen tuttava pyysi minua ja viittä muuta kaveria auttamaan muutossa, ja lupasi muuttopalkkana tarjota ruoat ja juomat. Tavaraa oli todella paljon, ja uusi asunto oli hissittömän talon neljännessä kerroksessa, joten muutossa oli paljon tekemistä. Kun kaikki tavarat oli vihdoin saatu kannettua uuteen asuntoon, kaivoi tuttava laukustaan kaapista pussillisen kylmiä eineslihapiirakoita ja litran appelsiinimehua, ja totesi että tässä nämä luvatut ruoat ja juomat.
Kai haistattelit v*tut ja vaadit tilaamaan pizzat? Jos ei tilannut niin kai veit vähintään yhden nojatuolin takas alas ja kaikki muutkin? Ettekä siis enää oo missään tekemisissä jos ei tullut muuttopizzoja?
Ruoat ja juomat tarkoittavat kyllä muuta kuin kylmiä eineslihapiirakoita ja mehua. Olisi ilmoittanut tarjottavat vähemmän suureellisesti vaikkapa pienenä välipalana.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä täällä yksityisellä puolella mieluusti vaihtaisin ne ilmaiset kahvit siihen, että työnantaja maksaisi palkkaa tehtyjen työtuntien mukaan eikä sen mukaan mikä on työsopimuksessa määritelty kk-palkka. Eli työsopimuksen 37,5 viikkotuntia tarkoittaa käytännössä yleensä n. 45 viikkotuntia silloin kun ollaan konttorilla. Ja matkoilla työpäivän pituus onkin sitten helposti 12-16 tuntia. Peruspalkan päälle ei kuitenkaan tule kuin mahdolliset päivärahat. Mutta onhan ne ilmaiset kahvit, joiden rahallinen hyöty lienee luokkaa 0,5-1 €/päivä.
Julkisen sektorin opettajat, hoitajat, poliisit ym. se sijaan saavat peruspalkkansa päälle helposti kymmeniä prosentteja erilaisia lisiä ja korvauksia, tehdyt ylityötunnit korvataan pilkulleen jne. Esimerkkejä:
- Peruskoulun lehtori / ylempi korkeakoulututkinto ja perus- / lukio-opetusta antavan opettajan kelpoisuus säännöllisen työajan ansio vuonna 2014 3 807 €/kk
- Tehyläisen sairaanhoitajan keskimääräinen kokonaisansio oli lokakuussa 2014 oli 3133€.
- Asiakas- ja palvelutyöntekijöillä säännölliset ja epäsäännölliset lisät muodostivat 37 prosenttia kokonaisansioista. Asiakas- ja palvelutyöntekijät –ammattiryhmä koostuu valtiolla pääosin poliiseista ja vartijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-miesystäväni toi tuliaisiksi itse keräämiään puolukoita. Kun lähdimme keskustaan, kysyi, mennäänkö sun vai mun autolla. Kulki varmaan 20 vuotta vanhassa, lähes mädäntyneessä nahkatakissa...
Takin ymmärrän, mutta miten puolukat tai autokysymys liittyvät jotenkin piheilyyn?
Puolukat eivät maksaneet mitään! Jos mentiin minun autollani, säästyi bensaa hänen autostaan!
Eli jos mies olisi OSTANUT puolukat, asia olisi ollut ok? Keräämiseenkin kuluu hyvä tovi aikaa eli työtunteja. Meillä kaveripiirissä on ihan tavallista viedä tuliaisiksi jotain itsepoimittua/kasvatettua/leivottua/tehtyä jne ja kierrätetään tavaraa mitä ei itse tarvita.
Takapotku-Katapultti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri otti laivalle mukaan oman vedenkeittimen.
EI HEMMETTI...
Jostakin syystä tää on paras kaikista :)
Minulla on aina vedenkeitin mukana.
Risteilen ainoastaan näillä tax freestä saaduilla risteilylapuilla ja en käy yksin syömässä.
Minulla on umpijäässä oleva maustettu riisi, joka saa pienessä kylmäkassissa sulata yön yli ja kun tulen Tukholman päässä takaisin laivalle, käyn sen lämmittämässä lasten leikkihuoneessa. Mukana myös pilttipurkki.
Aamulla syön näitä annospusseja puuroa. Jos pilttipurkit ovat kotona loppu, otan mukaan muutaman nuudelipussin ja valmistan nekin vedenkeittimen kanssa.
Tukholmaan otan mukaan sitruunateetä, sokeripitoista. 0,5 l pullo riittää antamaan päivän ajaksi energiaa.
Tax free ostoksia teen sen mukaan mitä työkaverit tilaavat, kaikki voittaa.
Hiljaisena päivänä tulee laivalle asiakas, joka käyttää kunnolla tax freetä, työkaverit saavat ostokset tax free hinnalla ja minulla, jolla ei ole varaa lähteä muuten reissuun, pääsen.
Joo, ikävä kyllä otan myös omat juomat mukaan. Sain ystävältäni hänen siivotessa pullojen jämiä. Viimeksi oli mukana tequilaa. En voi vst juoda raakana, joten otin ehkä 1/3 l mukaan ja 1.5 l kokista. Join puolet menossa ja puolet paluuussa.
