Itkettää miten täällä vihataan saikuttajia
Luin tosta toisesta ketjusta.
Olen nyt ollut sairauslomalla kolmeviikkoa sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia ja taas menin lääkäriin hakemaan uudet antibiootit ja viikon saikkua. Mulla in kuumeeton keuhkoputkentulehdus, ja koko ajan sellainen etova olo.
Edellinen saikkuputki oli lokakuussa niska-hartiasäryn takia. Lisäksi kärsin mm ärtyneestä suolesta, joka lääkärin mukaan invalidisoi mut kokonaan kun ärtyy pahaksi.
Ja saikkupäiviä siis noin 80 viime vuonna. Onneksi on ymmärtäväinen työnantaja.
Kommentit (62)
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että niiillä aloilla missä on nykyisin 3 päivää omalla ilmoituksella se pitäisi muuttaa 1-2 päivään. Akuutit vatsataudit ovat niitä harvoja, missä ei oikeasti meinaa päästä lääkäriin...
Tuohan olisi kultakaivos lääkäriasemille kun porukka joutuisi käymään virusflunssien takia lääkärissä ilman mitään hyötyä, mutta toisaalta siitä jäisi niin paljon turhaa saikutusta pois, että monessa paikassa lopputulema olisi työpaikan kannalta positiivinen.
Ja pitäähän huomioida myös se kuormitus, minkä saikuttaja aiheuttaa töissäolijoille, he sitten sairastuvat helpommin kun ovat ylirasittuneita.
Ja mikä selittää sen, että julkisella puolella on paljon enemmän sairaslomia kuin yksityisellä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli 108 saikkupäivää viime vuonna. Ei ne työt ainakaan minulla mene oman hyvinvoinnin ja terveyden edelle sitten tippaakaan. Jos aamulla on tunne että ei jaksa niin jään sänkyyn ja nukun hyvällä omatunnolla muutaman tunnin lisää. Lähden sitten vaikka juurikin kosmetologille tai kampaamoon ja nauran kun muut joutuu painamaan duunia siellä.
Työnantajan kannalta olet kauhea kustannus. Työ menee hyvinvoinnin edelle siinä kohtaa kun leipä loppuu pöydästä ja asunto uhkaa mennä alta. Aika monilla on sellainen tilanne. Ei tuo sunkaan leipäsi niin itsestäänselvä taida olla. Kun tämä lama tästä syvenee, sinunlaisesi kuppailijat käyvät vähiin.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että niiillä aloilla missä on nykyisin 3 päivää omalla ilmoituksella se pitäisi muuttaa 1-2 päivään. Akuutit vatsataudit ovat niitä harvoja, missä ei oikeasti meinaa päästä lääkäriin...
Tuohan olisi kultakaivos lääkäriasemille kun porukka joutuisi käymään virusflunssien takia lääkärissä ilman mitään hyötyä, mutta toisaalta siitä jäisi niin paljon turhaa saikutusta pois, että monessa paikassa lopputulema olisi työpaikan kannalta positiivinen.
Ja pitäähän huomioida myös se kuormitus, minkä saikuttaja aiheuttaa töissäolijoille, he sitten sairastuvat helpommin kun ovat ylirasittuneita.
Ja mikä selittää sen, että julkisella puolella on paljon enemmän sairaslomia kuin yksityisellä?
Julisella puolella ihmiset ovat tuudittautuneet valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Yksityissektorilla ymmärretään paremmin oma osuus työllistymisessä ja työpaikan epävarmuudessa. Yksityissektorilla työntekijä ehkä myös ymmärtää olevansa osa jonkun yritystä, ja mitä pienempi yritys, sen henkilökohtaisemmin on vastuussa yrityksen toimivuudesta. Yrittäjä on laittanut likoon kaikkensa, täytyy olla aika hävytön ihminen, että kehtaa sellaista työnantajaa kupata miten vaan. Yksityissektorilla ihmiset tajuavat OMAN VASTUUNSA.
Mulla työkaveri oli poissa melkein koko ajan lokakuusta joulukuuhun. Kyllä se alkoi turhauttaa kun tuli viestiä että ei voi tulla vieläkään, ja tehtiin viidestään kuuden hengen hommat. Syksyn aikana vielä muutkin tuli sairaaksi niin välillä meitä oli kaksi töissä.
Mutta tämä sijoittaja, sairaana hän mm. pystyi istumaan ystävien kanssa iltaa, käydä shoppaamassa ja kaikkea sellaista. Onhan se turhauttavaa kun toinen on liian sairas tulemaan töihin, mutta saa kuulla muita reittejä että neiti on ollut siellä ja tuolla.
