Itkettää miten täällä vihataan saikuttajia
Luin tosta toisesta ketjusta.
Olen nyt ollut sairauslomalla kolmeviikkoa sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia ja taas menin lääkäriin hakemaan uudet antibiootit ja viikon saikkua. Mulla in kuumeeton keuhkoputkentulehdus, ja koko ajan sellainen etova olo.
Edellinen saikkuputki oli lokakuussa niska-hartiasäryn takia. Lisäksi kärsin mm ärtyneestä suolesta, joka lääkärin mukaan invalidisoi mut kokonaan kun ärtyy pahaksi.
Ja saikkupäiviä siis noin 80 viime vuonna. Onneksi on ymmärtäväinen työnantaja.
Kommentit (62)
Ärtynyt suoli, voi vittujen vittu.
Ärtynyt se on täälläkin ja perse röplöttää niinku ralliauton putki mutta töihin piti nousta tänäänkin saatana ku ei oo tarpeeks löysä moraali saikutella makoisasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia sairastella flunssaa useita kertoja vuodessa. Tai jopa neljä (!!!) kertaa syksyssä! Olisi hieman elämäntapojen tarkastelun paikka, jos noin huono vastustuskysy on ihmisellä. Onhan se omaa syytä sekin, jos ei huolehdi terveydestään jo alunpitäen.
Kaikkihan täällä on omaa syytä.
Myös se perussairaus jonka lääkitys alentaa vastustuskykyä niin että kaikki flunssat ja mahataudit tarttuu helposti. Sekin on omaa syytä että ne tartuntataudit pahentavat sitä perussairautta ja johtavat kuukausien työkyvyttömyyteen jos niitä ei hoida huolella pois heti siitä ensimmäisestä aivastuksesta.
Niitä tauteja nämä työnsankarit kantavat urakalla sinne työpaikalle ja sitten vetävät herneet nenään kun tauti tarttuu. Kun taas se saikuttaa vaikka muut ovat ihan töissä saman taudin kärsineet.
Vierailija kirjoitti:
Ärtynyt suoli, voi vittujen vittu.
Ärtynyt se on täälläkin ja perse röplöttää niinku ralliauton putki mutta töihin piti nousta tänäänkin saatana ku ei oo tarpeeks löysä moraali saikutella makoisasti.
Heh.
Jos sulla oikeasti olisi ärtynyt suoli niin et olisi edes päässyt sinne työpaikalle. Et edes ryömimällä.
Henkilökohtaisesti suhtaudun epäilevästi tälläisiin saikuttajiin:
- Eivät saa ikinä koko 4viikon työlistaa tehtyä kokonaan, ovat omalla ilmoituksella tai lääkärintodistuksella joka listassa sairaana 3-15 päivää.Palaavat töihin välillä tekemään vain yhden vuoron ja jälleen uudestaan poissa. Syy on vaihtuva tukirankakivuista vatsatautiin ja kuumeeseen. Kuika joku voikin saada vatsataudin kerran kuukaudessa. Omia lapsia samassa päiväkodissa/koulussa, saikuttajan lapsiin nämä sairaudet ei ikinä tartu.
- Esimiehen ollessa lomalla tai poissa tälläinen saikuttaja on myös poissa. Soittaa aina esimiehen työajan päätyttyä saikustaan. Rehellisesti ärsyttää tuhlata työaikaa kuuntelemalla sitten niitä pitkiä läpinöitä saikun syystä ja oireista.
- Selkävaivaiset jotka kestävät hyvin 12h lentomatkat Thaikkulaan tai autoajelun Euroopan ympäri. Kohdemaassa vielä vuokrattu skootteri tai moottoripyötä eikä tunnu vaivaavan selkä. Kunnes paluu kotiin koitti ja työvuoro olisi alkanut. Facebookkiin ei malteta olla päivittämättä niin sieltä näkee reaaliajassa kuinka matka sujuu.
- Selkävaivaiset jotka ei töihin pysty, mutta jälleen facebooksissa päivittävät siivonneensa koko talon, autotallin, jne.
