Sektio ja lapsen lihavuus
Olisitko valinnut sittenkin alatiesynnytyksen jos olisit tiennyt että sektio lisää lapsen lihavuusriskiä.
Yksipäätös jolla voikin olla elinikäiset seuraukset lapselle.
http://www.terve.fi/synnytys/lihavuus-periytyy-etenkin-keisarileikatuil…
Kommentit (29)
On ihan tunnettu fakta että suoliston bakteerikannalla on merkittävä vaikutus ylipainoon. Ylipainoisilla bakteerikanta on huomattavasti suppeampaan kuin normaalipainoisilla. Sektiossahan ne esimmäiset bakteerit jää vauvalta saamatta, joten on helppo ymmärtää miksi se voisi ylipainoa lisätä. Myös esim. alle kaksivuotiaana syödyt antibioottikuurit lisäävät ylipainon riskiä ihan merkittävästi. Ihminen voi vaikuttaa bakteerikantaan jonkin verran ruokavaliolla, mutta ei mahdottomasti. Tämä voi hyvinkin selittää sen miksi toiset lihoavat helpommin kuin toiset. Oma lapseni on syntynyt sektiolla, joten kiinnitän erityisesti huomiota hänen ruokavalioonsa ja yritän pitää sen mahdollisimman monipuolisena. (Ilman sektiota hän olisi kuollut. joten parempi kuitenkin näin).
Leikkausveitsestäkö niitä läskisoluja syntyvään lapseen tarttuu. Geenit eivät siirry ainakaan leikkauksessa, vaan kyllä ne ovat siirtyneet jo hedelmöityksessä.
Oletko ap ihan varma, että tuo linkkaamasi sivusto on ihan seriöösi? Jos ylläpitäjiin kuuluu pari naistenlehteäkin, alan epäillä, samoin kun näen laihdutustuotteiden mainoksia. Kuulutan siis lähdekriittisyyttä.
No joo, taas tätä juttua... Tiedetään myös, että paskan on pakko olla hyvää, koska miljoona kärpästä tykkää siitä!
Liian moni alakautta syntynyt säilyy tosiaan sutjakkana, kun on niin vammautunut, että ei yhtään ruokapalaa itse suuhunsa saa! Mutta mieluummin itse otan vaikka lihavan sektoidun kuin synnytyksessä vammautuneen lapsen! Ja usein miten se lääketieteellinen syy on se aihe sektioon!
Itse olen lihava ja sektiolla syntynyt lapseni on hoikka - toivon toki, että näin myös pysyy, ei lihavuus minusta mikään onni ja autuus ole todellakaan, mutta onpahan lapseni terve juurikin siksi, että sektoitiin, kun vointi alkoi mennä huonoksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko ajatellut, että sektiota ei aina valita, vaan yleensä se on ainoa vaihtoehto jos haluaa, että itse ja vauva pysyy elossa. Silloin ei ole ylipainolla väliä.
Lääkäri: "vauvanne sykkeet laskevat, nyt lähdetään kiireellä sektioon"
Synnyttävä: "EI Juuri oli tutkimus, että lapsesta voi tulla lihava jos syntyy sektiolla!"
👍
Mun esikoinen syntyi hätäsektiolla 18 vuotta sitten just sen takia että sykkeet oli vaarallisen matalat. Nukutus ja vatsa auki. Esikoinen ei ole lihava, voisi toki vähän hoikempikin olla. Mutta paino johtuu siitä uskomattomasta määrästä limsaa ja sipsejä mitä vetää, ei sektiosta.
Taas näitä perusteluita: Kun minun sektiolla syntynyt lapseni on hoikka niin ei tutkimus voi pitää paikkaansa!
Höpöhöpö, alakautta synnytin ja lapsi on ylipainoinen. Itse en ole enkä ollut raskausaikana.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä perusteluita: Kun minun sektiolla syntynyt lapseni on hoikka niin ei tutkimus voi pitää paikkaansa!
Kyllä ne tutkijatkin ovat ihan ihmisiä. Kaikkea ei aina välttämättä huomata tai kaikkia muuttujia osata ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, alakautta synnytin ja lapsi on ylipainoinen. Itse en ole enkä ollut raskausaikana.
Onko lapsesi jo vanhakin, itse hankin minulle ja työlle sali ym kortit jotka maksoivat kuussa toimeentulotuen verran juoksutin tyttöä lenkillä ostin jopa koiran lenkkikaveriksi. Ja uskon johonkin en julmalaan, mutta jos ei pysty synnyttämään niin joutaisikin kuolla. Evoluutiolla ei ole mitään sanottavaa. Mutta 50 vuotta sitten 30 lasta tuhannesta ei sopinut alhaalta ulos. Nyt näitä väärin synnytettäviä on jo 36 tuhannesta. Ennen satoja tuhansia vuosia tällaisessa tapauksessa kuoli sekä lapsi ja äiti, sitten opittiin pilkkomaan lapsi tai halkaisemaan äiti.
Nytkyään sektio on monessa maassa yleinen tapa synnyttää, äidin mukavuutta kun painotetaan.
En ymmärrä että tehdään abortteja saman kokoisille sikiöille, mitä taas pidetään viikkoa vanhempia hengissä keskoskaapissa.
Suunnitellulla sektiolla syntynyt lapseni on todella hoikka.
Erilaiset komplikaatiot kuten verensokeri ja raskausmyrkytys jne voivat johtaa sektioon ja tietty myös vauvan iso koko. Ne taas voivat johtaa liikalihavuuteen isona. Eli korrelaatio ei ole sektio -> ylipaino vaan on olemassa taustalla syy, joka joissain tapauksissa johtaa sekä sektioon että ylipainoon vanhempana. Kas näin, tilastojen päättely vaatii ymmärrystä kausaliteeteista ja sitä ei varmaan opeteta kosmetologikoulussa.