ivf/icsi vko 16
Ajattelin tulla kysymään, olisko täällä ketään suurin piirtein samassa aikataulussa meneviä...
Aloitan sumuttelut nyt 17.3 perjantaina, joudun sumuttelemaan pääsiäisloman takia 5.4 asti, joten punktio ja siirto on viikolla 16.
Sumuna suprecur ja puregon-pistokset...
Kommentit (34)
Heippa!
Miiruskainen: Minulla menkat myöhästyivät päivän, en tiedä johtuiko sumuista, Suprecurilla kuitenkin sumuttelen. Minusta pistäminen alkaa (ainakin minulla??) 5.4 eli nollaultrassa. Näin minulle ainakin on sanottu ja pyydettiin ottamaan piikit (Puregon) mukaan.
Minulla on ollut jo muutaman päivän huonovointisuutta...Ei maistu enää ruoka kunnolla ja jotenkin närästää...Kuumat aallot ovat nyt jokapäiväisiä ja yöllinen KUNNON hikoilu yllätti viime yönä...Mietin vain johtuvatko nämä juuri sumusta...Eikös nämä jarrusumut aiheuta meille ennenaikaisen vaihdevuosioireiston :)?
Ihanaa kun aika kuluu nyt taas jotenkin mukavammin - tuntuu, että vasta sumuttelin eka kertaa ja nyt enää reilu viikko pistosten alkamiseen. Kun vain sais onnistuneesti kyytiläisen mukaan niin voisi alkaa todella piinailemaan :)! Huh - tässä vaiheessa on niin helppo puhua :)!
Mukavaa viikkoa kaikille - onneksi aurinko paistaa ja nostattaa mieltä väkisin :)! Liput korkealla vain kohti plussaa - kaikki on mahdollista kunnes toisin todistetaan!!
Kiitos rantahiekka valaisustasi punktion suhteen. Mulla on vähän sellainen työ ettei oikein olisi varaa olla sairaslomalla. Joudun siis tyhjentämään kalenterin niiltä ajoilta kun pitää olla pois töistä. Kukaan ei maksa mulle palkkaa kipuiluista... Ollaan muuten näköjään aika samassa aikataulussa. Mulla alkoivat sumuttelut 21.3.
annme: Mullakin näköjään alkoi menkat päivän myöhässä, siis eilen illalla. Ehkä se johtui Suprecurista.
Siitä pistosaikataulusta vielä: Mulle perusteltiin sen poikkeuksellinen aikataulu sillä että, jos aloitan ke 5.4. niin punktio olis ma 17.4. jolloin on vielä pääsiäispäivä. Alustavasti siis antoivat arvion että mun kannattaa alkaa pistämään 6.-7.4. jolloin punktio saadaan tiistaille tai keskiviikolle. Nollaultrassa sitten kuitenkin vasta selviää varmat päivämäärät. Ollaan siis Väestöliitossa hoidossa.
Oispa tosiaan kiva, jos pääsis jo pisteleen... Sais ikäänkuin jotakin edes tehtyä asian eteen...
Auringonsäteitä ja plussaonnea lähettelee
Miiruskainen
Minä taidankin olla sitten ainut, joka ei ole vielä konkreettisesti jotain lääkettä/hormoonia itseensä pistänyt. Mulla siis kanssa suunniteltu puntio viikolle 17. Aika kuluu niin hitaasti...
Olen paraikaa reissussa, joka onneksi nopeuttaa ajan kulkua. Kahden viikon päästä suunnilleen alkaa menkat ja sitten alkaa pistot. Taidankin olla ainut, joka ei käytä jarrua ennen hormoonipistoksia?? Jarrut tulee vasta sitten ensimmäisen ultran jälkeen. Onko tämä sitten nk. lyhyt kaava? Eli kaikki ohi kahdessa viikossa!!
Tsemppiä teille, jotka sumujen ja niiden oireiden kanssa painitte. Kohta piinaillaan yhdessä :-))
Olikos se nyt sitten niin että näiden sumuttelujen aikana sai ottaa muutaman lasillisen? Olis illalla kekkerit tiedossa ja tekis mieli jotain ottaakin... En ainakaan itse muista että oltaisi varoteltu...
Ei minua ainakaan kielletty käyttämästä alkoholia sumujen tai yleensäkään hoidon aikana.
Neuvoivat elämään ihan normaalia elämä ja jos plussa tulee, niin sitten nollatoleranssi tietysti.
Tällä palstallahan on suositeltu piinailujen ajalle lasillista viiniä joka päivä, pitäisi auttaa tärppäämään.