Mua ei ole koskaan kiinnostanut eikä vituttanut eikä epäilyttänyt työkavereideni sairaslomat. Päin vastoin nämä jotka seläntakana aina marmattavat "saikuttajista" ovat mielestäni hyvinkin epäilyttäviä ihmisenä.
Sairaslomalle jäävän työntekijän asiat kuuluvat mielestäni pomolle ja hänen hommansa on katsoa että työt pystytään tekemään tai tehdä asialle jotakin, samoin kun kaikki tuollaiset epäilykset sairasloma huijauksista nekin kuuluvat pomolle, ei minulle tai muille työkavereille. Koskaan Ikinä Milloinkaan et voi toisen sairauksista olla täysin perillä, joten parempi silloin pitää mölyt mahassaan, etenkin kun se ei sinulle kuulu.
Itselle ei tulisi mielenkään olla kateellinen toisen sairastamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla työkaveri oli poissa melkein koko ajan lokakuusta joulukuuhun. Kyllä se alkoi turhauttaa kun tuli viestiä että ei voi tulla vieläkään, ja tehtiin viidestään kuuden hengen hommat. Syksyn aikana vielä muutkin tuli sairaaksi niin välillä meitä oli kaksi töissä.
Mutta tämä sijoittaja, sairaana hän mm. pystyi istumaan ystävien kanssa iltaa, käydä shoppaamassa ja kaikkea sellaista. Onhan se turhauttavaa kun toinen on liian sairas tulemaan töihin, mutta saa kuulla muita reittejä että neiti on ollut siellä ja tuolla.
Ja sen työntekijän sairastaminen kun ei sinulle kuulu. Se kuuluu pomolle ja ainoa kenelle nyt voisit olla kiukkuinen on tuo sun pomos joka ei näemmä ole osannut järjestää työoloja ja työtilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia sairastella flunssaa useita kertoja vuodessa. Tai jopa neljä (!!!) kertaa syksyssä! Olisi hieman elämäntapojen tarkastelun paikka, jos noin huono vastustuskysy on ihmisellä. Onhan se omaa syytä sekin, jos ei huolehdi terveydestään jo alunpitäen.
Ei ole normaalia ei, mutta jos syöt terveellisesti, liikut ja ulkoilet, nukut riittävästi ja yrität vielä olla stressaamatta & silti saat sen helvetin flunssan jälkitauteineen niin mitä siinä voi enää tehdä ? Niin ja en edes polta enkä dokaa enkä asu hometalossa.
Usein kuittaillaan ja ärsyynytään lyhyistä sairaslomista ja tätä en ihan ymmärrä. Olin viime vuonna kolme kertaa sairaslomalla ja kaikkien kesto oli 2-3 päivää. Kahdella kerralla syy oli migreeni ja yhdellä kerralla flunssa. Minusta oli parempi levätä se flunssa pois heti alkuvaiheessa, eikä mennä töihin pärskimään ja pahentamaan tautia. Olen monesti elämässäni tehnyt sen virheen, että olen mennyt kipeänä töihin sinnittelemään ja seurauksena on ollut ainoastaan flunssan pitkittyminen, joskus jälkitauteja, ja jopa yli viikon sairasloma.
Migreeni taas vetää sellaiseen kuntoon, ettei ole puhettakaan töihin menosta. Tämän varmaan ymmärtää jokainen rajuista migreeneistä kärsivä, mutta joskus olen kuullut huokailua asiasta tietämättömiltä, että kyllähän nyt "pikku pääkivussa" voi töihin tulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku kunnallisen työterveydenhuollon juttu, että viisaudenhampaiden poistosta tulee viikko sairaslomaa???? Itseltäni poistettiin 2 viisaudenhammasta kerralla eikä sairaslomaa ehdotettu, särkylääkettä kouraan vaan. Ja oikeasti seuraavana päivänä olin täysin työkykyinen.
Jos tällainen on tapana enemmänkin, alan oikeasti ymmärtää miksi kunnallisella puolella on melkein tuplat sairaslomia yksityiseen verrattuna.....
Multa poistettiin yksi viisaudenhammas eikä sairaslomaa edes ehdotettu. Menin siis suoraan töihin. Sitten pyörryinkin töissä jolloin jäin pahojen kipujen takia pariks pöiväks sairaslomalle. Lääkkeitä meni reippaasti ja nukkumaan en silti pystynyt. Ja tätä jatku noin viikon. Saikulla en siis kuitenkaan ollut kuin kaksi päivää. Ensi kuussa menossa taas poistoon ja nyt aion pyytää suoraan ainakin sen saman päivän saikuks.
