Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itkettää miten täällä vihataan saikuttajia

Vierailija
02.01.2017 |

Luin tosta toisesta ketjusta.

Olen nyt ollut sairauslomalla kolmeviikkoa sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia ja taas menin lääkäriin hakemaan uudet antibiootit ja viikon saikkua. Mulla in kuumeeton keuhkoputkentulehdus, ja koko ajan sellainen etova olo.

Edellinen saikkuputki oli lokakuussa niska-hartiasäryn takia. Lisäksi kärsin mm ärtyneestä suolesta, joka lääkärin mukaan invalidisoi mut kokonaan kun ärtyy pahaksi.

Ja saikkupäiviä siis noin 80 viime vuonna. Onneksi on ymmärtäväinen työnantaja.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että vihataan näitä turhia saikuttajia,, ,joihin et itse kuulu.

Minullakin viime vuonna saikkupäiviä 22, osa lasten takia poissa mutta tosiaan myös itse olin poissa useamman flunssan takia sekä kroonisen kurkunpääntulehduksen takia. Keväällä sinnittelin töissä ääni poissa ja buranaa napsimalla, kunnes lääkäri lopulta tokaisi, ettei tässä auta mikään muu kuin kunnon lepo noin kahdeksi viikoksi. Sain neuvoteltua saikun viikkoon, kun olin jo pitkin kevättä ollut poissa samojen syiden takia.

Nyt syksyllä otin käyttöön toisenlaisen taktiikan, ja heti kun tunnen flunssaoireita, olen jäänyt kotiin. Olen selvinnyt koko syksyn parin päivän levolla kolmesta eri flunssasta eikä ääni ole vielä mennyt kokonaan. Mutta tosiaan olen ollut jo kolme 2-3 päivän pätkää ollut poissa ja tästä sitten töissä on kuittailtu. Ei esimiehen toimesta, koska hän on hyväksynyt taktiikkani vaan nimenomaan työkavereiden toimesta, kun jään pikkunuhasta ja pikkukuumeesta pois. Kuulemma pitäisi sen buranan voimin vain tulla töihin.

Olen siis astmaatikko ja menen tavallisesta flunssasta erittäin huonoon kuntoon, kortisonikuurit aina päälle paitsi nyt syksyllä, kun olen antanut itselleni luvan levätä, jos tunnen oloni sairaaksi.

Kukaan kollegoistani ei joudu töitäni tekemään vaan ne kasaantuvat ja joudun itse ne tekemään, kun palaan työpaikalleni. En siis ihan ymmärrä, miksi poissaoloistani ivaillaan ja sairasteluani vähätellään. Ihan pienikin nuha vaikeuttaa hengitystäni ja pahimmillaan pitää minut hereillä koko yön, kun en voi olla makuuasennossa enkä edes korotetulla sängynpäädyllä. Väsyneenä stressaannun ja sairastun pahemmin. Eikö kaikkien etu ole se, että en tartuta flunssaani muihin ja hoidan sen kuntoon parin päivän levolla kuin että sinnitelen töissä, sairastun vakavasti ja jään viikkokausien kierteeseen.

Vierailija
2/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös kolmas kuuri keuhkoputkentulehdukseen, mutta ei päivääkää sairauslomaa. Olen kuulemma työkuntoinen, kun ei kuumetta. Ehkä tässä se syy miksi vihataan, kun tavattoman moni sairastaa taudin ilman lomaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne niskahartia vaivat saikuttamalla parane. Kaikki on kuulemma omasta aktiviisuudesta kiinni. Liikunta, tauottaminen, jne. Turhaa saikutusta.

Vierailija
4/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla saikkua mm jännetupintulehdus, 4 flunssaa, viikko viisaudenhampaiden poiston vuoksi, jälkaterä murtui 3 kohdasta ym ym yhteensä 46 päivää saikkua. Kukaan ei valita olen kunnalla töisä.

Vierailija
5/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että se ärsytys on lähinnä näitä sellaisia kohtaan jotka saikuttaa 3 päivää siellä täällä kymmeniä kertoja vuodessa. Tällaisissa tilanteissa valitettavasti tulee sellainen tunne työkavereille, että aina ei välttämättä tarvisi jäädä sille saikulle. Ja työt lankee muiden tehtäviksi.

Sinulla on selkeä syy sairaslomalla olemiseen. Toiset vaan sairastaa enemmän kuin toiset. Se on ikävä tosiasia.

