Miksi olemme tehneet kumppanin valinnasta niin hankalaa? Me naiset voisimme laskeutua pilvilinnoistamme
Ilahduin nimimerkin Mies, 35 vuotta kirjoituksesta ”Pankaa Tinderit kiinni ja lähtekää ulos” (HS Mielipide 31.12.). Haluan tuoda toisenlaisen näkökulman keskusteluun kumppanin etsimisestä ja löytämisestä. Olen samaa mieltä siitä, että me naiset – ja miehet – voisimme laskeutua pilvilinnoistamme tämän maan kamaralle. Eletään hetkessä ja kohdataan toisemme todellisessa maailmassa enemmän kuin virtuaalitodellisuudessa tai Tinderissä.
Entisaikaan, kun lähikylissä oli vain vähän naimaiässä olevia miehiä ja naisia, valittiin muutamasta sopivin. Ylimääräiseksi jäänyt lähti kosintamatkalle viereiseen kylään.
Miksi olemme tehneet kumppanin valinnasta niin hankalaa? Suuri tarjonta ei todellakaan helpota valintaa. Virheellinen luulo on, että jostain voi tulla entistäkin parempi vastaan. Josko joku olisi vielä täydellisempi kuin toinen? Vaan ei ole!
Olen itse yhden lapsen yksinhuoltajaäiti alusta alkaen. Ehdin olla naimisissa runsaat 15 vuotta ennen avioeroa. Syy eroon oli se, ettei mieheni halunnutkaan lasta ja minä halusin.
Olen sittemmin lapseni kasvaessa käynyt treffeillä ja etsinyt rentoa ja mukavaa kumppania. En etsi elättäjää, en kintussa roikkuvaa aikuista, en passattavaa. Etsin symppistä ja oman itsensä kanssa sinut olevaa miestä, jota ei myöskään järkytä se tosiasia, ettei hän ole se yksi ja ainoa tärkeä asia elämässäni – hän joutuu jakamaan huomioni lapseni, työni ja ystävieni kanssa.
Suunnataan uuteen vuoteen kukin avoimin ja ennakkoluulottomin mielin. Nostetaan pinnalle yksinkertaiset asiat, kuten läheisyys, yhdessäolo ja seksuaalisuus. Jätetään vähemmälle huomiolle se kaikki, mikä on pelkkää pintaa. Annetaan jokaisen elää omaa, kunkin itselleen parhaaksi valitsemaansa elämää. Oli se sitten kahden aikuisen tai yhden aikuisen muodostama lapseton talous tai lapsiperhe yhdellä tai kahdella vanhemmalla – sukupuolista riippumatta.
Epätäydellisyys ja ennakkoluulottomuus olkoot vuoden 2017 tavoitteita! Uskalletaan kysyä toista rohkeasti kahville, kun kohtaamme oikeassa elämässä. Eipä sitten tule haudassa kaduttua, kun ei tullut kysyttyä.
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005028790.html?utm_campaign=tf-HS&ut…
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt osa porukasta kuvittelee, että nainen ei valitse jotain miestä, koska kaverit ei hyväksy. Se on ihan luuloa. Naiset sanovat sen kymmenin eri tavoin miksi he eivät löydä mieleistä puolisoa, mutta heitä ei uskota. Väkisin väitetään, kuinka oikeasti on kyseessä pilvilinnat, raha, ulkonäkö tai kaverit.
Ei uskota, koska teot eli tässä tapauksessa kumppaninvalinnat eivät ole sanojen mukaisia. Sanotaan yhtä, ja tehdään toista. Hölmö semmoisen sanaan uskoo.
Miksei muka olisi sanojen mukaista? Sinkuistahan tässä puhutaan. Kun nainen on yksin ja sanoo, koska ei ole löytänyt sopivaa, niin miksi teot ovat ristiriidassa? Koska sinusta hän on oikeasti löytänyt, mutta kaverit kielsivät seurustelun? Tulee täydellinen kriteerit täyttävä tapaus vastaan, mutta oikeasti hän halusikin vastakohdan ja jättää väliin ja jää sinkuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
gddfgd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä tyytynyt kehenkään ja silti minulla on ollut monta poikaystävää. Kriteerinä ovat: komea, suht hyvin tienaava, lapseton (ei ihan ehdoton, mutta tähän asti kaikki olleet) antelias, luotettava ja samanlainen huumori kuin minulla. Hyvin on löytynyt tälläisiä miehiä!