Valitettavasti turhaan saikuttavat pilaavat syystä saikuttavien maineen. Eli siis saikkuja oikein käyttävät, mutta paljon sairastavat kärsivät niiden maineesta, jotka saikuttavat vaan laiskuuttaan tai heikkouttaan. Ja tämä on väärin oikeasti sairaita kohtaan.
saikuttaja on sankari, totaalikieltäytyjä tosimies.
Pakko taas todeta, että nämä sairauksien "asiantuntijat" jaksavat aina vähätellä muiden kokemuksia, kun mullakin joskus pierettää ja sattuu maha. Minun suvussani on paljon suolistosairauksia ja lähes kaikilla suvun jäsenillä on ongelmia, vaikka kunnon diagnoosia ei kaikilla olekaan. Voin kertoa, että kovassa vatsakivussa, kun siis huudat kivusta, vaikka kaikki särkylääkkeet on otettu, ei todellakaan tehdä töitä. Olen kahdesti viime kuussa myös kakannut housuihini, koska työpaikan vessa oli varattu. Voin vakuuttaa, ettei se ole suihkuttomassa työpaikassa kovinkaan kiva kokemus.
Työkaverini nauroi (oli itse siellä vessassa viivyttelemässä), että hanki vaan vaipat äläkä keksi tekosyitä. Hankin sitten vaipat ja kas kummaa, kun piti esimiehelle valittaa hajuhaitoista. En ole jäänyt tämän takia saikulle, vaikka ilmeisesti työkaverini nyt sitä toivookin ja olen nyt rohkaistunut jo sen verran, etten edes pyri vessaan ajoissa. Pikku ilmavaivojen takia en lähde vessaan lainkaan. Saakoot nyt nuo ystävälliset kollegat todella haistella, miltä suolistovaivat tuntuvat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla in kuumeeton keuhkoputkentulehdus, ja koko ajan
Mikä hemmetti on kuumeeton keuhkoputkentulehdus? Kuumeettoman keuhkokuumeen tiedän ja ymmärrän, mutta että oikein kuumeeton keuhkoputkentulehdus.. Keuhkoputkentulehdushan on diagnoosi, joka annetaan, kun ei ole oikeasti sairas, mutta on pikkuisen köhää. Roskadiagnoosi siis.
Vierailija kirjoitti:
Luin tosta toisesta ketjusta.
Olen nyt ollut sairauslomalla kolmeviikkoa sitkeän keuhkoputkentulehduksen takia ja taas menin lääkäriin hakemaan uudet antibiootit ja viikon saikkua. Mulla in kuumeeton keuhkoputkentulehdus, ja koko ajan sellainen etova olo.
Edellinen saikkuputki oli lokakuussa niska-hartiasäryn takia. Lisäksi kärsin mm ärtyneestä suolesta, joka lääkärin mukaan invalidisoi mut kokonaan kun ärtyy pahaksi.
Ja saikkupäiviä siis noin 80 viime vuonna. Onneksi on ymmärtäväinen työnantaja.
En vihaa niitä joilla on oikeasti terveydellisiä ongelmia, joten voimia sinulle,. Minulla on työpaikallani kuitenkin lusmu joka saikuttaa ilman perusteita ja lintsaa - pystyn arvaamaan FB-statuksien perusteella noin viikon tarkkuudella milloin seuraava saikku on tulossa. Se v***'taa, työt kaatuvat muiden niskaan turhaan ja aiheuttavat muiden kuormittumista niin, että meillä on jo vaarana uupuminen.
Oo
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia sairastella flunssaa useita kertoja vuodessa. Tai jopa neljä (!!!) kertaa syksyssä! Olisi hieman elämäntapojen tarkastelun paikka, jos noin huono vastustuskysy on ihmisellä. Onhan se omaa syytä sekin, jos ei huolehdi terveydestään jo alunpitäen.
Ei tuolle välttämättä voi mitään. Itselläni on olematon vastustuskyky hypogammaglobulinemian takia. Saan kaikki mahdolliset ja mahdottomat infektiot.