Vierailija
6/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhia saikuttajiakaan tuskin vihataan, ehkä inhoaminen on oikea termi. Tällaisilla inhotuilla normivatsataudit kestävät pari viikkoa ja flunssia on kuukauden välein , migreenit iskevät perjantaisin ja jatkuvat maanantaihin, mutta se ei estä viikonlopun rientoja. Inhoamista tapahtuu varsinkin ammateissa, joissa näiden tehtävät jäävät sitten muiden vastuulle. Oikeilla sairaslomalla olijoita kohtaan tunnetaan myötätuntoa, mutta nämä lintsarit saavat aikaan, että ikävä kyllä kaikkia aletaan epäillä.

Vierailija
7/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia sairastella flunssaa useita kertoja vuodessa. Tai jopa neljä (!!!) kertaa syksyssä! Olisi hieman elämäntapojen tarkastelun paikka, jos noin huono vastustuskysy on ihmisellä. Onhan se omaa syytä sekin, jos ei huolehdi terveydestään jo alunpitäen.

Vierailija
8/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajana pidän sellaisista työntekijöistä, jotka ovat 80 päivää vuodesta pois töistä. Ei tarvitse maksaa palkkaa ja Kela hoitaa asian muutaman työnantajan vastuulla olevan päivän jälkeen. Lisäksi sairauspäivistä ei kerry vuosilomaa tietyn ajanjakson jälkeen.

Vierailija
9/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni myös kolmas kuuri keuhkoputkentulehdukseen, mutta ei päivääkää sairauslomaa. Olen kuulemma työkuntoinen, kun ei kuumetta. Ehkä tässä se syy miksi vihataan, kun tavattoman moni sairastaa taudin ilman lomaa...

Jos koet olevasi työkuntoinen, niin asia ihan ok. Kun itse sairastin keuhkoputkentulehdusta, oli ääneni niin maassa, ettei töihin vain voinut mennä (olen äänityöläinen) puhumattakaan rajuista yskänpuuskista, voimattomuudesta ja siitä, että en jaksanut edes kunnolla pysyä pystyssä. Ja kuumeeton se minullakin oli. Ihmiset eivät sairasta tauteja samalla tavalla. Joku voi olla työkykyinen jopa vatsataudissa (näin eräs sukulaiseni), itse en pääse pönttöä halaamasta lainkaan moneen vuorokauteen.

Vierailija
10/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntavat tarkasteluun! 

Vierailija
11/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä saanut keuhkoputkentulehduksen takia saikkua vaikka ab-kuurit on ollut päällä. Myöskään monien helikobakteerin häätökuurien aikana, jolloin antibiootteja vedetään hevoskuuri, ei irronnut saikkua. Olihan se kiva juosta työpaikalla vessassa ab-ripuloimassa, mutta se oli lääkärin mielestä ok. Toiset ne näköjään saa saikkua pienellä ulinalla, toiset ei sitten millään. Ja kyllä vituttaa tehdä lusmujen työt.

Vierailija
12/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aiheesta saikuttajia vihata, vaan niitä joilla on muka sairaus, mutta oikeasti vaan lorvituttaa.

Vierailija
13/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin sairaus iskee aina ennen pitkiä pyhiä. Pyhät kyllä vietetään ihan normaalisti, mutta sairaus iskee taas kun arki koittaa. Jos saikuttaja ei saa pidettyä vapaitaan silloin kun haluaa, niin varmasti on selkä kipeä tai mahatauti just silloin. Myös kesken päivän pitää lähteä kun "migreeni" iskee. Kun seuraavana päivänä tulee töihin on uusi kampaus tms. Niitä työkavereita inhotaan, ei oikeasti sairaita.

Vierailija
14/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoputken tulehdukseen ei auta ab-kuuri. Tiedoksi teillekin. Se menee ohi vain levolla ja ajan kanssa. Turhista ab-kuureista on vain haittaa. Ne sotkevat suoliston bakteerikannan, koska tappavat myös hyviä bakteereita. Ja suoliston kunnolla on iso vaikutus terveyteen. Aikuisellakin voi kestää n. puoli vuotta, ennen kuin keho on toipunut ab-kuurista.

Vierailija
15/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tosta toisesta ketjusta.

Olen nyt ollut sairauslomalla kolmeviikkoa sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia ja taas menin lääkäriin hakemaan uudet antibiootit ja viikon saikkua. Mulla in kuumeeton keuhkoputkentulehdus, ja koko ajan sellainen etova olo.

