Miksi olemme tehneet kumppanin valinnasta niin hankalaa? Me naiset voisimme laskeutua pilvilinnoistamme
Ilahduin nimimerkin Mies, 35 vuotta kirjoituksesta ”Pankaa Tinderit kiinni ja lähtekää ulos” (HS Mielipide 31.12.). Haluan tuoda toisenlaisen näkökulman keskusteluun kumppanin etsimisestä ja löytämisestä. Olen samaa mieltä siitä, että me naiset – ja miehet – voisimme laskeutua pilvilinnoistamme tämän maan kamaralle. Eletään hetkessä ja kohdataan toisemme todellisessa maailmassa enemmän kuin virtuaalitodellisuudessa tai Tinderissä.
Entisaikaan, kun lähikylissä oli vain vähän naimaiässä olevia miehiä ja naisia, valittiin muutamasta sopivin. Ylimääräiseksi jäänyt lähti kosintamatkalle viereiseen kylään.
Miksi olemme tehneet kumppanin valinnasta niin hankalaa? Suuri tarjonta ei todellakaan helpota valintaa. Virheellinen luulo on, että jostain voi tulla entistäkin parempi vastaan. Josko joku olisi vielä täydellisempi kuin toinen? Vaan ei ole!
Olen itse yhden lapsen yksinhuoltajaäiti alusta alkaen. Ehdin olla naimisissa runsaat 15 vuotta ennen avioeroa. Syy eroon oli se, ettei mieheni halunnutkaan lasta ja minä halusin.
Olen sittemmin lapseni kasvaessa käynyt treffeillä ja etsinyt rentoa ja mukavaa kumppania. En etsi elättäjää, en kintussa roikkuvaa aikuista, en passattavaa. Etsin symppistä ja oman itsensä kanssa sinut olevaa miestä, jota ei myöskään järkytä se tosiasia, ettei hän ole se yksi ja ainoa tärkeä asia elämässäni – hän joutuu jakamaan huomioni lapseni, työni ja ystävieni kanssa.
Suunnataan uuteen vuoteen kukin avoimin ja ennakkoluulottomin mielin. Nostetaan pinnalle yksinkertaiset asiat, kuten läheisyys, yhdessäolo ja seksuaalisuus. Jätetään vähemmälle huomiolle se kaikki, mikä on pelkkää pintaa. Annetaan jokaisen elää omaa, kunkin itselleen parhaaksi valitsemaansa elämää. Oli se sitten kahden aikuisen tai yhden aikuisen muodostama lapseton talous tai lapsiperhe yhdellä tai kahdella vanhemmalla – sukupuolista riippumatta.
Epätäydellisyys ja ennakkoluulottomuus olkoot vuoden 2017 tavoitteita! Uskalletaan kysyä toista rohkeasti kahville, kun kohtaamme oikeassa elämässä. Eipä sitten tule haudassa kaduttua, kun ei tullut kysyttyä.
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005028790.html?utm_campaign=tf-HS&ut…
Kommentit (111)
Onko Mies 35 sama kuin palstan kilttimies ?
On paljon helpompaa löytää komea, mutta henkisesti sopimattomia ominaisuuksia omaava vapaa mies kuin päinvastoin. Minulla hankaluuksia on juuri tuottanut löytää luotettava, fiksu, huumorintajuinen, samat arvot & tulevaisuudensuunnitelmat omaava mies.
Jos nuo kriteerit ovat pilvilinnoissa elämistä, niin olkoon. Kyse on mun elämästä ja onnellisuudesta, mieluummin sinkkuna kuin hankala elämä vääränlaisen miehen kanssa.
Tuollainen mies kelpaisi minullekin.
"Entisaikaan, kun lähikylissä oli vain vähän naimaiässä olevia miehiä ja naisia, valittiin muutamasta sopivin."
Muistan jostain psykologian opinnoista, että työmuistin rajallisesti koosta johtuen esim. ravintolassa löytää todennäköisimmin mieleisensä annoksen, jos listalla on vain 5-7 vaihtoehtoa. Jos listalla on esim. 20 vaihtoehtoa, mieleisen annoksen löytyminen on paljon hankalampaa. Koskisikohan sama myös parinvalintaa? Kun nykyään on "ääretön" määrä vaihtoehtoja, niiden järkevä vertaaminen ja valinta on käytännössä mahdotonta?
Nykyään on enenevissä määrin heikot geenit omaavia ihmisiä, jotka tuottaisivat heikkoja jälkeläisiä. Sitä se teettää, tämä nykyaikainen sairaudenhoito, luonto ei karsi yhtään ja elinkelvottomia (ilman nykykaista lääketiedettä) ihmisiä sikiää älyttömästi.
Naiset vain luottavat vaistoihinsa tässä asiassa. Valinta on heidän.
Jos suuri kumppanivaihtoehtojen määrä ahdistaa, yksinhuoltajaksi ryhtyminen on ihan hyvä lääke siihen.
Se, että haluaa itsenäisen, omillaan toimeentulevan, ei naisesta kodinhoitajaa odottavan miehen, jonka kanssa on kivaa, on yleensä aika paljon vaadittu, jos varattu mies ei kelpaa.
Onneksi ei ole pakko ottaa ketään :)
Eikä ole prinsessahaihattelua, jos ei ota omaa elämänlaatua laskevan miestä. Kivempi olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Se, että haluaa itsenäisen, omillaan toimeentulevan, ei naisesta kodinhoitajaa odottavan miehen, jonka kanssa on kivaa, on yleensä aika paljon vaadittu, jos varattu mies ei kelpaa.
Missä piireissä näin? Minusta nuo nyt ovat aivan minimiedellytyksiä kumppanille.
Kun ei tarvitse elättäjää, ei tarvitse myöskään ottaa "ketä vaan". Mieluummin yksin.
Naisten itsepetos, selittelyt ja denialismi on hupaisaa seurattavaa.
Kyllähän jokaisella on itse oikeus päättää millaisen kumppanin kanssa haluaa olla. Ja mikäli sellaista ei löydy, parempi ilman. Ei kannata olla itselleen sopimattoman kumppanin kanssa vain siksi ettei olisi "liian vaativa".
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä piireissä näin? Minusta nuo nyt ovat aivan minimiedellytyksiä kumppanille.
Olen akateeminen nelikymppineen kaupunkilainen nainen ja ikävä kyllä suuri osa nelikymppisinä pitkästä parisuhteesta vapautetuista miehistä on näitä kodinhoitajaa kaipaavia.
Miksi otsikon jälkimmäinen lause? Miksei vain "Miksi olemme tehneet kumppanin valinnasta niin hankalaa?"
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan multa. Tosin mun kanssa taitaa olla kivaa vain kaverina, koska en nähtävästi kelpaa parisuhteeseen
Lähdetään siitä että suht samaa oleva koulutustaso ja varallisuus tai varattomuus. Osaa käyttää alkoa.kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään siitä että suht samaa oleva koulutustaso ja varallisuus tai varattomuus. Osaa käyttää alkoa.kieltä.
Koska sinä torjuisit suoraan sinua paremmin tienaavan miehen?
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole prinsessahaihattelua, jos ei ota omaa elämänlaatua laskevan miestä. Kivempi olla ilman.
Olen muuten ollut juuri tuollaisen miehen kanssa naimisissa 27 vuotta. Hän ei edes ollut varattu tavatessamme.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ei tuo vielä mihinkään riitä, sinulle.
Sulla on kyllä aikamoiset vaatimukset miestä kohtaan...onnea etsintöihin!