Onko tämä joku kunnallisen työterveydenhuollon juttu, että viisaudenhampaiden poistosta tulee viikko sairaslomaa???? Itseltäni poistettiin 2 viisaudenhammasta kerralla eikä sairaslomaa ehdotettu, särkylääkettä kouraan vaan. Ja oikeasti seuraavana päivänä olin täysin työkykyinen.
Jos tällainen on tapana enemmänkin, alan oikeasti ymmärtää miksi kunnallisella puolella on melkein tuplat sairaslomia yksityiseen verrattuna.....
No ihan pakko sanoa edes jotain tähän keskusteluun. Riippuu aika paljon esim. työn laadusta pitääkö sieltä olla pois vakka tuon kuumeettoman keuhkoputkentulehduksen takia. Joku toimisto/ muu sisätyö voi vielä jotenkin sujua, mutta jos on fyysinen työ ja vielä vaikka ulkona tehtävä työ, niin on kyllä ihan kelpo peruste olla sairauslomalla, koska muuten ei parane työkuntoiseksi ikinä. Samoin nuo vatsaongelmmat.. jos olet vaikka postinjakaja, niin miten vatsaongelmaisena sielä reitillä voi olla? ideana on kuitenkin 4-6 tunnin fyysinen työskentely, jonka aikana ehkä yksi veski mahdollisuus. Vai onko teillä ideana, että se ripuloiva posti soittaa jonkun asiakkaan ovikelloa ja kysyy "voisinko päästä teillä vessaan, on ripuli" ? Kun kaikilla ei ole sitä siistiä sisätyötä, ja ne ns. "huonommat" työtkin joku tekee. Entäpä bussikuski? Missä se vatsakipuinen kaupunkiliikenteen kuski käy vuoronsa aikana? pitkänmatkan busseissa sentään on vessat, mutta enpä usko senkään oikein käyvän, että kuski vetäisee vartin välein bussin parkkiin ja käy vaikka vessassa?
Mä jaksan ihmetellä että miten ihmiset SAA sitä saikkua?
Mulla oli pari varvasta murtunut --> ei saikkua kevyen toimistotyön takia. Pirun kipeä se jalka oli silti ja turposi päivän aikana aina. Raskausaikana supisteli aivan jatkuvasti; ei saikkua kun kohdunsuulla ei muutoksia ja eka vauva syntyi supisteluista huolimatta täysiaikaisena. Olin kuolemanväsynyt ja tunnin työmatkan ajaminen oli hirveää kun supisteli 2-10 min välein tuntitolkulla. Keuhkoputkentulehdu/ylähengitystieinfektio influenssan jälkeen; ei saikkua; siitä vaan yskänlääkkeen ja antibioottien kanssa työreissuun. Korvat huusi hoosiannaa ja vesi valui silmistä kivun takia laskeutuessa ja yöt yskin. Niskahartiasärkyyn ei koskaan ole tarjottu saikkua; lihasrelaksantteja ja kipulääkettä+ fysioterapiaa. En edes muista milloin viimeksi olisi tarjottu/ehdotettu saikkua, umpisuolileikkauksen jälkeen sitä taisi saada. Riippuuko lääkäristä vai pärstästä vai firmasta; sen keuhkoputkentulehduksen yhteydessä lääkäri tokaisi että "en edes kirjoita sairauslomaa, ei teidän firmassa niitä kuitenkaan pystytä pitämään" Puolikuntoisena oli siinä vaiheessa mennyt jo reilu viikko; olisi ehkä ollut ihan hyvä saada levätä luvan kanssa edes muutama päivä
Sairausajalta 50 % palkka, niin ei vituttele niin paljon. Silloin on vähän enemmän varmuutta, ettei saikulla olla turhan takia, eikä tunnu epäreilulta, että kaveri saa saman palkan tekemättä mitään.
Vähän sairastavilla muutaman päivän palkan puolitus vuodessa ei tunnu missään, paljon sairastavat voivat määrittää elämisensä kulut sen mukaan, paljonko arvelevat olevansa poissa. Ihan samalla tavalla kulujaan ei voi mitoittaa asianajajan palkan mukaan, jos on vastaanottovirkailija.