Edellinen saikkuputki oli lokakuussa niska-hartiasäryn takia. Lisäksi kärsin mm ärtyneestä suolesta, joka lääkärin mukaan invalidisoi mut kokonaan kun ärtyy pahaksi.

Ja saikkupäiviä siis noin 80 viime vuonna. Onneksi on ymmärtäväinen työnantaja.

Mikään noista ei sinänsä ole saikun peruste. Toimintakyky ratkaisee. Kuumeeton keuhkoputkentulehdus eli yskä? Mikä työ pahentaa yskää? Miten yskiminen vie muka työkyvyn. Ja ärtyvä paksusuoli? Siis turvottaa, pierettää ja vääntää mahasta? Miten lääkäri määrittää invalidisoitumisen muuten kuin ilmoituksesi perusteella? Olet nimenomaan saikuttajan prototyyppi, kun on vähän hankalaa, ensi reaktio on saikku. Annakumä arvaan, jos sukulainen kuolee, ensireaktiosi on saikku?

Vierailija
16/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesken päivän pitää lähteä kun "migreeni" iskee ja "migreeni" jatkuu seuraavankin päivänä. Tähän väliin mahtuu se somepäivitys sielunsiskojen kanssa kuoharit paikassa x. Herättääkö tunteita?

Vierailija
17/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan kumma, että sairauslomapäivät osuvat samoihin työntekijöihin vuodesta toiseen. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi joku perussairaus, mutta kun on muutama flunssa ja mahatauti, verta tulee nenästä, kova päänsärky, ärtynyt suoli, selkäsärky, nilkka nyrjähtänyt, haava sormessa jne - kaikki nuo yksille ja samoille joka vuosi.

Kun katson viime vuoden poissaoloja, niin 87% ei ollut päivääkään poissa.

Vierailija
18/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole se työkaveri, joka murtaa jalkansa/saa syövän/on jostain muusta syystä pitkän ajan pois. Hänelle hankitaan yleensä joku sijainen.

Ongelma on se työkaveri, joka on usein päivän tai muutaman poissa. Ja muut sitten venyy...

Vierailija
19/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sairaslomalaisia vihaavat luulevat että sairastaminen on ihanaa lepolomaa.

Itsekin olen joutunut olemaan paljon sairauslomilla. Sen jälkeen on mennyt paremmin kun pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Teen nykyään 4 tunnin työpäivää, ja sen terveyteni kestää. En ole enää jatkuvasti sairaana. Paljon kivempaa tämä näin on. Mukavahan se on kun pystyy käymään töissä ja saa olla suurinpiirtein terve.

Ei se niiden sairastavien vika ole ettei työpäivään saa helpolla sellaisia kevennyksiä että terveys kestäisi työtä. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on todella vaikeaa niillekin jotka ovat siihen oikeutettuja. Tiedän tapauksia joissa sairas on päätynyt itsemurhaan kun ei ole pystynyt enää töitä tekemään mutta eläkettä ei ole myönnetty.

Kannattaa muistaa että kenelle tahansa voi tulla sairaus joka vaikeuttaa oleellisesti työssä jaksamista, mikä johtaa sitten saikutteluun. Kannattaa joskus miettiä edes hetki mitä itse tekisi siinä tilanteessa.

Tällä palstalla tietenkin otetaan vakuutus sellaisen sairauden varalta. Ihan kaiken mahdollisen varalta. Esim. Ms-taudin. Siinä vakuutuksessa vaan on sellainen juttu että korvauksia saa vasta kun sairaus heikentää työkykyä ehtojen mukaisesti, eikä vakuutus ole voimassa kuin 5 vuotta kerrallaan. Korvausta ei tule jos oireet eivät ole riittävän suuret vaikka ne haittaisivat työn tekemistä ja arjessa selviämistä. Eikä vakuutusta enää uusita jos diagnoosi on jo annettu. Korvaukset jää saamatta vaikka kuinka olisi varautunut.

Mitä itse tekisit siinä tilanteessa? Oikeasti.

Vierailija
20/62 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että ihmiset lähinnä vihaa näitä jotka ovat jatkuvasti lyhyillä sairaslomilla eikä sitten todellisuudessa edes ole niin kipeitä. Voidaan käydä shoppailemassa ja festareilla vaikka ollaan saikulla.