Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Tuo kitsastelu ja säästäväisyys tulee ainakin itselläni jo lapsuudesta ja on niin selkänahassa, että sitä ei itse edes huomaa. Aivan vaistomaisesti katselen kaupoissa vissypullojen litrahintoja tai saatan mennä toiseen liikkeeseen, jos joku tavara on jossain halvempaa. Samoin saatan tonkia viikkokausia nettiä, saadakseni jonkun tarvitsemani tavaran halvemmalla tarjouksesta, käytettynä tai kiinasta. Kaikki yritetään aina tehdä ensin itse, ja palveluihin turvaudutaan vain sitten jos ei itse tule mitään, ja silloinkaan vältetään asioimasta missään firmassa, vaan ensin soitellaan kaikki tutut läpi, josko joku osaisi tehdä asian X.
Taksien, hotellien ym. kaltaiset palvelut ovat tarpeetonta luksusta, ja niitä ei käytetä kuin äärimmäisessä hätätilanteessa tai ulkomaanmatkoilla, missä ne ovat halpoja. Kaikki tavarat vaatteita myöten käytetään niin loppuun, että ne ovat täysin hajalla tai käyttökelvottomia. Ravintolaan jos mennään, niin suosin buffetteja, joissa saa syödä niin paljon kuin haluaa. Ja jos on tieto, että buffettiin ollaan menossa, niin en syö koko päivänä mitään, ja sitten buffetissa otan niin isot satsit kaikkea, että jaksan loppupäivän sillä. Jos mennään tavalliseen ravintolaan, niin en koskaan ota ruuan kanssa viiniä, sillä se on sikamaisen hintaista, vaan yleensä syön pelkän pääruuan ja juomaksi tilaan vettä.
Tämä kaikki tulee jotenkin niin luonnostaan, että sitä ei edes ajattele. Jos joku on sitä mieltä, että tällainen touhu on kärvistelyä, niin siltä se ei tunnu, kun suurimman mahdollisen tyydytyksen saa niistä säästyneistä euroista.
En tajua, miksi toisten ihmisten piheily on joillekin punainen vaate? En esimerkiksi itse nauti ostoksilla käymisestä lainkaan, sillä se tuntuu pelkältä tuhlaukselta ja maksaminen on tuskallisempaa, kuin se ilo mitä saan uusista tavaroista.
Matti antoi Susanin lapsille lahjaksi ministeriaikoina lahjaksi saamiensa lahjojen tyhjiä lahjapakkauksia....?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen isä vahti, että vieraatkin käyttävät vessapaperia "yksi ruutu pienellä tai kolme ruutua isolla hädällä". Tätä mantraa hoki vessan oven käydessä.
Eikö käsisuihkua? Kuivaamiseen menee kyllä enemmän paperia mutta en voisi tyytyä vessapaperiin kuin viimeises hädäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sekin selvisi miksi lennoilla on aina itkuisia lapsia. Heidät on tietenkin herätetty keskellä yötä, matkustettu satoja kilometrejä ja lentälläkin on tietenkin jouduttu odottamaan kauan, koska ei pitkästä matkasta voi jättää lähtöä niin tiukalle. Eikö oikeasti olisi kaikkien kannalta parempi ottaa se hotellihuone ja matkustaa levänneenä?
Noin meillä aina toimittiin, kun olin lapsi ja aion toimia mahdollisen tulevan perheeni kanssa samoin. Siis varata hotellihuoneen lentokentän läheltä, jos lento on aamulla. Mielestäni se on niin järkevä ratkaisu, ettei tulisi mieleenkään toimia toisin.
Tosi piittaamatonta vanhemmilta lapsia kohtaan, jos vain piheyden vuoksi jätetään nukkumatta kunnolla ja ajellaan vaan autolla koko yö. Ja kiva niille kanssamatkustajienkin kuunnella parkuvia lapsia monen tunnin lennon ajan! En edes tajua mikä järki on lähteä pitkille matkoille pienten lasten kanssa, vauvoista puhumattakaan. Itse vannhempana odottaisin, että kaikki ovat vähintään viiden - helpompaa ja mukavampaa kaikille.
Noiden lentokenttähotellien hinnat ovat niin poskettomia, ettei kukaan järjissään oleva normaalivarainen ihminen niissä yövy. Aina on menty kentälle siihen aikaan, kun lento on lähdössä, oli sitten yö tai päivä. Ja näin tehdään jatkossakin.