Itsellä saikkua ollut n. kerran parissa vuodessa. Kyllä se vaan aika luksusta on. :)
En vihaa saikuttajia, mutta sanaa "saikuttaja" kyllä. Itse olen ikäni tehnyt epätyypillisiä työsuhteita (freelancerin ja yrittäjän välimaastossa) eikä sairaslomaa ole olemassakaan. Olen oppinut huolehtimaan terveydestäni mahd. hyvin, eikä joku niskahartiavaiva ole mikään syy ollut saikulle, vaan oman toiminnan tarkistamiselle- mikä sen säryn aiheuttaa. Vähän särkylääkettä ja omaa, aktiivista jumppaa niin kunnossa ovat. . Sairaslomat kuuluvat käytännössä vain osalle ihmisistä, niille joilla on se vakituinen työnantaja. Muille viikkokausien saikuttaminen tarkoittaa talouden romahtamista. Siksi ehkä joku ärtyy matalan kynnyksen "saikuttamisesta". Toiset joutuvat olemaan täysin vastuussa itsestään, eikä ole mitään ymmärtäväistä isä-hahmotyönantajaa.
Itselläni oli 108 saikkupäivää viime vuonna. Ei ne työt ainakaan minulla mene oman hyvinvoinnin ja terveyden edelle sitten tippaakaan. Jos aamulla on tunne että ei jaksa niin jään sänkyyn ja nukun hyvällä omatunnolla muutaman tunnin lisää. Lähden sitten vaikka juurikin kosmetologille tai kampaamoon ja nauran kun muut joutuu painamaan duunia siellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku kunnallisen työterveydenhuollon juttu, että viisaudenhampaiden poistosta tulee viikko sairaslomaa???? Itseltäni poistettiin 2 viisaudenhammasta kerralla eikä sairaslomaa ehdotettu, särkylääkettä kouraan vaan. Ja oikeasti seuraavana päivänä olin täysin työkykyinen.
Jos tällainen on tapana enemmänkin, alan oikeasti ymmärtää miksi kunnallisella puolella on melkein tuplat sairaslomia yksityiseen verrattuna.....
Kykenetkö sellaiseen abstraktiin ajatteluun, jossa samat asiat tapahtuvat sinulle ja muille hieman eri tavoilla ja erilaisin lopputuloksin? Viisaudenhampaan poistoja on aika erilaisia, leikkauksella/kirurgisesti poistetuista tulee aina vähintään pari päivää sairaslomaa, pidempi voi olla tarpeen jos taustalla on esimerkiksi vaikea tulehdus.
Ne, jotka inisee toisten sairaslomailusta, on usein ns. oman elämänsä marttyyreja.
Tekevät työtä mukamas niska limassa ja nostavat itsensä jalustalle siitä, etteivät osaa pitää itsestään huolta ja jäädä saikulle, jos ovat sairaana, vaan tulevat työpaikalle pärskimään ja levittämään pöpöä - ja sitten inisevät, kun muut ovat aina saikulla ja he itse vaan raatavat.
Voisko pitää ittestään huolta ja saikuttaa sillon ku on sairas ja tarvii lepoa. Voisko lopettaa muille vinkumisen, jos ne muut osaa tän, mitä he itse ei pysty tekemään, kun täytyy olla aina niin ahkeraa niin ahkeraa työntekijää, joka tulee vaik pää kainalossa duuniin.
Tosi noloa se semmonen toisten saikuista vinkuminen. Pitäkää huolta omista asioistanne. Ja ittsestänne. Olkaa kunnolla saatana. :DDDD
Kyllä se vituttaa kun tiettää että työkaverilla tulee aina joku selkäsärky tai vastaava kun töissä on oikeasti kiire ja paljon tekemistä. Parin viikon saikun jälkeen hommat on jotenkin saatu hoidettua muiden venymisen ansioista ja laiskuri voi palata riviin.
Toinen on nämä jotka aina sairastuu enne tai/ja jälkeen juhlapyhien ja kaikki tiettää että on kiire ryyppäämään eikä krapulan vuoksi pääse vapaalta takaisin töihin. Taas muut venyy että hommat saadaan hoidettua ja työpaikka pysyy ylipäätään pystyssä.