No maksulliset suhteet on erikseen.
Nyt puhuttiin oikeasta parisuhteesta
Hei lompakkolasse. Juu en kelpuuta sinua työtön rotta, jatka matkaasi :)
Sinähän se olet lompakolla, kun vaadit että mies on hyvin tienaava. Ei siis riitä, että mies tulee toimeen omilla rahoillaan, pitää pystyä kustantamaan sinunkin elämäsi?
Juujuu, niinhän minä sanoin kylläkyllä :)
Niin sanoitkin. Etkä pelkästään hyvin tienaava, vaan myös antelias. Case closed.
Antaa voi paljon muutakin kuin rahaa, mutta näistähän sinä et mitään tiedä :D no anyway, olen montakin unelmamiestäni jo löytänyt ja saanut.
Montakin? Eli ne kaikki on jättänyt sut. Muuten se olisi unelmamies!
En etsi elämänmittaista parisuhdetta, ainakaan vielä.. Mut hei, jatka sä sun elämää, sori ettet ole onnellinen :)
Ei noi ole mitään parisuhteita
Mikä se sitten on jos asun pari vuotta miehen kanssa yhdessä, harrastamme seksiä, vietämme aikaa yhdessä?
Kerrotko vielä, mitä minä tarkalleen ottaen teen sillä "ihan kivalla" naapurinpojalla, joka on ihan mukava, mutta ei sytytä minua enkä juurikaan jaksaisi edes hänen kanssaan olla, kuhan vaan olen, koska "täytyy" eikä saa olla suuria kriteerejä. Kuka tästä tilanteesta hyötyy? En ainakaan minä.
Olen 22-vuotias nainen, sinkkuna ollut kohta kolmisen vuotta. En nää mitään syytä miksi ryhtyisin parisuhteeseen jonkun "ihan kivan" kanssa. Parisuhde on minulle iso asia, enkä näe seurustelua tavoiteltavana asiana, niin kauan kun viihdyn sinkkuna. Minulla on ystäviä, harrastuksia, perhe jota nään usein, koulua, lemmikki, jne. Joten ole kiltti ja kerro mitä minä jollain naapurin Penalla teen tuossa vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
gddfgd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä tyytynyt kehenkään ja silti minulla on ollut monta poikaystävää. Kriteerinä ovat: komea, suht hyvin tienaava, lapseton (ei ihan ehdoton, mutta tähän asti kaikki olleet) antelias, luotettava ja samanlainen huumori kuin minulla. Hyvin on löytynyt tälläisiä miehiä!
Sinähän se olet lompakolla, kun vaadit että mies on hyvin tienaava. Ei siis riitä, että mies tulee toimeen omilla rahoillaan, pitää pystyä kustantamaan sinunkin elämäsi?
Niin sanoitkin. Etkä pelkästään hyvin tienaava, vaan myös antelias. Case closed.
Antaa voi paljon muutakin kuin rahaa, mutta näistähän sinä et mitään tiedä :D no anyway, olen montakin unelmamiestäni jo löytänyt ja saanut.
En etsi elämänmittaista parisuhdetta, ainakaan vielä.. Mut hei, jatka sä sun elämää, sori ettet ole onnellinen :)
Mikä se sitten on jos asun pari vuotta miehen kanssa yhdessä, harrastamme seksiä, vietämme aikaa yhdessä?
Menee jo OT mutta noin pari vuotta on se kanivaihe, se "parisuhde" alkaa sen kahden vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan vielä aika, jolloin ei enää yritetä saada naisia "laskemaan" kriteerejään kumppanin valinnassa. -- Kannetaan huolta yksinäisistä miehistä. Siihen lääkkeeksi nähdään se, että naiset muuttaisivat pariutumiskäyttäytymistään. Niin ei kuitenkaan tule ainakaan lähitulevaisuudessa käymään.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisinta on, että on tullut lähes hyväksyttäväksi kritisoida koko ajan naisten valintakriteerejä. Kuitenkin varmasti jokainen nainen on saanut myös pakkeja. Miksi niiden pakkeja antaneiden miesten kriteerejä ei kritisoida? Miksi he saavat olla prinssiharhailijoita ja kuvitella, että heille kuuluu tietyn tasoinen nainen?