Tämä on kyllä uskomattoman tiukassa tämä käsitys. Eivät ole kalliita. Olen ottanut huoneen itselleni ja kolmelle lapsellemme muutaman kerran kun lento on aamulla. Asumme siis ulkomailla. Ensinnäkin lisävuode on järjestynyt ilman ongelmia ja suurempia kuluja. Toisekseen aamiainen on ollut runsas ja tarjoilu alku on huomioitu niin, että aika aikaisella lennollakin ennättää aamiaiselle. Ja joku järjestely oli käsittääkseni myös niille, joiden lento lähtee vielä aikaisemmin.
Ja mikä parasta, hotellista on kuljetus kentälle. Ei tarvitse erikseen maksaa. Ja jos tästä ilosta maksan neljältä hengeltä 100 euron kieppeillä, niin koen tehneeni hyvän hankinnan.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi toisten ihmisten piheily on joillekin punainen vaate? En esimerkiksi itse nauti ostoksilla käymisestä lainkaan, sillä se tuntuu pelkältä tuhlaukselta ja maksaminen on tuskallisempaa, kuin se ilo mitä saan uusista tavaroista.
En kanssa ymmärrä, että mitä ihmettä ihmiset saavat ostoksilla käymisestä irti. Itselleni tulee yleensä vain morkkis siitä, jos käyn ostamassa jotain vaatetta tai jotain muuta mieluista. Vaikka tavara on kiva, niin silti tuntuu pahalta, että on maksanut liikaa. Ainoastaan silloin, jos löytää jotain superhyviä tarjouksia tai aletavaraa puoli-ilmaiseksi, tuntuu siltä että olen "oikeutettu" ostamaan ja silloin ostamisesta tulee myös hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sekin selvisi miksi lennoilla on aina itkuisia lapsia. Heidät on tietenkin herätetty keskellä yötä, matkustettu satoja kilometrejä ja lentälläkin on tietenkin jouduttu odottamaan kauan, koska ei pitkästä matkasta voi jättää lähtöä niin tiukalle. Eikö oikeasti olisi kaikkien kannalta parempi ottaa se hotellihuone ja matkustaa levänneenä?
Noin meillä aina toimittiin, kun olin lapsi ja aion toimia mahdollisen tulevan perheeni kanssa samoin. Siis varata hotellihuoneen lentokentän läheltä, jos lento on aamulla. Mielestäni se on niin järkevä ratkaisu, ettei tulisi mieleenkään toimia toisin.
Tosi piittaamatonta vanhemmilta lapsia kohtaan, jos vain piheyden vuoksi jätetään nukkumatta kunnolla ja ajellaan vaan autolla koko yö. Ja kiva niille kanssamatkustajienkin kuunnella parkuvia lapsia monen tunnin lennon ajan! En edes tajua mikä järki on lähteä pitkille matkoille pienten lasten kanssa, vauvoista puhumattakaan. Itse vannhempana odottaisin, että kaikki ovat vähintään viiden - helpompaa ja mukavampaa kaikille.
Noiden lentokenttähotellien hinnat ovat niin poskettomia, ettei kukaan järjissään oleva normaalivarainen ihminen niissä yövy. Aina on menty kentälle siihen aikaan, kun lento on lähdössä, oli sitten yö tai päivä. Ja näin tehdään jatkossakin.
Tämä on kyllä uskomattoman tiukassa tämä käsitys. Eivät ole kalliita. Olen ottanut huoneen itselleni ja kolmelle lapsellemme muutaman kerran kun lento on aamulla. Asumme siis ulkomailla. Ensinnäkin lisävuode on järjestynyt ilman ongelmia ja suurempia kuluja. Toisekseen aamiainen on ollut runsas ja tarjoilu alku on huomioitu niin, että aika aikaisella lennollakin ennättää aamiaiselle. Ja joku järjestely oli käsittääkseni myös niille, joiden lento lähtee vielä aikaisemmin.
Ja mikä parasta, hotellista on kuljetus kentälle. Ei tarvitse erikseen maksaa. Ja jos tästä ilosta maksan neljältä hengeltä 100 euron kieppeillä, niin koen tehneeni hyvän hankinnan.