Vyöhyketerapeuttinikin neuvoi samaa, verenkierto kuulemma vilkastuu ja se on hyväksi.
Sumuista ei vielä mitään oireita ja alkaa viikko olla sumutteluja takana.
Menkkojen pitäisi alkaa ensi viikon puoliväliin mennessä, katsotaan, miten käy, saattaa kuulemma olla myös hieman pidempi kierto.
Mukavaa iltaa, kyllä minäkin siiderin aion tänään nauttia!
T:Minerva
Nyt kyllä alkaa jo odottaa kunnolla piikityksen aloittamista :). Mulla on ihan mielettömiä hikoilupuuskia öisin, kuumia aaltoja tulee myös paljon! Nämä oireet sekä tietysti menkkojen pitkittyminen (yleensä kestänyt n.4 päivää, nyt noin 8) ovat seurausta sumuista :) SUPRECUR!
Jännittää vietävästi keskiviikon 5.4 nollaultra! Näkee ovatko sumut vaikuttaneet oikein ja mies pääsee opettelemaan piikityksen. Minä en nimittäin voisi kuvitellakaan pistäväni itse itseäni, sen verran piikkikammoinen olen!
Miten muilla??
Oireilua tai oireettomuutta??
Ihanaa ja positiivista vauvanodotuksen odotusaikaa kaikille :)!!
Mulla ei kyllä ole ollut minkäänlaisia oireita vaikka olen itseäni oikein suurennuslasilla tarkastellut. Mä aloitin sumut (Suprecur) ma 20.4 eli kohta 2 viikkoa takana. Tiistaina olis nollaultra. Saapi nähdä mitä siellä sitten sanovat. Täytyy kirjoittaa sitten heti tänne niin voidaan sitten vertailla kokemuksia. Koita annme pärjätä niiden oireiden kanssa =)
Onkohan Suprecur vaikuttanutkaan mulla mitenkään kun ei missään tunnu. Toivottavasti on tapahtunut tarvittavaa kehon hormoonitoiminnan nollautumista. Kauan muilla sumuttajilla on kestänyt tuo pullo? Mä aloitan nyt toisen pullon kun takana on 105 suihkausta.
Eilen kävin taas lueskelemassa muista ketjuista ihmisten punktio etc. kivuista. Ne mua kyllä hieman pelotta. Kuten myös se että, pystynkö sovitut työni hoitamaan, jos maha alkaa kauheesti turvota ja liikkuminen sattuu. On se noloa, jos ihmiset alkaa kysellä onko raskaana etc. En halua näistä hoidoista kertoa ja valehteleminen tuntuu kurjalta... Mä en nimittäin yleensä haitaroi painoni kanssa, niin en voi äkillisiä liikakilojakaan kaivaa selitykseksi. No toivon ettei mulle tule niitäkään oireita kun ei ole tämä sumuttelukaan saanut mitään kammottavaa aikaan... ;-)
Kirjoitellaan!
Sumuja takana just kaks viikkoa. Oireita ei ole kamalasti ilmaantunut, muuta kuin nuo yöhikoilut minullakin. Ja lisäksi olen pahalla päällä koko ajan. Oikein itseäkin ärsyttää, millainen oikein olen...aaargg.... Niin ja minullakin nuo menkat on olleet tosi runsaat ja pitkät. Söin kyllä kuurin Terolutia, lieneekö sillä osuutta asiaan?!
Keskiviikkona alkaa piikit, sitä todellakin jo odottaa. Eikös se niin ollutkin, että piikkien kanssa otetaan sumuja aamulla toiseen sieraimeen ja illalla toiseen. Siis 2 sumua päivässä???? Nythän otan yhteensä 4 päivässä. Lääkäri voin sanoi, että ota samalla tavalla kuin viimeksi, mutta nyt en oo aivan varma.
*rantahiekka*
Kyselit sumupullon riittoisuudesta.
Itse käytän Synarelaa ja siinä on määrätty, että 60 annosta tai 30 annosta. Eikö sinun käyttämässä lääkkeessä ole mainittu?
Synarelaa ainakin jää pulloon aikast paljon vielä tuon 60 annoksen jälkeen, mutta siinä lopussa ei kuulemma ole tehot enää kunnossa.
*rantahiekka*
Ai niin, annme. Unohdin sanoa, että se pistäminen on kyllä harvinaisen helppoa sitä ei kannata pelätä. Harjoittelimme hommaa inseminaatiohoidossa. Itsekin sitä hieman aluksi pelkäsin, mutta se osoittautuikin harmittomaksi toimenpiteenksi. Ainoa hankaluus on aineiden miksaus johon tarvitaan pöytä ja vakaat kädet etc. sitä ei siin voi suorittaa ihan missä vaan. Riippuu tietenkin myös siitä minkä merkkistä ainetta pistät. Jossain merkissä on kuulemma joku kynä... Mulla on kyllä ihan perinteiset ruiskut ja ampulit. Menopur taisi olla merkkinä.