En vaan tiedä mitä teet minttuliköörille, sekä kahviliköörille että banaaniliköörille. Pitää vähän googlta ohjeita. Tärkeintähän alkoholissa on että saa pienen hiprakan.
Jospa luottamusmies hoitaisi kuntoon ylityökorvauksesi,
turha täällä on vinkua jos talkoilet työpaikallasi.
Saitailuja oli kauhistuttavaa lukea.
Iljettävimpiä olivat vessapaperisäästäjät ja -VARKAAT ja käsienpesun unohtajat. Olen joskus mennyt kylään perheeseen, jossa kaamea pissanhaju iski vastaan jo eteisessä, kun wc oli vetämättä.
Noloa, sivistymätöntä ja törkeää.
Tuttu otti (mielestäni varasti) kahviosta mukaan kasan sinisiä servettejä nenäliinoiksi. Lahjoitin hänelle nenäliinapaketin.
Vierailija kirjoitti:
Jospa luottamusmies hoitaisi kuntoon ylityökorvauksesi,
turha täällä on vinkua jos talkoilet työpaikallasi.
On siinä luottamusmiehelle urakkaa kun meitä samassa tilanteessa olevia on satoja. Mukaanlukien pääluottamusmies ja kolme luottausmiestä. TEK:issäkin voitaisiin tehdä asialle jotain tai työsuojelupiirissä. Esimiehen kommentti asiaan on että ei täällä ole pakko olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Olin palvelutalossa töissä ja siellä pari hoitajaa ihan ensitöikseen meni jääkaapille syömään. Säästäähän siinä kun ei tarvitse kotonaan syödä. Jos kantasuomalaiset olisi tehneet saman niin varmalla olisi tullut varoitus. Kukaan ei puuttunut asiaan ettei saisi rasistin mainetta.
Tuo on muuten erittäin yleistä ja ihan kansallisuuteen katsomatta. Kun samaan aikaan jatkuvasti menee syömätöntä ruokaa roskikseen, niin en pitäisi sitä hirveän isona ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Saitailuja oli kauhistuttavaa lukea.
Iljettävimpiä olivat vessapaperisäästäjät ja -VARKAAT ja käsienpesun unohtajat. Olen joskus mennyt kylään perheeseen, jossa kaamea pissanhaju iski vastaan jo eteisessä, kun wc oli vetämättä.
Noloa, sivistymätöntä ja törkeää.
Tuttu otti (mielestäni varasti) kahviosta mukaan kasan sinisiä servettejä nenäliinoiksi. Lahjoitin hänelle nenäliinapaketin.
Sitten nämä Hesen maustepussihamstraajat, kourakaupalla otetaan näitä suola ja maustepusseja taskuun ja aimo kahmaus servettejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kahvilla ystävän luona, mutta juon teetä. Kyllä järkytti, kyseinen ystävä tarjosi käytettyä teepussia. Kuulemma säästää aina, kun niistä riittää makua useaan kupilliseen.
Huh. Teenystävälle kamala ajatus, hyvästä irtoteestäkään ei riitä kuin korkeintaan kahteen haudutukseen (toki on poikkeuksia). OT, mut lisäksi Suomessa ei ymmärretä, että teetäkin juodaan kofeiinin vuoksi - eikä sitä niissä kamalissa vanhoissa pusseissa ole enää yhtään!
En minä juo teetä kofeiinin vuoksi vaan terveysvaikutusten.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on hauskoja. Itsekin olen mieheni kanssa melko pihi/säästäväinen tietyissä asioissa, mutta vastaavasti käytämme rahaa matkusteluun ja ravintolassa syömiseen.
Käymme n.5 min pikasuihkuissa, jotta säästyy vettä ja sähköä.
Kaupassa kankaiset kassit mukana, muovikasseja emme yleensä osta.
Kovilla yli 15 asteen pakkasilla verhot ovat kiinni ettei lämpö karkaisi.
Sisälämpötila kotona noin 20-21 astetta, että sähköä säästyy.
Sauna lämpeää ilmaisilla jämäpuilla, joita saamme sukulaisilta.
Ostan vaatteeni lähes ainoastaan kirppiksiltä. Pesuaineet ym. Tokmannin tarjouksista.
Kesällä sadevesitynnyrit pihalla, sieltä saan ilmaiset puutarhankasteluvedet.
Minunkin tuntemani piheilijät ovat kovia matkustamaan, se on kuin pakkomielle heille. Mikä tahansa risteilyn ilmaislippukin tai max 1 e risteily on pakko käyttää. En ymmärrä miten he ovat valmiita tuhlaamaan aikaansa kaikenlaiseen joutavaan.
Kun olin pieni, äiti otti kylpylälomalle mukaan kahvinkeittimen ja pullat. Minusta se oli ihan järkevää, säästyipä siinäkin vähän, oltiin köyhä perhe. Helppohan se on täällä naureskella saidoille mutta joskus pienikin säästö on iso juttu.