Minä matkustan yksin, ja joutunen maksamaan tuon ihan saman hinnan. On sikamaisen kallista. Jos huoneen saisi n. 30-40 eurolla ja hinta sisältäisi aamiaisen, olisin ehkä valmis maksamaan.
Jos se on piheyttä ettei anna spr jne rahaa niin olen varmaan pihi :D Ei tee mieli tukea toimintaa mistä en ole satavarma että se 100% oikeasti menee johonkin apuun... En usko esim että kontti jne toimii täysin ilmaisvoimalla. Toki tuotteet varmaan on lahjoitettuja, mutta miten ne kuskataan sinne? Kuka ne hinnoittelee? Mitä on isot tilavuokrat ja sähköt? Onko myyjät ilman palkkaa?
Itse en kyllä koskaan lapsena käynyt kuin laivalla enkä koskaan olettanutkaan että pitäisi päästä mihinkään etelään jne. Mutta muuten ei kyllä isommin pihistelty vaikka ei leveiltykkään. Isällä toki oli edustusauto, mutta äidillä vanhempi eikä talokaan nyt kalleimmasta päästä ollut vaikka varaa olisi ollut. Kaikkea ei saanut mitä halusi tai asian eteen piti tehdä jotain. Silti toki olen monesti kuullut että olen porvariperheestä ja saanut kaiken haluamani vaikka hyvin opetettiin rahan arvoa ja ettei kaikkea saa tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
viekää hitto safkanne mukana pitäkö sitä tarjoiluja odottaa, taidat olla just semmonen tienaaja joka urputtaa joka asiasta ja mukavuuksien mukaan rahanne on loppu palkan tullessa tilille, ihme että näin paljon peukutettu typerää viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kollega, joka ei tuo koskaan työpaikalle mitään tarjottavia, kerää itselleen kotiinviemisiksi työajan lähestyessä loppua muiden tuomia tarjottavia. Kerää muiden tuomia karkkeja taskuihinsa Hän ei kuulu kahviporukkaan, mutta on jäänyt kiinni kahvin salajuomisesta. Perui illanviettoon tulonsa, kun ilmeni, että omavastuu täydestä juhlaruoasta ja viineistä onkin peräti 10 euroa.
Sellaisia työpaikkoja, missä ei tarjota firman puolesta kahvia, ei pitäisi olla edes olemassa. En ymmärrä miten joku voi halveksia työntekijöitään niin paljon, ettei viitsi edes kahvihuoneeseen kahvia ostaa. Tällaiset pomot ovat psykopaattinarsisteja, jotka pitäisi lukita pöpilään, eikä heidän pitäisi olla johtamassa minkäänlaista firmaa.
Juu tätä en kanssa tajua. Olen monesti naureskellut ja hämmästellyt kavereideni työpaikkoja, kun ovat kertoneet juurikin tällaisesta kahvikassasta. Kuinka saita saa työnantaja olla, jos ei edes kahvia viitsi tarjota työntekijöilleen, vaan täytyy pitää jotain kahvikassaa? Koko idea kuulostaa jo ihan hullulta, sillä ainakin meillä on töissä (vakuutusyhtiö) kahvia ihan niin paljon tarjolla kuin jaksaa juoda. Ja monesti on pullaa ja voileipääkin firman puolesta.
Sen minä ymmärrän, että kahvit saa työnantajan puolelta, mutta syömiset voisitte maksaa itse. Ne teidän kestitykset maksavat asiakkaat.
Näiden työntekijöiden palkatkin maksetaan asiakkaiden pussista. Ilmainen kahvitarjoilu pullineen ja leipineen on halpa investointi ihmisten työhyvinvointiin ja tuo hyvää fiilistä työpaikalle, kun työkaverit voivat kokoontua kahvien ääreen välillä.
Ei ole kyllä valmiit leivät ja pullat halpoja, kaukana siitä. Ei ihme kun vakuutusmaksut nousevat... Ylellinen työpaikka kyllä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ulkomailla joo. Tervetuloa Suomeen kokeilemaan samaa ja kirjoita sitten uudelleen.
Tulee mieleen nyt jo eläköitynyt ex-työkaveri, joka myöskään ei ikinä osallistunut mihinkään yhteislahjoihin yms. mutta oli aina lokkeilemassa jos oli jotain tarjolla.