Tietääkö muuten kukaan jatkuuko sumuttelukin vielä pistosten aikana?
Palaillaan!
Miiruskainen: Sinä olet päivää edelä omaa aikatauluani :). Mulla nollaultra siis keskiviikkona ja samaa Suprecuria sumuttelen. Minulla sumutukset alkoivat 17.3, joten reilu 2viikkoa olen sumutellut. Varmasti oireet ovat tosi yksilöllisiä, aluksi minullakaan ei ollut mitään oireita, mutta nyt on alkanut olla. Ei ne oireet kyllä mitenkään pahoja ole, loistavasti olen voinut.
Mieliala on ollut tosi korkealla, ja oikeastaan mies sanoi, että olen ollut parhaimmillani nyt hoitojen aikana :) :) :), sitä on niin tyytyväinen, että saa oikeasti tehdä jotain konkreettista raskautumisen eteen!!!!
Punktiosta olen kyllä kuullut, että se ei ole yhtään niin kivulias kuin annetaan ymmärtää...Siinähän saa kipulääkettä koko ajan lisää jos tarve vaatii!! Minä en pelkää punktiota yhtään, vaikka piikkejä kammoksunkin. Mulla Puregon-kynä piikityksessä, joten uskon, että helposti menee :)...Tai toivon ainakin :)!!
Rantahiekka: Minulle sanottiin, että keskiviikosta (nollaultra) pistosten alettua sumuttelen 4x päivässä, mutta vain yhteen sieraimeen kerrallaan. Annos siis puolittuu!
Me mennään Miiruskainen ja Rantahiekka niin samoissa aikatauluissa, että kirjoitellaanhan kuulumisia!!!!
Pari viikkoa vielä ja alkaa kunnon piinailu!!!!
Miiruskainen:
Minusta tuntuu, että olen vähän laihtunut tämän hoidon aikana...Olen hoikassa kunnossa ennestäänkin, ja olen samalla tavalla miettinyt miten peitän mahdollisen turvotuksen, jos sitä tulee... onneksi minulla on muutama väljemoi paita, joita olen sitten suunnitellut käyttäväni...Ja onneksi alkaa kohta kunnon kesäkausi, saa pukeutua vaikka väljempiin t-paitoihin...Toivotaan, että kohta turvotus on siinä mittasuhteessa, että sitä saa luvan kanssa alkaa korostaa!!!!!!!!!!!!!!!!+++++++-säteitä meille kaikille!!!
No niin, nyt on nollaultra takana. Kohdun seinämät oli riittävästi ohentunut. 3,2 mm oli arvo ultrassa. Lääkäri sanoi että voitaisiin odotella 10-15 munarakkulaa tulevaksi. Aikataulu ei täysin varmistunut vielä, mutta ihanan lääkärimme joustavuus kyllä ylitti odotukset. Pistämään alamme Pe 7.4. Neljä päivää 225 iu Menopuria ja sen jälkeen 150 per päivä. Toinen ultra meillä on kiirastorstaina 13.4. ja kolmas pääsiäismaanantaina klo 20.00. Punktiota suuniteltiin keskiviikolle 19.4. jolloin siirto tapahtuisi perjantaina 21.4.
Ihanan positiivinen mieli jäi lääkärikäynnistä ja innolla odotamme hoidon edistymistä. Tässä on varmasti paljon tekemistä kannustavalla lääkärillämme.
Toivottavasti kaikki menee hyvin...
Rantahiekka ja annme: Kertoilkaahan te sitten huomisen jälkeen nollaultratuloksenne.
Muillekin terkkuja ja hyviä fiilareita!!!
Hienoa Miiruskainen!
Hyvä, että kohdun seinämät olivat " oikeassa" kunnossa!!Mistäs ne muuten voivat sanoa, että odottavat 10-15 munarakkulaa tulevaksi?? Siis vaan yleensäkö arvelivat niin??