"Mutta kun naiset arvioivat tasonsa väärin!" - Millä perusteella? Jos Hanna ei huoli Anttia mutta Maija haluaisi hänet, niin miksi Hannalla on väärät kriteerit, miksi ei Antilla? Ai koska naiset eivät ymmärrä, mitkä asiat vaikuttavat tasoihin? Miten niin eivät ymmärrä? Miksi naisten käsitys siitä, mistä taso muodostuu olisi yhtään sen väärempi kuin miesten jankuttamat tasokäsitykset?
Nämä. Olen itse saanut pakkeja ihan tavallisilta miehiltä, enkä toisaalta heitä siitä moiti. Jos ei ole kipinää, ei ole, ja sitten pitää jatkaa eri suuntiin. Toisinpäin tosiaan näyttää olevan trendinä, että naisten karseista parinvalintakriteereistä mouhotaan. Minulle jopa päin näköä; olen prinsessaharhassa elävä ikiteini, joka ei koskaan löydä ketään.
Harmi, että ko. deitti ei ollut nähnyt eksiäni, jotka eivät ole parhaalla tahdollakaan komeita - se ei ole kriteereissä lähelläkään kärkeä vaan mukava luonne. Rikkaitakaan eivät ole olleet, suurin osa minua vähemmän koulutettuja.
Mutta kun se on aina naisessa se vika.
For the record, olen ollut pitkissä suhteissa suurimman osan elämääni.
Parisuhteissa? Mikä sinussa on vikana kun suhteet ei kestä? Ymmärrän vielä jos yksi suhde kaatuu mutta kun niitä rupeaa tulemaan useita niin vika on ihmisessä itsessä.
Tässä iässä pitkiäkin suhteita on ehtinyt olla useita. Huono provosointiyritys. :) Itse asiaan et ilmeisesti sitten osannut kommentoida, eli miksi ei sitten moitita näiden tavallisten miesten kriteerejä yhtä kovin sanoin kuin naisten.
Miten vanha olet? Pitkiä parisuhteita (20-30 vuotta) useita?
Eli et sitten osaa vastata mitään siihen varsinaiseen kysymykseen. :)
Kumppanin valinnasta on tehty hankalaa, koska parisuhde ei ole enää mikään välttämättömyys. Ennen riitti, että mies oli kova työmies ja nainen taitava emäntä. Ei parisuhteen tarkoitus ollut puolisoiden toinen toistaan miellyttäminen vaan kodin, toimeentulon ja toimivan arjen järjestäminen . Mies ja nainen olivat kuin työkaverit yrityksessä Perhe Oy eikä siihen tarvinnut sen kummempia tunteita. Kunhan toimeen tultiin, niin se riitti. Avioliittoon mentiin suoraan lapsuudenkodista, sitten tuli lapset ja kun nuorinkin lähti omilleen, oltiin oltu yhdessä kolmisenkymmentä vuotta eikä koettu enää tarvetta muuttaa tuttua ja turvallista elämää eroamallakaan.
Nykyisin tilanne on aivan toinen. Koti, toimeentulo ja toimiva arki on monella jo ennenkuin menee parisuhteeseen. Parisuhteelta odotetaan ihan muita asioita kuin aiemmin ja keskeisin on toinen toisensa miellyttäminen ainakin siinä määrin, että elämä yhdessä on mukavampaa kuin sinkkuna. Kun maailmassa on paljon näkemistä, tekemistä ja kokemista sinkkunakin, kumppanin pitää voida tuoda tähän elämään jotain lisää. Ja se taas asettaa kumppanille vaatimuksia ihan toisella tavalla kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
gddfgd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee jo OT mutta noin pari vuotta on se kanivaihe, se "parisuhde" alkaa sen kahden vuoden jälkeen.
Niin, kun on kunnolla ensin edes rakastuneet toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Naisten itsepetos, selittelyt ja denialismi on hupaisaa seurattavaa.
Ooh, SHEIMAAJAN surkuhupaisaa tekstiä jo denialismin perusteella. :D
Ja menettänyt.