Tää saituri osti veneen ja kehui viikkokausia töissä kuinka hienoa se veneily on. Sitten lopulta kutsui lähimmät työtoverinsakin veneeseen tutustumaan, ostettiin viemiseksi vähän parempi viinipullo. No, vene oli kyllä iso, mutta todella kulahtanut vanha lotja. Tyyppi tarjosi mukilliset lähes värittömäksi laimennettua mehukattia, santsata ei voinut, kun mukit kerättiin heti pois kun ne olivat tyhjät. Kun sitten joku kyseli, että pitäisikö noita köysiä ruveta irrottamaan, niin isäntä aidosti yllättyneenä toteaa, että eihän tässä nyt olla mihinkään turhanpäiten lähdössä, bensaakin kuluisi vaan hukkaan. Odotettiin siis iltapäivää vesillä, mutta lopputuloksena oli n. 20 minuutin visiitti veneessä, joka oli koko ajan laiturissa.
Kuulin, että sama tyyppi oli ollut 80-luvulla jossain itäblokin kaupungissa konferenssimatkalla, jossa hotellista oli annettu sisäänkirjautuessa nippu ateriakuponkeja, joilla siis sai aamiaisen ja illallisen hotellin ravintolassa. Tää mies meni sitten kadulle, jossa paikalliset mummot kaupustelivat käsitöitä yms., asettui rivin jatkoksi ja möi ne kuponkinsa eniten tarjoavalle. Käveli sitten monta kilometriä johonkin halpismarkettiin, josta osti kaalinkerän ja säilyketölkeissä myytävää makkaraa, joilla eli konferenssin ajan.
Miten olisi baari-ilta tuoppi jämillä?
http://elamantapananuukailu.blogspot.fi/2017/01/nuukuus-ampuu-yli-pummi…
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä lennoilla esim. Aasiaan, Amerikkaan jne. ei jotkut raski ostaa businessluokan paikkoja, vaikka olisi varaakin. Minusta pitkillä lennoilla on ihana lentää business luokassa, pääsee lepäämään makuuasentoon ja tarjottimelle laitetaan pöytäliina ja ruuat tuodaan oikeilla lautasilla: ensin alkuruoka, sitten pääruoka ja lopuksi jälkkäri ja ehkä juustotarjotin. Shampanjan siemailu ennen koneen lähtöä on myös mukavaa. Niin visuksi en toivottavasti ikinä tule, etten raaskisi business luokassa lentää yli 6 tunnin lentoja.
Itse en ole ainakaan valmis maksamaan 1000 euron lisähintaa, että saan istua pehmeämmällä ja leveämmällä penkillä 10 tuntia ja juoda kuohuviiniä ilmaiseksi, vaan mieluummin "kärvistelen" siellä economyn puolella ja käytän rahani kohteessa.
Mun ex-friend with benefits :D
Olin siellä muinoin viikonlopun vietossa niin teki vain itselleen ruokaa. Kun seuraavana päivänä lopulta oli aika kova nälkä ja kysyin eikö aio mulle tarjota niin pitkin hampain antoi desin tekemästään meksikon padasta ja valitti että just ku oikein satsasi ruokaan ja osti kallista jauhelihaa...
Samainen tyyppi pyöräili 20 kilometriä maitolitran perässä. Joo, tykkäs ihan liikkuakin, mutta itaruushan tuossa oli ehkä se motivoivin.
Kuitenkin mielellään söi mun ruokapöydässä ja mun tietotaito kelpasi asunnon sisustamiseen (olen ammatiltani sissari), maksoi jopa mukisematta ne IKEA kalusteet/verhot sun muut mitkä sille valitsin sen pikkubudjetilla. Plus jos tulin autolla hänen luokseen niin kauppaanhan me sillä ajeltiin että hän saisi ruokaa jota ei kuitenkaan tarjonnut.
En ihmettele että on ollut jo 12 v sinkkuna. Sitä oikeaa ei vain tunnu löytyvän :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustan yksin, ja joutunen maksamaan tuon ihan saman hinnan. On sikamaisen kallista. Jos huoneen saisi n. 30-40 eurolla ja hinta sisältäisi aamiaisen, olisin ehkä valmis maksamaan.
Kannattaa katsoa. Yhden hengen huone oli mielestäni kohtuullinen, kun sitä katselin. Ei nyt ihan 30-40, mutta ei missään nimessä sama kuin yksi aikuinen ja kolme lasta.
