Huomasin vasta tänään, että henkilöllisyystodistukseni on vanhentunut kaksi vuotta sitten
Olisin ostanut alkosta pullon viiniä huomiselle, mies oli mukana. Kassalla myyjä pyysi paperit (olen 28-vuotias) ja alkoi kovaan ääneen voivottelemaan " Voi voi voi voi! En minä voi valitettavasti myydä! Voi voi voi voi!"
Olin ihan äimänä ja luulin vitsiksi, myyjä sanoi (edelleen järkyttävän kovaan ääneen) "Kun nämä sinun henkkarisi ovat vanhentuneet JO KAKSI VUOTTA SITTEN!"
Ikinä kukaan ei ole sanonut mitään, kaksi vuotta olen ostanut alkoholia ja ravannut baareissa noilla papereilla, kukaan ei ole sanonut MITÄÄN.
Sanoin tämän ällistyneenä myyjällekin ja totesin, mutta siinähän näkyy kuitenkin minun ikäni, ei kai se tieto nyt siitä miksikään muutu.
Ei myyty viinipulloa. :D Mieskään ei saanut ostaa, kun lakiteknisesti olen alaikäinen. Voi hyvä luoja.
Minulla ei siis ole ajokorttia, siksi käytän iän todistamiseen henkilöllisyyskorttia.
Kommentit (45)
Maksaa n. 150€ hakea paperittomana uusi kortti. Toimitusaika on vain 8-12 viikkoa, joten toivottavasti ei menojalka vipata. :D Vanhoja papereita ei saa käyttää kun uusi on laitettu vireille.
Vierailija kirjoitti:
"
Hakijan tunnistaminen
Henkilökortin hakijan henkilöllisyys todistetaan voimassa olevalla passilla tai voimassa olevalla henkilökortilla. Poliisi pystyy tarvittaessa tunnistamaan sinut ilman niitäkin, mutta se saattaa viedä aikaa. Jos sinulla ei ole ennestään passia tai henkilökorttia, ota mukaan esimerkiksi ajokortti ja muita asiakirjoja, joita voidaan käyttää apuna tunnistuksessa. Jos edellinen, voimassaoleva henkilökorttisi ei ole hallussasi, sinun on tehtävä siitä katoamisilmoitus. Ks. Henkilökortin katoaminen/anastaminen."
On muuten perkeleen vaikea hankkia ap:lle uutta henkilökorttia jos
a) edellinen on 2 vuotta vanha
b) ap:lla ei ole ajokorttia
c) ap:lla ei ole edes passia
Miten ihminen voi elää noin pimeästi? :D
Ei ole vaikeaa.
Ne vaan kyselee hetken.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa muuten lähemmäs 800€ uusia noin vanhat paperit, koska poliisi joutuu tekemään sinusta tutkintapyynnön ja kanteen käräjäoikeuteen, jossa joutuvat selvittämään onko sinua oikeasti olemassakaan ja oletko enää edes hengissä.
Joo ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, virallisesti olet alaikäinen, koska sinulla ei ole keinoa todistaa oikeaa ikääsi. Olet myös ns. "aave", eli sinusta ei ole ajantasaisia tietoja poliisin tietokannassa, mikä heikentää omaa oikeusturvaasi. Uusippa äkkiä, esimerkiksi vakuutukset ja rikosilmoitukset oavt mitätöityjä jos et voi todistaa olevasi suomen kansalainen.
Sinua ei ole kahteen vuoteen ollut teknisesti olemassa ollenkaan, voi olla muuten hankala uusia paperit. Ja kallista.
Höpön höpön taas. Jos virallinen henkilöllisyystodistus on vanhentunut tehdään virkailijan toimesta vain erillinen tunnistus, prosessi sujuu muuten samalla tavalla.
Huomioi ettei AP:lla ole ajokorttia eikä passia. Nuo ovat ainoat keinot henkilön tunnistamiseen. Soppa syvenee jos vanhemmat ovat kuolleet eikä ap:lla ole KUVALLISTA kela-korttia.
Olen ollut myöntämässä passeja ja henkilökortteja, joten tiedän aika paljon paremmin miten se prosessi toimii. Ei pahalla.
Jos on vanhentunut dokumentti se on hyvä ottaa mukaan. Vanhempien kuolema ei vaikuta millään tavalla siihen saako henkilö uuden henkilöllisyystodistuksen vai ei.
Öhh.. Eikös verkkopankkitunnukset käy tunnistamiseen melkein jokaisessa virastossa? Veikkaisin että niillä on jotain painoarvoa jos papereita haetaan sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Öhh.. Eikös verkkopankkitunnukset käy tunnistamiseen melkein jokaisessa virastossa? Veikkaisin että niillä on jotain painoarvoa jos papereita haetaan sähköisesti.
Vanhentuneita papereita ei voi uusia sähköisesti.
Minullakin on seitsemän vuotta vanha henkkari, enkä aio uusia. Kukaan ei ole vielä huomauttanut asiasta. Matkustettaessa käytän passia. Minusta on väärin, että autokortti on voimassa kymmeniä vuosia, mutta ajokortittomalla ei ole vastaavaa henkkaria.
Mulla oli 4 vuotta sitten vanhaksi mennyt passi (ei ajokorttia, ei henkilöllisyyskorttia tai kuvallista kelakorttia) ja uusimisprosessi maksoi muistaakseni 42e + passikuvien hinnan.