Itse en ole kateellinen muiden sairauksista. Nää kateelliset muiden sairauksista valittavat laiskiaiset on vaan näreissään siitä, et joutuu itsekin joskus tekemän töitä eikä voi vaan peesailla ahkeraa työkaveria. Sekun meni sairastumaan niin pitää nostaa persettä penkistä... tai surffata vauva-sivuille valittamaan...
Mä en tuomitse ketään, kaikki tavallaan.
Itselleni annettiin syöpähoidon vuoksi 6 kertaa sytostaatteja.
Kerran kolmessa viikossa.
2 viikkoa makasin sohvalla, viikon olin töissä.
Täällä vihataan ihan kaikkia. Turha sitä on itkeä. Ihmiset tulee tänne oksentamaan oman pahan olonsa.
Listataas tähän tauteja joissa ei ole oireita, mutta saa kätevästi saikkua kun tarvitsee:
- kuumeeton keuhkoputkentulehdus
En vihaa, mutta paheksun. Omalla työpaikallani on työaikapankki käytössä. Koska ylimääräisiä työtunteja on kertynyt, olen pistänyt niitä työaikapankkiin ja otan pois eli lomailen, jos satun sairastumaan. En kehtaa ottaa täyttä palkkaa siitä, etten tee töitä, ja toisaalta en jaksa käydä lekurilla ja toimitella mitään lappuja minnekään, jos vaiva ei ole vakava.
Ihana ketju. Itse olen ihan väsynyt muutamaan tapasairastajaan. Jäävät niin pienestä pois. "Musta tuntuu että m ulla on menossa kurkku kipeeks" ja sit ollaan seuraavana päivänä heti poissa...Kummasti osuu saikut ainat silloin kun Joulu tulossa ja pitäisi siivota tai silloin kun aviopuoliso on selkäkivuissa kotona. välillä jopa hymyilyttää. edellä joku jopa mainitsi että selkäkipuiset lentää pitkiä lentomatkoja. tälläisiä minunkin työpaikalla on kaksi. maapallon toiselle puolelle lennetään parikin kertaa vuodessa. mutta silloin ei selkä ole kipeänä eikä tietenkään lomalla. Tälläinen ärsyttää. Aika äkkiä työpaikalla huomataan nämä tapaukset. saikuttajat eivät sitä itse tajua. nyt ei asiaan sotketa ihmisiä joilla oikeesti syöpähoidot menossa tai ovat olleet lonkkaleikkauksessa. tai vakavia mielenterveysongelmia. tietenkin heidän pitää hoitaa itsensä kuntoon. uusin ilmiö työpaikallani on että perjantaina valitellaan kovaan ääneen että ollaan kipeänä. maanantaina voidaan tulla kääntymään töissä tai soitetaan ja sanotaan et ollaan kipeänä. keskiviikkona sitten haetaan lääkärinlappu loppuviikoksi. herää kysymys että mikset sitten käynyt lääkärissä jo viikonlopuna vaan pitkitit sinne menoa noin kauan....
Meillä töissä oli yksi, joka sairasti vain arkipäivinä. Jos kohdalle osui sunnuntaivuoro tai rahakas arkipyhä, ei ollut koskaan sairaana. Teki myös ylitöinä näitä rahakkaita vuoroja oli sitten saikulla omat arkivuorot. Ei minusta kovin uskottavaa, mutta samapa tuo minulle.
Meidän perheelle tämä syksy on ollut aivan uskomaton. Ollaan valehtelematta oltu syyskuun alusta joulukuun alkuun koko ajan enemmän tai vähemmän kipeinä. En ole nyt työelämässä mutta jos olisin niin aivan varmasti sairauspoissaoloja oli ropissut. Itse voin mennä puolikuntoisena töihin, mutta lapsia en todellakaan vie Buranan voimalla pärjäämään päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tosta toisesta ketjusta.
Olen nyt ollut sairauslomalla kolmeviikkoa sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia ja taas menin lääkäriin hakemaan uudet antibiootit ja viikon saikkua. Mulla in kuumeeton keuhkoputkentulehdus, ja koko ajan sellainen etova olo.
Edellinen saikkuputki oli lokakuussa niska-hartiasäryn takia. Lisäksi kärsin mm ärtyneestä suolesta, joka lääkärin mukaan invalidisoi mut kokonaan kun ärtyy pahaksi.
Ja saikkupäiviä siis noin 80 viime vuonna. Onneksi on ymmärtäväinen työnantaja.