Ja vielä sekin ihana juttu, että saa läksiäissaunat! On mukava saunotella viimeisenä iltana Suomen kamaralla.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex-friend with benefits :D
Olin siellä muinoin viikonlopun vietossa niin teki vain itselleen ruokaa. Kun seuraavana päivänä lopulta oli aika kova nälkä ja kysyin eikö aio mulle tarjota niin pitkin hampain antoi desin tekemästään meksikon padasta ja valitti että just ku oikein satsasi ruokaan ja osti kallista jauhelihaa...
Samainen tyyppi pyöräili 20 kilometriä maitolitran perässä. Joo, tykkäs ihan liikkuakin, mutta itaruushan tuossa oli ehkä se motivoivin.Kuitenkin mielellään söi mun ruokapöydässä ja mun tietotaito kelpasi asunnon sisustamiseen (olen ammatiltani sissari), maksoi jopa mukisematta ne IKEA kalusteet/verhot sun muut mitkä sille valitsin sen pikkubudjetilla. Plus jos tulin autolla hänen luokseen niin kauppaanhan me sillä ajeltiin että hän saisi ruokaa jota ei kuitenkaan tarjonnut.
En ihmettele että on ollut jo 12 v sinkkuna. Sitä oikeaa ei vain tunnu löytyvän :D
Kuulostaa järjen mieheltä. Mikset ottanut itsellesi? Tuohan olisi ollut todellinen catch.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ulkomailla joo. Tervetuloa Suomeen kokeilemaan samaa ja kirjoita sitten uudelleen.
Tämä siis Suomessa. Ne lentokentän hotellit Helsinki-Vantaan vierellä ON kohtuuhintaisia. Kannattaa nyt ainakin katsoa hinnat. Yövymme siis tuolla, kun lähdemme kotiinpäin Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen kirjoittaja, mutta tarkistin juuri hotels.comin kautta, ja Helsinki-Vantaan lentoaseman lähistöllä olevien hotellien huonehinnat alkoivat 65 eurosta.
Säästäväisyys on hyve mutta liian pitkälle vietynä sairasta.
Olen nähnyt työkaverilla parsituttuja alushousuja. Hänellä siis on noin 60 000 euron vuositulot. Rahaa hän ei koskaan tuhlaa mihinkään. Asui vanhempiensa luona näiden kuolemaan saakka eli yli viisikymppiseksi. Viinaa juodaan kyllä jos firma maksaa tai joku muu tarjoaa, mutta kun tulee aika tarjota muille tai maksaa kimppataksi, lompakko onkin "unohtunut" kotiin. Ei ottanut osaa toisen työkaverin 50v kimppalahjaan ( 5 eurolla) koska "ei oo pakko". Huhujen mukaan tileillä on miljoonaomaisuus. Perillisiä ei tietenkään ole joten rahat menee joskus huitsin nevadaan kun tyyppi ei itse osaa niitä eläessään käyttää.
Toinen työkaveri kantaa työmaalta kotiin kaiken irtaimen mitä voi itse käyttää tai myydä eli wc-paperit, talouspaperit, suihkusaippuat, maalit, crc:t jne. Sama henkilö söi bioastiaan heitettyä vanhentunutta ruokaa. Näin säästyy omat eväät seuraavalle päivälle. Tyypillä on myös porttikielto pariinkin eri ruokaravintolaan jossa on käytössä seisova pöytä, koska henkilökunta huomasi hänen tekevän eväitä mukaansa. Matkoilla käydään syömässä hotellien ilmainen aamupala jos se vaan onnistuu. Takki vaan jonnekin jemmaan ja pokkana syömään.
Tyyppi tankkaa autonsa Venäjällä ja on omien sanojensa mukaan ostanut Suomesta viimeeksi bensaa 1997. Tällöin 4 litraa että pääsee juuri ja juuri rajan taakse tankkaamaan. Oli myös käynyt tankkausreissulla tapaamassa paikallista ilolintua. Sovittu rahasumma oli laitettu yöpöydälle ja käyty hommiin. Toimituksen jälkeen mies otti osan rahoista takaisin koska "kyyti ei ollut sen arvoista".
Myöhemmin tyyppi sai paikallisilta korstoilta tosi pahasti turpaansa.
Olen siitä ikuisesti kiitollinen.