Tietenkin jouduin käymään poliisiasemalla ja täytin sellaisen lapun, jossa kysyttiin edelliset kotiosoitteet, sisarusten nimet, vanhempien nimet ja muistaakseni synnyinvuodet. Vanhasta passista leikattiin siellä pala pois, joten sitä ei enää voinut käyttää muuten kuin uuden passin hakemiseen R-kioskilta.
Ei ollut siis pitkä eikä kallis homma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä horiset?
Et sä ole "lakiteknisesti alaikäinen" vaikka paperit on vanhat.
On se. Vain alle 18-vuotiailla suomen kansalaisilla ei ole virallista henkilöllisyystodistusta. :) Ap:lla ei sitä ole > ap on alle 18-vuotias.
Älä jauha jaskaa. Mulla on ollut virallinen henkilöllisuustodistus alle 18-vuotiaana ja lapsellani myös.Tiedoksesi että jo vauvalla voi olla oma passi, mikä siis on henkilöllisyystodistus.
Vierailija kirjoitti:
"
Hakijan tunnistaminen
Henkilökortin hakijan henkilöllisyys todistetaan voimassa olevalla passilla tai voimassa olevalla henkilökortilla. Poliisi pystyy tarvittaessa tunnistamaan sinut ilman niitäkin, mutta se saattaa viedä aikaa. Jos sinulla ei ole ennestään passia tai henkilökorttia, ota mukaan esimerkiksi ajokortti ja muita asiakirjoja, joita voidaan käyttää apuna tunnistuksessa. Jos edellinen, voimassaoleva henkilökorttisi ei ole hallussasi, sinun on tehtävä siitä katoamisilmoitus. Ks. Henkilökortin katoaminen/anastaminen."
On muuten perkeleen vaikea hankkia ap:lle uutta henkilökorttia jos
a) edellinen on 2 vuotta vanha
b) ap:lla ei ole ajokorttia
c) ap:lla ei ole edes passia
Miten ihminen voi elää noin pimeästi? :D
Ei se ole vaikeaa. Virkailija vaan esittää x kpl kyssäreitä joihin pitää vastata oikein, esmes sisarusten nimet ja äidin tyttönimi jne ja missä osoitteessa on asunut aiemmin jne.
Minun henkilökorttini vanhentui 2010. Pitäisi tosiaan hommata jo uusi.
Minä olen jopa äänestänyt vanhentuneella passilla. Oli mennyt samana vuonna vanhaksi enkä ollut huomannut eikä kukaan ollut huomauttanut. Jos tunnistamiseni olisi ollut vaikeaa niin olisivat vaan pyytäneet poliisin apua tunnistamiseen. Nyt riitti se että minulla oli myös nippu epävirallisia todisteita henkilöllisyydestäni (kuvaton kelakortti, kuvallinen opiskelijakortti).
Ja ihan potaskaa että olisi vaikea uusia henkkareita jos ei ole voimassaolevia. Minä menin vanhentuneen passini kanssa luukulle täyttämään hakemusta, jokusen kysymyksen kysyivät ja sitten lunastin ärrältä uuden passin käyttämällä vanhaa passiani henkkareina. Ei ollut siis mitään vaikeuksia missään vaiheessa.
Mulla on vielä alaikäisen henkilökortti vaikka olen 21v :D Pari kertaa on joku vilkaissut vähän ihmeissään tai naureskellut kun olen baariin mennyt tai alkoholia ostanut, mutta se on ensivuoden syksyyn asti voimassa niin ajattelin sitä kyllä vielä käyttää.
Oon käsittänyt että tuota ei olisi pakko hyväksyä, mutta eipä kukaan ole tähän mennessä mitään sanonut.
No minun mieheni on äänestänyt ilman henkkareita ja ennakkoilmoitusta. Ei se täällä maalla ole niin justiinsa :D
Minä hain vähän aikaa sitten uudet paperit kun edelliset olivat vanhentuneet. Kysyin pitääkö hankkia väliaikainen kortti, poliisi sanoi, että ei tarvitse, että iän todistamiseen kelpaa kyllä vanhakin kortti, sanoo vain että uusi on tulossa. Väliaikaista korttia ei myönnetä kovin helpolla.
Vanha kortti ei käy henkilöllisyyden todistamiseen virallisissa asioissa, mutta iän todistamiseen kyllä.
Nämä siis ihan poliisivirkailijan sanat.
Vastahan täällä oli joku valittamassa, että ei ollut päässyt vanhoilla henkkareilla keikalle. Ja oli hakenut uuden ja poliisi oli hänelle luvannut että vanha kortti kelpaa iän todistamiseen.
Eli 39, on varmaan ihan portsarista/myyjästä kiinni kelpaako. Kaikki ei kelpuuta.
Vierailija kirjoitti:
Kun se on vanhentunut, ei ole enää virallinen henkilötodistus. Eli myyjä ei tehnyt mitään väärää. Sinun moka.
Ajokorttikaan ei ole virallinen henkilöllisyystodistus, silti sillä saa juomat ostettua.
Iän todistamiseen kelpaa vanha kortti, viralliseen asiointiin ei.
Mitä sä selität? Mulla ei ole eikä ikinä ole ollut ajokorttia tai henkilökorttia.
Passi katosi. Menin poliisiasemalle ja koska ei ollut henkkareita, niin se kyseli jotain 10 v vanhaa kotiosoitetta ja tyyliin äidin syntymäpäivää jne.