T. Huomista ultraa ihan pikkuisen jännittävä Annme
Onko teistä outoa, että minulla jätetään tuo nollaultra kokonaan väliin? Sumut aloitin 2 viikoa sitten. (synarela)
Ennen olin julkisella puolella hoidoissa ja nollaultra tehtiin tietenkin. Tähän hoitoon siirryin väestöliitolle ja nollaultraan ei tarvitse mennä. Aloitan siis suoraan pistokset huomenna (gonal-f) annoksella 150IU. Siinä sitten piikittelen viikon ja sitten on vasta ensimmäinen ultra. Lääkäri sanoi, että voi olla mahdollista, että edes toista ultraa ei tarvita vaan he osaavat katsoa siinä vaiheessa jo oikean punktiopäivän. Miltäs tuo teistä kuullostaa?
...huomenna piikkiä taas nahkaan.....
rantahiekka
Täällä mitä on lukenut, niin hyvin monlaisia tapoja tuntuu olevan! Varmasti osaavat asiansa ja tietävät mitä tekevät. Kirjoittelehan sitten mitä kertovat ultrassa - minä menen huomenna sinne nollaan, mutta en usko sen kyllä olevan minkään maatakaatavan jutun...
Lähinnä haluan opetella :) pistämään!!
Nyt uinumaan - hyvää ja aurinkoista viikkoa kaikille!!
Tsemppiä annme ultraan!!
Mullakin arveltiin ensin ettei tarvi sitä kakkos ultraa ollenkaan, mutta nyt aikataulu muutoksen takia se päätettiinkin ottaa. Onhan se sulle rantahiekka vähemmän kuluja jos ei tarvitse niin monessa ultrassa käydä. Mulla on eka kerta tässä hoidossa ja näillä lääkkeillä, niin haluavat varmaankin varmistaa mikä minuun tehoaa ja mikä ei...
Lääkäri arvioi tulevien munisten määrän sillä perusteella kuinka monta alkua siellä näkyi. Samaan hengenvetoon muistutti sen kuitenkin olevan arvio...
Kirjoitellaan!
HEI!
Nollaultrassa käyty! Kaikki hyvin - limakalvon paksuus kuulemma hyvä (jotain 2,3) ja follikkeleita yhteensä noin 10. Ensimmäinen piikki myös pistettiin tänään. Hyvin meni :)!!
Aloitin myös päivän kolmannessa sumuttelussa annoksen puolituksen.Eli nyt sumuttelen neljästi päivässä mut vain toiseen sieraimeen kerrallaan!!
Onko muuten joku tietoinen PUREGONIA pistäessään, että kun eka pistos otettiin tänään klo 13, niin voiko huomisesta lähtien pistää aina klo 7 aamulla???Se aika sopis mulle aamuvirkulle parhaiten...
Muistan, että mulle sanottiin niin...TIETOA JOLLAKIN???
Nyt on kolmatta päivää pistelty menopuria. Onhan se vähän värkkäämistä... Purkkeja ja ampujeja ja neuloja ja miksaamista... Askartelu kertakaikkiaan. Olen kait löytänyt myös aina sen verisuonen tai tuntohermon. On nimittäin aineen työntäminen aina hieman sattunut. Aiemmin inssin pistoissa en huomannut mitään... Mitään varsinaisia oireita en ole vielä havainnut - ei kai olisi pitänytkään... Onko muilla ollut oireita pistelystä?
Mä siis pistän nyt neljä päivää aluksi 225 IU ja viidennestä päivästä alkaen 150 IU. Torstaina on kakkosultra ja nähdään onko haluttuja vaikutuksia ilmennyt. Milloin sulla annme on seuraava ultra? Entä Rantahiekka, milloin sulla on se mahdollisesti " ainoa" ultra.
Kirjoitellaan ja pirteyttä!
Täällä myös yksi samoissa aikatauluissa menevä.
Olen myös roikkunut täällä palstoilla muutaman vuoden, mutta vähän taustalla kylläkin.
Minun taustoista sen verran, että lapsettomuutta kohta takana 4 vuotta. 3x inssi, 1X IVF/ICSI, 1xPAS + " epäonnistuneet kerrat" . Kaikista nega.
Nyt taas hoidoissa mukana. Hoitopaikkakin vaihtui juuri Tre:en väestöliittoon.
Sumut aloitin 20.3. ja suunniteltu punktio ja siirto olisi viikolla 16 tai 17.
Aikaisemmalla kerralla minulle tuli 20 munasolua, nyt otan Gonalia pienemmällä annoksella ja toiveina olisi n.10 hyvää solua. Saapi nähdä kuinka käy.
Joku kyseli punktion jälkeisistä kivuista. Minulla niitä ei tullut vaikka soluja olikin reilusti. Muistaa vaan juoda paljon, ettei hyperi iske. Ja saahan siitä sen kolme päivää saikkua, joten on aikaa levätä.
Plussasäteitä********
Rantahiekka