Mikään noista ei sinänsä ole saikun peruste. Toimintakyky ratkaisee. Kuumeeton keuhkoputkentulehdus eli yskä? Mikä työ pahentaa yskää? Miten yskiminen vie muka työkyvyn. Ja ärtyvä paksusuoli? Siis turvottaa, pierettää ja vääntää mahasta? Miten lääkäri määrittää invalidisoitumisen muuten kuin ilmoituksesi perusteella? Olet nimenomaan saikuttajan prototyyppi, kun on vähän hankalaa, ensi reaktio on saikku. Annakumä arvaan, jos sukulainen kuolee, ensireaktiosi on saikku?
Sulla ei vissiin ole ärtyvää paksusuolta... Mieti sellanen aamu, kun täytyy juosta vessaan parin minuutin välein ja mietit koko aamun, että mitähän ne sanoisi jos soittaisi sisätautien polille ja sanoisi, että mä haluisin avanteen helpottamaan elämää IBS:n kanssa (ja ei IBS-potilas ei yleensä saa avannetta vaikka se kuinka helpottaisi elämää). Myös vatsakipu voi olla niin kovaa, että täytyy ottaa kolmiolääkkeitä ja jos on vaikka ajaa autoa työkseen, niin sitähän ei voi kolmiolääkkeen vaikutuksen alaisena tehdä... Itse en myöskään kirjanpitäjänä sorkkisi asiakkaiden kirjanpitoja ja tilinpäätöksiä kolmiolääkehuuruissani, esim diapam-panacod-panadol cocktail saa pään sen verran sekaisin, ettei työnteosta tule juuri mitään ja minulle tuo on määrätty krooniseen kipuun ja niistäkin kärsii noin miljoona suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku kunnallisen työterveydenhuollon juttu, että viisaudenhampaiden poistosta tulee viikko sairaslomaa???? Itseltäni poistettiin 2 viisaudenhammasta kerralla eikä sairaslomaa ehdotettu, särkylääkettä kouraan vaan. Ja oikeasti seuraavana päivänä olin täysin työkykyinen.
Jos tällainen on tapana enemmänkin, alan oikeasti ymmärtää miksi kunnallisella puolella on melkein tuplat sairaslomia yksityiseen verrattuna.....
Multa poistettiin yksi viisaudenhammas eikä sairaslomaa edes ehdotettu. Menin siis suoraan töihin. Sitten pyörryinkin töissä jolloin jäin pahojen kipujen takia pariks pöiväks sairaslomalle. Lääkkeitä meni reippaasti ja nukkumaan en silti pystynyt. Ja tätä jatku noin viikon. Saikulla en siis kuitenkaan ollut kuin kaksi päivää. Ensi kuussa menossa taas poistoon ja nyt aion pyytää suoraan ainakin sen saman päivän saikuks.
Käytännöt vaihtelee näköjään melkoisesti. Minulta poistettiin kahdessa erässä kaikki viisaudenhampaat reilu 10 vuotta sitten. Jälkimmäisellä kerralla toinen hammas hajosi osiin ja minut tökättiin suu verta vuotaen ulos lääkäristä, kädessä vain joku lappunen missä oli puhelinnumero johon soittaa. Sain sitten seuraavalle päivälle ajan jonnekin erikoislääkärille joka leikkasi hampaan pois. Missään vaiheessa kukaan ei puhunut mitään sairaslomasta enkä itsekään tajunnut ajatella sitä vaihtoehtona. Olihan niistä särkylääkkeistä pää ihan sekaisin seuraavan päivän, mutta jotenkin sitä pärjäsi kun ei vaihtoehtojakaan annettu.
Minulta itse asiassa toinen leikattiin pois, toinen vaan "nyppäistiin". Lisäksi leikatun kohdasta otettiin myös pieni kysta pois.... Ymmärrän hyvin, jos normaalista viisaudenhammasleikkauksesta tulee 2-3 päivää sairaslomaa, mutta viikko tuntuu niin pitkältä, että täytyy olla aika erikoinen tapaus...
Samoin joku aikaisemmin kertoi, että jollain "influenssan" takia sairasloma saatuna joulun jälkeen ja jatkuu loppiaiseen... Mikä ihmeen lääkäri kirjoittaa näin pitkiä sairaslomia?
Ikävää on, että saikuttelijat aiheuttavat sen, että oikeasti usein sairastavat saavat osakseen vähättelevää suhtautumista myös. Vähän sama kuin masentuneilla ja "masentuneilla". Ulkopuolisen on aika lailla mahdotonta tietää, mistä on kyse